Raskaaksi 2026

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiksx5
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sain tulokset siitä progesteroni verikokeesta, ei ollut sellaiset tulokset mitä toivoin.. Ilmeisesti ihan viitearvoissa kun 28.41 nmol/l eilen kun otettiin verikokeet dpo8 siis niin siihen nähden. 😒 Ainoa positiivinen noissa arvoissa on että ainakin ovulaatio tapahtunut ilmeisesti, että sen se vahvistaa. Tarvitsinkin kyllä lisää huonoja uutisia tälle päivälle, en siis... Muutenkin vaikea päivä kun olisi kolmannen alkaneen raskauden joka osottautui kemialliseksi tosin reilua viikkoa myöhemmin positiivisesta testistä laskettu aika. Joten olen vuorotellen ollut raivona ja alkanut jo pariin otteeseen melkein itkemään kun en ole tiennyt itkeäkö vai raivotakko. 🙄

Onko kellään muuten kokemusta Gelee Royal luontaistuotteesta? Lueskelin siitä äsken positiivisia kokemuksia kymmenen vuoden takaa. Mietin että onko siitä tullut jotain tuoreempaa tietoa tai lisää kokemuksia.
Olen syönyt geleetä 1 kapseli/pvä ovulaatioon asti jokaisessa 3 kierrossa, josta olen raskautunut (paitsi kesäkuun, joka oli ylläriplussa) mutta en tiedä, onko sillä ollut vaikutusta. Pikemminkin mietin aiheuttaako mun kohdalla sen, että ne elinkelvottomatkin munasolut irtoaa ja hedelmöittyy, ja menevät sit kesken. Ihan villiä omaa veikkausta vaan😅 Nytkin on vajaa purkki jäljellä, josta olen meneillään olevassa kierrossa popsinut.

On: Kp15/ Tänään eka ovisplussa, jonka odotan vielä vähän voimistuvan iltaa kohti, joten huomenna oletettavasti ovulaatio🤞🏻🤞🏻

Haasteena tässä kierrossa ollut totaalinen haluttomuus miestä kohtaan. Varmaan vielä jotain km johtuvaa..? En ole tottunut tällaiseen yhtään😥 varoitin jo miestä, että olen yhä aika passiivisella päällä, niin saa hoitaa homman kotiin ihan omaan tahtiin 🙈

Te, jotka tiedätte hormoneista, niin osaako joku sanoa, miten estrogeenitasot elää kierron aikana? Kuvaajia on erilaisia. Joissain näyttää, että estrogeenihuippu alkaisi jo laskea ennen kuin ovulaatio tapahtuu, mutta toisissa taas, että lasku tapahtuisi vasta ovulaation jälkeen. Lisäksi tietysti estrogeeni laskee lopullisesti, jos raskaus ei ala ja uusi kierto käynnistyy, kunnes nousee taas kohti seuraavaa ovulaatiota. Ei näistä ota selvää 😅
Miten itse oon harrastelijana ymmärtänyt estrogeenin elämisen niin se alkaa nousta vähitellen kuukautisten jälkeen ja tekee piikkiä pari kolme päivää ennen LH piikkiä. Estrogeeni myös kasvattaa tänä aikana kohdun limakalvoa paksummaksi ja laukaisee sit LH piikin. Estrogeeni pitäisi jäädä nyt hetkeksi matalammalle. Myös ovislimat johtuu estrogeenipiikistä, plus se näkyy kuivuneessa syljessä saniaiskuviona (kuten myös valkovuodossa) just koska kiteyttää sylkeä.

LH piikki irrottaa munasolun onnistuneessa ovulaatiossa ja tähän tyhjään reikään tulee keltarauhashormoni. Progesteroni estää limakalvojen liikakasvua ja tekee kohdusta sopivamman ympäristön munasolulle. Samoin sit se estää kuukautisten alkamisen.

Estrogeeni tasot alkaa hiljalleen nousta taas niihin aikoihin kun munasolu kiinnittyisi yhdessä progesteronin kanssa ja kummatkin joko romahtaa (kuukautiset) tai sit jatkaa kasvua (raskaus) riippuen saako hcg:tä onnistuneesta kiinnittymisestä.

Näin yksinkertaistetusti mä oon ymmärtänyt. Sit estrogeeniä on kolmea eri sorttia, mutta en niiden eroista kyllä tiiä.

@Kali aikamoista tunteiden vuoristorataa, ymmärrettävästi. <3 Kovasti haleja ja voimia lähetän sulle. Tarkoittaako tuo tulos, että progesteronitasot on ns. normaalit ja progetuesta ei olisi hyötyä? Vai otatko lääkäriin eka yhteyttä? Jännä, etteivät ota yhteyttä itse suhun, vaikka olet yksityiselle jo maksanut testit. Kuvittelisi, että testien tulkitseminen ja tiedon välittäminen sulle kuuluisi testin hintaan. <3

@Evannu on varmasti mahdollista, että km vaikuttaa taustalla ja siihen liittyvät tunteet. <3 Toivottavasti halut heräisi sulla, niin olis sitten molemmin puolin kivaa tallettelua tälle kierrolle. Onko sulla muuten kierto normalisoitunut km:n jälkeen vai onko vielä liian aikaista sanoa? Kaikenlaiset tunteet on normaaleja ja kuuluu asiaan eikä niitä tarvitse hävetä tai yrittää piilottaa. Tunne on kuitenkin eri asia kuin se, tekeekö sen mukaan, mitä tunne ohjaa.

Omanapaa, että mulla ei halukkuus muutu suuntaan tai toiseen ovulaation aikana, ei ole koskaan muuttunut. Ei mulla oikein koskaan ole haluja tai kiinnosta seksi, mutta jos lapsen haluaa, pitäisi ainakin edes yrittää. Eikä mua koskaan ole kaduttanut se, että aloin seksipuuhiin, vaikka just sillä hetkellä ei niinkään olis tehnyt mieli. Näin meidän libidot on erilaisia. Ehkä tästä syystä itsellä on niin vaikeaa tehdä aloitetta edes hedelmällisinä päivinä.

Lisäys: @Suskikitten kiitos selkeästä yhteenvedosta. Jotenkin noin mäkin sen olen ymmärtänyt, mutta just tuo, että laskeeko estrogeenitasot jo ennen kuin munasolu irtoaa vai vasta sen jälkeen. Googlailin vielä lisää ja ilmeisesti kuvaajat eroaa sen mukaan, katsotaanko, että ovulaatio on lh-piikki vai munasolun irtoamishetki. Sit tosiaan tulee muutaman päivän päästä ovulaatiosta tuo toinen huippu estrogeenitasoissa. Jos aloittaa yhdyntöjen ajoittamisen ensimmäisen estrogeenipiikin mukaan, niin saa pari lisäpäivää verrattuna siihen, että seuraisi vain lh-huippua (mihin ovulaatiotestit reagoi).

Muokattu viimeksi:
@Maana Mannila tutkin asiaa ja ilmeisesti tarkoittaa että normaalin rajoissa, vaikka ei se optimaalisin. Ainakin viiterajojen sisällä siellä omapuhdissa luki. En tiedä menetin kyllä nyt toivon että keltarauhastuesta mitään apua vaikka yritän sen kyllä varmuuden vuoksi saada. Varasin jo ajan mehiläiseen gynekologille etävastaanotolle tälle päivälle klo 14.00 sain ajan kun tutkin muutamaa eri lääkäriä, ja hän minkä valitsin vaikutti ihan hyvältä. Ja tuo on puhdin kautta otettavissa verikokeissa huono homma kun saa tulokset, mutta jos haluaa tulkintaa tarkemmin pitää maksaa lisää... Vähän rahastusta mun mielestä kun jo tuo 1 verikoe maksoi 90 euroa. 😒

Toivottavasti muuten en menetä hermoja jos en saa sitä lääketukea, kun muutenkin pinna aivan kireällä tänään..

@Kali En osaa tarkkaan sanoa viitearvoista, mutta kuulostaa kyllä matalalta, varsinkin kun useampi menetys taustalla. Ainakin tuolla lapsettomuus-puolella on monet saaneet progetukea korkeammillakin arvoilla 🤔 toivottavasti on ymmärtävä ja osaava lääkäri 😊

Lisäys: @Suskikitten kiitos selkeästä yhteenvedosta. Jotenkin noin mäkin sen olen ymmärtänyt, mutta just tuo, että laskeeko estrogeenitasot jo ennen kuin munasolu irtoaa vai vasta sen jälkeen. Googlailin vielä lisää ja ilmeisesti kuvaajat eroaa sen mukaan, katsotaanko, että ovulaatio on lh-piikki vai munasolun irtoamishetki. Sit tosiaan tulee muutaman päivän päästä ovulaatiosta tuo toinen huippu estrogeenitasoissa. Jos aloittaa yhdyntöjen ajoittamisen ensimmäisen estrogeenipiikin mukaan, niin saa pari lisäpäivää verrattuna siihen, että seuraisi vain lh-huippua (mihin ovulaatiotestit reagoi).
Omissa kokeiluissani se estrogeeni laskisi ennen munasolun irtoamista, koska saniaiskuvio alkaa hälvetä sylkinäytteestä. Toki sylkinäyte on haastava ottaa luotettavasti 🤔

@Maana Mannila Kiitos, niinhän se on. Keho ja mieli ottaa aikansa, kunnes palautuu. Jotenkin arki on niin puurtamista myös juuri nyt, niin sekin lienee laskenut haluja. Mutta kyllä me juuri tallettelut tehtiin, ja jopa ihan kivaa oli☺️💓
Kierto mulla on palautunut onneksi nopeasti näissä molemmissa keskenmenoissa. Nytkin ovulaatio tulee ajallaan, kun kierto mulla ollut esikoisen jälkeen 31-33 pvää.

Ymmärrän tuon aloitteen tekemisen hankaluuden, etenkin silloin kun ei mieli tee. Tähänkin auttaa kyllä keskustelu. Me just kesken puuhien pohdittiin mitä uusia asentoja tai muita vois kokeilla. Pelkästään ajatus toi lisämaustetta tilanteeseen😅

Taisin varata väärälle lääkärille ajan, kun mainitsi heti selitettyäni ongelmani että ei ole perehtynyt tälläisiin asioihin. 🥴 Olisi pitänyt tarkemmin tutkia asiaa, oli vain kiire saada jollekkin aika joka on gynekologi... Kun hänen siis piti konsultoida kollegaa kysyäkseen tästä. Katsotaan millainen lasku tästä tulee kun yhteensä kesti vartin. Ekaksi soitti puhui pari minuuttia, sitten konsultoi kollegaa ja soitti uudestaan ja 10 minuuttia kesti. Yhteenäs meni 15 minuuttia. Tosin kirjoitti mulle reseptin, lugesteroniin ilmeisesti. Jotenkin vähän outo puhelu kun jotain aluksi puhui ettei ole tarkkaa tutkimusta että mitään hyötyä siitä ja kun arvot ihan ok. 😂 Luulin ettei kirjoita reseptiä kun tuolleen puhui että ei mitään näyttöä hyödyistä?? Mutta kirjoitti reseptin kumminkin. Joten epäilen että jos julkiselta olisin noilla arvoilla kysynyt olisi tullut kielteinen vastaus.

//Okei no lisäyksenä hirveän mukava lääkäri, kun kumminkin viitsi perehtyä asiaan ja kysyä kollegaltaan ja kirjoitti kumminkin reseptin. Mainitsi vielä että se 200mg kelakorvattava niin kirjoitti sen tosin 400mg annostuksella. 🙈

Muokattu viimeksi:
Taisin varata väärälle lääkärille ajan, kun mainitsi heti selitettyäni ongelmani että ei ole perehtynyt tälläisiin asioihin. 🥴 Olisi pitänyt tarkemmin tutkia asiaa, oli vain kiire saada jollekkin aika joka on gynekologi... Kun hänen siis piti konsultoida kollegaa kysyäkseen tästä. Katsotaan millainen lasku tästä tulee kun yhteensä kesti vartin. Ekaksi soitti puhui pari minuuttia, sitten konsultoi kollegaa ja soitti uudestaan ja 10 minuuttia kesti. Yhteenäs meni 15 minuuttia. Tosin kirjoitti mulle reseptin, lugesteroniin ilmeisesti. Jotenkin vähän outo puhelu kun jotain aluksi puhui ettei ole tarkkaa tutkimusta että mitään hyötyä siitä ja kun arvot ihan ok. 😂 Luulin ettei kirjoita reseptiä kun tuolleen puhui että ei mitään näyttöä hyödyistä?? Mutta kirjoitti reseptin kumminkin. Joten epäilen että jos julkiselta olisin noilla arvoilla kysynyt olisi tullut kielteinen vastaus.

//Okei no lisäyksenä hirveän mukava lääkäri, kun kumminkin viitsi perehtyä asiaan ja kysyä kollegaltaan ja kirjoitti kumminkin reseptin. Mainitsi vielä että se 200mg kelakorvattava niin kirjoitti sen tosin 400mg annostuksella. 🙈
Hei hienoa, @Kali toivottavasti saatte apua terolutista ja sut kohdattiin lääkärissä ja mietittiin vielä kelakorvauksen näkökulma! 🙌 Nyt kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että tämä riittäis ja alkio pysyis matkassa, kun seuraavan kerran plussaatte. ❤️❤️❤️

@Syssymyssy joo mä luulen, että just tää on yks syy siihen, miks viesteihin ei voi vastaa. 😅 Ja toinen on varmaan se, ettei postilaatikko täyty ”kiitos ja kivaa päivää”- tai tuohtuneiden potilaiden haistatteluviesteistä.

@Evannu joo itel sama juttu, että eipä se suorastaan koskaan ole harmittanu, että on talletuspuuhiin (ja ennen yritystä peitonheilutteluun muuten vain) ruvennut miehen kanssa. Hyvä, että pääsitte tositoimiin ja että löysitte kipinää, vaikkei halut olleetkaan huipussaan aloittaessa. ❤️

Me käytiin miehen kans eilen keskustelu talletteluista, kun hän ei uskonut, että ymmärrän, miten vaikeaa hänel on, jos ei oo yhdyntäolo, maha on täynnä, väsyttää tms. Kun hommat oli hoidettu, kerroin, että en tietenkään tiedä, miltä hänestä tuntuu, mutta että ei tää aina itsellekään mieltä ylentävää ole. Kun ei itseä just huvita ja tietää, ettei miestäkään huvita. Lähes joka kerta suuni avatessani olen käynyt sisäisen jaakobibpainin siitä, että viitsinkö. Ja sit katson kalenteria ja totean, että pakko se on, vaikken viitsiskään, koska useimmat meistä tarvii raskauden alkamiseksi munasolun lisäksi siittiöitä. Se oli hyvä keskustelu ja lähensi meitä, mutta toivon todella, ettei tälle kiertoa enää huomenna tarvi tätä samaa taas jauhaa. 😭

Omissa kokeiluissani se estrogeeni laskisi ennen munasolun irtoamista, koska saniaiskuvio alkaa hälvetä sylkinäytteestä. Toki sylkinäyte on haastava ottaa luotettavasti 🤔
Joo niin se taitaa olla, ja lh-piikki ja estrogeenin ensimmäinen nousu ajoittuvat osin päällekkäin, koska jälki mainittu aiheuttaa ensimmäisen. Sylkitestin kanssa ollaan todellakin korkeammassa kädessä, mut oon huomannu syljen viskositeetissa ehkä pientä muutosta hedelmällisinä päivinä. Sama syy varmaan kuin kohdunkaulan liman muutoksessa. 🧐

Joo niin se taitaa olla, ja lh-piikki ja estrogeenin ensimmäinen nousu ajoittuvat osin päällekkäin, koska jälki mainittu aiheuttaa ensimmäisen. Sylkitestin kanssa ollaan todellakin korkeammassa kädessä, mut oon huomannu syljen viskositeetissa ehkä pientä muutosta hedelmällisinä päivinä. Sama syy varmaan kuin kohdunkaulan liman muutoksessa. 🧐
Jep, syyn pitäisi olla sama. Periaatteessa valkovuotoa voi halutessaan tutkia samalla tyylillä kuin sylkeä ja siinäkin pitäisi olla saniaiskuvio hedelmällisinä päivinä.

Kokeilin kerran ottaa valkovuotolima näytettä ja se oli vielä vaikeampaa kuin sylki niin en kokeillut uudestaan 🤣

Lugesteron on oikeasti mieto ja harvemmin ongelmia aiheuttava lääke, niin sitä uskaltaa napsia aika turvallisin mielin. Toivotaan että tästä on apua! Ite huomasin kyllä miten lugesteron tuntui kehossa erilaiselta verratessa kiertoihin kun en ottanut sitä.

Muoks vielä sellainen varoitus että se sit nukutti huolella noin tunti ottamisen jälkeen. Eli jos tarvii esim ajaa ajoneuvoa niin koettaisin ajoittaa ottamisen reippaasti ennen tai heti jälkeen jos tarvii ottaa aamuisin. Mä otin vain iltaisin pienimmän annoksen niin ei tarvinnut muuta kuin mennä nukkumaan.

Mun kohdalla se valitettavasti ei vain oikein riittänyt ja kuukautiset tuli silti liian aikaisin 😅 kokeilen vahvempaa terolutia tässä kierrossa

Muoks muoks. Kävin ostaa myös sitä gelee royal luontaistuotetta, jota kokeilen sit seuraavassa kierrossa. Onpahan jotain mitä oottaa jos/kun kuukautiset alkaa tästä. Edelleen ihan hyvä mieli, mutta rakennan varalta jo tulevaisuuteen odotettavaa niin ei niin paljoa masenna kuukautiset.

Muokattu viimeksi:
Jep, syyn pitäisi olla sama. Periaatteessa valkovuotoa voi halutessaan tutkia samalla tyylillä kuin sylkeä ja siinäkin pitäisi olla saniaiskuvio hedelmällisinä päivinä.

Kokeilin kerran ottaa valkovuotolima näytettä ja se oli vielä vaikeampaa kuin sylki niin en kokeillut uudestaan 🤣
Joo siis mähän tuon sun edellisen viestin jälkeen tässä jo suunnittelin, että mitenhän vaikeaa valkovuodon saaminen tohon mikroskooppiin olisi… 😇 Mutta kun on ystävältä lainassa laite, niin en ehkä tohdi 😅

Lugesteron on oikeasti mieto ja harvemmin ongelmia aiheuttava lääke, niin sitä uskaltaa napsia aika turvallisin mielin. Toivotaan että tästä on apua! Ite huomasin kyllä miten lugesteron tuntui kehossa erilaiselta verratessa kiertoihin kun en ottanut sitä.

Muoks vielä sellainen varoitus että se sit nukutti huolella noin tunti ottamisen jälkeen. Eli jos tarvii esim ajaa ajoneuvoa niin koettaisin ajoittaa ottamisen reippaasti ennen tai heti jälkeen jos tarvii ottaa aamuisin. Mä otin vain iltaisin pienimmän annoksen niin ei tarvinnut muuta kuin mennä nukkumaan.

Mun kohdalla se valitettavasti ei vain oikein riittänyt ja kuukautiset tuli silti liian aikaisin 😅 kokeilen vahvempaa terolutia tässä kierrossa

Muoks muoks. Kävin ostaa myös sitä gelee royal luontaistuotetta, jota kokeilen sit seuraavassa kierrossa. Onpahan jotain mitä oottaa jos/kun kuukautiset alkaa tästä. Edelleen ihan hyvä mieli, mutta rakennan varalta jo tulevaisuuteen odotettavaa niin ei niin paljoa masenna kuukautiset.
Aijaaa hyvä tietää! Tosin mun ei tarvii tai saa edes ajaa ainakaan laillisesti kun ei ole ajokorttia. 😂 Hyvä tosin tietää että voi väsyttää... Sinänsä vähän huono juttu jos väsyttää kun mulle määrättiin se 2 kertaa päivässä x200 mg annos eli kerralla yhteensä 400 mg. 12 tuntia pitäisi olla väliä niissä niin pakko ottaa sitten heti herättyäni. Ehkä jos alkaa väsyttää niin heti aamusta sitten torkkujen aika... 🤣 En varmaan toki tässä kierrossa aloita että menee ensi kiertoon. Kun lääkäri sanoi että voi aloittaa toki jos raskaustesti positiivinen tästä kierrosta, mutta en usko että tärpännyt on tällä kertaa...

Tää on nyt kaikenkaikkiaan niin kummallinen kierto, että ei tästä ota selvää millään. Nimittäin dpo 6 jälkeen kadonneet krampit ovat palanneet ✨

Kramppaili kun ajoin salille ja vähän treeninkin aikana. Mulla ei yleensä pahemmin kramppaile luteaalissa kuin just ennen menkkoja (poislukien viime kierto, joka oli kans kaikenkaikkiaan kummallinen). Onks tää muilla kuinka yleistä?

Mut huomenna dpo 10 ja pääsee viimein testaamaan, ainakin kolmelle päivälle oon varannut herkät testit 😂

Hyvä @Kali että sait vähän uutta tietoa ja jotain kokeiluun. Näissä asioissa kannattaa kyllä kääntyä suoraan lapsettomuuteen erikoistuneen lääkärin puoleen, ettei tule tuplakäyntejä kun ensin gyne arpoo. Itelle samalla arvolla annettiin sama resepti vähän varmuuden vuoksi. Ja ei ole väsyttänyt lääke ollenkaan 😊

Takaisin