Raskaaksi 2025

Kävin tänään verikokeissa ja olin kyllä järkyttynyt tuloksista. Hb ja ferritiini oli nousseet vaikka en ole syönyt rautaa kuukauteen! Viime kuussa vuodin vielä todella runsaasti, oon alkanu epäilemään et oliko viime kuussa kemiallinen kun ei ollut mitään pms oireita ja kierto lyhyt, nyt kauheat oireet ja kierto venyy.
Hitto kun en tajunnu pyytää crp:tä näissä labroissa, kai siellä joku tulehdus on joka nostaa ferritiiniä. Nyt en tuu saamaan infuusiota ja alan olemaan aika epätoivoinen näiden mun oireiden kanssa. Vasta 2 viikon päästä lääkärille soittoaika, jospa laittais lisää labroja.

Saanko kysyä mitkä sun uudet arvot oli? Tulehdus nostaa tosiaan herkästi ferritiiniä jopa 30-50% ja Hb puolestaan usein nousee vielä ennen kuin se laskee kehon yrityksenä kompensoida rautavajetta.

Tuo on kyllä niin väärin, ettei julkisella hoideta raudanpuutetta kuin ihsn niissä todella vakavimmissa tapauksissa. 😢 Se ei tarkoita, etteikö pitäus hoitaa jo paljon ennen. Tulis yhteiskunnalle paljon halvemmaksikin. Pystytkö syömään suun kautta rautaa miten hyvin? Onko mahdollista hakeutua yksityiselle infuusioon? Maksaa reilu 500e 500mg satsi. Kallista on.

Saanko kysyä mitkä sun uudet arvot oli? Tulehdus nostaa tosiaan herkästi ferritiiniä jopa 30-50% ja Hb puolestaan usein nousee vielä ennen kuin se laskee kehon yrityksenä kompensoida rautavajetta.

Tuo on kyllä niin väärin, ettei julkisella hoideta raudanpuutetta kuin ihsn niissä todella vakavimmissa tapauksissa. 😢 Se ei tarkoita, etteikö pitäus hoitaa jo paljon ennen. Tulis yhteiskunnalle paljon halvemmaksikin. Pystytkö syömään suun kautta rautaa miten hyvin? Onko mahdollista hakeutua yksityiselle infuusioon? Maksaa reilu 500e 500mg satsi. Kallista on.
Toki.
Tänään 16.9 hb 141, 10.5 se oli 122. Ferritiini tänöö. 20, 10.5 se oli 9, 21.7 se oli 13(tällöin ei mitattu hemppaa) ja olin tämän toukokuu-heinäkuun ajan syönyt sideral folicia 2 pss päivässä. Se on ainoa mitä mun maha kestää. Nyt oon ollut kuitenkin tuosta elokuun alusta syömättä mitään kun oon selvitellyt infuusi asias. Julkiselta sinne on kyllä lähete. Olin vaan jotenki järkyttynyt näistä tuloksista, ajattelin että olis laskenut entisestään 😮

Toki.
Tänään 16.9 hb 141, 10.5 se oli 122. Ferritiini tänöö. 20, 10.5 se oli 9, 21.7 se oli 13(tällöin ei mitattu hemppaa) ja olin tämän toukokuu-heinäkuun ajan syönyt sideral folicia 2 pss päivässä. Se on ainoa mitä mun maha kestää. Nyt oon ollut kuitenkin tuosta elokuun alusta syömättä mitään kun oon selvitellyt infuusi asias. Julkiselta sinne on kyllä lähete. Olin vaan jotenki järkyttynyt näistä tuloksista, ajattelin että olis laskenut entisestään 😮

Eli nousee, mutta hyvin hitaasti. Sideralin huono puoli on se, että se ei sisällä niin paljon rautaa, että sillä sais useinkaan kovin tehokkaasti (mutta tietenkin lopulta pitkän ajan kuluessa) varastorautaa nousemaan. Usein se kuitenkin on ainoa, mitä maha sietää edes jotenkin. Mulla ihan sama ongelma. Mä nyt toistan itseäni, oon näistä ferritiineistä tänne aina välillä kirjoitellut. Tää on vaan vähän sydämen asia, kun itsekin jouduin 20 vuotta kärsimään alhaisen ferritiinin ja anemian takia ennen kuin sain apua yksityiseltä.

Ferritiini 30 ja alle on TÄYSIN tyhjät rautavarastot. Tossa kohtaa sillä cerpillä ei sinänsä ole väliä, koska noh, huono se arvo on joka tapauksessa (toki jos h-crp koholla niin arvo vois olla vaan 10, täkin kannattaa sanoa sille lääkärille). Sun kannattaa nyt pistää lääkäri koville ja VAATIA sitä infuusiota. Kerrot miten se vaikuttaa sun elämään joka osa-alueeseen, et jaksa hoitaa lapsia, töitä, kotitöitä + muut oireet kerrot kaikki pahimman mukaan. Tää on ainoa hetki missä sanoisin et on ok liioitella oireita. Sit viel se, että sulla on suunnitelmissa raskaus. Jos äiti on jo valmiiksi raudanpuutteinen, tulee lapsestakin raudanpuutteinen omine ongelmineen, koska mistä se lapsi saa ne raudat jollei äidillä ole? Koska raskaus ja synnytys syö ihan hyvillä varastoraudoilla varustetun äidin raudat lähes kokonaan. Mä pahoittelen, mun ei oo tarkoitus pelotella, vaan mä haluan antaa sulle faktoja joita lyödä tiskiin sit kun se lääkäri soittaa, jotta saisit sen infuusion. Lisätietoa löytyy mm. raudanpuutteeseen perehryneen hematologin Tom Wideniuksen Foibos blogista. Suosittelen, tää tyyppi tietää mistä puhuu ja on hoitanut muakin.

Tsemppiä!

Omanapaa: Täällä sillä tavalla hyvä kierto menossa että en paljoa pysähdy miettimään onko tärpännyt. Arki on sairaan hektistä nyt että jotenkin sitä vaan selviytyy päivästä toiseen. 🤣 Vai onko se se että "jo" yk5 niin tavallaan tästä yrittämisestä jo tullut ihan normaalia. Mutta joo ei myöskään tunnu nyt siltä että olisi tärpännyt, toisin kun viime kuussa oli pitkästä aikaa kunnon valeraskaus. 🤣

IMG_0307.jpeg

Sen verran vahvaa saniaista napattu aamulla, että aloittelen jo lh testausta huomen aamulla. Tiedän että kirosin ne testit huolella viime kierrossa, mutta oikeassa ne olivat loppujen lopuksi… piti vain testata kahdesti päivässä ja tarpeeksi kauan ja ottaa positiivisena se viiva, joka on rivissä selkeästi tummempi vaikkei oppikirja plussa.

olisi kyllä ovulaatio etuajassa jos tää sylkinäyte ei huijaa. Tähän aikaan edellisessä kierrossa oli pelkkä pistettä. Sormet ristiin että olisi kerrankin fiksuun aikaan irtoava munasolu kyseessä 🤞 kaksi kiertoa ollut nyt puolen vuoden aikana, missä ovulaatio ollut aivan liian myöhässä kuukautisiin nähden 😰

View attachment 148211

Sen verran vahvaa saniaista napattu aamulla, että aloittelen jo lh testausta huomen aamulla. Tiedän että kirosin ne testit huolella viime kierrossa, mutta oikeassa ne olivat loppujen lopuksi… piti vain testata kahdesti päivässä ja tarpeeksi kauan ja ottaa positiivisena se viiva, joka on rivissä selkeästi tummempi vaikkei oppikirja plussa.

olisi kyllä ovulaatio etuajassa jos tää sylkinäyte ei huijaa. Tähän aikaan edellisessä kierrossa oli pelkkä pistettä. Sormet ristiin että olisi kerrankin fiksuun aikaan irtoava munasolu kyseessä 🤞 kaksi kiertoa ollut nyt puolen vuoden aikana, missä ovulaatio ollut aivan liian myöhässä kuukautisiin nähden 😰
Kertauksena, mikä kiertopäivä sulla nyt?

Mullakin on toi testi kaapissa, yleensä pitää olla koko ruutu täynnä sitä saniaista.. Ja se on mulla tehnyt saniaista, joskaan ei sitä "näteintä" myös ovuloimattomissa kierroissa joissa virtsan ovistesti ei anna ihan plussaa ja menkat alkaa liian aikaisin.

Estrogeeni on silti noussut, mutta ovulaatio on epäonnistunut noin joka toisessa kierrossa mulla.

Nyt kp9 itsellä.. Ja en tiedä tuleeko tässä kierrossa mitään ovulaatiota.. Tuo sylkitesti on siitä hyvä, että se havaitsee estrogeenin nousun aikaisin, niin voi alkaa ajoissa tositoimiin 😁 Mutta silti ovulaatio ei ole taattu.

Muokattu viimeksi:
Kertauksena, mikä kiertopäivä sulla nyt?
Mulla menossa kp6/25 ja jos menee samalla kaavalla kuin aiemmin niin sit lh huippu olisi kp9. Arvelin että levitin syljen huonosti siihen linssille aamulla ja siks suurin osa linssistä kirkasta. On tuo saniainen hitaasti kasvanut pari päivää eli oletan että estrogeeni nousussa. Otan vain aamulla yhden sylkinäytteen etten sekoita sylkeä ruoalla tai nesteellä.

Mulla menossa kp6/25 ja jos menee samalla kaavalla kuin aiemmin niin sit lh huippu olisi kp9. Arvelin että levitin syljen huonosti siihen linssille aamulla ja siks suurin osa linssistä kirkasta. On tuo saniainen hitaasti kasvanut pari päivää eli oletan että estrogeeni nousussa. Otan vain aamulla yhden sylkinäytteen etten sekoita sylkeä ruoalla tai nesteellä.

Joo kyllä.. Se on yllättävän vaikea saada kunnolla.. Hyvältä näyttää sun saniainen 👍

Mulla hankaluuksia saada siten ettei tuu kuplia ja koen että sitä pitää olla siinä runsaasti, niin sit kestää kuivua pitkään 😊 Tsemppiä yritykseen. Pitääkin tänään ostaa kaupasta raskaustestejä ja testata vieläkö hcg on koholla..

Omanapaa: Täällä sillä tavalla hyvä kierto menossa että en paljoa pysähdy miettimään onko tärpännyt. Arki on sairaan hektistä nyt että jotenkin sitä vaan selviytyy päivästä toiseen. 🤣 Vai onko se se että "jo" yk5 niin tavallaan tästä yrittämisestä jo tullut ihan normaalia. Mutta joo ei myöskään tunnu nyt siltä että olisi tärpännyt, toisin kun viime kuussa oli pitkästä aikaa kunnon valeraskaus. 🤣
Täällä on vähän saman kuuloista menoa eikä oo juuri tullut mietittyä. Eilen lievät selkäsäryt ja vatsakivut vähän nosti ajatuksia takaisin testailuun, mutta nukutun yön jälkeen ajatukset on taas muualla. Asiaan tosin vaikuttaa varmaan myös se, että itselläkin fiilis, ettei tästä kierrosta tärpännyt niin ei oo edes mitään mitä odottaa😂

ON: Sain tänään noitten kun kontrollilabrojen tulokset ja nyt oon entistä enemmän hämmentynyt.. nyt TSH olikin 1,7 (22.7. Oli 3,7) eikä ikinä aikaisemminkaan ole ollut noin matala vaan 2,8 kieppeillä. Mistäköhän tommonen pomppiminen voi johtua? labrat kuitenkin otettu aamusta ja noin 1,5h sisällä, joten en usko, että vois kellonaika noin paljon vaikuttaa🤔 onko kokemusta, että esim matala ferritiini vois vääristää tota arvoa paljon? 22.7. Ferritiini oli tosiaan 36, mutta toisaalta yhdellä kerralla, kun toi 2,8 saatu, ferritiini oli 24. Nyt sitä ei mitattu. Hyvähän se vaan on, jos toi nyt saatu arvo pitäis paikkaansa mut epäilyttää ku noin reilu muutos.

Täällä on vähän saman kuuloista menoa eikä oo juuri tullut mietittyä. Eilen lievät selkäsäryt ja vatsakivut vähän nosti ajatuksia takaisin testailuun, mutta nukutun yön jälkeen ajatukset on taas muualla. Asiaan tosin vaikuttaa varmaan myös se, että itselläkin fiilis, ettei tästä kierrosta tärpännyt niin ei oo edes mitään mitä odottaa😂

ON: Sain tänään noitten kun kontrollilabrojen tulokset ja nyt oon entistä enemmän hämmentynyt.. nyt TSH olikin 1,7 (22.7. Oli 3,7) eikä ikinä aikaisemminkaan ole ollut noin matala vaan 2,8 kieppeillä. Mistäköhän tommonen pomppiminen voi johtua? labrat kuitenkin otettu aamusta ja noin 1,5h sisällä, joten en usko, että vois kellonaika noin paljon vaikuttaa🤔 onko kokemusta, että esim matala ferritiini vois vääristää tota arvoa paljon? 22.7. Ferritiini oli tosiaan 36, mutta toisaalta yhdellä kerralla, kun toi 2,8 saatu, ferritiini oli 24. Nyt sitä ei mitattu. Hyvähän se vaan on, jos toi nyt saatu arvo pitäis paikkaansa mut epäilyttää ku noin reilu muutos.
Matala ferritiini voi aiheuttaa toiminnallista kilpirauhasen vajaatoimintaa. Itselläni se vaikutti kilpirauhasarvoihin ja nosti lyhyessä ajassa painoa. Arvot korjaantuivat rautavarastojen korjaantumisen myötä. Painolla kyllä kesti tippua vähän kauemmin sitten. 😅

Onnea mahdollisesti plussanneille, en jaksanut lukea välissä tulleita viestejä kun olin pois viikon 😂

Vähän omanapaa: Reissun aikana ja reissun jälkeen ollut sellainen fiilis, etten tiedä, haluanko yrittää tässä kuussa? En oikein osaa sanoa mistä johtuu, olisiko reissu tuonut jonkun "vapauden" tunteen, vai mitä ihmettä. Ensi viikolla pitäisi olla ovulaatio, tosin mitään en ole mittaillut, niin en oo ollenkaan varma. Toisaalta mietin että harmittaako, jos jätetään tää kierto "hyödyntämättä", ja makustellaan vaan fiiliksiä. Voi toki johtua siitäkin, etten usko jotenkin tässä kuussa raskautumisen tapahtuvan, koska reissussa tuli melkoisesti herkuteltua, laiminlyötyä nesteytys, ja tupakkaakin kului reissussa (normaalisti en polta).

Kp 29 ja oireiden kirjo melko laaja. En vaan uskalla testata kun sunnuntaina oli niin puhdas nega, pelkään että tipun kovaa ja korkealta. Jos tänään tulee postissa testejä niin kai sitä pitää tämä piina päättää kuitenki.

Vai pitäskö sitä vaan repäistä ja tehä digitaalinen parin tunnin pidätyksellä🤔 te jotka olette tehny päiväpissasta niin juotteko mitään sinä parin tunnin aikana?

Muokattu viimeksi:
Tänään dpo10 ja täysin puhdas nega. Eiköhän ne menkat ala viimeistään perjantaina. Testaan sit pe aamulla seuraavaks jos ei oo viel siihen mennessä alkanut.

Onks tääl tietoa, et mistä yrityksen aloitus lasketaan jos ois hakeutumassa julkiselle hoitohin? Onks se siitä kun hormonit lopetettiin vai siitä seuraavista kunnon menkoista vasta?

Tänään dpo10 ja täysin puhdas nega. Eiköhän ne menkat ala viimeistään perjantaina. Testaan sit pe aamulla seuraavaks jos ei oo viel siihen mennessä alkanut.

Onks tääl tietoa, et mistä yrityksen aloitus lasketaan jos ois hakeutumassa julkiselle hoitohin? Onks se siitä kun hormonit lopetettiin vai siitä seuraavista kunnon menkoista vasta?
Mistään mitään tietämättä sanoisin arvauksena että siitä kun hormonit lopetettiin jos ne lopetettiin sen takia että yritetään lasta. Koska onhan meillä täällä myös henkilöitä, jotka ei ovuloi kaikissa kierroissa ja silti tää aika lasketaan kans yrittämiseen. Eli jos hormonien lopettamisen jälkeen on peitto heilunut raskaustoiveen kera niin laskisin itse siitä.

Mutta tosiaan en oo ollut hoidoissa, mutuilen vain. Paremmin tietävät korjatkaa jos oon ihan väärässä.

Onneksi olen täyttänyt tuota piinapäivien purkuosiota. Taas alkoi nimittäin kirkas punainen pyyhintävuoto jo kp20/dpo9, vaikka kierron odotettu pituus 26pv. Innostuin että olisiko kiinnittymisvuotoa kun eilen nipisteli, mutta näin olen ennenkin innostunut ja tarkistin että mulla alkaa tämä usein dpo9-10. Eipä kulu testejä turhaan kun tuhruttaa aina näin aikaisin. Chatgpt:n mukaan ei kuulemma ole ongelma luteaalivaiheen pituuden kanssa kuitenkaan kun oikea vuoto alkaa vasta niin paljon myöhemmin. Jos joku osaa kertoa lisää toistuvasta pitkästä tiputtelu-/tuhruvuodosta niin kiinnostaa, että pitäiskö siitä huolestua vai ei.

@Suskikitten vastasi oikein, mä ainakin hain heti kun tuli vuosi täyteen siitä kun kierukka poistettiin vaikka eka ovulaatio tuli siitä vasta 3kk päästä. Kysyivät aikaa varatessa että onko vuosi yritystä takana, ja sanoin että joo. Meillä oli sillä hetkellä 3 viikkoa vielä täyteen vuoteen (ajattelin soittaa etupeltoon jos saataisiin aika vasta muutaman viikon päähän) mutta eivät kyselleet sen enempää eivätkä kaivelleet potilashistoriasta että mikä päivä tarkalleen on kierukka poistettu 😆 Lääkärikäynnilläkin sanoin sitten vaan "huhtikuu 2024" ja se riitti, silloin toki alkoi ollakin jo tasan vuosi takana!

Mistään mitään tietämättä sanoisin arvauksena että siitä kun hormonit lopetettiin jos ne lopetettiin sen takia että yritetään lasta. Koska onhan meillä täällä myös henkilöitä, jotka ei ovuloi kaikissa kierroissa ja silti tää aika lasketaan kans yrittämiseen. Eli jos hormonien lopettamisen jälkeen on peitto heilunut raskaustoiveen kera niin laskisin itse siitä.

Mutta tosiaan en oo ollut hoidoissa, mutuilen vain. Paremmin tietävät korjatkaa jos oon ihan väärässä.

Tää kuulostais loogisimmalta ja selkeimmältä tavalta. Mä ajattelen välillä asiat liian monimutkaisesti 😂 Nolottais vaan mennä lääkärille kk liian aikaisin 😅

@Suskikitten vastasi oikein, mä ainakin hain heti kun tuli vuosi täyteen siitä kun kierukka poistettiin vaikka eka ovulaatio tuli siitä vasta 3kk päästä. Kysyivät aikaa varatessa että onko vuosi yritystä takana, ja sanoin että joo. Meillä oli sillä hetkellä 3 viikkoa vielä täyteen vuoteen (ajattelin soittaa etupeltoon jos saataisiin aika vasta muutaman viikon päähän) mutta eivät kyselleet sen enempää eivätkä kaivelleet potilashistoriasta että mikä päivä tarkalleen on kierukka poistettu 😆 Lääkärikäynnilläkin sanoin sitten vaan "huhtikuu 2024" ja se riitti, silloin toki alkoi ollakin jo tasan vuosi takana!

Ok, kiitos! Mäkin ajattelin, et vois nyt jo varata sen ajan yksityiselle tutulle gynelle et tekis lähetteen, kun jos sitä alkaa kattelee sit vasta vajaan kk päästä niin voi olla, että meniskin pitkälle. Plus iän puolesta ois kiire jos ne ees ottaa meitä enää julkiselle, eikä aikaa olla ekstraa "turhaan" jonoissa. En pidättäis hengitystäni et sit käviskin niin satumainen tuuri et raskatuis just ennen.

Takaisin