IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kaikki ajat ei ole netissä että kannattaa soittaa ja kysyä 😊
En päässyt netin kautta edes kunnolla katsomaan vapaita aikoja, kun oli toteutettu niin huonosti. Puhelimitse sain ihan hyvää palvelua ja tiedot vapaista ajoista. Kuulemma Dextrasta ei saa Kela-korvausta vieläkään suoraan, vaan antavat lomakkeen sen hakemiseen.

Hyvä kun olit sinne yhteydessä @Kirppuliini. Saitko kuitenkin ajan lääkärille jolle alunperin toivoit? ✨

Ihan uusi lääke minulle tuo rekovelle! Olivatko follit kuitenkin suht samankokoisia? Onnea punktioon, toivotaan parasta mahdollista lopputulosta vaikka follimäärä vaikuttaakin pettymykseltä. 💓 @Tiikerisalva

Täältä myös isot tsempit @StellaMom tulevaan punktioon ja kaikkiin näihin tunteisiin mitä IVF tuo mukanaan 🫶🏻

Hyvä kun olit sinne yhteydessä @Kirppuliini. Saitko kuitenkin ajan lääkärille jolle alunperin toivoit? ✨

Ihan uusi lääke minulle tuo rekovelle! Olivatko follit kuitenkin suht samankokoisia? Onnea punktioon, toivotaan parasta mahdollista lopputulosta vaikka follimäärä vaikuttaakin pettymykseltä. 💓 @Tiikerisalva

Täältä myös isot tsempit @StellaMom tulevaan punktioon ja kaikkiin näihin tunteisiin mitä IVF tuo mukanaan 🫶🏻
Siellä oli 20mm,sitten 17mm,16mm ja pienemmät 12mm. Molemmilla puolilla....ja kiitos ❤️

Joo toi rekovelle on harvinaisempi lääke,siitä tosi vähän löytyy kokemusta.

En päässyt netin kautta edes kunnolla katsomaan vapaita aikoja, kun oli toteutettu niin huonosti. Puhelimitse sain ihan hyvää palvelua ja tiedot vapaista ajoista. Kuulemma Dextrasta ei saa Kela-korvausta vieläkään suoraan, vaan antavat lomakkeen sen hakemiseen.

Me mentiin Ovumiaan sopivan sijainnin ja aiemman kokemuksen (tuntui helpottavalta, ettei tule ihan uutta paikkaa) vuoksi. Heillä tuo sama juttu, että netissä ei ole tällä hetkellä juuri aikoja mutta soittamalla löytyi eikä jonoa ollut. Toistaiseksi on vaikuttanut hyvältä, esim. ovat järjestelleet meidän asiaa myös varsinaisen käynnin ulkopuolella - mua hirvitti yksityisen puolen hoidossa se, jos jokaisesta hetkestä, jonka lääkäri käyttää asiaamme, menee erikseen maksu. Myös omalääkärikäytäntö ja kelakorvaukset vaikuttavat toimivan. Haastavien tilanteiden selvittämisestä en tiedä, kun meillä on nyt vielä toistaiseksi ehkä jotenkin selkeältä vaikuttava tapaus (= tarvitaan enemmän lääkettä) eikä hoitosuunnitelmassa ole siten mitään villejä kortteja.

Muokattu viimeksi:
@Kirppuliini K.R:sta ei ole kokemusta, mutta M.M on ollut ainakin osaava ja asiantunteva. Miellyttävän realistinen ja suoran toiminnan ihminen. Kävin myös ultrassa P. J.K:lla ja vaikutti tosi empaattiselta ja lämminhenkiseltä jos kaipaa sellaista otetta. Joskus on vaikeaa saada aikoja samalle lääkärille, mutta mua ei ole haitannut jos väliultran tekee joku muu. Oma lääkäri sitten hoitaa suunnittelut ja vastaa hoidosta. Ja joo niitä kelakorvauspapereita kannattaa kerätä ja hakea sitten kaikki kerralla. Jokainen käynti maksetaan aina erikseen. Toivotaan, että suorakorvaus tulisi pian❤️

Muokattu viimeksi:
Tänään tuli varmistus, että kolmaskin hoito tulokseton. Tässä joutuu nyt miettimään isoja asioita ja kuulisin mielelläni, jos teillä tietoa lahjasoluista. Olen ajatellut, että niitä saa yksityisellä, kun kaivaa luottokorttinsa esille. Muistelen kuitenkin joidenkin kirjoittaneen täällä, että lahjasoluhoitoihin on jonoa.

Kuulisin mielelläni mitä tiedätte lahjasolujen saamisesta pääkaupunkiseudulla. Meillä hankala tilanne, kun ei ole löytynyt syytä. Ei siis tiedetä lähdettäisiinkö hakemaan munasoluja, siittiöitä vai alkioita. Jotenkin tuntuisi pienemmältä askeleelta tavoitella vain siittiöitä tai munasoluja, niin siten lapsi olisi biologisesti edes toisen. Siinä toki riskinä, ettei hedelmöittymistä taaskaan tapahdu.
Täällä kirjoittaa lahjamunasolun saanut, vuosien ivf-hoitopolun läpikäynyt yli nelikymppinen nainen. Suosittelen kääntymään Ovumian puoleen, jossa on paljon erilaisia vaihtoehtoja. Meillä lahjamunasolun odotusaika oli lopulta alle 6 kuukautta. Ihanteellista toki olisi, jos diagnoosi olisi selvillä, miksi hedelmöitys / raskaus ei onnistu, jotta voitte optimoida onnistumisen.

Itseni kohdalla syyt olivat aluksi raskauden alkamiseen liittyviä - kohdun vastaanottokyvyn heikentyminen immunologisista syistä, lisäksi kohtu ja munasolun kypsyminen kulkivat eri synkassa. Kun nämä saatiin ratkaistua, olikin sillävälin munasolujen laatu päässyt sen verran heikentymäön, että tarvittiin nuoremman henkilön lahjamunasolu. Rahaa on palanut kaikkinensa hoitoihin laadukkaan perheauton verran mutta tämä oli meidän valintamme. Pienokainen syntyy pian jos vaan kaikki menee loppuun asti hyvin (LA on 29.10).

Itsellä on tämän myötä erittäin kattavat hoidot paketissa ja haluan antaa tukea ja toivonkipinän muille hoitopoluilla oleville. 🧡

Muokattu viimeksi:
Täällä nyt pp9 ja nega testi. Mulla alko sillo pp6 lievä vuoto josta lääkärille sanoin nii hän määräs terolutin lisäksi cyclogestin ja vuoto loppu kokonaan pp8. Tuntuu vähän tekohengitykseltä. Esikoisesta oon tehny pp7 haamujen haamun ja jo selkeästi nähtävissä olevan posin pp10. Joten en usko että tässä enää mitään posi testiä saadaan ja ei edes tunnu et olis raskaana. Tää on ku pelais venäläistä rulettia. Vielä olisi 1 alkio.

Harmittaa, harmittaa, harmittaa. Mulla varmasti olis hyvät mahdollisuudet raskautua mut se vaatii näköjään näitä siirtoja vaan ja nyt sekin on viety pois. Tosiaan tuo eka plussa ja lapsi tuli 3 icsi tuoresiirrosta. Tuosta hoidosta tuli kaksi yhtä hyvää alkiota, mutta pakastettu ei selvinnyt sulatuksesta. Eiköhän noin käy taas et tää vika ei selviä. Mun tekstistä kyllä paistaa miten katkera olen elämälle. Tuun varmaan olemaan loppu elämän. Vaikka toki edelleen olen todella kiitollinen, että onneksi olemme saaneet tämän yhden rakkaan, mutta se ei vaan poista sitä surua toisesta. Ajattelin silloin esikoisesta että onneksi ei enää ikinä tarvitse käydä läpi sitä lapsettomuuden henkistä helvettiä kun on nyt yksi lapsi, mutta on se kumma miten mieli silti vetää siihen samaan paskaan suohon mukaan??? Harmittaa ehkä eniten tuon lapsen puolesta, että ”joutuu” elämään yksin ja hautaamaan meidät vanhemmatkin yksin eikä ole ketään kenen kanssa jakaa kaikki tulevat surut yms. Pahoittelut, että avaudun edes tästä aiheesta, koska toisille ei ole suotu edes sitä ensimmäistä 😞
Oon tosi pahoillani, mut älä ihan vielä heitä kirvestä kaivoon. ❤️ Onko sulla mikä dpo nyt? Pp:stä en osaa päätellä, kun en nyt muista, minkä ikäinen alkio sulle siirrettiin. Tiedän ihmisiä, jotka plussanneet vasta dpo14. Toki ymmärrän huolen ja harmituksen. Ja ymmärrän myös tuon harmituksen siitä, ettei ainokaiselle välttämättä tule sisaruksia, mutta hänellä tulee olemaan paljon läheisiä ihmisiä ympärillä perheen ulkopuolelta, joten en sitä liikaa murehtisi. ❤️ Muutkin yhden lapsen saaneen vanhempien lapset pärjäävät elämässä todella mainiosti. 😊 Meille tuskin useampaa tulee, jos tämä plussa saadaan maailmaan, koska ikä tulee vastaan eikä isompia haaveita tällä erää ole toisesta. Toki ei tuota tulevasta koskaan tiedä.

Oot oikeassa ja ehkä sen ymmärrän sitten kun tästä järkytyksestä pääsee yli.. itse en ole vielä kolmeakymmentäkään niin tuntuu niin musertavalta.. toki oon siinä iässä et kaikki ympärillä raskautuu jatkuvasti ja useamman kerran. En oikein oo osannut laskea tuota dpo hommaa eikä oo tarvinnutkaan, kun ei ikinä oo lasta yritetty normaalisti tai muuten ku vaa icsillä. Mulla oli punktio 15.9 ja 18.9 siirrettiin morula-2

Oot oikeassa ja ehkä sen ymmärrän sitten kun tästä järkytyksestä pääsee yli.. itse en ole vielä kolmeakymmentäkään niin tuntuu niin musertavalta.. toki oon siinä iässä et kaikki ympärillä raskautuu jatkuvasti ja useamman kerran. En oikein oo osannut laskea tuota dpo hommaa eikä oo tarvinnutkaan, kun ei ikinä oo lasta yritetty normaalisti tai muuten ku vaa icsillä. Mulla oli punktio 15.9 ja 18.9 siirrettiin morula-2
Eli sulla taitaa olla nyt dpo11, jos en ihan pieleen laskenut. On todellakin hyvin mahdollista vielä plussata tulevien päivien aikana. Varsinkin, jos alkio on kiinnittynyt vähän myöhempään. :Smiling Face With Smiling Eyes: Oon ymmärtänyt, että moruloilla on vähän huonompi kiinnittymismahdollisuus, kun eivät heti ole tarraamisiässä ja omakaan 3-päiväinen vastaava ei tuoresiirrossa tuottanut plussaa, mutta niilläkin ihmiset ihan yhtälailla onnistuu. Ymmärrän kyllä huolesi ihan täysin, olisin varmasti itsekin harmissani samassa tilanteessa. :red-heart:

Eli sulla taitaa olla nyt dpo11, jos en ihan pieleen laskenut. On todellakin hyvin mahdollista vielä plussata tulevien päivien aikana. Varsinkin, jos alkio on kiinnittynyt vähän myöhempään. :Smiling Face With Smiling Eyes: Oon ymmärtänyt, että moruloilla on vähän huonompi kiinnittymismahdollisuus, kun eivät heti ole tarraamisiässä ja omakaan 3-päiväinen vastaava ei tuoresiirrossa tuottanut plussaa, mutta niilläkin ihmiset ihan yhtälailla onnistuu. Ymmärrän kyllä huolesi ihan täysin, olisin varmasti itsekin harmissani samassa tilanteessa. :red-heart:
Aivan, mä taas oon ymmärtänyt, että ne morulat on hyviä alkioita 😅 sellainen oli esikoinen ja onnistui ja kehuttiin et on hyvät alkiot.. sellainen kyllä tuo yksikin pakkasessa on tosin se on neljännen päivän morula kun tämä mikä nyt siirrettiin oli kolmannen päivän.. aiemmin sit mulle on siirretty just kolmannen päivän alkioita mut ovat olleet vähemmän kehittyneitä

Aivan, mä taas oon ymmärtänyt, että ne morulat on hyviä alkioita 😅 sellainen oli esikoinen ja onnistui ja kehuttiin et on hyvät alkiot.. sellainen kyllä tuo yksikin pakkasessa on tosin se on neljännen päivän morula kun tämä mikä nyt siirrettiin oli kolmannen päivän.. aiemmin sit mulle on siirretty just kolmannen päivän alkioita mut ovat olleet vähemmän kehittyneitä
Tosiaan jos tuo morula oli 3-päivän ikäinen, mikä siirrettiin, niin sitten sulla taitaa olla menossa dpo12. Käsitin tuosta aiemmasta, että 2-päiväinen, mutta kuitenkin joka tapauksessa toivoa plussasta vielä on hyvinkin. :Smiling Face With Smiling Eyes: Mulla kanssa kaikki neljä alkiot olivat loistavan näköisiä 3-päiväisinä, yksi tuoresiirrettiin (ei tarrannut) ja nyt sitten PAS yhteydessä nuo kolme sulatettiin ja jatkoviljeltiin 5-päiväisiksi blastoiksi. Yksi nuupahti, siirretty oli luokitukseltaan paras mahdollinen ja kolmannen laadusta ei ole tietoa, mutta biologi sanoi senkin olevan hyvän. Yleensä siis laadusta pystytään sanomaan vasta blastovaiheessa ja tarkemmin ainoastaan kromosomotutkimuksilla. Mutta toki nuoremmasta alkiostakin näkee osviittaa tulevasta ja nuo sun kuulostavat kyllä erinomaisilta! :Smiling Face With Smiling Eyes: Toivotaan, että tuo nyt olisi tarrannut ja alkaisi näkyä testissä piakkoin!

Täällä kirjoittaa lahjamunasolun saanut, vuosien ivf-hoitopolun läpikäynyt yli nelikymppinen nainen. Suosittelen kääntymään Ovumian puoleen, jossa on paljon erilaisia vaihtoehtoja. Meillä lahjamunasolun odotusaika oli lopulta alle 6 kuukautta. Ihanteellista toki olisi, jos diagnoosi olisi selvillä, miksi hedelmöitys / raskaus ei onnistu, jotta voitte optimoida onnistumisen.

Itseni kohdalla syyt olivat aluksi raskauden alkamiseen liittyviä - kohdun vastaanottokyvyn heikentyminen immunologisista syistä, lisäksi kohtu ja munasolun kypsyminen kulkivat eri synkassa. Kun nämä saatiin ratkaistua, olikin sillävälin munasolujen laatu päässyt sen verran heikentymäön, että tarvittiin nuoremman henkilön lahjamunasolu. Rahaa on palanut kaikkinensa hoitoihin laadukkaan perheauton verran mutta tämä oli meidän valintamme. Pienokainen syntyy pian jos vaan kaikki menee loppuun asti hyvin (LA on 29.10).

Itsellä on tämän myötä erittäin kattavat hoidot paketissa ja haluan antaa tukea ja toivonkipinän muille hoitopoluilla oleville. 🧡
Kiva kuulla onnistumisesta. Toivottavasti kaikki menee hyvin tästä eteenpäin.

Ovumian nettisivuilla olikin tieto, että tekevät ison osan Suomessa tehtävistä lahjasoluhoidoista. Me ollaan varaamassa nyt alkuun aikaa Dextrasta, jotta saadaan julkisen rinnalle toinen mielipide.

Meillä hankala tilanne, kun munasolut ei hedelmöity. Ei olla päästy testaamaan alkioita tai niiden kiinnittymistä, kun hoito tyssännyt aina keräyksen jälkeiseen päivään. Tuntuu kummalliselta, ettei vieläkään ole mitään tietoa syystä, eikä oikein mitään tutkittavaa, ainakaan julkisella. Munasoluja ei ilmeisesti tutkita ja siittiöt meillä tutkittu moneen kertaan. Alkioita voisi tutkia, mutta kun ei päästä sinne asti.

Jos lähtisimme kokeilemaan lahjasiittiöillä tai munasoluilla, niin en tiedä kummilla ja tulos voisi hyvinkin olla sama. Julkisella meitä hoitaneen lääkärin mukaan lääkkeen vaihto ei muuta tilannetta, eivätkä he lähtisi kokeilemaan lahjoitetuilla siittiöillä tai munasoluilla, vaan heidän mukaansa ainoa ratkaisu olisi luovutettu alkio. Tämä siksi, että vika voi olla munasoluissa, siittiöissä tai molemmissa.

Luovutettu alkio on tässä kohden ajatus, jota täytyy sulatella. Suoraan sanoen ihannetilanteessa lapsi olisi biologisesti sukua meille molemmille. Seuraava vaihtoehto olisi, että toiselle. Tuntuu hurjalta, että hypättäisiin suoraan luovutettuun alkioon.

@Kirppuliini oliko teillä tutkittu miehen siittiöiden DNA-fragmentaatiota? Se voi aiheuttaa hedelmöittymisongelmaa, vaikka kaikki muut siemennesteen parametrit on ok. Toki nyt teillä vähän hakuammuntaa, kun ei tiedä mistä tuo hedelmöittymisen epäonnistuminen johtuu, niin joutuu käyttämään vähän poissulkemistaktiikkaa…

Kiva kuulla onnistumisesta. Toivottavasti kaikki menee hyvin tästä eteenpäin.

Ovumian nettisivuilla olikin tieto, että tekevät ison osan Suomessa tehtävistä lahjasoluhoidoista. Me ollaan varaamassa nyt alkuun aikaa Dextrasta, jotta saadaan julkisen rinnalle toinen mielipide.

Meillä hankala tilanne, kun munasolut ei hedelmöity. Ei olla päästy testaamaan alkioita tai niiden kiinnittymistä, kun hoito tyssännyt aina keräyksen jälkeiseen päivään. Tuntuu kummalliselta, ettei vieläkään ole mitään tietoa syystä, eikä oikein mitään tutkittavaa, ainakaan julkisella. Munasoluja ei ilmeisesti tutkita ja siittiöt meillä tutkittu moneen kertaan. Alkioita voisi tutkia, mutta kun ei päästä sinne asti.

Jos lähtisimme kokeilemaan lahjasiittiöillä tai munasoluilla, niin en tiedä kummilla ja tulos voisi hyvinkin olla sama. Julkisella meitä hoitaneen lääkärin mukaan lääkkeen vaihto ei muuta tilannetta, eivätkä he lähtisi kokeilemaan lahjoitetuilla siittiöillä tai munasoluilla, vaan heidän mukaansa ainoa ratkaisu olisi luovutettu alkio. Tämä siksi, että vika voi olla munasoluissa, siittiöissä tai molemmissa.

Luovutettu alkio on tässä kohden ajatus, jota täytyy sulatella. Suoraan sanoen ihannetilanteessa lapsi olisi biologisesti sukua meille molemmille. Seuraava vaihtoehto olisi, että toiselle. Tuntuu hurjalta, että hypättäisiin suoraan luovutettuun alkioon.
Kiitos paljon 🧡
Suosittelen lämpimästi myös Dextraa, siellä erityisesti Sannaa. Itsellä kaivettiin syyt esiin erilaisilla testeillä, mitkä toki vaihtelevat sen mukaan, missä vaiheessa ongelma ilmenee. Dextrassa on valtavasti osaamista lapsettomuuden juurisyiden tutkimiseen. Toivon, että saatte vastauksia sieltä (julkisella ei ole resursseja näitä tutkimuksia tarjota).

Sen sijaan lahjasolujen kohdalla käännyimme Ovumiaan, ihan puhtaasti ajankäytännöllisistä syistä. Ovumia on keskittynyt lahjasoluihin, jolloin volyymi on suurempi. Dextrassa on näihin huomattavasti pidempi jonotusaika. Mutta hyvä uutinen on, että klinikat voivat tehdä yhteistyötä (näin tapahtui omallakin kohdalla). Käyt vain tietyt hoidot yhdessä paikassa ja toiset toisessa.

@Kirppuliini oliko teillä tutkittu miehen siittiöiden DNA-fragmentaatiota? Se voi aiheuttaa hedelmöittymisongelmaa, vaikka kaikki muut siemennesteen parametrit on ok. Toki nyt teillä vähän hakuammuntaa, kun ei tiedä mistä tuo hedelmöittymisen epäonnistuminen johtuu, niin joutuu käyttämään vähän poissulkemistaktiikkaa…
Kiitos vinkistä! Yksityisellä tehty kattava siemennesteanalyysi ja sitten julkisella tsekattu perusasiat kuuteen kertaan. Tuota mainitsemaasi olen miettinyt ja pitää tsekata onko jokin erillinen tutkimus, vai sisältyikö laajaan siemennesteanalyysiin. Muistan, että siinä tutkittiin siittiöiden määrän, liikkuvuuden ja muodon lisäksi muutakin.

Puoliso on monesti sanonut, että häntä voisi tutkia enemmän, kun hänestä huomattavasti helpompi saada tutkittavaa ulos kuin minusta.

Kiitos paljon 🧡
Suosittelen lämpimästi myös Dextraa, siellä erityisesti Sannaa. Itsellä kaivettiin syyt esiin erilaisilla testeillä, mitkä toki vaihtelevat sen mukaan, missä vaiheessa ongelma ilmenee. Dextrassa on valtavasti osaamista lapsettomuuden juurisyiden tutkimiseen. Toivon, että saatte vastauksia sieltä (julkisella ei ole resursseja näitä tutkimuksia tarjota).
Sanna Uotilasta sain jo aiemmin suosituksen. Valitettavasti hänelle ei ollut vapaita tarpeeksi pitkiä aikoja useampaan viikkoon, niin mennään todennäköisesti toiselle lääkärille.

Nyt kun useampi täällä suositellut samaa lääkäriä, niin rupesin vielä miettimään pitäisikö vaan odottaa, että tuolta lääkäriltä löytyy aika. Tavallaan tässä ei ole kiire mihinkään ja tavallaan valtava hätä ja kiire.

@Kirppuliini se DNA-fragmentaatiotesti maksaa muistaakseni jotain 600€ hujakoilla niin jos ei muista sellaista summaa maksaneensa siemennesteanalyysista, niin tuskin on tehty 😅 Ja se on totta, miestä on onneksi melko helppo tutkia. Sitten toki voi tutkia myös sen oksidatiivisen stressin, mutta en tiedä oliko sillä miten vaikutusta itse hedelmöittymiseen ja jos sitä stressiä on, niin pitäisikö sen sitten myös näkyä siemennesteanalyysin tuloksissa esim huonona määränä/liikkuvuutena.

Muokattu viimeksi:
@Kirppuliini se DNA-fragmentaatiotesti maksaa muistaakseni jotain 600€ hujakoilla niin jos ei muista sellaista summaa maksaneensa siemennesteanalyysista, niin tuskin on tehty 😅 Ja se on totta, miestä on onneksi melko helppo tutkia. Sitten toki voi tutkia myös sen oksidatiivisen stressin, mutta en tiedä oliko sillä miten vaikutusta itse hedelmöittymiseen ja jos sitä stressiä onon, niin pitäisikö sen sitten myös siemennesteanalyysin tuloksissa esim huonona määränä/liikkuvuutena.
Helou! Tehdäänkö tuo DNA-fragmentaatiotesti yleensä juuri silloin jos munasolut ei hedelmöity vai voiko sieltä löytyä myös syy kiinnittymisongelmiin?

Meillä on nyt tilanne se että vika 7-päiväinen blasto vielä siirtämättä ja sitten edessä icsi, varmaankin dextrassa tai ovumiassa. Viime icsissä saatiin tuoresiirrosta vauva mutta nyt on takana kaksi nega siirtoa eikä kolmannesta ole odotukset korkealla.

Helou! Tehdäänkö tuo DNA-fragmentaatiotesti yleensä juuri silloin jos munasolut ei hedelmöity vai voiko sieltä löytyä myös syy kiinnittymisongelmiin?
Voi myös aiheuttaa ongelmia kiinnityymiseen. Mehiläinen kirjoittaa asiasta näin ”DNA koostuu kahdesta juosteesta. Tutkimuksella saadaan selville, onko kyseessä vain toisen (ssDF, yhden juosteen katkos) vai molempien (dsDF, kaksoisjuosteen katkos) juosteiden pilkkoutuminen. Kahden juosteen katkokset ovat merkittäviä, koska ne vaikuttavat alkioiden kehitykseen ja kiinnittymiseen sekä aiheuttavat suurempaa keskenmenojen riskiä. Kahden juosteen katkoksia ei voida päätellä perus siemennesteanalyysissä tutkittavista ominaisuuksista.”

Toki kiinnittymisongelmia voi olla myös muita kuten piilevä endo tai polyypit (tutkimuksena taitaa toimia kohdun tähystys). Tai sitten se, että siirtovaiheessa kohtu on eri ajassa kuin alkio, jolloin kiinnittyminen ei onnistu. Tähän tutkimuksena ERA-testi. Toki en tiedä, että onko tämä teillä kovin todennäköistä kuin yksi onnistunut raskaus ja kiinnittyminen jo takana ja voiko ”kohdun kello” muuttua esim vanhetessa. Yleensähän näitä tutkimuksia aletaan tehdä kun useita tuloksettomia hyvälaatuisten alkioiden siirtoja takana. Ja sitten tietty alkiodiagnostiikka, jolla vältytään turhilta siirroilta.

Muokattu viimeksi:
Takaisin