Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tässä mietiskelin, missäköhän vaiheessa kannattaisi testata, kun ei ole ns. normaali kierto eikä ole tietoa tarkasti ovulaatiosta. Eli 4.2. km, vuoto loppui 11.2. Milloin testaisitte tilanteessani?
Ovulaatiohan voi tulla jopa viikon tai parinkin viikon päästä keskenmenon päätyttyä. Että ehkä jos ei ovulaatiosta tietoa testaisin niin siitä kerrasta kun seksiä ollut suunnilleen ovulaation aikoihin milloin siis luulisi sen olleen niin noin pari viikkoa suunnilleen ehkä kannattaa odottaa? 🤔 En kyllä itsekkään viimeksi kun oli keskenmeno ole varma ovulaatiosta niin testasin silloin kun keskenmenon toteamisesta oli kulunut noin kuukausi.

Mutta omaa selitystä... Sellaiset vähän kuin kuukautismaiset kipuilut alkaneet. 😂 Alaselkää eilisestä asti särkenyt ja tänään illalla alavatsaa alkanut pistelemään. Sekä alapäätä pistelee ja jomottelee myös. Varmaan jotain lugesteronien sivuvaikutuksia kun tuskin vuoto alkaa niiden läpi tai ainakaan näin aikaisin kun vasta kp24... 🤯

Haha itsekin ekassa ryhmässä luin viestejä ja samalla googlailin "mitä tarkoittaa DPO???" 😂 Hetken sai olla ihan kujalla ennen kuin oppi sanastot.

Omanapailen taas tähän alle, ja tähän väliin vielä onnittelut plussanneille jos en muistanut aiemmin onnitella!! mutta siis mun kierto on kyllä ihan sekaisin nyt. Huomenna alkaa kp32, ei merkkiäkään menkoista, testi negatiivinen ja kokoajan märkä/vuotava olo. Ihan jatkuvasti saa olla tarkastamassa eikö vieläkään oikeasti oo kuukautiset, vaikka ihan kokoajan tuntuu märältä. Mitähän tää mun kroppa taas touhuaa?
Mulla oli tässä kierrossa just toi olo, et menkat alkaa just. Mut ei alkanu ja sain sen haaleen plussan. Mikä sun kierron pituus normisti? Mul oli jo kolmatta päivää yli, kun tuli se haamuplussa.

@Mäntymetsä Onnittelut plussasta ja toivotaan tarrasukkia 🫶 Itse muuten sairastan myös colitista, sairastuin esikoisen syntymän jälkeen. Onko sulla minkälainen lääkitys? Mulla menee biologinen infuusiona enää tätä nykyä, kiva kun olen päässyt solusalpaajista eroon. Meillä toiveissa kolmas lapsi..

@Pakkanen Testailisin noin 3 viikkoa arvioidusta ovulaatiosta ja siitä sitten 3 päivän välein kunnes kierto alkaisi

@Kali Onpa kurjia jos ovat vain viivanpaikkoja. 😔 Mutta onhan joskus mahdollista että näkyy plussa vasta esim dpo 14 ja 16 jos on myöhäinen kiinnittyminen tai hidas hormoninousu.

Sitten omia juttuja. En tiedä miks mulla viesti karkaa aina keskeneräisenä?! No onneksi saa muokattua. Mä alan kallistua että mun kierto ei käynnistynytkään kunnolla koska vuotoa ei kuulu eikä näy. Saa nähdä milloin sitten käynnistyy - itse veikkaisin että kun palaan osittain ensi viikolla töihin ja päiviin tulee yli 8h imetysvälejä että silloin voisi käynnistyä..? Sitten vielä miehen motivoiminen, mutta tänään löysin hyvän porkkanan - mies melkein tiputti housut jalastaan kun tuli kotiin ja haaveili yhdestä autosta jolle en ole lämmennyt aiemmin mutta sanoin että senkun ostaa jos minä saan kolmannen vauvan 🤣 Huumoriahan tämä, mutta ei se mies nyt niin vastentahtoinen ole mitä välillä antaa ymmärtää. 🤭 Nyt taktiikkana on antaa aikaa ja sitä riittää jos kerta kiertokaan ei lähtenyt käyntiin...

Muokattu viimeksi:
Kp2 vuoto suurempi kuin yleensä, ihan jopa holahti kunnolla yhdessä kohtaa mitä ei ikinä oo tapahtunu. Ihan säikähdin että lensikö aivan ohi kun holahti niin paljon. Tavallisesti riittäis koko päivä aamusta iltaan yhdellä siteellä (joskus näin joutunu tehdä) mutta tänään piti jo 6 tunnin jälkeen vaihtaa kun yli oli tulossa. Koskaan ennen ei oo näin käyny ja jomotteli kun yleensä on käytännössä kivuttomat. Jotain siis tosiaan yritti tapahtua ja tämä vahvistaa sen, ei ne nännit muuten vaan olleet kipeät. Nyt iltaa kohti onneksi vuoto rauhoittunut normaalin niukaksi niin ei tarvi mitään erikoisjärjestelyä yötä varten.

@Mäntymetsä Onnittelut plussasta ja toivotaan tarrasukkia 🫶 Itse muuten sairastan myös colitista, sairastuin esikoisen syntymän jälkeen. Onko sulla minkälainen lääkitys? Mulla menee biologinen infuusiona enää tätä nykyä, kiva kun olen päässyt solusalpaajista eroon. Meillä toiveissa kolmas lapsi..
Kiitos ❤️
Minäkin sairastuin esikoisen syntymän jälkeen. Ainoa raskaus, jonka on saanut kokea ilman ylimääräistä asiaan kuulumatonta vaivaa. Lapsikin oli normaalikokoisin ja syntyi laskettuna aikana. Kaks seuraavaa syntyi pieninä viikkoihin nähden. Toka rv37 ja kolmannen raskauden aikana tuli paljon vastoinkäymisiä colitiksen takia ja se johti sektioon rv34. Toivoisin ehjempää kokemusta tästä neljännestä raskaudesta. Miehelle kun riittäs neljä lasta ja haluisin vielä kokea paremman raskausajan 🤞

Mulla on tällä hetkellä entyvio. Tuon kolmannen raskauden aikana mulle annettiin zesslyä. Raskausajan ongelmien vuoksi (jotka aika varmasti aiheutti nää cu lääkitykset, kun niitä taidettiin antaa mulle vähän liikaa siihen nähden, että olin raskaana ja ne siis aloitettiin mulle + kortisonia isoa annosta suoneen eli meni vastustuskyky todella alas) mulla ei ollut mitään lääkitystä kahteen vuoteen ja olo oli hyvä. Labrat sit kuitenkin alkoi väittää, että suolisto ei kunnossa ja zesslyä kokeiltiin uudelleen, mut se ei enää pitkän tauon jälkeen sopinut. Siirryttiin entyvioon, jota sain infuusiona viime vuoden puolella ja sit tammikuussa vielä kerran ja nyt oon just siirtynyt itse pistettävään. Mulla ei ollut koskaan välissä solunsalpaajia ja niitä mä aina myös kauhistelin eli ei haittaa, että ne on skipattu mun tapauksessa. Mulla tulee nyt tänä vuonna 10v sairastamista täyteen. Aika lailla nyt oikeestaan. Diagnoosin 10v vuosipäivään vielä kuukausia.

@Mäntymetsä nyt alkoi kp1. Tai oikeastaan heräsin aamuviideltä, kun holahti ja paljon. 🫣 Mun kierto on aina ollut (tai ennen ed. raskaustta) 28-29 päivää, eli edelleen hakee paikkaansa. Lisäksi mun menkat on olleet aina myös kellontarkat ja ne on alkanut klo 12, eli kivasti puolen päivän aikaan. Onneksi nousin viideltä ylös, ois koko sänky saanut kivan kuorrutuksen.

Ei tunnu miltään, lähinnä onnellinen olo kun viimeinkin päästiin uuteen kiertoon. Ei ole edes menkkakipuja oikeastaan, joten silläkin tää on vähän erikoista. Ruokaan kohdistuvia mielitekoja toki on, että täytynee passittaa mies kotimatkalla kauppaan. 😁

Huuh, kuinka paljon tekstiä, kun muutaman päivän pitää taukoa. 😅 Kaikkien tilanteita myötäelän. 🤗

@Selmiina Kysyit ovulaatiokivuista. Mulla oli tässä kierrossa hurjan paljon ennen ovista tuntemuksia. Kp11 alkoi juiliminen, luulin että on tulossa ennätysaikainen ovis ja aloin pian testailemaan. Tulikin ennätysmyöhäinen, vasta kp22 plussa! Välillä meinasi lähteä tummumaan, mutta sahaili ennen oikeaa nousua. Joskus on tuntunut n. viikkoa ennemmin ekan kerran. Nämä varmaan vaihtelee yksilöstä ja kierrosta toiseen.

@Mäntymetsä Onnittelut plussasta, toivottavasti vahvistuu! 😍🙏

Täällä tosiaan oli vihdoin ovisplussa, oli pitkä odotus. Munasolu oli valmis, mutta LH ei antanut piikkiä. Tänään dpo1/kp24. Eilen vielä talleteltiin (osuva termi tosiaan, käytän myös vain täällä) ja sitä ennen torstaina. Sunnuntainakin yritettiin, mut miehellä herpaantui keskittyminen ja ei päässyt loppuun. Eilen halusi paikata. ☺️ Mulla ei ole odotukset korkealla, ajatuksissa tuleva hoitokierto. Mut olisihan se hieno yllätys, jos vielä tärppäisikin. Ajattelin ennalta, että antaa tämän mahdollisuuden ennen hoitoja, sit jos tulisi uusi keskenmeno, niin uutta kertaa en enää riskeeraisi aikaa ennen hoitoja.

Omaa napaa
Nyt tais mennä pitkäksi kierto kun vieläkään ei oo tullut ovulaatiota. Lämmöt on viimein rauhoittuneet kyllä ja ne dippasi tänä aamuna niin alas että luulisi LH piikin tulevan, mutta testit on kyllä tosi valkoisia... Tosin mä sekoilin huolella testaamisen kanssa sunnuntaina että olisko se voinut olla positiivinen silloin kun mulla on historiaa siitä että kolme päivää LH piikistä irronnut vasta munasolu 😅 (lämpöjen perusteella päätelty)

Omaa napaa
Nyt tais mennä pitkäksi kierto kun vieläkään ei oo tullut ovulaatiota. Lämmöt on viimein rauhoittuneet kyllä ja ne dippasi tänä aamuna niin alas että luulisi LH piikin tulevan, mutta testit on kyllä tosi valkoisia... Tosin mä sekoilin huolella testaamisen kanssa sunnuntaina että olisko se voinut olla positiivinen silloin kun mulla on historiaa siitä että kolme päivää LH piikistä irronnut vasta munasolu 😅 (lämpöjen perusteella päätelty)
Oho jännittävä tilanne! Mä yritin siis jäljittää ovulaatioo kissojen ja koirien kanssa nyt tässä kierrossa, ja CB:n lila alkoi vilkuttaa kp 11, minkä jälkeen pysyvä hymy tuli kp 14, ja samana päivänä iltapäivällä PC:n tikkutestiin tasavahvat viivat. Nyt arvioin, tapahtuiko ovulaatio kp 14, 15 vai 16. Oireet vähän antaisi osviittaa, että kp 15 olis tapahtunu, mutta lämmöt oli alhaalla vielä kp 16. Oura vahvistaa ovulaation varmaan huomenna, mutta lisäksi meen perjantaina taas Mehiläinen Felicitakseen, ja katsomme lääkärin kanssa, onko follikkeli puhjennut. Torstaina meen verikokeisiin, missä mitataan progesteronitasoja. Olisi kiva, jos lääkäri osaisi sen perusteella vahvistaa tarkemman ovulaatioajankohdan, vaikka en mä tiedä, onko sillä mitään merkitystä.

Fiilis tällä hetkellä itsellä ihan neutraali, odottelen torstaita ja perjantaita. Siitä sitten seuraavalla viikolla on nyt Ouran ennusteen mukaan alkaisi vuoto. Ehkä maaliskuun toisella viikolla testaan, jos ei sitä ennen ole menkat alkanu (kuten odotettavasti käy, jos vanha trendi jatkuu).

Kiitos ❤️
Minäkin sairastuin esikoisen syntymän jälkeen. Ainoa raskaus, jonka on saanut kokea ilman ylimääräistä asiaan kuulumatonta vaivaa. Lapsikin oli normaalikokoisin ja syntyi laskettuna aikana. Kaks seuraavaa syntyi pieninä viikkoihin nähden. Toka rv37 ja kolmannen raskauden aikana tuli paljon vastoinkäymisiä colitiksen takia ja se johti sektioon rv34. Toivoisin ehjempää kokemusta tästä neljännestä raskaudesta. Miehelle kun riittäs neljä lasta ja haluisin vielä kokea paremman raskausajan 🤞

Mulla on tällä hetkellä entyvio. Tuon kolmannen raskauden aikana mulle annettiin zesslyä. Raskausajan ongelmien vuoksi (jotka aika varmasti aiheutti nää cu lääkitykset, kun niitä taidettiin antaa mulle vähän liikaa siihen nähden, että olin raskaana ja ne siis aloitettiin mulle + kortisonia isoa annosta suoneen eli meni vastustuskyky todella alas) mulla ei ollut mitään lääkitystä kahteen vuoteen ja olo oli hyvä. Labrat sit kuitenkin alkoi väittää, että suolisto ei kunnossa ja zesslyä kokeiltiin uudelleen, mut se ei enää pitkän tauon jälkeen sopinut. Siirryttiin entyvioon, jota sain infuusiona viime vuoden puolella ja sit tammikuussa vielä kerran ja nyt oon just siirtynyt itse pistettävään. Mulla ei ollut koskaan välissä solunsalpaajia ja niitä mä aina myös kauhistelin eli ei haittaa, että ne on skipattu mun tapauksessa. Mulla tulee nyt tänä vuonna 10v sairastamista täyteen. Aika lailla nyt oikeestaan. Diagnoosin 10v vuosipäivään vielä kuukausia.
Äh, onpa harmillista kun sinulla on sairaus vaikuttanut noin paljon raskausaikoihin. Toivon todella että saisit nyt cu;n puolesta oireettoman raskauden ❤️‍🩹 Mä olen ollut onnekas ja mun kohdalla lääkitys (zessly+mercaptopurin) ei vaikuttanut oikeastaan raskauden kulkuun. Sain infuusioita ihan loppuun asti, kun ei haluttu riskeerata taudin aktivoitumista kun minulla on vaikea tautimuoto. Kerran synnytyksen jälkeen meinasi homma eskaloitua mutta se onneksi talttui nopeasti tihennetyllä annosvälillä. Kuopus oli 4,4kg ja käynnistettiin 38+5 eli meillä ei ollut edes pienipainoisuutta todellakaan 😅 Eikä radia, eli ilmeisesti sukuvika nämä isot vauvat (esikoinen kuin 4kg syntyessään 40+3). Ja siis itse olen sairastanut kohta 6 vuotta ko.tautia. Pidän kaikki peukut ja ukkovarpaat pystyssä sinun ja vauvan puolesta että olisi rauhallinen raskausaika ❣️

Äh, onpa harmillista kun sinulla on sairaus vaikuttanut noin paljon raskausaikoihin. Toivon todella että saisit nyt cu;n puolesta oireettoman raskauden ❤️‍🩹 Mä olen ollut onnekas ja mun kohdalla lääkitys (zessly+mercaptopurin) ei vaikuttanut oikeastaan raskauden kulkuun. Sain infuusioita ihan loppuun asti, kun ei haluttu riskeerata taudin aktivoitumista kun minulla on vaikea tautimuoto. Kerran synnytyksen jälkeen meinasi homma eskaloitua mutta se onneksi talttui nopeasti tihennetyllä annosvälillä. Kuopus oli 4,4kg ja käynnistettiin 38+5 eli meillä ei ollut edes pienipainoisuutta todellakaan 😅 Eikä radia, eli ilmeisesti sukuvika nämä isot vauvat (esikoinen kuin 4kg syntyessään 40+3). Ja siis itse olen sairastanut kohta 6 vuotta ko.tautia. Pidän kaikki peukut ja ukkovarpaat pystyssä sinun ja vauvan puolesta että olisi rauhallinen raskausaika ❣️
Mulla oli kummankin (tokan ja kolmosen) raskauden aikana kortisonikuureja ja opin vasta kolmannen synnyttyä, että kortisoni vaikuttaa vauvan kasvuun :Smirking Face: Nyt toivon, että tää entyvio pitäisi suoliston kunnossa eikä tarttis kortisonikuureille joutua. Mutta toi tulee varmasti munkin tilanteessa harkintaan, että mennäänkö loppuun asti lääkityksen kanssa vai ei. Zesslyn kanssa tosiaan kävi niin ikävästi, että pidemmän tauon jälkeen ei kroppa enää sitä hyväksynyt ja tykkään tästä entyviosta enemmän muutenkin iin en tiedä kannattaako riskeerata sitä, että kroppa ei hyväksyisi sitä enää tauon jälkeen. Toisaalta nyt on itse pistettävänä se niin en tiedä vaikuttaako se jotenkin asiaan. Varmaan joutuisin taas infuusioiden kautta aloittaa (?). No pitää näistä gastron kanssa jutella jossain kohtaa. Onneksi sulla on pysynyt tauti paremmin kurissa noilla sun lääkkeillä. Mulla oli aiemmin se asacol ja kortisoni vain raskauden aikana ja se ei kyllä helppinyt tarpeeksi.

@Pakkanen Mäkin olen käyttänyt tekoälyä apuna tässä 7kk aikana :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

@Mäntymetsä Tekoäly on kyllä kätevä kaveri 😅 Mulla on tapana murehtia liikaa, joka johtaa kaikenlaiseen googletteluun ja sitä myötä ahdistukseen. Nyt voin vaan kysyä neuvoa tekoälyltä, saan vastauksen ja tyydyn siihen ilman ahdistusta 🌷

Km-vuodosta laskettuna nyt olisi kp 21 ja Cluen ovulaatioennusteesta dpo 2 - 3. Talletteluja oli viikonloppuna ja täytyy tulevanakin tehdä, jos ovis olisikin vasta tällä viikolla. En odota kovin suuria tältä kierrolta, mutta mieli on hyvä, kun on ollut läheisyyttä ja keho on toipunut hyvin 🌈 Uskon, että meillekin vielä kakkonen suodaan 💚

Enpä testannut aamulla tänään. 😅 Meinasin joko huomenna tai ylihuomenna mahdollisesti vasta testata ja lopettaa sitten lugesteronien otot etten sinä aamuna ota enään kun seuraavan testin teen ja kun se nega sieltä 100% varmasti tulee niin alan odottelemaan vuotoa lääkkeiden lopetuksen jälkeen.. 😭 Mutta nyt miehen mieliksi vähän yritän testata vasta torstaina dpo14. Kun hän uskoo että plussa voi niin paljon myöhemminkin tulla.

Enpä testannut aamulla tänään. 😅 Meinasin joko huomenna tai ylihuomenna mahdollisesti vasta testata ja lopettaa sitten lugesteronien otot etten sinä aamuna ota enään kun seuraavan testin teen ja kun se nega sieltä 100% varmasti tulee niin alan odottelemaan vuotoa lääkkeiden lopetuksen jälkeen.. 😭 Mutta nyt miehen mieliksi vähän yritän testata vasta torstaina dpo14. Kun hän uskoo että plussa voi niin paljon myöhemminkin tulla.
Hän on kyllä oikeassa. Kiinnittyminen saattaa tapahtua vasta dpo12 munasolun irtoamisesta, sit jos LH piikin perusteella määrittelee sen ovulaation niin siitä voi tulla jopa +3 päivää, sit hCG nousu liuskalla mitattavalle tasolle vie vielä 2-4 päivää. Siks dpo14 on oikeasti se AIKAISIN päivä kun kannattaa testata jollain asteella luotettavasti. Se positiivinen saattaa kans tulla vasta pahimmillaan 19 päivää siitä kun LH testi näytti positiivista.

Muoks korjasin kirjoitusvirheitä

Hän on kyllä oikeassa. Kiinnittyminen saattaa tapahtua vasta dpo12 munasolun irtoamisesta, sit jos LH piikin perusteella määrittelee sen ovulaation niin siitä voi tulla jopa +3 päivää, sit hCG nousu liuskalla mitattavalle tasolle vie vielä 2-4 päivää. Siks dpo14 on oikeasti se AIKAISIN päivä kun kannattaa testata jollain asteella luotettavasti. Se positiivinen saattaa kans tulla vasta pahimmillaan 19 päivää siitä kun LH testi näytti positiivista.

Muoks korjasin kirjoitusvirheitä
No juu onhan tuo totta, etenkin kun eka plussa testi viime vuonna jonka tein oli kun kuukautiset myöhässä oliko se nyt 3 vai 4 päivää? En enään muista edes. 🙈 Mutta silloin sain hailakan viivan olikohan ne halppis niihin todella ohuisiin raskauskeijun herkkiin testeihin, jotka kyllä ei ilmeisesti ole niin herkkiä tosin. Pointti lähinnä että silloinkaan mies ei uskonut ennen kuin tein herkän clearbluen digitestin. Kun hän ei muistaakseni siinä liuskassa edes nähnyt mitään. 😂 Pitäisi muistaa vaan että kun edelliseen kertaan vertaan (jota ei kannattaisi tehdä tiedän) niin silloin oli kaksoset ja varmasti todella aikainen kiinnittyminen kun dpo9 selkeä viiva tuli jo apteekin ultratestiin. Mutta kaipa pitää siihen torstaihin ainakin odotella....

@Mami91~ Hirmusti tsemppiä sinne odotukseen. ❣️❤️ Aikamoisen hurja tausta sulla. 😪 En voi edes kuvitellakaan.

@Westo Tsemppiä kovin yritykseen ja kaikille muillekin! 😊 Tulee niin hirmusti tekstiä tänne, ettei pysy mukana.

@Mäntymetsä Onnea sinnekin odotukseen. 😻 Onko viivat vahvistunut, ootko testaillut uudemman kerran?

Omat tuntemukset tänään ei niin hyvät.. Aamulla heti herättyä hirvee stressi ja ahdistus siitä, että entä jos ovis olikin myöhemmin kuin testit näytti ja missattiin mahdollisuudet. 😪 Ilman keskenmenoa olisin jo viikolla 19. Tuntuu niin surulliselta vaan. Tänään siis dpo 3.... En saa mitään aikaiseksi missään... Huoh. Menis nyt viikko nopeesti, jos ens viikolla testaisi... Varmaan tuhoon silläkin jo itseäni, et alan taas testailemaan tosi aikaisin, mut on niin hankala olla ja odottaa. Tää on mun vika kierto, jossa munasolu on irronnut ku oon 35v. Tästä lienee alkavan sitten vaan isompi alamäki..

Onnittelut ja tarrasukat matkaan kaikille plussanneille! 🥰

Tohon tekoälykeskusteluun @Mäntymetsä ja @Pakkanen. Mua alko tökkimään kovasti tekoälyn ylipositiivisuus kun se vakuutti mulle koko viime kierron että oireet vaikuttaa tosi lupaavalta ja että dpo-2 olis itseasiassa yksi parhaista päivistä talletella - no kas kummaa miten kävikään 🙃 tosin ehkä vähän väärä aihe keskustella AIn kanssa jos haluaa rehellistä infoa 😆

Pientä omanapaa: tänään dpo5, sen verran edelleen mahataudin jälkimaininkeja päällä että muita oireita ei tästä oikein erota. Jos jotain poikkeavaa niin vv on tosi paljon, yleensä täs vaiheessa kiertoa pysyy housut kuivina niin sanotusti 😄

Tosta tekoälystä, kannattaa suhtautua kyllä varauksella koska itsekkin jotain kysellyt yritykseenkin liittyen. Ja tämä ei nyt yritykseen liity, mutta googletin kerran mitä kaikkia "kr" alkuisia maita on olemassa, koska olemme Kreikassa ja Kroatiassa käyneet että olisiko kolmatta samoilla kirjaimilla alkavaa maata. Googlen teköäly sanoi että ei ole yhtään "kr" alkuista maata edes olemassa. Kunnes korjasin sanomalla että onhan ainakin Kreikka ja Kroatia, se sitten sanoi että "aivan olet täytsin oikeassa" tai jotain siihen suuntaan.... 😂

Sitten yrityksestä, tai testailusta ennemmin, niin mies sitä mieltä että mun kannattaisi vasta sunnuntaina testata seuraavan kerran?? 🤨 Ja jatkaa lugesteroneja ainakin lauantai iltaan asti eli dpo16 asti. Silloin jo dpo17, sunnuntaina siis... Lupasin harkita asiaa. 🫣 Onkohan tuossa mitään järkeä edes?

Takaisin