🌟❄️🌟 1. luukku (joulukalenterit) 🌟❄️🌟

Muistan lapsuudesta sellaisen ihanan glitterillä koristellun talokuvakalenterin, missä sai avata aina ikkunoita. Oli siis sellainen talon muotoinen kolmiulotteinen pahvikalenteri. Ikkunaluukuista näkyi "talon sisälle". Se oli myös tosi kiva.
Joo, ylipäätään semmonen kuvakalenteri, jossa luukusta tuleva kuva jotenkin liittyy taustakuvaan on kiva 😊 Se partiolaisten kalenterissa just on parasta! 🤩 Pari samantyyppistä oon elämäni aikana nähnyt, mutta aika harvassa taitavat olla 🤔

Muistelen nähneeni joskus printtipalvelussa mahdollisuuden tilata luukkukalenterin omalla kuvalla. Se voisi olla mun juttu just muokata ne luukut istumaan kuvaan sopiviksi. En nopealla googletuksella löytänyt että olisi sellaista nyt saatavilla.

Mä muistan kun pienenä meillä oli aina sellaiset perinteiset suklaakalenterit, vaikka ei se suklaa kyllä kovin hyvää niissä ollut.. 😅Muutama vuosi sitten mun mies teki mulle oman kalenterin. Siellä oli kaikenlaista, mm. pussi kukkien siemeniä, pussi tomaatin siemeniä, huulirasvaa ym. pieniä asioita joka luukussa. Se oli hauska, kun hän oli nähnyt vaivaa. 😊 Nyt meillä ei oo kalentereita tänä vuonna, ellen osta vielä.. Yritin viimeks kaupassa katsoa, mutta en oikein keksinyt mikä olis ollut kiva..
After Eight -suklaakalenteri olis varmaan ollut aika ihana.😋 Mies taas ei halua mitään karkki/suklaakalenteria.

Mulla on vähän huono omatunto siitä, etten tehnyt lapselle tänäkään jouluna itse kalenteria, vaan ostin sen geneerisimmän mahdollisen Muumi-suklaakalenterin. 🫣 Ei siis sinänsä haittaa ollenkaan, että lapsi saa hurjat 3,125 grammaa suklaata päivässä, mutta olisihan itse tehty ollut ihana. 🥹

Mulla on vähän huono omatunto siitä, etten tehnyt lapselle tänäkään jouluna itse kalenteria, vaan ostin sen geneerisimmän mahdollisen Muumi-suklaakalenterin. 🫣 Ei siis sinänsä haittaa ollenkaan, että lapsi saa hurjat 3,125 grammaa suklaata päivässä, mutta olisihan itse tehty ollut ihana. 🥹
Potenut tuota samaa, mutta kaikkea ei vaan jaksa. Ostin sellaisen ryhmä hau -koru/hiusjutskakalenterin ja se on ollut kyllä mieluinen. Itse olen tehnyt jotain pieniä muistamisia siten, että tonttu vierailee itse tekemäni tonttuoven kautta tuomassa milloin mitäkin. Pieniä leluja, karkkia, tarroja tms.

Potenut tuota samaa, mutta kaikkea ei vaan jaksa. Ostin sellaisen ryhmä hau -koru/hiusjutskakalenterin ja se on ollut kyllä mieluinen. Itse olen tehnyt jotain pieniä muistamisia siten, että tonttu vierailee itse tekemäni tonttuoven kautta tuomassa milloin mitäkin. Pieniä leluja, karkkia, tarroja tms.
Näinhän se on. Panostan sitten johonkin toiseen juttuun, ja tuo suklaakalenterikin on ollut todellakin mieluinen.

@harsokukka taitaa suurimmalle osalle lapsista ne namikalenterit(minähän lasken suklaan nameihin😈) toimia parhaiten. 🤭 Ja miksi ei aikuisistakin. 😅
Kyllä. 🤭 Ja työkaveri kommentoikin viisaasti, kun tätä asiaa pohdiskelin, että kyllä mä ehdin ostaa superkalliita erikoiskalentereita tuolle sitten tulevina vuosina, mennään halvalla vielä kun se hyvin kelpaa ja säästetään rahat tulevaan. 😂

Kyllä. 🤭 Ja työkaveri kommentoikin viisaasti, kun tätä asiaa pohdiskelin, että kyllä mä ehdin ostaa superkalliita erikoiskalentereita tuolle sitten tulevina vuosina, mennään halvalla vielä kun se hyvin kelpaa ja säästetään rahat tulevaan. 😂
Mie ostin viime vuonna jonkun edellisvuoden lelukalenterin jostain -70% alennuksesta. 😅 Ei se kaksivuotias siitäkään tiennyt onko tämän vuoden vai edellisen. Ja ihan hyvä lapsuus on itselläkin ollut, vaikka sain vasta joskus kouluikäisenä ensimmäisen suklaakalenterini. 💁🏼‍♀️ Ennemmin tuntuu, että tuo kaikenpaljouden keskellä kasvanut lapseni pitää suurinta osaa tavaroistaan yhdentekevinä. 🙈 Joskus vähemmän on enemmän. 💁🏼‍♀️

Muistan et lapsuudessa itse olen kerran saanut itse tehdyn kalenterin. Se olikin niin hieno juttu että jäi kyllä hyviin muistoihin ja varsinkin pari hienointa juttua sieltä muistan edelleen. Mut mietin myös, olisiko muisto niin hieno jos olisi joka vuosi ollut tuollaista. Olin ihan tyytyväinen perus suklaa ja kuvakalentereihin myös, ja toivon että omatkin lapset tulee olemaan, ja sitten joku vuosi yllätän ja teenkin itse jonkun hienon 😁

Muistan et lapsuudessa itse olen kerran saanut itse tehdyn kalenterin. Se olikin niin hieno juttu että jäi kyllä hyviin muistoihin ja varsinkin pari hienointa juttua sieltä muistan edelleen. Mut mietin myös, olisiko muisto niin hieno jos olisi joka vuosi ollut tuollaista. Olin ihan tyytyväinen perus suklaa ja kuvakalentereihin myös, ja toivon että omatkin lapset tulee olemaan, ja sitten joku vuosi yllätän ja teenkin itse jonkun hienon 😁
Tää on kyllä hyvä ja helpottaa pointti! Ehkä ei kannata alle 2v:lle tuhlata omaa energiaa tehdäkseen oikeastaan mitään 😂 Jaksaa sitten innostua myöhemmin kun ensimmäinen kerta tulee iässä josta oikeasti muistaa vanhempana jotain!

Mä en oo jaksanut tehdä itse kalenteria lapselle, ja sitä paitsi partiolaisten adventtekalenterin avaaminen on jotain mitä jännitetään aina yhdessä 🤩 Mun äiti teki mulle joinain vuosina itse kalenterin, ja olihan se kiva 😊 Mut ehkä silloin tuntui jossain kohtaa vähän samalta mitä nyt mietin.. kaikkea semmoista pikkusälää on niin paljon, että ihan jo joulukalenterista kertyvä tavaran määrä ois aikamoinen 🤔 Siihen vielä joululahjat päälle, niin huh kun hukutaan tavarapaljouden alle! 🫣Toki jos sinne laittais joka päivä jonkun erilaisen namin, ja välillä vaan jonkun pikkuesineen, niin se vois olla kiva. Tai tietty jos lähtökohtaisesti sitä tavaraa ois kotona vähemmän 😅🙈

Meillä itsetehdyssä kalenterissa oli viime vuonna minikirjoja (pixejä). Keräilin niitä vuoden aikana kirppareilta ja joka aamu tuli uusi kirja.

Tänä vuonna tein lapsille itse yhteisen kalenterin, jossa on välillä kirja, välillä laitan piparin, kuusenkoristeita, kolikon joulumarkkinoilla käytettäväksi, askartelua, yhtenä päivänä saavat piparimuotit ja leivotaan pipareita. Pari leluakin sinne on löytynyt. Osa tavaroista ei mahdu kalenteriin (esim ne kirjat), niin niinä päivinä kalenterissa on lappu, mihin on piirretty missä yllätys on. Ja saavat sitten etsiä sen yhdessä. Ja yhtenä aamuna emme ole kotona, niin sinne varasin herkkuaamiaisen ja esikoista jo varoitinkin, että kun ei olla silloin aamulla kotona, niin kalenterissa ei ole mitään, mutta saavat spesiaalin aamupalan silloin 😊

Niin, eikai omatekemään kalenteriin tarvitse laittaa mitään isoa 🤷🏼‍♀️Jännitys itsessään riittää isollekkin lapselle ja pointtina on varmaan ladata jouluun jännitystä odotuksella. Ei tarvitse ottaa painetta taloudellisesti tai pelkoa siitä että olisi tavaraa joka jää pyörimään. Tuli mieleen että taaperolle riittäisi kun olisi joku avattava luukku, jonka takana eri tarra, tai että saa itse laittaa tarran joka päivä uuteen kalenterin ruutuun.

@Vargynja saako keskustelun viedä joulupussiin/-sukkaan vai tuleeko siitä erikseen aihe? 🫣

Niin, eikai omatekemään kalenteriin tarvitse laittaa mitään isoa 🤷🏼‍♀️Jännitys itsessään riittää isollekkin lapselle ja pointtina on varmaan ladata jouluun jännitystä odotuksella. Ei tarvitse ottaa painetta taloudellisesti tai pelkoa siitä että olisi tavaraa joka jää pyörimään. Tuli mieleen että taaperolle riittäisi kun olisi joku avattava luukku, jonka takana eri tarra, tai että saa itse laittaa tarran joka päivä uuteen kalenterin ruutuun.

@Vargynja saako keskustelun viedä joulupussiin/-sukkaan vai tuleeko siitä erikseen aihe? 🫣

Saa viedä. 😊 Ei ole tässä kalenterissa niistä omaa luukkua ja kyllä se on tarpeeksi lähellä joulukalenteria.

Olkoon tässä vaikka ideoita ensivuodelle tai ihan hyvin voi vieläkin aloittaa 😊

Minun yksi sisko jaksoi toteuttaa vuosia kalenterin 7 lapselle joulupussityylillä. Kai vähän sama kun @Pilkki24 :n tonttuovi; tarra, namu ja hiuskoriste-tasolla. Toisen siskon pojat(ehkä 7 ja 12v) innostuivat kalliista pilttikalenterista pari vuotta sitten, mutta toteutus diy pussityyliin riitti saamaan heidät iloisiksi, eikä joka päivälle tarvinnut olla pilttiä.

Joulusukka on osa miehen puolen perinnettä, joten uskon että jossain vaiheessa hankitaan jokaiselle(myös itselle!) oma joulusukka osaksi joulukoristeita. Siitä meille voisi muodostua tuollainen joulupussi jonne joka aamu ilmestyy yllätys 🤷🏼‍♀️

Takaisin