Raskausoireet

Mulla oli alkuviikosta pari päivää kuvotusta ja siitä nousikin toiveikkuus testeihin... Välillä viluista ja tietty väsyttää, mutta ne mulle normaalia. Mahassa aika monena päivänä sillee kivasti kuplinut, se lienee mainittava "oire". Juuri selasin edellisen raskauden merkintöihin niin tässä vaiheessa olin ollut aivan varma keskenmenosta, koska kuvotus oli ollut ja mennyt. Nyt en yhtään odota pahoinvointia, viimeksi se kesti aivan järkkynä viikot 7-17 ja oksensin joka päivä, ennätys taisi olla 27x/vrk. Vielä rakenneultra-aamunakin oksensin. Otan mielelläni erilaisen kokemuksen, mutta vahvasti veikkaan, että jos raskaus jatkuu niin parin viikon päästä löydän pään pöntöstä...

Onko muita joita kiusaa unettomuus? En tiedä onko kyse vaan ympäristönvaihdoksesta tai sosiaalisesta (tai raskauden aiheuttamasta) jännittämisestä mutta tuntuu että valvon joko illasta tai aamuyöstä harva se yö. Nyt kun sukulaislapset saapui taloon pitää yrittää osata mennä vähän aikaisemmin nukkumaan, kun aamulla ei ole rauhallista yhtä pitkään kuin aiemmin.

Onko muita joita kiusaa unettomuus? En tiedä onko kyse vaan ympäristönvaihdoksesta tai sosiaalisesta (tai raskauden aiheuttamasta) jännittämisestä mutta tuntuu että valvon joko illasta tai aamuyöstä harva se yö. Nyt kun sukulaislapset saapui taloon pitää yrittää osata mennä vähän aikaisemmin nukkumaan, kun aamulla ei ole rauhallista yhtä pitkään kuin aiemmin.

Mä herään joka yö noin klo 02-05 välillä vähintään kerran ja hereillä sitten yöstä riippuen tunnista kolmeen. Ja päivän tietysti todella väsynyt😐

Tämä onkin mun ainut oire koko raskaudesta, pitää kai olla tyytyväinen tästä unettomuudesta😁

@Yrttiteetä tekisi mieli mulla myös tuota heräilyä. Nukuttaa kyllä hyvin illalla, mutta 4-5 aikaan herään joka aamu, eikä uni enää tule. Muita oireita ei ole. Olen myös pohtinut, että onko tämä vaan stressiä että keho ja mieli ylikierroksilla ja siksi uni keskeytyy. Vai onko raskausoire 🤷‍♀️

Kävin päivystyksessä. Ultrata ei voitu koska lääkäri ei osannut ultraa käyttää. Lähetettä ei tehnyt erikoissairaanhoitoon. Tosi pettynyt olen ja itkin koko matkan. Mitään ei saatu selville/selvitetty, täysin turha käynti. Ainoastaan virtsanäyte otettiin joka neg tulehduksen osalta. Pyysin raskausverikokeita,en saanut niitäkään. Ohjeena vaan että tule uudestaan jos kivut pahenee.. katsottiin jopa yksityisiä, muttei ole vklp aikana oikein missään tarjolla joka voisi ultratakkin. Oon tosi vihainen! Kiva lähteä joulun viettoon täysin tietämättömänä onko kaikki hyvin. Iso kynnys oli mulla edes tuo päivystykseen meno. Taidan soittaa ma vielä neuvolaan..

Olipa ikävä kokemus 😔❤️ Jos asut isommassa kaupungissa niin meillä Lahdessa ainakin on erikseen synnyttäjien ja naistentautien päivystys joka hoitaa raskaana olevia ja muita gynekologisia vaivoja. Teillä ei varmaan sitten ole tai muuten luulisi sen osaamattoman lääkärin ohjanneen sinut sinne 😕 Ikävää lähteä viettämään joulua tuossa olotilassa ❤️

Eilen 5+4 saapui ällötysolo, joka on jatkunut tänään. Toiveikkaana nyt sitten uskalsin ostaa viikkonäytöllisen raskaustestin. Täytyy aamulla testata tulisiko 3+ näkyviin.

Öisin heräilen klo 1 tai 2, pyörin ihan virkkuna ja jossain vaiheessa aina nukahdan. Kai joku oire tämäkin 😅

Oon ottanut tän raskauden tähän saakka paljon rennommin kuin edellisen (eli viikon ottanut rennosti
🤣🤭), mutta tänään vatsassa menkkamaista juilimista niin huomaa että heti tulee paniikki mieliala... Pitää yrittää muistaa, että itse ei voi tässä raskauden jatkumiseen vaikuttaa, joten ei auta kuin istua kyydissä, tuli mitä tuli. Iski myös flunssa ja piti perua päivän vieraat😔 Se toki oli vain järkevää, koska ois matkalle lähtö edessä.

Muokattu viimeksi:
Mullaki on melkeen plussasta lähtien vai oliko jopa ennen sitä, niin ollu sellasta et herään aamuyöllä enkä saa enää unta. Ei ihmekkää et alkuillasta väsyttää koska imetän vielä nuorimmaista tosi monta kertaa yössä. 😅 Muistan kyl et ollu aiemmissaki raskauksissa samaa mut en muistanu et se olis jo alussa. Jännä mistähän tollanen oire johtuu ku näyttäs olevan yleistä raskaana?

@Florette mä luulen että johtuu ihan siitä, että raskaushormoni sekoittaa kroppaa. Seuraan Ouralla mun unitietoja ja mun unen aikaiset sykkeet on tosi korkealla vs. normitilanne. Lämmöt myös hieman koholla, HRV tosi alhainen. Vähän samalta näyttää yön data jos olisi juonut alkoholia koko illan ja sit lähtee jurrissa nukkumaan 😂 Ei ihme ettei nukuta kun sykkeet ja muut huitelee ihan pilvissä 🫠 Mä taas heräsin tänään 4:30 😅

Pitää yrittää muistaa, että itse ei voi tässä raskauden jatkumiseen vaikuttaa, joten ei auta kuin istua kyydissä, tuli mitä tuli.
Hyvin sanottu! Täällä on alavatsatuntemukset vähentyneet ja nyt on kokonaisuudessaan (tuota unettomuutta lukuunottamatta) aika oireetonta. Jouduin kyllä ruokapöydässä katsomaan intensiivisesti jonnekin muualle kun tiettyjen ruokien ulkonäkö ällötti, mutta muuten on etovuudet pysyneet loitolla ja kahviakin teki mieli niin että hain puolikkaan mukilliseni päälle pienen tilkan lisää.

Hassua miten sitä tavallaan samaan aikaan oikein odottaa oireiden alkamista ja samalla ei, kun muistaa miten lamauttavaa se pitkään jatkuva etominen voi olla, vaikkei oksenteluksi asti yltyisikään.

@Florette mä luulen että johtuu ihan siitä, että raskaushormoni sekoittaa kroppaa. Seuraan Ouralla mun unitietoja ja mun unen aikaiset sykkeet on tosi korkealla vs. normitilanne. Lämmöt myös hieman koholla, HRV tosi alhainen. Vähän samalta näyttää yön data jos olisi juonut alkoholia koko illan ja sit lähtee jurrissa nukkumaan 😂 Ei ihme ettei nukuta kun sykkeet ja muut huitelee ihan pilvissä 🫠 Mä taas heräsin tänään 4:30 😅
Mä käytän Polarin urheilukelloa öisin ja todennut saman että HRV normaalia matalampi ja leposyke korkeampi. Tosiaan Ouraa käytin vain öisin lämpöjen seurantaan, mutta luovuin siitä jo tovin aikaa sitten. Oura tosin mittasi mielestäni ehkän hieman tarkemmin unidataa kuin Polar, mutta oma Oura niin karvalakkimalli, etten sitä jaksa vain unidatan takia käyttää nyt kun en lämpöjä enää seuraile.

Hyvin sanottu! Täällä on alavatsatuntemukset vähentyneet ja nyt on kokonaisuudessaan (tuota unettomuutta lukuunottamatta) aika oireetonta. Jouduin kyllä ruokapöydässä katsomaan intensiivisesti jonnekin muualle kun tiettyjen ruokien ulkonäkö ällötti, mutta muuten on etovuudet pysyneet loitolla ja kahviakin teki mieli niin että hain puolikkaan mukilliseni päälle pienen tilkan lisää.

Hassua miten sitä tavallaan samaan aikaan oikein odottaa oireiden alkamista ja samalla ei, kun muistaa miten lamauttavaa se pitkään jatkuva etominen voi olla, vaikkei oksenteluksi asti yltyisikään.
Huh joo odotan itseasiassa aika kauhulla pahoinvoinnin alkamista. Se oli viimeksi niin lamannuttavaa🥵😔 Jos alkaa samaan aikaan niin vielä olisi "armonaikaa" joku 10 päivää. Tosin tuskin kello kaulassa saapuu. Ja jos saapuu pahana, hankin kyllä heti lääkkeitä, josko olisi apua. Joku ihan uusikin oli kai tullut markkinoille, liekkö kenelläkään kokemusta? Nimi taisi olla Bonjesta. Viimeksi mulla ei kyllä tainnut lääkkeet auttaa, vain Omeprazolista oli vähän apuja, vaikka ei edes närästänyt.

Mulla taitaa vielä sopivasti tämä joulun aika mennä ilman pahoinvointia, edellisissä on alkanu siellä 5+viikolla jo älytön väsymys ja pahoinvointi. Nyt vasta 4+1, mutta oon kyllä huomannu jo että jos on liian pitkään syömättä niin tulee herkemmin huono ja heikko olo.
Kyllähän sitä toivois että tämä raskaus olisi oireiltaan helpompi kuin edellinen, mutta harvoin siinä taitaa niin käydä 😅

Mä heräilin aiemmin öisin, sillon joskus plussan saannin tienoilla 😅 nyt oon nukkunut suht hyvin!
Tänään iski pahoinvointi, ja on kyllä vetänyt olon huonoksi, vaikken ole oksentanutkaan. Mitään ei tekis myöskään mieli syödä, mutta pakko jotain närppiä ettei ainakaan pahempi olo tuu😮‍💨

Hyvä kuulla @Eloisasti tapauksia joissa unettomuus on helpottanut raskauden edistyessä. Niin mäkin kesältä muistelen että jossain vaiheessa yöt alkoi sujua paremmin.

Kurjaa että sinne rantautui paha olo. Voimia, ja pikkuisen syötävää kerrallaan ❤️

Mulla myös se aamuyön virkeänä valvominen tässä kohtaa (kuudes viikko lopuillaan) hellittänyt ja aivan alussa ollut kamala nälän tunne on kääntynyt siihen, että ei tunne nälkää melkein ollenkaan, eikä ole suurta halua syödä ja mietinkin, että hiipiikö pahoinvointi kuvioihin. Muutama päivä sitten oli illalla pahan olon aalto, mutta se on ollut toistaiseksi ainoa.

Täällä on vellova olo jatkunut viikonlopun jälkeenkin. Tänään tuli digiin Raskaana 3+, joten luottoa alkaa olla raskauden jatkumiseen 😍

Takaisin