Raskaaksi 2025

Mistä te keksitte testauttaa kilppariarvoja? Oon yllättynyt miten yleistä kilppariongelmat vaikuttaa täällä olevan. Mulla on ollut uupumuksen kanssa ongelmia mutten muista onko kilpparia testattu, ehkä silloin ekoissa laajemmissa tutkimuksissa yli 10v sitten.
Mulla meni siten, että epäilin PCOS, ja lääkäri otti sitten kaikkia mahdollisia kokeita. Verikokeet ei viitannutkaan PCOS:ään vaan kilpparin vajaatoimintaan, eli sattumalta löytyi.

Mistä te keksitte testauttaa kilppariarvoja? Oon yllättynyt miten yleistä kilppariongelmat vaikuttaa täällä olevan. Mulla on ollut uupumuksen kanssa ongelmia mutten muista onko kilpparia testattu, ehkä silloin ekoissa laajemmissa tutkimuksissa yli 10v sitten.
Mulla itse asiassa ollut lääkitys tähän jo teini-iästä asti. Kulkee suvussa kilppariongelmat. 😅 Niin sinänsä tuli itsellä lähinnä yllätyksenä koska lääkitys melkein 20 vuotta ollut että se ei ollutkaan kunnossa kun verikokeita otettiin keskenmenon ja kemiallisten tutkimuksen yhteydessä. 🤣 No sitten lääkitystä vaan nostettiin ja sillä parani arvot.

No jos mäkin tähän kilppariasiaan kommentoin. Sain vajaatoiminnan 2009 esikoisen jälkeen. Kövin mittaa arvot siinä raskaudessa jossa kkm. Silloin tsh oli 13 ja lääkettä nostettiin heti. Nyt kävin uusiksi ottaa arvoja ne oli ”liian hyvät” mutta viitteissänpaitsi tsh. Lääkityllä se saisi painua vaikka mittaamattomaksi, niin paljon seurannut kilppariryhmissä keskusteluja. Näissä lääkäreillä vähän sama kuin ferritiini arvoissa. Eli osa lääkäreistä ihan pihalla asioissa. Lääkäri ei ole vielä kommentoinut asiaa, kun meni vähän sekavaksi että kuka ottaa kantaa. Mutta ainakaan kemiallinen nyt ei johtunut kilppariarvoista .

Omanapa: Kolmatta päivää kuukautiset myöhässä Flon mukaan. Näin pitkää kiertoa ei ole tainnut olla siitä asti, kun ehkäisy loppui toukokuussa, ellei nyt tänä iltana ala kuukautiset. Aamulla tein ekasta pissusta raskaustestin, näytti selkeää negaa, RFSU:n testi. On ollut sinänsä vahvoja PMS-oireita kuten rintojen aristusta. Väsymystä, mutta se liittyy varmaan ihan vain stressiin ja matkusteluun. Kasvot ja hiukset rasvaantuvat tosi nopeasti, mutta rasvaista ruokaa on tullut paljon syötyä.

Oon ollut kerran aikaisemmin raskaana, ja silloin jotenkin vaistosin sen (näin unia lapsesta, rinnat kasvoivat jne, se päättyi keskenmenoon), nyt ei kyllä ole ollut sellaista.

Alkais vaan ne menkat, niin päästäisiin uudelle kierrolle yrittämään ja uskaltaisin juoda alkoholiakin seuraavien viikkojen juhlissa :disappointed-face:

Kp7 ja harjoiteltiin vähän talletushommia tässä kun tarjoutui mahdollisuus kun ketään ei kotona! Aivan luksusta tämmönen 🥰

Tein ovistestin mutta tosi haalea on, taidan sunnuntaina seuraavan tehdä. Jotenkin on semmonen kutina ettei taida kemiallinen nyt ovikseen vaikuttaa.

Mun kiertojen pituus ollut nyt kkm ja kemiallisen kans melko vaihtelevat, Oisko se mahdollisesti syy päästä raskauden keston määritykseen ? Toki ensin pitää raskautua 🤪🙃

Nyt jännitetään kans simppanäytteen tulosta, jos kaikki ok ni tulee sähköpostiin ja jos poikkeavaa niin lääkäri soittaa. En oo ku ehkä sata x päivittänyt sähköpostin🤣

Hyvillä fiiliksillä tästä kierrosta. Toi alkukierto on jotenkin kammottava, niin alakuloinen että. Nyt paljon parempi. Meinasin jos päivät osuu kohdilleen niin käyn dpo7 puhdissa mittaa progesteronin 👍

Nyt kaikille isot tsempit omiin vaiheisiin! Joko on monta kellä piinapäivät pikkuhiljaa? Unohdin jo mitä luin äsken 🤣
Täällä alkaa pikkuhiljaa piinailut.🙋‍♀️ Tänään siis dpo 7. 🫣 No onneksi kuopuksen 1-vee juhlat pitävät viikonloppuna kiireisenä eikä siitä olekaan sitten montaa päivää kun voi testata.😅 Yritän tässäkin kierrossa testata vain ei varhaisella. Jotenkin en haluaisi tietää jos tulisikin kemiallinen. Ne kuitenkin näkyy todennäkösemmin varhaisella testillä. Mutta nyt kyllä haluaisin että olisi tärppi tullut. Juhannusvauveli tuntuu jotenkin kivalta ajatukselta.🥰🌾💐 Ja jos ei niin just eilen alettiin treenailemaan iltanukutuksia ilman imetystä eli jos sitten yöimetyskin vähän vähenisi ja vaikuttaisi raskaustumismahdollisuuksiin.😅

Kumma tämä ihmismieli, tänään vasta dpo 6 ja järjellä tiedän, että raskausoireita ei vielä edes voi olla, mutta silti tuntuu, että olen jo luovuttanut tämän kierron suhteen.

Tuntuu ihan samanlaiselta kierrolta, kun kaikki negakierrot, jotenkin odotan aina että tulisi joku aivan uusi "oire" ja se pitäisi toivoa yllä.

Tsemppiä kaikille ketkä piinailee tällä hetkellä 🤗

Voiko roskishaamu olla viallinen?

Liitteet

• IMG_20250919_143337.jpg
    IMG_20250919_143337.jpg
    1 MB · Katsottu: 123
Internet sanoo että voi, mutta mulla jokainen roskishaamu on muuttunut oikeaksi plussaksi lopulta aina😍 Tosin en ole myöskään koskaan nähnyt "viivanpaikkoja" tai muuta mitä jotkut näkee.

Hienoa @Syssymyssy et oireille löytyi selitys! Onneksi kilppariarvot korjaantuu aika nopeasti lääkityksen alettua niin kohta varmasti alkaa helpottaa.

Mistä tulikin mieleeni, et täytyypi kysäistä jos saisi työterveyden kautta taas kilppaeikontrollin ni ois sit se valmiina gynelle mennessä. Sain tänään ferritiinin tuloksen 292, herkkä crp 2. 🧐 Maksa-arvot oli vähän yllättäen jonkin verra koholla, joten voisko toi matala-asteinen tulehdus (kun h-crp kuitenkin 2 eikä alle 0,5 niinku terveillä) ja mahdollinen tulehdus maksassa nostaa ferritiiniä noinkin paljon? Vai onko se oikeasti noin hyvä? Toisalta jos tulehdus nostaa ferritiinin 3-5 kertaiseksi niin oikea tulos voisi olla lähempänä 58-100. Tietty nythän voi olla, että se endo siellä mellastaa ja leviää kun ei oo hormoneja ja ja ja... 🫨

Nyt on pakko pyytää anteeksi, kun olen antanut väärää tietoa, koska muistin väärin. Oon täällä moneen otteeseen höpissyt et tulehdus nostaa ferritiiniä 30-50%, mut se onkin 3-5 kertaiseksi, eli vaikutus on vielä isompi. Tuli tänään vähän kerrattua näitäkin asioita.

Noh tänään on joka tapauksessa kp1, joten ihan hyvä et varasin gyneajan jo. Osuu sopivasti ihan oviksen aikoihin niin näkee sit miltä ultrassa näyttää silloin.

Moikka kaikille :Slightly Smiling Face:
Varovaisesti liityn porukkaan. Ikää 37v ja kierukka poistettu 2vko sitten. Kierukka oli 6v paikallaan. Alakouluikäinen lapsi on ja nyt toiveissa pikkukakkonen. Taustalla 3 keskenmenoa, joten nyt kun ikääkin on jo enemmän ollaan miehen kanssa varovaisen toiveikkaita mutta tiedostetaan että ei välttämättä tule onnistumaan.
Tsemppiä kaikille raskautta yrittäville ja onnitteluja jo plussan saaneille :Heavy Black Heart:

Siis koko päivän odottanut ja päivitellyt sähköpostia simppa analyysistä. Ei oo tullut vastausta. Aiemmin saatiin vastaus samana päivänä kun siellä ei mitään ollut näkyvissä ja sitten kun siellä vihdoin oli jotain niin menikin enemmän aikaa. Raskaus on alkanut jo kahdesti lyhyen ajan sisään, joten onhan siellä kavereita mutta me nyt haluttais tietysti tietää minkä verran ja mimmosia uimareita 🙃

Ähhhh. Ja tosi outoa tässä vaiheessa kiertoa tuntea loppukierron tuntemuksia, niitä kohtutuntuntemuksia. Varmaan johtuu kemiallisesta.
Onks muilla ollut kemiallisen jälkeen erilainen kierto? Ja jos kyllä niin millä tavalla?

Pohdiskelen taas omaa napaani ääneen. Onko kukaan muu havainnut yrityskiertojen poikkeavan selkeästi tasaisista kierroista ennen yritystä?
Ennen ensimmäistä raskautta kierto oli ihan tasan 28pv. Synnytyksen jälkeen alkanut kierto oli jo puoli vuotta ollut tasainen 26-28pv ennen kuin aloitettiin seuraavan yritys. Nyt viitenä vahinko-/yrityskiertona pituus vaihdellut paljon (22-30pv). Mielestäni tätä usean päivän kuukautisia edeltävää tiputtelua ei myöskään ole ollut ennen näitä yrityskiertoja, toki en ole tarkkaillut näin tarkasti.

Tekoäly sanoo että syynä kiertojen sekoiluun olisi yrityksestä johtuva stressi. On kyllä muutakin stressiä tässä juuri. Mutta jos oikeasti on stressistä niin pitää ehkä hylätä unelma jännittävästä alkuodotuksen fiilistelystä, minkä missasin ekassa raskaudessa ja kovasti toivoin seuraavalta. Ei muuta kun äpit pois käytöstä, tämä sivusto bannaan kuten myös tekoäly tai paljolti muukin puhelimella selailu, mutta ehkä kuitenkin ovulaatiotesti vielä käyttöön 🤷🏼‍♀️ Ja ehkä käyn tsekkaamassa ne kilppariarvot ja raudan kunhan saan aikaiseksi. Ja yritän nukkua enemmän, mikä onnistuisi varmaan jos rajoittaisi kännykän käyttöä paremmin.

PS. Kiitos kovasti sympatioista edellisen kommenttini ärsytykseen. Niin ihanan rohkaisevaa lukea täältä raskausuutisia etenkin kauan odottaneilta 🥰 Niin luotan ja toivon @Pilkki24 että pääset vihdoin sinäkin yllättymään 🙏

Täällä illalla tullut ihan aika hirveä kipu vasemmalla puolella alavatsaa. 😵‍💫 Että epäilen olevan ovulaatiosta johtuvaa. Kun niin selkeä paikallinen kipu. Istuessa sen huomasin enemmän vielä. 😅 No nyt makaan jo sängyssä ja huomaan että vähän helpottaa kipua...

Huomenna voisi olettaa olevan dpo1 sitten tämän kivun ja testien perusteella. Ja premom sovelluskin sitä ennusti että ovulaatio on tänään sittenkin. 👀

@Selah miulla ei ole ennen synnytystä ollut tasaisia kiertoja, mutta synnytyksen jälkeen pysyneet nyt parin vuoden seurantani (yrityksen) aikana 24-29päivää eli aika tasaisina. Kierrot ovat tosin koko ajan lyhentyneet, että liekö siihen stressillä osuutta, mutta näköjään miun kannattaisi olla pillereillä ja epäsäännöllisillä kierroilla kuten esikoisesta raskautumisen aikaan. 😆

No jos mäkin tähän kilppariasiaan kommentoin. Sain vajaatoiminnan 2009 esikoisen jälkeen. Kövin mittaa arvot siinä raskaudessa jossa kkm. Silloin tsh oli 13 ja lääkettä nostettiin heti. Nyt kävin uusiksi ottaa arvoja ne oli ”liian hyvät” mutta viitteissänpaitsi tsh. Lääkityllä se saisi painua vaikka mittaamattomaksi, niin paljon seurannut kilppariryhmissä keskusteluja. Näissä lääkäreillä vähän sama kuin ferritiini arvoissa. Eli osa lääkäreistä ihan pihalla asioissa. Lääkäri ei ole vielä kommentoinut asiaa, kun meni vähän sekavaksi että kuka ottaa kantaa. Mutta ainakaan kemiallinen nyt ei johtunut kilppariarvoista .

Nyt on pakko oikaista täältä sivusta vaikka en ole pariin viikkoon kommentoinutkaan kun yritys ei ole vielä alkanut. 😊 TSH ei missään nimessä saisi painua mittaamattomaksi ellei taustalla ole kilpirauhasen syöpä, jonka jälkihoitona käytetään tyroksiinia siten ettei tsh stimuloisi mahdollista syöpäkudosta. Mikäli joku lääkäri tätä suosittelisi niin sitten on hoitovirhe. Raskautta yrittävällä se pitäisi olla alle 2,5 mutta viiterajoissa. Liian matala TSH tarkoittaa että kilpirauhashormonia on liikaa ja keho yrittää kompensoida vähentämällä tyroksiinia stimuloivan hormonin määrää aivolisäkkeestä. Terve keho sietää jonkin aikaa ylimääräistä tyroksiinia mutta kuormittaa sitä joka tapauksessa. Pitkässä juoksussa voi tulla sitten raflaampia ongelmia ripulin ja laihtumisen päälle kuten eteisvärinä ja Basedowin tauti. TSH voi olla hiukan koholla jopa 10% aikuisista, (itsellänikin oli burnoutin aikaan, laski itsellään normaaliksi muutamassa kuukaudessa) tähän vaikuttaa mm. Ikääntyminen, ylipaino ja jodin liiallinen saanti. Kaikki näistä eivät toki tarvitse lääkitystä.

Olen samaa mieltä siitä että raudanpuutteeseen tulisi puuttua tarkemmin. Toisaalta tuntuu että siinäkin mennään vikaan jos vain määrätään rautainfuusioita eikä selvitetä tai hoideta raudanpuutteen syytä. Infuusiolla siinä tapauksessa kannetaan vettä kaivoon. Monien naisten raudanpuute johtuu runsaista kuukautisvuodoista ilman että nainen edes tajuaa vuotojen olevan runsaat. Niiden hoito on ensisijaisesti kierukka ja kaikille kierukka ei sovi joten tilanne on kinkkinen!

*Muokkasin kilpirauhassyöpäasiaa järkevämmäksi

Muokattu viimeksi:
Huomenna on kp 27 ja dpo 9 (ehkä), ja ajattelin tehdä Pregcheckin testin aamusta 🫣 Tuonne piinailijoiden puolelle olenkin kirjannut päivittäisiä tuntemuksia, kun jotenkin tämä kierto on ollut erilainen aiempiin verrattuna. Lämpö on pysynyt koholla oletetusta ovulaatiosta lähtien ja tänään on ollut pientä etomista (voi johtua muustakin). Saapa nähdä 😳

Muokattu viimeksi:
Huomenna on kp 27 ja dpo 9 (ehkä), ja ajattelin tehdä Pregcheckin testin aamusta 🫣 Tuonne piinailijoiden puolelle olenkin kirjannut päivittäisiä tuntemuksia, kun jotenkin tämä kierto on ollut erilainen aiempiin verrattuna. Lämpö on pysynyt koholla oletetusta ovulaatiosta lähtien ja tänään on ollut pientä etomista (voi johtua muustakin). Saapa nähdä 😳
Tosi samoissa mennään! Täällä dpo 8. Ja aion itse testata vasta ensi viikkolla rfsu:n ei herkällä. Tosin oireetonta on ellei lasketa kahta naamaan ilmestynyttä finniä.🧐 Mulla on siis tosi harvoin finnejä.😅

Tosi samoissa mennään! Täällä dpo 8. Ja aion itse testata vasta ensi viikkolla rfsu:n ei herkällä. Tosin oireetonta on ellei lasketa kahta naamaan ilmestynyttä finniä.🧐 Mulla on siis tosi harvoin finnejä.😅
Mulla ei myöskään ole, mutta esikoisesta raskausoire ennen plussaa oli juurikin finnit leuassa 😄🌈

Sain itekkin tänään roskishaamun! Mutta tiputtelua on sen verran ja on jo dpo12, että en anna toivon kipinän syttyä liikaa😅 Joka raskaudesta (3) olen saanut roskishaamun, joka on lähtenyt vahvistumaan ja lopulta tosin mennyt kesken tai jäänyt kemialliseksi. Toivoisin niin, että tämä olis nyt huonoista lähtökohdista huolimatta onnistunut kerta...🙏 En aioi testata enää ennen menkkojen alkupäivää ettei uppoa liian syvälle toiveajatteluun.

Takaisin