Sukupuolisensitiivinen kasvatus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mutta sitä en hyväksy, ettei päiväkodissa saisi enää sanoa ”tyttö” tai ”poika”, ettei vain jollekin(vanhemmalle/huoltajalle) tulisi paha mieli. Lapsiahan tämä ei kiinnosta pätkääkään
Osaako joku selittää mistä johtuu ettei tyttöä kutsuttaisi tytöksi ja äitiä äidiksi? Millä perusteella sukupuolisensitiivisen kasvatuksen nimissä haluttaisiin häivyttää näitä biologisia rajoja? En varmaan ole ihan täysin hiffannut tätä ajatusta. Ymmärtäisin ettei haluta olettaa jotain ulkoisen olemuksen perusteella, ettei arvaa väärin ja loukkaa toista, mutta onko jotain isompaa ajatusta?

Pidän vähän hassuna kun meidän pojastakin kysytään onko tyttö vai poika, vaikka ihan yritän "poikien" vaatteita ja juttuja hankkia. Tuo kysymys on varmaan just sitä sukupuolisensitiivisyyttä, ettei oleteta, mutta kuitenkin puhutaan selkeästi tytöstä ja pojasta. Jos mun lapsi olisi tyttö ja pukisin häntä näin nuorena näin "poikamaisiin" vaatteisiin, niin siinä vaiheessa voisi miettiä yritänkö purkaa jotain nuoruuden traumoja lapseni kautta.

Sukupuolisensitiivisyys tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei väkisin ohjata poikia autoleikkeihin ja tyttöjä leikkimään Barbieilla. Lapselle annetaan mahdollisuus olla oma itsensä sukupuolesta riippumatta. Se tarkoittaa myös sitä, että kunnioitetaan sitä miksi lapsi haluaa itseään kutsuttavan, oli se sitten tyttö tai poika. Ei siinä sen ihmeellisempää.
Näähän on hyviä juttuja! Lapsi on enemmän kuin sukupuoli. En ymmärrä, mitä pahaa tässä kasvatustyylissä on? Tai sitten multa on mennyt jotain ohi.

Osaako joku selittää mistä johtuu ettei tyttöä kutsuttaisi tytöksi ja äitiä äidiksi? Millä perusteella sukupuolisensitiivisen kasvatuksen nimissä haluttaisiin häivyttää näitä biologisia rajoja?
Sukupuolisensitiivisyys ei tarkoita tätä. Tuo mitä väität, on kaiketi sukupuolineutraalius, mutta en ihan varma ole. Toinen vaihtoehto minkä alle tuo kuvaamasi toiminta menisi, olisi idiotismi.

Sukupuolisensitiivisyys tarkoittaa, että jokainen lapsi saa olla sellainen kuin on sukupuolesta riippumatta. Eli poikia ei pakoteta kylpemään moottoriöljyssä ja leikkimään muttereilla, tai tyttöjä pakoteta kotileikkiin ja virkkaamaan patalappuja.

Pohdittavaksi ihmisille: Miksi pitäisi olla ok, että poikien ei ole pakko tykätä autoista ja tyttöjen nukkeleikeistä?

"Puhutaanko synnärillä vauvasta tyttönä/poikana" keskustelussa joku kertoi työstää päiväkodissa, missä oli sukupuolisensitiivinen kasvatus ja lapsia ei sukupuolitettu ollenkaan. Siinä ketjussa oli joitain esimerkkejä. En ole asiasta kovin selvillä, eli en itse tiedä, onko se sitä että ketään ei sukupuoliteta ja lisäksi nuo leikki ja pukeutumiskysynykset. Vai onko se vain jälkimmäiset.

En tiedä enkö osaa tuoda itseäni oikein julki vai yritetäänkö minut väkisin ymmärtää väärin. Yritän nyt kuitenkin vielä kerran. Viehättävällä tarkoitin itsestään huolta pitävää ihmistä, joka ei ole esimerkiksi äärimmäisen lihava tai äärimmäisen lihaksikas, äärimmäisen tatuoitu tms. Toki on niitäkin, jotka tykkäävät äärimmäisyyksistä, mutta tällöinkin kyllä sillä stereotyyppisen viehättävällä ihmisellä on yleensä isompi joukko ottajia eli hänellä on enemmän varaa valita. Liitän viehättävyyteen myös hyvät käytöstavat ja odotan itse eri sukupuolilta erilaista käytöstä. On toki poikkeustilanteita esimerkiksi samaa sukupuolta olevat parit, mutta ollessani naisen kanssa treffeillä huomaan kuitenkin noudattavani heteronormatiivisesti miehen käytösetikettiä ja se on luontainen rooli minulle siinä tilanteessa, vaikka en ulkoisesti miehen roolia ilmennäkään. Eli siitä heteronormatiivisen ja sukupuolittuneen käytösetiketin hallitsemisesta ei ole haittaakaan.

En muuten tiedä onko naisilla itsellään naisellisuudesta ja viehättävyydestä erilainen käsitys kuin minulla. Kun puhuttiin tästä asiasta useamman miespuolisen ystäväni kanssa ja heille tämä ideaali tarkoitti yksinkertaistetusti "normaalipainoista tai vähän pulleaa naista, jolla on heidän mielestään kauniit kasvot ja hiukset (mikä kellekin sitten iskee)" ja joka on ystävällinen, herkkä ja iloinen. Naisellinen pukeutuminen (mekot, korkkarit) oli toivottavaa, mutta ei pakollista. Tämä oli siis hyvin pienellä otannalla, mutta sai minut miettimään, että onko naisille itselleen naisellisuus ja viehättävyys jotain ultimaattista ja saavuttamatonta ja miehet taas miettivät siten ihan tavallisista naisista. 🤔 Ehkä olen altistunut enemmän sille miesten näkemykselle ja en osaa täällä tuoda asioita ymmärrettävästi julki, kun maailmankuvani on selkeästi monien muiden kanssa täällä jo lähtökohtaisesti hyvin erilainen. Jos kuitenkaan mitenkään tekstejäni lukiessa yrittäisitte ymmärtää ne maltillisesti (en ole minkään ääri-ilmiön kannattaja) niin olisin kiitollinen.

Tässä sukupuoliasiassakin ajattelen siten, että sillä on tulevaisuudessa merkitystä, joten en halua sitä häivyttää ja kasvatan lähtökohtaisesti lapseni oman sukupuolensa rooliin, mutta haluan sen roolin olevan esimerkiksi ammatinvalinnan ja harrastusten puolesta vapaa. Mikäli hän tuntee sen silti ahtaaksi, niin toivottavasti saan opetettua hänelle, että hänellä on mahdollisuus ilmentää itseään tyylikkäästi rajoja hälventäen ja muiden mukavuutta kunnioittaen, jotta muutkin voivat tottua uuteen asiaan pala kerrallaan. Meistä jokainen haluaa pehmeän laskun uusiin ja erilaisiin asioihin.

Kun näin ensimmäisen kerran tämän ketjun, niin en jotenkin yhtään sisäistänyt mitä tässä oikeasti haluttiin kysyä. 🙈
Nyt muiden vastauksia lukiessa vähän alkoi asia paremmin aueta.

Mutta itse vastaukseen:
Itselle varsin luonnollista (vissiin) kasvattaa sukupuolisensitiivisesti, enhän itsekään ole koskaan ollut mikään kovin naisellinen nainen, vaikken myöskään ihan poikatyttö.
Aina olen itse ollut sitä mieltä, että jokaisen pitäisi pystyä elämään sellaista elämää kuin kokee itselleen parhaaksi. Eletäänhän tätä elämää kuitenkin itseä varten, ei toisia.

Meidän tyllerö on täällä maaseudulla ihan isintyttö ja meitä kiinnostaa traktorit ja työkoneet. Vaatteita tottakai ostan sen mukaan, mikä itsestä on "söpöä" ja pienestä
pitäen antanut itse valita vaikka kahden lelun väliltä mieluisamman tai ihan vaatteissakin, jos on vaihtoehtoja ollut. Tarhan aloitukseen mietin jo, että pitäisikö hankkia nimitarrat traktorin kuvilla, olisi ainakin helpompi tunnistaa omansa.
Ne lelut millä leikkii, niin niitä saa käyttää, onneksi kerhossa käydessä saa nähdä mikä kiinnostaa, niin ei itse tarvii kotiin kaiken maailman hutiostojakaan tehdä.
Se mitä tulevaisuudessa tulee, noh, sen näkee sitten, nyt mennään näillä. 😊

@Bella Swan @Perimeter En tarkoittanut etteikö sukupuolisensitiivisyys tarkoittaisi myös mainitsemianne juttuja. Mietin vain onko se MYÖS sukupuolisensitiivistä käytöstä ettei kutsu vierasta lasta pojaksi vaikka ulkoisesti voisi niin päätellä 🤔 Ja tuo biologian häivyttäminen "sensitiivisyyden" varjolla tuntuu olevan itselle ainakin hämmentävää. Tuntuu, että tässäkin keskustelussa osa lukisi sukupuolineutraaliuden sukupuolisensitiivisyydeksi.

@Pilkki24 Ymmärrän hyvin sun turhautumisen. Ymmärrän ettet ole mitenkään radikaaliajattelija, olet sitä tuonut useasti esiin. Turhauttaa itseäkin että täälläkin foorumilla varoitellaan syrjinnästä kun vain jakaa omaa, ehkä konservatiivisempaa(?), näkökulmaa ilman tuomitsematta muiden näkökulmia. Mutta sitten toisaalta tuntuu että kyseistä näkökulmaa saa tahallaan ymmärtää väärin(eli olettaa radikaalimpaa kun kirjoittaja on ilmaissut) ja nimenomaan tuomita vääräksi. Enkä tarkoita vain tätä kyseistä ketjua.

@Selah miulla on ehkä vähän sama kokemus. Toisaalta tämä on niitä harvoja paikkoja missä syntyy edes jossain määrin asiallista keskustelua myös erimieltä olevien välille, joten en ole vielä halunnut luovuttaa ja lakata tuomasta myös omia mielipiteitäni tai pohdintojani julki, vaikka ne ehkä olisivat erilaisia tai erilaisesta näkökulmasta.

Olen itsekin sitä mieltä, että sukupuolisensitiivisyydestä puhuttaessa on hyvä puhua myös sukupuolikokemuksesta ja sukupuolesta, jotta kaikki pystyvät ymmärtämään mitä toiset ajattelevat kokonaisvaltaisesti koko asiasta. Muuten jäädään hyvin pinnalliseen keskusteluun, jossa vain yleisesti hyväksyttyä mielipidettä ja näkemystä hehkutetaan.
Tällainen ei ainakaan kannusta kyseenalaistamaan omia ajatuksiaan ja luo vain lopulta polarisaatiota ihmisten vetäytyessä omiin lokeroihinsa.

Olet mielestäni pyrkinyt kunnioittavaan keskusteluun omalta osaltasi, etkä ole haukkunut kenenkään mielipiteitä idiotismiksi tai vastaavaa.

Tuntemattoman lapsen sukupuolittaminen on vaan huonoa käytöstä. Minut on lapsena monta kertaa sukupuolitettu väärin ja muistan vieläkin että se oli raivostuttavaa ja tuli aina tyhmä olo. Ja siis nimenomaan aikuiset sukupuoli oletti jotakin. Kenenkään lapsen sukupuolta ei voi päätellä siitä minkä pituiset hiukset on, millaiset vaatteet on yms. Aina on mahdollisuus että se sinun olettama on väärin. Se on lisäksi ihan turhaa. Mitä lisää tuo tuntemattoman lapsen kutsuminen tytöksi tai pojaksi? Meillä kaikki tuntemattomat lapset on aina kavereita, koska en halua että sille lapselle tulee typerä/kiusaantunut/ikävä olo sen takia miten minä häntä kutsun.

Musta sukupuolisensitiivinen kasvatus todella hyvä asia. Ylipäätään ajattelen että niin sukupuoli kuin seksuaalisuuskin on laaja spectrum erilaisia kokemuksia ja ajatuksia. Kenenkään ulkopuolisen tuomat turhat raamit siitä miten voin tai miten minun kannattaisi ilmentää itseäni/sukupuoltani tai olla ilmentämättä sitä on mieletäni siis nimenomaan turhia.

En kasvata lapsia mitenkään sukupuoli olettama edellä tai muutenkaan sillä kulmalle että sukupuolta tarvisi kasvattaessa korostaa. Kyllä ne lapset löytää tavan olla miten haluavat, jos annetaan mahdollisuus. Toivon että mun lapsista tulee hyvällä itsetunnolla varustettuja ja ne tietää että niitä rakastetaan ihan sellaisina kun ovat, oli se mitä vaan.

@Bella Swan @Perimeter En tarkoittanut etteikö sukupuolisensitiivisyys tarkoittaisi myös mainitsemianne juttuja. Mietin vain onko se MYÖS sukupuolisensitiivistä käytöstä ettei kutsu vierasta lasta pojaksi vaikka ulkoisesti voisi niin päätellä 🤔 Ja tuo biologian häivyttäminen "sensitiivisyyden" varjolla tuntuu olevan itselle ainakin hämmentävää. Tuntuu, että tässäkin keskustelussa osa lukisi sukupuolineutraaliuden sukupuolisensitiivisyydeksi.
Kyllä, tuntemattomien ihmisten sukupuolittamatta jättäminen on sukupuolisensitiivistä JA osa hyviä käytöstapoja. Vaikka kuvittelisit, että osaat päätellä sukupuolen ulkoisesti, niin silti. Yllättävän helposti ja usein menee nimittäin ihan metsään.

Metsään menemisen olen itse saanut huomata viimeisen parin vuoden aikana noin sata kertaa, kun omat lapset on poika ja tyttö. Pojalla oli pari vuotta pitkät hiukset (omasta halusta) ja tytöllä lyhyet (myös omasta halusta ja koska ei tykkää harjaamisesta). Ihan tämä riitti siihen, että suurin osa ihmisistä oletti lasten sukupuolet väärin: heitä kutsuttiin leikkipaikoilla väärän sukupuolen mukaan (”Odota, että tyttö menee ensin”, kun puhuttiin pojastani yms) ja kun esittelin lapset heidän nimillään, tytön nimen oletettiin aina kuuluvan sille pitkätukkaiselle ja pojan nimen lyhyttukkaiselle. Näin myös silloin, kun vaatteet on olleet ”sukupuolistereotyyppiset”. Joskus toki on vaatteetkin olleet ”väärät”, koska poika tykkää punaisesta ja Frozenista ja tytöllä on paljon isoveljen vanhoja vaatteita käytässä.

Nämä kohtaamiset on johtaneet siihen, että poika alkoi alkuun aina esittäytyessään kertoa, että hän on poika vaikka hänellä onkin pitkät hiukset ja nyt lopulta siihen, että hänkin halusi lyhyet hiukset. Hän ei myöskään enää halua pukea vaaleanpunaisia vaatteita tao Frozen-sukkia, koska päiväkodin kaverit ovat sanoneet niitä tyttöjen vaatteiksi.

Eli kyllä, jos oikeasti olette sitä mieltä, että kaikki saa olla sellaisia kuin haluavat, pukeutua niin kuin haluavat ja leikkiä miten haluavat, niin myös sillä on merkitystä, oletatteko tuntemattomien sukupuolen vai kutsutteko heitä vaikka ”kavereiksi” tai ”lapsiksi” kunnes oikeasti tiedätte, sanoako tyttö vai poika. Se, että jatkuvasti sukupuolitetaan väärin, ohjaa kyllä lopulta asettumaan sukupuolinormien mukaiseen muottiin 💔

Ja meillä ei kyllä millään tavalla häivytetä biologiaa lasten kasvatuksessa, lapsille on kerrottu että ovat poika ja tyttö ja keskusteltu sukupuolten eroista. Molemmat lapset myös leikkivät ns sukupuolityypillisesti, vaikka kaikenlaisia leluja on kotona tarjolla. Mutta tosiaan ovat myös itse halunneet joissakin asioissa toimia ns sukupuolinormien vastaisesti (kun eivät ole tietenkään tienneet, että pojilla ”kuuluu” olla lyhyet hiukset - kun ei sen pitäisi olla niin!).

(Pahoittelen tunteen purkausta, mutta ymmärtänette mistä se johtuu.)

En ota sen enempää kantaa aiempiin kommentteihin, mutta kyllä näihin perinteisiin tyttö/poika juttuihin törmää aika paljon, ihan esim. lasten neuvolassakin, jossa kuvittelisi, että oltaisiin näsitä asioista hyvin perillä. Tytön 3v neuvolan jälkeen th antoi tarra-arkkeja katsottavaksi, että saa valita itselleen tarran. Th totesi sitten parin arkin kohdalla, että "nää on näin poikamaisia, autoja ja traktoreita, laitetaan nämä pois". Sit mie vastasin, et "älä laita, hän tykkää autoista". Ja niin se tyttö sitten valitsi jonkun autotarran tms.

Samoin mun pikkusisko joskus 20v sitten oli usein pettynyt, kun häntä luultiin pojaksi lyhyiden hiusten takia. Hänellä oli ohut helposti takkuuntuva hiuslaatu, joka oli pienenä pakko pitää lyhyenä. Kampaaja yritti varmaan leikata mahdollisimman tyttömäisen lookin, mutta pojaksi luultiin usein :disappointed-face:

En osaa varmaan itsekkään ottaa näitä asioita tarpeeksi hyvin huomioon... Mutta esim. ostin pojalle neon vihreää kynsilakkaa ja tytölle vaaleanpunaista :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

En tiedä enkö osaa tuoda itseäni oikein julki vai yritetäänkö minut väkisin ymmärtää väärin. Yritän nyt kuitenkin vielä kerran. Viehättävällä tarkoitin itsestään huolta pitävää ihmistä, joka ei ole esimerkiksi äärimmäisen lihava tai äärimmäisen lihaksikas, äärimmäisen tatuoitu tms. Toki on niitäkin, jotka tykkäävät äärimmäisyyksistä, mutta tällöinkin kyllä sillä stereotyyppisen viehättävällä ihmisellä on yleensä isompi joukko ottajia eli hänellä on enemmän varaa valita. Liitän viehättävyyteen myös hyvät käytöstavat ja odotan itse eri sukupuolilta erilaista käytöstä. On toki poikkeustilanteita esimerkiksi samaa sukupuolta olevat parit, mutta ollessani naisen kanssa treffeillä huomaan kuitenkin noudattavani heteronormatiivisesti miehen käytösetikettiä ja se on luontainen rooli minulle siinä tilanteessa, vaikka en ulkoisesti miehen roolia ilmennäkään. Eli siitä heteronormatiivisen ja sukupuolittuneen käytösetiketin hallitsemisesta ei ole haittaakaan.
En nyt ihan saa kiinni siitä, millä tavalla kuvittelet homman menevät esim. tyttölapsen osalta.
Patistat ensin hänet näyttämään neutraalilta, jotta neutraalin näköisistä naisista tykkäävät miehet olisivat hänen peräänsä joukolla, missä kohtaa lapsesi sitten ilmaisee tälle pyydystetylle miehelle, että oikeasti tyttäresi haluaakin ajaa tukan pois ja laittaa päänahkaansa ison lohikäärmetatuoinnin? Seurusteluaikana? Vasta kun ollaan avioliitossa? Arveletko, että se neutraalin näköisistä naisista tykkäävä mies pitää tätä hyvänä asiana ja luuletko parisuhteen kestävän, kun yhtäkkiä tapahtuukin tällainen muutos, ja käy ilmi, että tyttäresi onkin vain näytellyt neutraalia saadakseen miehen avioliittoon nalkkiin? Vai ajattelitko mahdollisesti, että tyttäresi viettää koko elämänsä elävänsä sinun sanelemaa elämää ja elämäntapaa ilman että päättää edes ulkonäöstä itse?

Olisiko mahdollisesti kuitenkin parempi, että tyttäresi on sen näköinen kuin hänestä itsestään mukavimmalta tuntuu, jotta hän kykenee sitten etsimään yksinomaan sellaisia miehiä tai hui, jopa naisia, jotka tykkäävät hänestä itsestään juuri sellaisena kuin hän itse on? Tuolla "isolla joukolla ottajia" ei tee mitään, jos he haluavat tyttäresi olevan jotain muuta kuin mitä hän itse tahtoo olla, paitsi jos on tarkoitus tehdä bisnestä sillä haluttavuudella.

@Suski75 siulla nyt tosiaan menee miun tarkoitus yli ymmärryksen joten aivan kuten aiemmin sanoin niin meidän kahden ei kannata keskustella enää ennenkuin oikeasti haluat ymmärtää etkä moralisoida. Miulla ei nyt vaan riitä jaksaminen vääntämään rautalangasta mitä tarkoitan ihmiselle, joka ei sitä edes halua ymmärtää.

Muokattu viimeksi:
Suosittelen oikeasti lukemaan tuon aloitukseen linkkaamani artikkelin, jos ei hahmota, mitä sukupuolisensitiivinen kasvatus tarkoittaa tai miksi se olisi hyvä juttu. Toki sitä saa pitää pahana, jos ei siitä pidä, mutta sitten ainakin tietää mitä vastustaa.

Siellähän ei missään kohtaa sanota, ettei ihmisiä saisi kutsua tytöiksi/pojiksi/äidiksi/isäksi. (Vain ettei tarvitse sanoa poikien olevan hyviä jalkapallossa, koska tytötkin voivat olla hyviä.) Sukupuolisensitiivisyys on sitä, kun antaa tytön harrastaa jalkapalloa ja pojan balettia, jos lapsi näin haluaa. Näin esimerkiksi. Tai sitä, ettei sano "pojat eivät itke" vaan antaa kaikkien lasten osoittaa tunteensa.

Mitä lapsen tytöksi tai pojaksi sanomiseen tulee, niin totta kai voit sanoa, jos tiedät lapsen sukupuolen. Omia poikiani on väärin sukupuolitettu monesti jopa poikastereotypisissä vaatteissa eikä se ole tuntunut heistä mukavalta. Tältä kannalta jättäisin veikkailun tekemättä.

Eikä sukupuolia tarvitse häivyttää. Kyllä minäkin olen lapsilleni kertonut heidän olevan poikia ja esim. että äidillä on kuulautiset, koska äiti on nainen. MUTTA jos joku kertoo olevansa muunsukupuolinen tai trans niin silloin sitä mielestäni tulee kunnioittaa. Mielestäni on hyvin epäkunnioittavaa ja tökeröä alkaa väittämään hänen olevan biologista sukupuoltaan.

@Vargynja itse näen osittain sukupuolittuneen kasvatuksen ihan positiivisena. Siinäkin on hyvä jättää sitä vapautta ilmentää itseään eli en lähtisi siitä, että kaikkien kuuluu olla samanlaisia. Kuitenkin aikuisuudessa ilmennämme sukupuoliamme pääsääntöisesti erilaisilla eleillä, käytöksellä ja jopa sillä ulkoasulla. Odotukset vastakkaisesta sukupuolesta ovat myös erilaisia osin. Ja nämä siis osin biologisista ja osin kulttuurillisista syistä.

En ole poistamassa mahdollisuutta yksilöllisyyteen vaan pohdin sitä tarvitseeko sen ilmentämisen rajojen olla mahdollisimman lavealla vai riittäisikö vähempikin sen oman sukupuolen sisällä.

Mielestäni vanhempien tehtävä on kasvattaa lastaan pärjäämään muiden kanssa ja kasvattaessa lasta pelkästään siihen omaan utopiaan missä ei kiusata tai sukupuolella ei ole väliä tms emme valmistele lasta todellisuuteen. Esimerkiksi prinsessamekko pojalla saattaa aiheuttaa kiusaamista vertaistensa keskuudessa (vaikka se ei tietenkään ole oikein) ja vanhempien tehtävä on antaa lapselle eväät ymmärtää myös ympäristön odotuksia ja tekemään lopulta itse päätökset siitä mitä hän on valmis kestämään. Jossain ympäristössä vaikka ne prinsessasukat voivat olla sopiva tapa rikkoa rajoja ja toisessa se mekkokin voi olla ok. Tämähän riippuu ihan siitä kuinka paljon ympärillä oleva yhteisö kokee tarpeelliseksi ilmentää ulkoisesti sukupuolia eri tavoin.

Eli henkilökohtaisesti uskon jossain määrin sukupuolisensitiivisyyteen (vaikka niiden harrastusten, leikkien ja ammatinvalinnan suhteen), mutta haluan myös kasvattaa lastani sukupuolittuneesti painottaen tietynlaista ilmiasua ja käytöstä tietyllä sukupuolella. En nyt yksinkertaisena esimerkkinä leikkaisi tytölle siilitukkaa enkä antaisi pojan pukea mekkoa kodin ulkopuolella. Joku muu saa halutessaan niin tehdä, enkä koskaan näkisi syytä haukkua itse sellaista lasta, mutta itse en halua niin tehdä.

Ehkä pelkonani on, että sukupuolisensitiivisyys äärimmilleen vietynä johtaa herkästi sukupuolineutraaliuteen, joka on minusta haitallista molemmille sukupuolille.

Suosittelen oikeasti lukemaan tuon aloitukseen linkkaamani artikkelin, jos ei hahmota, mitä sukupuolisensitiivinen kasvatus tarkoittaa tai miksi se olisi hyvä juttu. Toki sitä saa pitää pahana, jos ei siitä pidä, mutta sitten ainakin tietää mitä vastustaa.

Siellähän ei missään kohtaa sanota, ettei ihmisiä saisi kutsua tytöiksi/pojiksi/äidiksi/isäksi. (Vain ettei tarvitse sanoa poikien olevan hyviä jalkapallossa, koska tytötkin voivat olla hyviä.) Sukupuolisensitiivisyys on sitä, kun antaa tytön harrastaa jalkapalloa ja pojan balettia, jos lapsi näin haluaa. Näin esimerkiksi. Tai sitä, ettei sano "pojat eivät itke" vaan antaa kaikkien lasten osoittaa tunteensa.

Mitä lapsen tytöksi tai pojaksi sanomiseen tulee, niin totta kai voit sanoa, jos tiedät lapsen sukupuolen. Omia poikiani on väärin sukupuolitettu monesti jopa poikastereotypisissä vaatteissa eikä se ole tuntunut heistä mukavalta. Tältä kannalta jättäisin veikkailun tekemättä.

Eikä sukupuolia tarvitse häivyttää. Kyllä minäkin olen lapsilleni kertonut heidän olevan poikia ja esim. että äidillä on kuulautiset, koska äiti on nainen. MUTTA jos joku kertoo olevansa muunsukupuolinen tai trans niin silloin sitä mielestäni tulee kunnioittaa. Mielestäni on hyvin epäkunnioittavaa ja tökeröä alkaa väittämään hänen olevan biologista sukupuoltaan.
Itse luin artikkelin heti ja pidin sen esimerkeistä. Moni niistä onkin jo ollut osa meidän kasvatusta. Ymmärsin kuitenkin, että keskustelunavauksen kysymys 'Mitä mieltä olet sukupuolisensitiivisyydestä?' kutsui myös pohtimaan ja kyseenalaistamaan termiä, ei vain toistamaan sen hyviä puolia. Siksi olen pyrkinyt viemään keskustelua vähän pidemmälle, vaikka toki ketju lähti rönsyilemään.

Koen, että aika samalla viivalla tässä kaikki oikeasti ovat, ilmaisu on vain hyvin erilaista. Joku rohkaisee lasta enemmän kokeilemaan myös ulkoisesti yli sukupuolirajojen, mutta kukaan täällä ei ymmärtääkseni kieltäisi tyttöään leikkimästä autoilla tai poikaansa itkemästä.

On ollut myös tärkeää kuulla, miltä tuntuu jos oma lapsi on sukupuolitettu väärin, se muistuttaa olemaan tarkempi tuntemattomien kanssa. Vastaavasti voisin tuoda esiin, että mulle nousee vähän vastaava tunne, jos omaa poikaani ei kutsuta pojaksi. Tulee olo, että mikä hänessä on vialla.

Totta kai saa tuoda esille, jos ei pidä jostain sukupuolisensitiivisessä kasvatuksessa. Mutta mielestäni on vähän hassua sanoa, ettei pidä siitä, koska ei saisi sanoa ketään äidiksi/isäksi/tytöksi/pojaksi. Se on vähän sama kuin jos kysyttäisi mitä pidät suklaasta ja siihen vastataan, etten pidä suklaasta, koska salmiakki on liian voimakkaan makuista.

Totta kai saa tuoda esille, jos ei pidä jostain sukupuolisensitiivisessä kasvatuksessa. Mutta mielestäni on vähän hassua sanoa, ettei pidä siitä, koska ei saisi sanoa ketään äidiksi/isäksi/tytöksi/pojaksi. Se on vähän sama kuin jos kysyttäisi mitä pidät suklaasta ja siihen vastataan, etten pidä suklaasta, koska salmiakki on liian voimakkaan makuista.
Luulen, että tuossa tulee se kohta missä osa vanhemmista ajattelee, että lasta pitää ohjata omaan sukupuoleensa, eikä antaa hänen itse päättää mitä sukupuolta on.

Siksikin @Selah nosto sukupuolikokemuksesta on hyvin olennainen osa keskustelua.

Onko kehittyvän lapsen sukupuolikokemusta syytä ohjailla ja millä tavoin? Koska ymmärrän tuon sukupuolisensitiivisen kasvatuksen nimenomaan siten, että lasta ei saa ohjata pois sen hetkisestä sukupuolikokemuksestaan, vaikka se ei vastaisi hänen biologista sukupuoltaan ja sukupuolittaa "väärin", vaikka lapsi ei vielä edes hahmottaisi koko sukupuolen käsitettä. Toiset uskovat sukupuolikokemuksen olevan synnynnäinen, toiset osa kasvatusta ja jotkut siltä väliltä.
Se on todennäköisintä, että kyse on monitekijäisestä asiasta, jossa vaikuttavat biologiset, psykologiset ja sosiaaliset tekijät.
Minusta on ihan aiheeseen liittyvää keskustella näiden osatekijöiden vaikutuksesta ja siitä kokevatko vanhemmat johonkin niihin puuttumisen hyvänä vai eivät.

Tässä keskustelussa voi olla sekaannusta senkin takia, että sukupuoli ylipäätään nykypäivänä tarkoittaa eri ihmisille vähän eri asiaa. On vähän eri asia ajatella, että sukupuoli on muuttuva ajatus kuin että kokee sen synnynnäisenä ominaisuutena. Kulttuurisesta sukupuolikuvastosta puhumattakaan. Varmaan meillä on jonkinmoinen yhteinen jaettu käsitys siitä, mitä stereotyyppiseen sukupuolen ilmentämiseen kuuluu, mutta varmasti siinä on tosi paljon eroja eri ihmisten välillä. Jonkun mielestä voi olla tosi erikoista sallia vaikka pojalle ne pitkät hiukset tai tytölle mustat vaatteet, jonkun toisen mielestä nää onkin ne ensisijaiset vaihtoehdot. Esimerkiksi yksi kaverini on tehnyt tiukan linjan, ettei tytölleen hanki yhtäkään vaaleanpunaista vaatetta ja stressaa jo etukäteen, jos tytöstä kasvaakin sellainen supertyttömäinen prinsessa, koska itse ei tykkää sellaisista jutuista. 😅 Paljon vaikuttaa se, millainen persoona vanhempi itse on. Itse en ajattele, että sukupuoli olisi sidottu vaikka vaatteisiin tai harrastuksiin, vaan ihan muihin asioihin. Jos lapsen äiti on vaikka koodaaja tai putkiasentaja, niin lapsi tuskin kasvaa ajattelemaan, että nää kuuluis vain miehille, vaan on maailman luonnollisin asia.

Miusta tästä sukupuolisensitiivisyydestä puhuttaessa kantsii varoa, ettei vaan pönkitä sellaisia asenteita ja rooleja, jotka ei ees koskaan oo ollut kauhean voimissaan. Ei kaikki aikuiset oo yltiöfeminiinisiä prinsessoja tai lihaksikkaita machomiehiä, enkä tiiä pidetäänkö tällaisia persoonia Suomessa edes kovin arvossaan. En ainakaan itse 90-luvun tyttönä koe, että olis koskaan pakotettu mihinkään muottiin tai olis vaikka pitänyt leikkiä vaan tietynlaisia leikkejä, vaikka kotona vanhemmat olikin melko perinteisiä kotitöissä yms. Teini-iässäkin aika vapaasti etsin itseäni tosi erilaisten kausien kautta ihan ääripäästä toiseen. Välillä halusin olla poika ja sitten taas kadehdin tyttömäisiä kavereitani. Lapsella ja nuorella olisikin hyvä olla vapaus kokeilla ja harjoitella erilaisia asioita ja rooleja ilman, että niistä tehdään isoa haloota. Me kaikki kasvetaan omaksi itseksemme monenlaisten kokemusten kautta. Koen, että meillä Suomessa kuitenkin on aika vapaat ja liikkuvat sukupuoliroolit verrattuna moniin maihin. Ei monet sellaiset asiat, joille nykyään annetaan hienoja nimiä, välttämättä oo niin ennenkuulumattomia asioita kuitenkaan.

Meidän vauvaa yleensä luullaan pojaksi, koska hänellä on isoveljen vanhoja vaatteita paljon käytössä. En oo tästä loukkaantunut vaan korjannut vaan, toki hän on vielä niin pieni, ettei itse osaa ajatella siitä mitään. Oon kyllä miettinyt, missä vaiheessa olis hyvä vähän alkaa miettiä esimerkiksi pukeutumista. Itse käytin koko lapsuuden isoveljien vanhoja vaatteita ja olis kyllä ollut joskus ollut kiva saada jotain omaa. Pojalle oon toki kertonut, että hän on poika, mutta ei vielä sitä oikein ymmärrä, vaan on omasta mielestään "traktorimies". 😂 Me kyllä puhutaan pojista ja tytöistä lapselle, enkä koe tämän olevan mitenkään ongelmallista, koska kyllähän niitä on maailmassa olemassa. 😅

Itsestä tuntui lapsena pahalta, kun muut lapset kiusasivat lyhyiden hiusten takia miun olevan poika. Varmaan jokainen vanhempi pohtii lapsensa parasta, kun arvioi, voiko vaikka pojan päästää mekossa kouluun. Kyllä itse siinä tilanteessa vähän toppuuttelisin ainakin jos on jo isommasta lapsesta eikä ihan taaperosta kyse. Tottakai lasta haluaa ilahduttaa ja tämän omia kiinnostuksia tukea, mutta kai jokainen pelkää, että lapsi joutuu sitten toisten silmätikuksi. Tietenkin vanhempi tietty haluaisi suojella lastaan, sehän on vanhemmuuden perustehtävä. Ymmärrän @Pilkki24 n ajatuksen siitä, että vaikka me ollaan yksilöitä, niin eletään kuitenkin maailmassa yhdessä toisten kanssa, ja kaikki ei jaa meidän yksilöllisiä arvoja ja ajatuksia. Paljon on väliä myös sillä, millaisessa paikassa ja yhteisössä itse asuu.

Takaisin