Raskausoireet

Millä viikoilla teillä on alkanu pahoinvointi? Mä en muista edellisistä ollenkaan millon alkoi 😅 nyt tässä oottelen että onkohan edes tulossa koko pahoinvointia, mut kai se sieltä sit kohta iskee 😂
Etova olo jo aiemmin, todella paha olo joskus 5+3. Oksentamaan aloin siitä alle viikon sisään. Vielä ihan ok, en oo oksentanu ku vaan kerran päivässä.

Vitsi on jännää miten toiset raskautuu niin helpolla! Ja ihan pieni vauva kainalossa 😮 Mulla esikoisen jälkeen kierto aktivoitui vasta, kun lapsi oli jotain 1v 9kk. Että "heti alettiin yrittää toista" ja tuli kolmen vuoden ikäero. Miten erilaista... Oon omaa kroppaani kyllä vuosien saatossa sättinyt ja ehkä vihannutkin, kipuillut paljon, kun ei lapsia tuu. Eikä itellä vielä oo ees kovin vaikeaa sitten kuitenkaan ollut, jos moniin vertaa, mutta se surun laatu on niin valtava, kun on lapsen saamisesta kyse.

Tänään oli eka ihan oikea aamupahoinvointi, joka huipentui oksentamiseen ja loppui siihen. Valvoin kipeän esikoisen kanssa melkein koko yön ja aamulla olikin jo aika etova olo. Koitin helpottaa oloa ottamalla lasten smoothien ja sitten rauhassa aamupuuron, mutta myöhästyin kyllä syömisen kanssa ja oksennus lensi heti puuron jälkeen. Söin sitten banaanin ja join kahvin, eikä enää ollut paha olo. Selvästi siis tämä pahoinvointi pahenee, jos valvoo eikä syö, vaikka jo etoo. Myös liika syöminen pahentaa oloa. Kun uni ja ravinto on sopivan hyvässä tasapainossa, olo pysyy hyvänä.

Tänään kyllä aion käsitellä yli viikon kummitelleen roskaruokahimon ja ostaa koko sairastuvalle kunnon mätöt, vaikka saisinkin siitä mahdollisesti itse kärsiä. 😅

Tänään oli eka ihan oikea aamupahoinvointi, joka huipentui oksentamiseen ja loppui siihen. Valvoin kipeän esikoisen kanssa melkein koko yön ja aamulla olikin jo aika etova olo. Koitin helpottaa oloa ottamalla lasten smoothien ja sitten rauhassa aamupuuron, mutta myöhästyin kyllä syömisen kanssa ja oksennus lensi heti puuron jälkeen. Söin sitten banaanin ja join kahvin, eikä enää ollut paha olo. Selvästi siis tämä pahoinvointi pahenee, jos valvoo eikä syö, vaikka jo etoo. Myös liika syöminen pahentaa oloa. Kun uni ja ravinto on sopivan hyvässä tasapainossa, olo pysyy hyvänä.

Tänään kyllä aion käsitellä yli viikon kummitelleen roskaruokahimon ja ostaa koko sairastuvalle kunnon mätöt, vaikka saisinkin siitä mahdollisesti itse kärsiä. 😅
Mulla sama havainto. Muutaman kerran tullu tosi huono olo ku oon syöny överisti. Ja samoin siitä jos oon liian kauan lykänny syömistä siitä tunteesta huolimatta et pian pitäs syyä tai tulee huono olo. Plus väsymys pahentaa. Nyt just olin tosi väsyny ja lykänny syömistä ihan liian kauan, ja ku lopulta sain ruokaa niin oli vaan tosi huono olo silti. Ensin aattelin yrittää taistella vastaan kaikin keinoin mut lopulta tuntu et oksentaminen vois vaan helpottaa. Ja sieltähän se suht helposti tuli ku anto mahollisuuden. 😅 Eli nyt oon mäki virallisesti oksentanu ekaa kertaa tän raskauden johdosta. Tänään taitaaki tulla 9 viikkoa täyteen. Mulla lievä etominen alko n. 5-6 viikolla ja on pysyny tosi maltillisena tähän asti, tosin viimesen viikon aikana on tuntunu olevan isompi tarve syödä ajoissa ja usein. Ja nyt se nähtiin mikä on seuraus ku ei tottele sitä tunnetta. 😅

Väsy, huono olo, väsy... Mä en ymmärrä miten te, joilla on pieniä lapsia, oikein selviydytte alkuraskauden kanssa. Hattu päästä 🤠 Tosin kyllä mä muista edelliseltä kierrokselta, kuinka esikoinen pomppi mun päällä ja hihkui "Äiti on hevonen!" samalla kun ite torkuin siinä. Vähän semmonen laiskempi hevonen, mut ei se mitään tuntunu haittaavan.

Onko kellään muulla raskausoireena paineen tunne ylävatsalla ja sellanen olo että jotenkin tulee tosi täydeksi syödessä ja siitä johtuen vähän paha olo? Joo, suolen toiminta on varmasti hidastunut ja sekin vaikuttaa, mutta tuntuu että erityisesti iltaa kohden tukaluus ylävatsalla kasvaa. Ja närästytteleekin jonkin verran.

Ottaen huomioon varhaiset viikot, niin ei kyllä ainakaan kohdun pitäisi vielä mitenkään viedä tilaa vatsasta joka tätä aiheuttaisi 🤷🏻‍♀️

Onko kellään muulla raskausoireena paineen tunne ylävatsalla ja sellanen olo että jotenkin tulee tosi täydeksi syödessä ja siitä johtuen vähän paha olo? Joo, suolen toiminta on varmasti hidastunut ja sekin vaikuttaa, mutta tuntuu että erityisesti iltaa kohden tukaluus ylävatsalla kasvaa. Ja närästytteleekin jonkin verran.

Ottaen huomioon varhaiset viikot, niin ei kyllä ainakaan kohdun pitäisi vielä mitenkään viedä tilaa vatsasta joka tätä aiheuttaisi 🤷🏻‍♀️
En oo ihan varma kuvailetko samaa oloa mutta mulla oli erityisesti 4-6 viikolla sellanen ikävä närästys/ällötys/täys olo iltasin.

En oo ihan varma kuvailetko samaa oloa mutta mulla oli erityisesti 4-6 viikolla sellanen ikävä närästys/ällötys/täys olo iltasin.

Joo varmaan just samaa. Tosi sellanen epämukava ja ällöttävän täysi olo. Niinkuin päivän aikana syöty ruoka ei liikkuisi lainkaan eteenpäin ylävatsalta vaan jää vaan paineeksi siihen. 🥵

Joo varmaan just samaa. Tosi sellanen epämukava ja ällöttävän täysi olo. Niinkuin päivän aikana syöty ruoka ei liikkuisi lainkaan eteenpäin ylävatsalta vaan jää vaan paineeksi siihen. 🥵
Joo luulen et toi sama olo oli mulla. Muistan yhen illan ku tuli niin täys ja ällö olo syömisestä et jouduin tehä kaikki temput etten oksentanu. Lopulta pystyin käydä nukkuu pari tuntii sen jälkeen korotetuille tyynyille. Ja vielä SEURAAVANA PÄIVÄNÄ mulla oli lievästi ällöttävän täys olo ja mä oikeesti kaduin etten ollu oksentanu. 😂 Tuli sellanen olo et oliks se terveellistä pitää se kaikki sisällä. 😂 Mut mulla itellä helpotti toi et ei ehkä ihan vastaavaa oo jatkunu ainakaan joka iltasena.

@Pantis minulla oli tässä rv8 monena päivänä ylävatsalla jotenkin turvonnut ja kiristävä olo. Liian täysi ja sattui välillä paljonkin. En syönyt mitään outoa tai isoja määriä mutta muutamana päivänä sattui niin, etten voinut oikein tehdä muuta kuin maata sohvalla.

Mä alan olla loppu jo tähän pahoinvointiin vaikka vasta muutaman viikon kestänyt. Tää pahoinvointi kestää siis aamusta iltaan. Herään völillä yölläkin siihen. 😩 Päivät menee sängyssä, kaikki hajut ällöttää. Yököttää koko ajan ja pöntölläkin joutuu käydä. Väsymys kanssa hirveä,vaikka nukuttua en saakkaan päivällä. Hyvä kun jaksaa töissä käydä,onneksi mies ottanut kotityöt ja muut hoitaakseen. Jännityksellä odotan miten käy kun tänään aloitan yövuorot. Ilman raskauttakin mulla yövuorot aiheuttavat pahoinvointia.. 🫣 nyt siis vasta 6+3 joten pitkä matka vielä edessä.. onko kohtalotovereita? Välipalat tasaisin väliajoin jne eivät auta enää tähän pahoinvointiin.

Mä alan olla loppu jo tähän pahoinvointiin vaikka vasta muutaman viikon kestänyt. Tää pahoinvointi kestää siis aamusta iltaan. Herään völillä yölläkin siihen. 😩 Päivät menee sängyssä, kaikki hajut ällöttää. Yököttää koko ajan ja pöntölläkin joutuu käydä. Väsymys kanssa hirveä,vaikka nukuttua en saakkaan päivällä. Hyvä kun jaksaa töissä käydä,onneksi mies ottanut kotityöt ja muut hoitaakseen. Jännityksellä odotan miten käy kun tänään aloitan yövuorot. Ilman raskauttakin mulla yövuorot aiheuttavat pahoinvointia.. 🫣 nyt siis vasta 6+3 joten pitkä matka vielä edessä.. onko kohtalotovereita? Välipalat tasaisin väliajoin jne eivät auta enää tähän pahoinvointiin.

Kuulostaa ikävälle😔 Minulla kanssa pahoinvointia johon jonkin verran kyllä säännöllinen syöminen auttaa. Oletko ajatellut että kysyisit esim. neuvolan kautta josko voisit saada pahoinvointilääkettä jos säännöllinen syöminenkään ei auta?

Täällä kans yövuorolainen. About rv6+3 tienoilla oli pakko nukkua 30 min päikkärit vähintään, että jaksoi. Ens viikolla olis taas edessä, katotaan miten nyt rv10+ jaksaa olla. Pitää vaan nukkua päivällä niin paljon kun unta riittää ja koittaa yöllä syödä kevyemmin ja usein.

Ja siis meidän vessa haisee niin hirveeltä, että yrjö lentää jo ihan siksi, kun sinne meneminen on niin kamalaa. Ehkä se on tuo ällötyskäsisaippua ja haisullinen pyykinpesuaine, mitä käytin esipesuaineena vähän aikaa sitten. Kaikki tuotteet pitäs vaihtaa hajuttomiksi ja joku (en minä!!) sais pestä vessan. Ja jääkaapin, yök! Oon juonu täysmehuja, mutta nyt senkin oksentaminen tuntuu niin kirvelevältä, että aattelin vaihtaa johonkin hempeään sokerilitkutiivisteeseen. Ruokalista suunnitellaan siltä pohjalta, että mikä maistuis mahdollisimman hyvältä toiseen suuntaan tullessaan 👍

Kannattaa kysyä neuvolasta että saisi pahoinvointilääkettä. Mulla oli siis alkuun niin voimakasta pahoinvointia että se oli ihan hirveää, en pystynyt käymään töissä koska siellä vain oksensin ja tärisin. Yöllä heräilin siihen että on aivan lamaannuttava pahaolo. Sain neuvolalääkäriltä Xonveaa ja sen jälkeen elämä voitti taas. Syön 2tabl päivässä ja olen palannut töihin, pystyn hoitamaan kotitöitä jne. Xonvea on nimenomaan raskaana oleville tarkoitettu, nyt olen syönyt sitä jo kolmisen viikkoa. Mitä enemmän raskausviikkoja tuli, sitä pahemmaksi pahoinvointi mulla meni, joten suosittelen ainakin ottamaan varalle tuon reseptin Xonveaan. Niin tein itsekkin, että ensin pyysin vain reseptin ja lopulta hain sen kun ihan perus eläminen hankaloitui pahoinvoinnin takia niin paljon.

Kovasti tsemppiä ❤️

Täällä nyt 6+3 ja iltaisin aika kovaa turvotusta. Ei meinaa löytyä sopivaa nukkumisasentoakaan, kun tuntuu ettei mikään ole hyvä asento 🙈 Ja aika usein tuntuu painetta tai vihlontaa milloin mistäkin (kyljet, alavatsa, selkä, navan seutu) Onko muilla ollut samanlaista? 😁

Onneksi aamut on menneet hyvin, mutta puolen päivän jälkeen alkaa töissä ällötys ja pahenee iltaa kohden..

@Eloa mulla myös turvottaa tosi paljon iltaisin. Oonkin jo ottanut asentotyynyn käyttöön. Tosin selän asennon takia. Mulla ei varsinaisesti oo iltaisin kipuilua, satunnaisesti tuntuu että jotkut vatsalihakset tms kramppaa ja sillon on hetken vaikea hengittää.

Takaisin