Raskaudesta kertominen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lilies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen kertonut kahdelle ystävälle, mutta muuten odotellaan vielä! Viikotkin on vasta 5+4, joten haluan ottaa nyt toooosi rauhassa - ensimmäinen raskaus siis täällä :)

Vähän jännittää, kun haluaisin kertoa omalle äidilleni ennen appivanhempia. Äiti kuitenkin asuu 600 km päässä ja olisi kiva kertoa kasvotusten, mutta ajankohta meneekin kyllä sitten joululle. Katsotaan, miten vatsa (toivottavasti!!) lähtee kasvamaan - viikot olisi kuitenkin jotain 17 tai 18 luokkaa, mutta jostain luin että esikoinen alkaisikin näkyä monilla vasta noilla viikoilla? Mietin, miten pitää appivanhemmilta vielä kotva salassa. Heillä on siis yksi lapsenlapsi mutta mun äidille tää olisi ensimmäinen ja oon nyt pikkuisen itsekäs, siksi siis haluan kertoa omalleni ensin.

Oon kertonut yhdelle ystävälle jonka kanssa alettiin yrittämään kolmansia lapsia yhtäaikaa ja myöskin plussattiin muutaman päivän erolla. Tää tuntuu vaan tosi uskomattomalta että voi näin käydä. Parhaalle ystävälle oon myös kertonut sekä äidille. Muille ei varmaan kerrota ennen nt ultraa, miehen porukoille ei varmaan uskalla kertoa kuin vasta kun on ihan pakko, niiden reaktio voi olla aika järkyttynyt. Tosin anopilla on joku noitavaisto kun se aavisti mun viime raskaudessa heti testin teon jälkeen et oon raskaana, oltiin silloin juhannuksena mökillä. Kerrottiin vasta joskus vk 10 mut hän oli kuulemma tiennyt kokoajan. Onneksi nyt nähdään seuraavan kerran ehkä vasta jouluna, joten pystyy salailemaan.

Oi onpa ihana tuo kun ootte ystävän kanssa samaan aikaan raskaana, varmasti syventää ystävyyttäkin ihan uudella tavalla!

Mä olen kertonut kahdelle ystävälle, mutta muuten odotellaan vielä! Viikotkin on vasta 5+4, joten haluan ottaa nyt toooosi rauhassa - ensimmäinen raskaus siis täällä :)

Vähän jännittää, kun haluaisin kertoa omalle äidilleni ennen appivanhempia. Äiti kuitenkin asuu 600 km päässä ja olisi kiva kertoa kasvotusten, mutta ajankohta meneekin kyllä sitten joululle. Katsotaan, miten vatsa (toivottavasti!!) lähtee kasvamaan - viikot olisi kuitenkin jotain 17 tai 18 luokkaa, mutta jostain luin että esikoinen alkaisikin näkyä monilla vasta noilla viikoilla? Mietin, miten pitää appivanhemmilta vielä kotva salassa. Heillä on siis yksi lapsenlapsi mutta mun äidille tää olisi ensimmäinen ja oon nyt pikkuisen itsekäs, siksi siis haluan kertoa omalleni ensin.
Itselläni alkoi esikoisesta vatsa kasvaa merkittävästi viikon 8 kohdalla ja viikolla 16 mulla oli jo aikamoinen massu! 🤭 (vaikkakin taaksepäin kallistunut kohtu)
Juuri ihastelin niitä kuvia - voi kun aika menis nopsaa, rakastin sitä! Mutta joo, että voi siis käydä myös näin. 😆 Katsotaan kuinka aikaisin itsellä tässä raskaudessa…

Mulla oli itseasiassa myös sama tilanne esikoisen kohdalla, että mun porukoille eka lapsenlapsi ja miehen porukoilla oli jo useampia. Oli vähän eri reaktiot, joten ymmärrän kyllä hyvin sun toiveen! 😅

Itselläni alkoi esikoisesta vatsa kasvaa merkittävästi viikon 8 kohdalla ja viikolla 16 mulla oli jo aikamoinen massu! 🤭 (vaikkakin taaksepäin kallistunut kohtu)
Juuri ihastelin niitä kuvia - voi kun aika menis nopsaa, rakastin sitä! Mutta joo, että voi siis käydä myös näin. 😆 Katsotaan kuinka aikaisin itsellä tässä raskaudessa…

Mulla oli itseasiassa myös sama tilanne esikoisen kohdalla, että mun porukoille eka lapsenlapsi ja miehen porukoilla oli jo useampia. Oli vähän eri reaktiot, joten ymmärrän kyllä hyvin sun toiveen! 😅

Oho no niin, katsotaanpa miten mun käy sitten! 😁😁 Jännityksellä kyllä odotan, miten kroppa tästä alkaa muuttua. Jostain muuuten luin, että monella se vatsa tulee toisesta vielä aikaisemmin kuin ekasta😁

Ja joo voin kuvitella, että reaktiot on erilaiset! Ei sillä etteikö toinen lapsenlapsi olisi appivanhemmille rakas ja uutinen riemastuttaisi mutta jotenkin just ajattelen, että se juuri ekasta kuuleminen on kuitenkin ehkä uniikkia?👀 katotaan, joudunko piilottelemaan appivanhemmilta nyt sitten vai kuinka muijan käy😂

Oho no niin, katsotaanpa miten mun käy sitten! 😁😁 Jännityksellä kyllä odotan, miten kroppa tästä alkaa muuttua. Jostain muuuten luin, että monella se vatsa tulee toisesta vielä aikaisemmin kuin ekasta😁

Ja joo voin kuvitella, että reaktiot on erilaiset! Ei sillä etteikö toinen lapsenlapsi olisi appivanhemmille rakas ja uutinen riemastuttaisi mutta jotenkin just ajattelen, että se juuri ekasta kuuleminen on kuitenkin ehkä uniikkia?👀 katotaan, joudunko piilottelemaan appivanhemmilta nyt sitten vai kuinka muijan käy😂
Joo katotaan, varmaan sitten jo ensviikolla alkaa vatsa kasvaa tässä toisessa, jos pitää paikkansa XDD!

Mutta joo, toki ne kokeneemmatkin isovanhemmat on iloisia! Mutta on se erilaista. Myös sitten vauvan kanssa vastaanotto oli erilaista - ihanan rauhallista toisaalta jo vähän kokeneemmilta isovanhemmilta ja vähän toisinaa turhankin innokasta ensikertalaisilla. 😅 Jänniä aikoja!!😍 Ja onnea muuten vielä! ❤️

Me ollaan kerrottu toistaiseksi vaan mun vanhemmille, yhdelle hyvälle ystävälleni pitänee paljastaa varmaan ensi viikolla kun on aikaisemmin sovittua menoa mihin olisi kuulunut vähän dinneriä ja viiniä muuten 🤭 hän tiesi myös ensimmäisten joukossa esikoisen raskaudesta. Puolison äidille ehkä varhaisultran jälkeen, laajemmin sitten nt-ultran jälkeen.

Vatsan kasvaminen on tosi yksilöllistä, mutta itsellä ei kyllä löysät vaatteet päällä rv 17-18 vielä huomannut!

Meidän on varmaan pakko kertoa miehen äidille ja mummolle aika pian. Meillä on vähän erikoinen asumisjärjestely, kun asutaan kaikki samassa talossa ja voi olla aika vaikea pitää salassa. Vähän väliä mulla meinaa jäädä milloin ultrakuvat ja raskausvitamiinit levälleen näkösälle 😆 Ja saa selitellä miksei juoda tuliaisskumppaa ja miksi koko ajan väsyttää ja huono olo.
Mut tää tarkoittaisi, että ensin pitäis kertoa kyllä esikoiselle. Mutta en keksi miten kertoa! Pitäisikö antaa esikoisen kertoa sitten mummoille vai laitetaanko se vaan isoveli-paitaan ja katotaan kauanko menee että hoksaavat. Miten te olette kertoneet, joilla jo useampia lapsia?

Vatsan kasvaminen on tosi yksilöllistä, mutta itsellä ei kyllä löysät vaatteet päällä rv 17-18 vielä huomannut!
Juu näin oon ymmärtänyt ja lähipiirissäkin havainnut 🙈 jännityksellä odotan, saanko peiteltyä vai täytyykö jäädä ennen joulua vaan kotiin kun mies lähtee käymään vanhemmillaan 😁 miehen sisko on lääkäri ja pelkään etenkin hänen hoksaavan asian sit "liian ajoissa"😂

Meidän on varmaan pakko kertoa miehen äidille ja mummolle aika pian. Meillä on vähän erikoinen asumisjärjestely, kun asutaan kaikki samassa talossa ja voi olla aika vaikea pitää salassa. Vähän väliä mulla meinaa jäädä milloin ultrakuvat ja raskausvitamiinit levälleen näkösälle 😆 Ja saa selitellä miksei juoda tuliaisskumppaa ja miksi koko ajan väsyttää ja huono olo.
Mut tää tarkoittaisi, että ensin pitäis kertoa kyllä esikoiselle. Mutta en keksi miten kertoa! Pitäisikö antaa esikoisen kertoa sitten mummoille vai laitetaanko se vaan isoveli-paitaan ja katotaan kauanko menee että hoksaavat. Miten te olette kertoneet, joilla jo useampia lapsia?
Mä kipuilen paljon että miten kerron esikoiselle.. ja koska..
Kun tiedän että tuolle 8v sanoo sen niin on innoissaan mutta sit kyllä kailottaa kaikille ketkä kuuntelee 🤣 ja en haluis et ihan kaikille kertoo ihan viel 😅

Samalla tuntuisi tympeältä kertoa ensin tuleville isovanhemmille ja sit esikoiselle

Nähdäön sattumoisin mun perhettä ens viikonloppuna, miehen perhettä seuraavana ja mun parasta kaveria sitä seuraavana viikonloppuna, niin me hoidetaan kertominen sit tässä järjestyksessä. 😅 Esikoinen on mun siskolla ens viikonlopun, kun meillä on miehen kanssa laatuaikaa reissussa ja sieltä tullessa ajattelin sit esitellä perheelle pojan tuliaiset: isoveli-paidan. Ta-daa! 😆

Ajattelin laittaa esikoiselle saman paidan sit päälle parhaan kaveri luo ja anoppilaan. Ja kattoa millon ne tajuaa. 🤭

Tässä on myös sellanen case menossa, et laskettuaika ja meidän häät osuu samaan kohtaan. Joten ne ketkä tietää jo häiden päivämäärän, voi arvata syyn, kun ilmoitetaan päivämäärän muuttumisesta... 😅

Muille kerrotaan sit ku sattuu hyvä sauma. Mieshän jo lipsautti parhaalle kaverilleen ja oli mullaki paha tilanne eilen, kun käytiin äidin kanssa isovanhempien haudalla ja hän rupes kertoilee mm. kaikista keskenmenoista ja lapsikuolemista, mummun ja muiden sukulaisten, ja osottelee hautoja ja kertomaan miten se kävi. Mknä vaan itkua pidättelen ja oon jo huutamassa, et "lopeta en halua kuulla mitään tommosia", ku esikoinen pelastaa ja huutaa kovaan ääneen, et "kottiin!" 😂 Ei äiti vielä varmaan arvannu. 🤭

Mulla siis alkanut ihan alusta asti aivan hullun ylitunteelliseks menemään touhu. Itken koko ajan kaikesta. Myös näitä teidän viestejä lukiessa... 😅😂😂

Jos joku siis jyväskylästä tietää kivijalkakaupan, josta löytyy isoveli-paitoja, ni saa vinkata. Muuten ostan blankin paidan ja teen itte 😁

Ainiin, meidän esikoinen on ihan just 2-vuotias ja ollaan ruvettu sille jo puhumaan vauvasta ja siitä miten se kasvaa äitin mahassa, niin on pehmee lasku raskauteen ja vauvan tuloon. On kehitysiältä just siinä vaiheessa, et alkaa varmaan joulun tienoilla/jälkeen oikeesti tajuamaan, mistä puhutaan.. 😆

Ainiin, osa 2. Mähän työkaverille jo kerroin, kun kävin hänen vo:lla papa-seulonnassa, ja varasin toiselle työkaverille ajan ekalle neuvolakäynnille, niin katotaan millon se huomaa. 😆

Lisäks son kerrottu hääpaikalle, kun siirrettiin päivää ja valokuvaajalle samasta syystä. Myös hammaslääkörille kerroin, kun siellä kävin porattavana. Eli random-ihmiset tietää raskaudesta, mut perhe ei. 😂😂

Me ei olla kerrottu kenellekään, sitten kun seulontaultra on käyty niin sitten kerrotaan🙂

Meillä on nyt ultra tiistaina ja jopa nyt puoliso on alkanut lämpiämään että kerrotaan yhtään kenellekään 🤭

Hän alkoi myös suunnittelemaan isosisko pakkausta Miu esikoiselle ❤️ otetaan ehdotuksia vastaan jos oot itse tämmöstä koonnu

Me ollaan kerrottu meidän vanhemmille ja mun siskon perheelle, sekä parille mun läheiselle ystävälle myös. Nyt jotenkin olen vähän rennompi tän asian kanssa kuin viimeksi, silloin odotettiin ekaan ultraan asti. Jotenkin kiva heille olis myös kertoa, jos raskaus ei toivotusti etenekään. Enkä jaksa leikkiä hyvävointista, kun koko ajan väsyttää ja on paha olo, niin helpottaa senkin kanssa :D

Oon kertonut mun äidille ja muutamalle läheisimmille ystävälle, lisäksi miehen isälle kerrottiin. NT-ultrassa käytiin pari päivää sitten ja siellä kaikki hyvin, odotellaan kuitenkin NIPT-tulokset vielä ja sitten ajateltiin kertoa muille.

Miten olette kertoneet töissä? Pomolle ajattelin tietysti kertoa ensin, mut alkoi vähän jännittämään, kun oon ollut nyt kovassa flunssassa koko viikon ja tänäänkin sairasloman jatkosta (tiistaihin asti) ilmoittaessa tuli viestiä et katsotaanko kuitenkin huominen vielä ensin ja että maanantaina saa kyllä tulla töihin vaikka onkin todistus… Oon aloittanut työpaikassa syyskuun alusta vielä, niin senkin puolesta jännittää reaktio.

Muokattu viimeksi:
Me kerrottiin muutamalle sukulaiselle keskenmenosta joku aika sitten ja saatiin vähän outoja kommentteja. Tämä raskaus tulee olemaan yllätys monellekin läheiselle ja kyllä mua jännittää se, että miten he yllätykseen reagoivat. Totta kai loppujen lopuksi ovat iloisia, mutta varmaan päivittelyäkin tulee vielä kuulumaan.

Muokattu viimeksi:
Takaisin