Me ajoitettiin käynti ovulaation aikoihin, koska mietin että se voisi olla omalla kohdalla ongelma. Mulla oli kuitenkin kaikki arvot ja ultra ok, mut miehen spermanäytteestä paljastui todennäköinen syy sille, miksi yritys on kestänyt. Toki minun munasolujen laadusta ei ole vielä mitään tietoa. Meillä tuli diagnoosi miehestä johtuva naisen lapsettomuus ja passitus IVF tai ehkä suoraan ICSI. Päätös tehdään päivän näytteen perusteella. Kantsii siis käydä kyllä tutkimuksissa, varsinkin jos yritystä jo takana

.
Moi Haaveita_
kiitos, että jaoit kokemuksia tutkimuksiin hakeutumisen kanssa teidän kohdalla. Toivottavasti hoitopolku on suotuisa teille ja saatte testiin pian plussan. <3 Sopiiko kysyä, että kauan teillä oli yritystä takana ennen kuin hakeuduitte tutkimuksiin? Meillä nyt yrityskierto 6 puolison kanssa, ja kertaakaan ei ole menkat olleet edes myöhässä mulla. Mulla ikää 38, puoliso 43. Tiedän, ettei puoli vuotta ole pitkä aika yrittää, mutta lähinnä haen konkretiaa siihen, että missä kohtaa voisi olla realistista päästä tutkimuksiin julkiselle. Yleensä puhutaan, että vuosi pitäisi yrittää, mutta yli 35-vuotiaana kannattais ottaa yhteyttä terveydenhoitoon jo aikaisemmin.
-----
Sitten ihan muita juttuja (tai samaa, mutta eri kulmasta). Kirjoitin tuonne Clearbluen ovulaatiotestikeskusteluun, mutta kukaan ei taida lukea sitä, niin ajattelin, josko täältä saisi vertaistukea hymiöiden tulkitsemiseen. Kopsasin mun viestin ja liitän sen nyt sellaisenaan tähän:
Mulle kävi tosi outo ja vähän masentavakin juttu tän Clearbluen Digital Advanced -testin kanssa. Tulee pitkä viesti, joten toivottavasti joku edes jaksaa lukea loppuun.
Nyt kyllä ärsyttää! Ostin näitä kalliita ovulaatiotestejä, joiden pitäis näyttää 4 hedelmällistä päivää sillain, että tunnistaa, kun estrogeenitasot nousee (vilkkuva hymynaama) ja sit kun lh-taso nousee (pysyvä hymynaama). Aloitin testaamisen aikaisin, ja nyt on kiertopäivä 8. Vilkkuva hymynaama pitäis tulla muutama päivä ennen pysyvää hymynaamaa.
No eilen oli viel tyhjä ympyrä näytöllä, joten odotin, että tänäänkin sitten varmaan niin tai korkeintaan villkuva. Nyt sitten tänä aamuna olikin pysyvä hymynaama eikä vilkkuvaa tullut ollenkaan. Näin voi ohjeen mukaan käydä, jos testaaminen aloitetaan liian myöhään (aloitin heti ku menkat loppui eli kiertopäivänä 3) tai estrogeenitaso on niin alhainen, ettei testi tunnista sitä. Huippuhedelmällisyyden päivät kuulemma kuitenkin tunnistaa eli tuo pysyvä hymynaama merkitsee sitä.
Eli jos estrogeenitaso on niin alhainen, ettei testi tunnista sitä, niin ihan turhaan tuhlasin noihin kalliisiin testeihin ja olisin voinut ostaa halvempia Clearbluen testejä. On huijattu olo ja että mun rahat meni ihan hukkaan.
Sit on vielä se, että kun lh-huippu tulee, niin sit ovulaatio tapahtuu ”12–48 h sisällä” siitä. Eli ei mitään tietoa, milloin se tapahtuu, ja koska tänään työpäivä, voi olla, että myöhästytään taas.
Myös ovulaatiovuoto ja -kivut tuli tänään eli luultavasti testi näyttää lh-huippua vähän myöhässä. Ovulaatiovuoto tarkoittaa käsittääkseni, että munasolu on irronnut ja pomppii nyt värekarvojen kuljettamana kohti mun kohtua ja sieltä menkkaverenä kuukuppiin parin kolmen viikon kuluttua.
V*tuttaa suoraan sanottuna niin, ettei veri kierrä, kun yhtä hedelmällisyysikkunaa on ihan mahdotonta saada kiinni. Meillä nyt siis vasta yrityskierto 6, mutta esim. joulukuussa talleteltiin vuodon päättymisestä seuraavana päivänä joka toinen tai joka kolmas päivä, mutta ei mitään vastakaikua munanjohtimissa.
Kaikista eniten tympii, että Clearblue myy harhaanjohtavilla lupauksilla riistohintaisia testejä — ja mä tyhmä viel uskoin.
-----
Nuo tuntemukset siis eiliseltä. Tänään onneksi parempi fiilis, ja tehtiin talletus eilen puolison kanssa. Tänään tehdään viel toinen ja huomenna ehkä sit kolmas. Ja sit taas odotellaan.
Kivaa päivää kaikille!