Yleinen keskustelu

@Cataleya täällä ovumialla vu maksaa yli 200€. 🫠 viimeks käytiin Tampereella perhe-artella, kun siellä ultra oli joku 86€. Nyt ei vaan osu viikonloppuja sillai, et vois lähtee.
Oho😵 Täällä turun vieressä paikkakunnalla on semmonen ku neuvola sivutasku ni siel on kaikki raskauden ajan ultrat 79-120 e, vklp lisä on 20e

@Cataleya täällä ovumialla vu maksaa yli 200€. 🫠 viimeks käytiin Tampereella perhe-artella, kun siellä ultra oli joku 86€. Nyt ei vaan osu viikonloppuja sillai, et vois lähtee.
Jostain olin lukevinani, että asustelet Keski-Suomen alueella? Jyväskylään avattiin syksyllä Kaunis odotus, jossa varhaisultran saa 94e. Huomattavasti siis halvempaa, kuin muut mitä täälläpäin tarjolla on. 😅

Mä en vielä tiedä, menenkö varhaisultraan. Olisi kyllä kiva, mutta suoraan sanottuna nyt on taloudellinen tilanne vähän heikohko, joten ylimääräiset kulut tähän hetkeen ei oikeen onnistu. Mun mielestä on hirveän epäreilua ja jopa epätasa-arvoista, että jossakin päin Suomea ultrataan ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Tämä pitäisi kyllä suoda mielestäni kaikille odottajille. Itsekin olen kokenut kohdunulkoisen raskauden sekä keskeytyneen keskenmenon, ja aina saanut tapella, että ultraan julkiselle pääsee. ☹️

Soittelin itse neuvolaan kaksi päivää positiivisen testin teon jälkeen, pitkälti sen takia että aikaisemmat kaksi keskenmenoa (joista toinen keskeytynyt) aiheuttivat niin suurta ahdistusta. Varhaisultraan ei ole Keusoten alueella myöskään lähtökohtaisesti mahdollisuutta julkisella (ainakaan näillä spekseillä) niin olen itse varannut Perhe Artelta vähän ennen joulua ajan.
Oli kyllä todella mukava terveydenhoitaja neuvolassa, sai varattua minulle jo tälle viikolle ns ylimääräisen käynnin jossa juteltiin vain näistä minun peloista. Edellinen keskeytynyt keskenmeno tuli ilmi kun päivystysreissulla otettiin hcg ja arvot eivät lähteneet nousuun. Sain nyt pyynnöstä tähän alkuraskauteen kaksi lähetettä hcg mittauksiin että nähdään alussa että onhan tämä raskaus nyt jotenkin etenemässä.

Jostain olin lukevinani, että asustelet Keski-Suomen alueella? Jyväskylään avattiin syksyllä Kaunis odotus, jossa varhaisultran saa 94e. Huomattavasti siis halvempaa, kuin muut mitä täälläpäin tarjolla on. 😅
Voi vitsi. Hyvä kun sanoit! Kiitos.😍 Joo, Keski-Suomes asutaan.😅

@Anninen ompa hyvä että sait heti ajan neuvolaan. Itse myös toukokuulla ehdinkin käydä pahoinvointiahdistuksen vuoksi neuvolassa juttelemassa ja auttoi paljonkin. Kurja kuulla, ettei sielläkään ultraan julkiselle pääse vaikka taustalla myös sinullakin menetyksiä 💔

Mä en vielä tiedä, menenkö varhaisultraan. Olisi kyllä kiva, mutta suoraan sanottuna nyt on taloudellinen tilanne vähän heikohko, joten ylimääräiset kulut tähän hetkeen ei oikeen onnistu. Mun mielestä on hirveän epäreilua ja jopa epätasa-arvoista, että jossakin päin Suomea ultrataan ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Tämä pitäisi kyllä suoda mielestäni kaikille odottajille. Itsekin olen kokenut kohdunulkoisen raskauden sekä keskeytyneen keskenmenon, ja aina saanut tapella, että ultraan julkiselle pääsee. ☹️
Hyvinvointialueiden taloudet on niin kuralla, että kaikki "ylimääräinen" karsitaan. Täällä tällä hetkellä lomautuksia ja esim. lapsettomuuspolin ensikäynnille aikaa saa odottaa puoli vuotta.😒

Jos olis kohdunulkoinen raskaus, niin nouseeko siinä tavallisesti hcg arvo? 🤔
Mulla arvot teki sitä että ne seilas. Ensin nousi, mutta nousu oli liian hidasta ollakseen normaali raskaus. Sitten ne hieman laski, jolloin ehti huokasta helpotuksesta kunnes ne sitten taas seuraavassa mittauksessa olikin nousseet 😩 en toki tiedä miten yleensä niiden kuuluisi kohdunulkoisessa käyttäytyä kun neuvolasta sanottiin etteivät ennen olleet törmänneet tuollaiseen hcg arvojen käyttäytymiseen. 🤔

Jos olis kohdunulkoinen raskaus, niin nouseeko siinä tavallisesti hcg arvo? 🤔
Mulla ainakin nousi tosi hitaasti, mutta kuitenkin niin etten osannut sen perusteella epäillä mitään huonoa. Mitään labra-arvoja ei alkuvaiheessa otettu, mutta testailin liuskoilla ja viikkodigeillä ja viikotkin nousi niinkuin pitää sinne 3+ saakka. Sen jälkeen alkoi kivut ja vuoto, jonka vuoksi hakeuduin lääkäriin ja siellä sitten löydettiin alkanut raskaus munatorvesta.

Neuvolasta laittoivat viestiä, että arvo noussut 3587.5 -> 8517.0
Neuvolan mukaan tämä on hyvä nousu, itse aloin tietty yliajattelemaan sillä testien välissä oli 3 pvä eikä 2 pvä ja heti stressaan että onhan varmasti noussut tarpeeksi :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Ehkä sitä pitää vaan luottaa että jos neuvolassa ollaan tyytyväisiä, minäkin saan olla tyytyväinen

Ite en oo nyt yhtään pystyny tai jaksanu keskittyy tähän raskauteen tai edes iloita siitä. Esikoisella tuli yllättäen täs parin vk sisään karsastus toiseen silmään ni nyt ollaan tä koko viikko rampattu lääkäreissä ja ens viikolla vielä magneettikuvaukseen😭😭
Pää meinaa hajota, itkettää, ihan kamala olo ei pysty syömään mitään, huoli on ihan 10000% 😭
Sanoivat että silmissä ei näytä olevan mitään poikkeavaa, ja että näyttää ihan normaalilta, siinä karsastus silmässä on pientä taittovirhettä, mut silti pelko on mitä pahin🥺😭

@Cataleya tsemppiä epätietoisuuden kestämiseen. Ei ole helppoa odottaa vastauksia ja tutkimuksia lapsen asioissa. Toivotaan ettei ole mitään vaarallista 🌈

Tässä itsellä säikäytti tiputtelun alkaminen. Edelleen raskausoireita, mutta lähes joka vessa kerta vaaleanpunaista tuhrua pyyhkiessä tai suojassa. Toivottavasti pieni pysyy matkassa 🩷

@Cataleya tsemppiä epätietoisuuden kestämiseen. Ei ole helppoa odottaa vastauksia ja tutkimuksia lapsen asioissa. Toivotaan ettei ole mitään vaarallista 🌈

Tässä itsellä säikäytti tiputtelun alkaminen. Edelleen raskausoireita, mutta lähes joka vessa kerta vaaleanpunaista tuhrua pyyhkiessä tai suojassa. Toivottavasti pieni pysyy matkassa 🩷
Toivotaan, että olisi vaaratonta. 💜

Takaisin