Raskaaksi 2025

Täällä taas, olin ns. lukinnut sivuston viikoksi etten kävisi täällä. 😅 No tiistaina se loppui se blokki... En vaan ole saanut kuin vasta tänään luettua vähän mitä tapahtunut täällä. Onnea plussanneille teitä taisi olla aika monta!

Aika syvissä vesissä itse mennään täällä vieläkin ihan masentunut olo vaikka ovulaatio lähenee, luultavemmin lauantaina tai sunnuntaina on ovulaatio. Yleensä tässä vaiheessa jo alkanut innostua että jospa sittenkin mutta nyt ei oo yhtään sellainen fiilis. En osaa jotenkin yhtään olla nyt positiivisilla mielin vieläkään vaikka kp11 jo... 😔 Ja pian se ovulaatiokin on kuten sanoin. En ole edes jaksanut ovulaatiota kuin kerran päivässä testata, tänään tuli eka vahveneva viiva testiin. Olisi siis varmaan hyvä illalla testata vielä mutta en tiedä huvittaako.

Tuli myös tänään postissa tuo USA:sta asti tilattu liukuvoide. 😆 Katsotaan tosin jaksaako tänään edes testata sitä. Ei olla yhtään vielä edes yritetty tähän kiertoon talletella...

On niin ristiriitaiset fiilikset. Ajattelen että miten se vauvan saaminen voi olla niin vaikeaa kun nyt mukamas tehty kaikki oppikirjan mukaan ainakin kolme viimeisintä kiertoa ja ei nappaa. Sitten kun sanon tuon ääneen (tai kirjoitan 🤪) niin siis kolme ei ole mitään ja hävettää edes turhautua tästä vielä 🫣 Mutta ärsytys on silti kova. Odotukset oli korkealla koska esikoinen tuli vähän kun uskalsi edes asiaa ajatella, niin tietenkin toivoin että tämä toinen tulee heti kun kattoo kalenterista vähän päivää.

Ei mulla muuta tähän väliin, kunhan purkauduin niin ei tarvitse pään sisällä pyöritellä. Kiitos ja anteeksi. 🤗

Onnea @Syksynlapsi ja @Wellllu plussista 😻

@Kali meillä menee tämä kierto eri tahdissa, täällä käynnissä kp10 mutta ennustettu ovis vasta kp18, ja toki tää vasta loppunut loma voi vaikuttaa tähän suuntaan tai toiseen.

Muistelen täältä lukeneeni, että myös tulehduskipulääkkeet voi vaikuttaa ovikseen 🤔 Oon niskan takia joutunut ottamaan lihasrelaksanttia sekä Etoricobixia, joten nyt nähdään, miten vaikuttaa.

Tultiin lopulta tulokseen että me sittenkin jatketaan yritystä, mutta ei aseteta liian isoja odotuksia ja paineita. Ens viikolla laitetaan taas pientä elämäntapakorjausta käyntiin, ja huomenna saan kilpparitulokset. Reissun myötä onneksi (ainakin) hetkeksi katosi tietynlainen "pakkomielle" raskautua, joten mieli on toistaiseksi rauhallinen.

Muokattu viimeksi:
@Wellllu Onnea! 😍❤️ Ihana toi haikarajuttu! 🥲 Ja @gooseberry lle paljon tsemppiä!

@Feronia ja @Noora992
Okei! Joo voishan sitä yrittää jos mies töiltään pääsis tuonne käynnille jo mukaan. Olis sit ainakin kattavat esitiedot ja hän kuulee sit itsekin lääkärin suusta mikä tilanne. Pitää ehdottaa! Mies on käynyt 1,5 v sitten simppatutkimuksessa (eri firma), josta löytyi vain 3% morfologialtaan normaaleja simppoja, mutta loppulausunnon mukaan simppojen määrä ja tiheys kompensoi sitä. Kun kysyin tätä asiaa siltä vakigyneltäni, joka onneksi oli ollut itse töissä lapsettomuuspuolellakin, niin onneksi sanoi, että suuri määrä korvaa laatupuutosta, et ehkä tilanne ei sit ole niin paha kuin aluksi omaan korvaan kuulosti. Mut ehkä pistävät uuteen näytteeseen kun tuota aikaa on jo vierehtänyt noinkin paljon ja oli tuolloin poikkeava. Toi vois olla hyvä, et tehtäis vaik jotain testejä jo valmiiksi niin vois nopeuttaa! Ainakin ne sp-testit ja muut pakolliset.

Täältäkin onnittelut kaikille plussanneille ja tervetuloa niillekin keitä en henkilökohtaisesti ole unohtanut mainita! 🤗🥳🤩

@Selah samalla tavalla sitä on jokainen pitkään yrittänytkin turhautunut niin alussa kuin myöhemminkin. Välillä tulee vaan tasaisempia vaiheita. Täällä kohta 2v yrittämistä ja koska tuo lapsettomuushoitopolkukin nyt vähän tökkii niin aika kyllästynyt olo koko hommaan. Ja tällä kertaa ihan oikeasti niin kyllästynyt, että ajattelin alkaa syömään pillereitä. 🙈 Mutta siis piti sanoa, että ei sen takia kannata tuntea huonoa omaatuntoa omasta malttamattomuudesta, että toisilla kestää paljon pidempään tai ei onnistu ollenkaan. 😅

Paljon onnea @Syksynlapsi ja @Wellllu plussista!

Ja @gooseberrylle tsemppiä inssiin, toivotaan parasta tulosta ☺️

ON: mä kävin tänään jälkitarkastuksessa ja kuulemassa et mikä mahdollisesti olis meidän keskenmenon syynä. Mitään vakavaa syytä ei löytynyt ja esteitä uudelle raskaudelle ei oo. Sanoin samalla et oon just tiistaina tehnyt positiivisen ovistestin ja ultratessa tsekkasi erityisesti tilanteen ovulaation kannalta. Oon kuulemma ovuloinut oikealta puolelta ja follikkeleita löytyi molemmilta puolilta reilusti. Totesi vaan et oot hedelmällinen eikä ainakaan vaihdevuodet oo hetkeen alkamassa. Mieheltäkin on keväällä tutkittu sperma normaaliksi joten kaikin puolin kaiken pitäisi olla kunnossa ☺️

Onnea plussanneille! ⭐❤️

Täällä dpo10 ja pms oireista päätellen ei ole tärppi tässäkään kuussa käynyt. Testi myös nega. Nyt kun tulee puoli vuotta yritystä niin itselläkin kyllä vähän vitsit vähissä tämän suhteen. Varmaan pikkuhiljaa alan harkita tutkimuksiin hakeutumista koska mulla kuitenkin reippaasti oireita jonkin sortin hormonihäiriön suuntaan. Pitää vähän pohtia mikä se taho on, vai käynkö yksityisellä labrassa vai miten.

Kilpparikontrollien tulokset ovat saapuneet:
TSH 5,66
T4-V 11
Kilpparin vasta-aineet oli ilmeisesti seitsemänkertaiset viitearvoihin nähden, joten seuraavaksi suuntana apteekki ja näillä näkymin ikuinen tyroksiinilääkitys. Oon edelleen superhelpottunut, että monille oireille löytyi selitys, ja helpottaa varmasti raskautumistakin, kun saa kehossa asioita tasapainoon.

Kilpparikontrollien tulokset ovat saapuneet:
TSH 5,66
T4-V 11
Kilpparin vasta-aineet oli ilmeisesti seitsemänkertaiset viitearvoihin nähden, joten seuraavaksi suuntana apteekki ja näillä näkymin ikuinen tyroksiinilääkitys. Oon edelleen superhelpottunut, että monille oireille löytyi selitys, ja helpottaa varmasti raskautumistakin, kun saa kehossa asioita tasapainoon.
No huhhuh!! Kyllä on lääkityksen paikka!! Mutta onpa helpotus saada tietoa! 👌 Lääke on onneksi helppo ottaa, aamupalaihmisenä toki aluksi sapetti se että pitää ottaa heti herättyä ja olla puoli tuntia syömättä mutta kun siihen rytmiin tottui niin ei sitä enää ajattele. Toivon mukaan arvot lähtee pian paranemaan ja oireetkin helpottaisi! 😊

No huhhuh!! Kyllä on lääkityksen paikka!! Mutta onpa helpotus saada tietoa! 👌 Lääke on onneksi helppo ottaa, aamupalaihmisenä toki aluksi sapetti se että pitää ottaa heti herättyä ja olla puoli tuntia syömättä mutta kun siihen rytmiin tottui niin ei sitä enää ajattele. Toivon mukaan arvot lähtee pian paranemaan ja oireetkin helpottaisi! 😊
Mulla onneksi on valmiiksi jo heräämisestä n. 30 min aamupalaan, niin nyt pitää opetella sitten nappaamaan lääke ennen aamulämmön mittausta 😂 Olo on jotenkin tietyllä tavalla validoitu (anteeksi jos väärä sana), kun oon vuosia epäillyt tätä, mutta ei ole koskaan otettu esimerkiksi noita vasta-arvoja. TSH on ollut ajoittain jopa todella matala, T4-V taas pyöriskellyt alarajan tuntumassa.

Mistä te keksitte testauttaa kilppariarvoja? Oon yllättynyt miten yleistä kilppariongelmat vaikuttaa täällä olevan. Mulla on ollut uupumuksen kanssa ongelmia mutten muista onko kilpparia testattu, ehkä silloin ekoissa laajemmissa tutkimuksissa yli 10v sitten.

Kp7 ja harjoiteltiin vähän talletushommia tässä kun tarjoutui mahdollisuus kun ketään ei kotona! Aivan luksusta tämmönen 🥰

Tein ovistestin mutta tosi haalea on, taidan sunnuntaina seuraavan tehdä. Jotenkin on semmonen kutina ettei taida kemiallinen nyt ovikseen vaikuttaa.

Mun kiertojen pituus ollut nyt kkm ja kemiallisen kans melko vaihtelevat, Oisko se mahdollisesti syy päästä raskauden keston määritykseen ? Toki ensin pitää raskautua 🤪🙃

Nyt jännitetään kans simppanäytteen tulosta, jos kaikki ok ni tulee sähköpostiin ja jos poikkeavaa niin lääkäri soittaa. En oo ku ehkä sata x päivittänyt sähköpostin🤣

Hyvillä fiiliksillä tästä kierrosta. Toi alkukierto on jotenkin kammottava, niin alakuloinen että. Nyt paljon parempi. Meinasin jos päivät osuu kohdilleen niin käyn dpo7 puhdissa mittaa progesteronin 👍

Nyt kaikille isot tsempit omiin vaiheisiin! Joko on monta kellä piinapäivät pikkuhiljaa? Unohdin jo mitä luin äsken 🤣

Mulla onneksi on valmiiksi jo heräämisestä n. 30 min aamupalaan, niin nyt pitää opetella sitten nappaamaan lääke ennen aamulämmön mittausta 😂 Olo on jotenkin tietyllä tavalla validoitu (anteeksi jos väärä sana), kun oon vuosia epäillyt tätä, mutta ei ole koskaan otettu esimerkiksi noita vasta-arvoja. TSH on ollut ajoittain jopa todella matala, T4-V taas pyöriskellyt alarajan tuntumassa.
Mä taisin tehdä niin että otin aamulämmön ekana, ja sit hulautin veden kera lääkkeen, kun mittasin kielen alta lämmön niin aattelin että se vesi varmaan viilentää suuta ennen lämmönottoa ja voi vääristää tulosta. Ei siinä lämmön ottamisessa onneksi mene kuin muutama minuutti!

Ja aivan varmasti tuntuu siltä että saa validaatiota omille tuntemuksille! 😊 Ihan huippua että löytyi järkevä syy! Vaikka mulla oli ihan viitearvon rajalla, olin kyllä huomannut että iho oli tosi kuiva ja kuumuus oli mulle tosi tukalaa enkä oikein hikoile. Ai että kun oli kiva käydä patikoimassa elokuussa kun arvot oli korjaantuneet HIKOILIN ja tuntui hyvältä! Näytin miehelle innoissaan että kato kun mun selkäkin on ihan märkä!! 🤣🤣🤣

Mulla alkaa ilmeisesti huomenna piinapäivät kun dpo1 huomenna ja tänään mitä ilmeisemmin ovulaatio. Jos ei nyt uudestaan lähde vahvistumaan noi ovistestit. Pitänee testailla vielä. Ainakin äsken tehty oli myös haalea taas kuten eilen iltapäivällä tehty. 😆

Mistä te keksitte testauttaa kilppariarvoja? Oon yllättynyt miten yleistä kilppariongelmat vaikuttaa täällä olevan. Mulla on ollut uupumuksen kanssa ongelmia mutten muista onko kilpparia testattu, ehkä silloin ekoissa laajemmissa tutkimuksissa yli 10v sitten.
Kilppariarvot (ja ferritiini, siitäkin ollut täällä puhetta) vaikuttaa hedelmällisyyteen niin ainakin mulla arvot testattiin ihan julkisen terveyskeskuslääkärin toimesta kun oli vuosi yritystä takana ja kyllähän siitä löytyi petrattavaa vaikka varsinainen diagnoosi oli PCOS.
Täällä ollaan sitten aktiivisesti rummutettu että jos on vähänkään aavistusta että jokin ei toimi, käykää mittauttamassa ferritiini ja kilppariarvot ettei tarvitse turhaan kokonaista vuotta ihmetellä että miksi ei tärppää! 😊

Mulla tuli viime vuoden lopussa enemmän väsymystä ja vielä selkeämpi oire oli hiusten lähtö. Silloin itse oletin, että vanha ystäväni raudanpuute taas ilmestyy kuvioihin. Mutta kun soitin terkkariin, niin lääkäri oli fiksuna tajunnut laittaa kilpparit mukaan labrapyyntöihin, niin sitä kautta selvisi vajaatoiminta. Oli aika selkeä labrojen mukaan, niin sain heti lääkityksen ja sanoivat myös, että lopun ikääni todennäköisesti saan tyroksiinia syödä. Ja kun kerroin lääkärille lapsitoiveesta, niin sanoi juurikin, että senkin takia on hyvä saada arvot kuntoon mahdollisimman nopeasti. Diagnoosin aikaan mulla olikin ovulaation kanssa ongelmia jonkun aikaa mutta kyllä sitten muutamassa kuukaudessa alkoi kierto taas normalisoitua.

Paljon tsemppiä kaikille kilpparin kanssa kamppaileville! :Two-hearts:

Kilppariarvot (ja ferritiini, siitäkin ollut täällä puhetta) vaikuttaa hedelmällisyyteen niin ainakin mulla arvot testattiin ihan julkisen terveyskeskuslääkärin toimesta kun oli vuosi yritystä takana ja kyllähän siitä löytyi petrattavaa vaikka varsinainen diagnoosi oli PCOS.
Täällä ollaan sitten aktiivisesti rummutettu että jos on vähänkään aavistusta että jokin ei toimi, käykää mittauttamassa ferritiini ja kilppariarvot ettei tarvitse turhaan kokonaista vuotta ihmetellä että miksi ei tärppää! 😊

Tästä tuli mieleen oma sukulaiseni jo vuosien takaa. Heillä oli sekundaarinen lapsettomuus, useita keskenmenoja vuosien varrella. Lopullinen syy löytyi nimenomaan kilppariarvoista. Kun ne saatiin kuntoon saivat toisen lapsen.

Takaisin