Raskaaksi 2025

Hei tuohon ferritiiniin liittyen. Onko joku käynyt yksityisellä infuusiossa ja raskautunut sen jälkeen? Mulla on ferritiini alle 10 ja hb myös lievästi anemian puolella. Yksityisellä gynekologi laittanut infuusioon lähetteen mutta en ole vielä pystynyt käymään koska on niin arvokasta. Olen nyt siirtynyt julkiselle puolelle hakemaan apua tähän asiaan mutta siellä kriteerit erittäin tiukat infuusioon. Ens viikolla labraan katsomaan mikä tilanne. Oireita on vaikka kuinka tästä raudanpuutteesta 😮‍💨

Onpa harmi että teitä ei otettu vakavasti! Vuosi yritystä on aika pitkä aika odottaa jatkotutkimuksia.

Onko mahdollista käydä omakustanteisesti verikokeessa? Kävin Synlabilla kun aloitettiin yritystä, sinne ei tarvitse lääkärin reseptiä. Ferritiini ja kilpirauhasarvo (TSH) ovat olennaisimmat. Matala ferritiini voi aiheuttaa keskenmenoja ja sen kannattaisi olla vähintään 50. TSH saisi mielellään olla alle 2,5 raskautta toivovilla, kilpirauhasen häiriöt voivat myös aiheuttaa keskenmenoja. Mulla se oli yllätyksekseni 3.9 ja sain siihen lääkityksen. Mulla ei ollut keskenmenoja mutta ovulaatiohäiriöitä oli senkin edestä ja pian sen jälkeen kun tärppäsi puolentoista vuoden yrityksen jälkeen oli viimein TSH kohdillaan (toki varmasti myös letrozol auttoi koska PCOS, mikä mulla pääsyy ovulaatio-ongelmiin).

Myös siittiöiden laatu voi vaikuttaa keskenmenoon. Omalla paikkakunnalla vaikka päästiin julkiselle, piti siemennesteanalyysi käydä tekemässä yksityisellä omalla rahalla. Maksoi 90€ mutta nykyään siihen saa ilmeisesti Kela-korvauksen. Suosittelen käymään vaikka heti! Jos kaikki on ok, se oli sitten miehen osuus tutkimuksista, ja jos ei ja pitää tehdä toimenpiteitä, niissä kestää yli 3kk ennen kuin alkavat vaikuttaa kun siittiöt uusiutuvat 3kk syklillä.

Tässä nämä mitä mulle tuli ekana mieleen, oon vähän liikaakin lukenut asiasta ja pyörinyt verikokeissa ja katsonut lääkäriluentoja koska mulle tieto ei lisää tuskaa vaan janoan sitä. 😅 Paljon tsemppiä matkaan ♥️
Hei iso kiitos pitkästä vastauksesta! Verikokeita tosiaan terveysasemalta määrättiin ja niissä tutkittiin mm. nuo. Ferri oli 49 ja TSH 0,95. Sanoivat, että ok, mutta aloitin omaehtoisen rautakuurin samantien.

Ollaan tavallaan ajateltu että kun raskaus alkaa niin varmaan siittiöt toimii, mutta keskenmenoja tosiaan voisi selittää huono laatu/ DNA fragmentaatio jne. Taidanpa tämän kierron jälkeen hellästi kannustaa miehen testeihin jos ei nyt tärppää tästä😁

Eihän se alle vuoden yritys ole isossa mittakaavassa vielä paljon, mutta kyllä tultiin keväällä/kesällä pilvilinnoista alas kun ei arvattu millainen mylly tämä TTC voi olla...

Edit. Lisään vielä: Myös itsellä tieto ei todellakaan lisää tuskaa vaan voisin lukea ja tutkia aihetta loputtomiin. Harmillisesti näissä jutuissa ongelmat voi olla niin monista asioista johtuvia että on vaikea löytää sitä omaa neulaa heinäsuovasta.

Muokattu viimeksi:
Omia juttuja pienen tauon jälkeen:
Sanoin tämä kierron alkaessa, että en aio testailla ovulaatiota. No testasin silti kun ovisoireet alkoi jo kp 12 ja eilen kp 13 olikin jo melkein plussa, veikkaan että tänään on positiivinen. Olikin aikaisin ovis kun flow ennustaa vasta keskiviikolle, hyvä kun päätin kuitenkin testata niin saadaan tallettelut kohdilleen.
Kierto oli viimeksi vaan 26 päivää, ehkä nytkin lyhyt kierto tulossa ja siksi ovis aikaisessa vaiheessa?

Hei iso kiitos pitkästä vastauksesta! Verikokeita tosiaan terveysasemalta määrättiin ja niissä tutkittiin mm. nuo. Ferri oli 49 ja TSH 0,95. Sanoivat, että ok, mutta aloitin omaehtoisen rautakuurin samantien.

Ollaan tavallaan ajateltu että kun raskaus alkaa niin varmaan siittiöt toimii, mutta keskenmenoja tosiaan voisi selittää huono laatu/ DNA fragmentaatio jne. Taidanpa tämän kierron jälkeen hellästi kannustaa miehen testeihin jos ei nyt tärppää tästä😁

Eihän se alle vuoden yritys ole isossa mittakaavassa vielä paljon, mutta kyllä tultiin keväällä/kesällä pilvilinnoista alas kun ei arvattu millainen mylly tämä TTC voi olla...

Edit. Lisään vielä: Myös itsellä tieto ei todellakaan lisää tuskaa vaan voisin lukea ja tutkia aihetta loputtomiin. Harmillisesti näissä jutuissa ongelmat voi olla niin monista asioista johtuvia että on vaikea löytää sitä omaa neulaa heinäsuovasta.
Onpa hyvä että nuo ainakin on tutkittu ja on hyvällä tasolla! :Smiling Face With Smiling Eyes: Sitten se alkaa menemään siihen "neulaa heinäsuovasta"-menoon :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Se on totta että siellä ainakin paljon on kohdillaan kun ylipäätään raskaus alkaa (ei ole ainakaan munanjohtimet tukossa tms) mutta sepä onkin rasittavaa että silti on vielä niin monta muuttujaa; onko limakalvo sopivan paksuinen ovulaation aikoihin, tuottaako keho tarpeeksi progesteronia (jos luteaalivaihe on 10pv tai alle, tämä voi olla ongelma), onko siellä joku polyyppi tiellä, vai onko se juuri se siittiöiden DNA-fragmentaatio jne... Jos vähän haluaa mielenrauhaa eikä haittaa käyttää parisataa euroa skannaukseen, voihan sitä käydä yhden kerran gynellä vähän oviksen jälkeen tsekkaamassa että ei ainakaan heti erotu mitään esteitä 🤔 Mutta muutoin sitä varmaan pitää vaan jatkaa yritystä ja toivoa parasta! 🤞 Täältä joskus luin että jopa 70% ihan aikaisista raskauksista on kemiallisia, ja niitä vaan havaitaan nykyään helpommin kun raskaustestit ovat nykyään niin herkkiä ja ylipäätään on tapana testata aikaisin. Kyseessä ei vaan sitten ollut elinkelpoinen yksilö ja sille ei voi itse tehdä mitään.

Toivon mukaan pian tärppää niin, että pysyy matkassa! :red-heart:

Ei täysin vastausta sun kysymykseen, mutta suosittelen vahvasti julkiselta puolelta kyseenalaistamaan lääkäriä ja hänen vastuutaan potilaslähtöiseen hoitoon. Mulla puolenvuoden raudan syönnin jälkeen ferritiini oli 6 ja HB oli hyvä. Ensin ei millään suostuttu kirjoittamaan lähetettä, kunnes kyseenalaistin hänen tavoitteet hoitamatta jättämiselle, pyysin toisen lääkärin konsultaatiota, kun oireet olivat todella rajuja. Lääkäri pitkin kynsin ja hampain määräsi infuusion, sillä kerroin, ettei tuo ole potilaslähtöistä hoitoa ja vastuu minun kärsimyksestä on täysin hänen. Hoitaja laittoi viestiä, että vielä yhdet verikokeet ja lääkäri kirjoittaa lähetteen, eli kyseenalaistaminen ja pallon heitto lääkärille omassa tapauksessa auttoi. Tsemppiä ja toivotaan, että jotain kautta saat ferritiinit kuntoon🫶🏻
Hei tuohon ferritiiniin liittyen. Onko joku käynyt yksityisellä infuusiossa ja raskautunut sen jälkeen? Mulla on ferritiini alle 10 ja hb myös lievästi anemian puolella. Yksityisellä gynekologi laittanut infuusioon lähetteen mutta en ole vielä pystynyt käymään koska on niin arvokasta. Olen nyt siirtynyt julkiselle puolelle hakemaan apua tähän asiaan mutta siellä kriteerit erittäin tiukat infuusioon. Ens viikolla labraan katsomaan mikä tilanne. Oireita on vaikka kuinka tästä raudanpuutteesta 😮‍💨

Onpa hyvä että nuo ainakin on tutkittu ja on hyvällä tasolla! :Smiling Face With Smiling Eyes: Sitten se alkaa menemään siihen "neulaa heinäsuovasta"-menoon :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Se on totta että siellä ainakin paljon on kohdillaan kun ylipäätään raskaus alkaa (ei ole ainakaan munanjohtimet tukossa tms) mutta sepä onkin rasittavaa että silti on vielä niin monta muuttujaa; onko limakalvo sopivan paksuinen ovulaation aikoihin, tuottaako keho tarpeeksi progesteronia (jos luteaalivaihe on 10pv tai alle, tämä voi olla ongelma), onko siellä joku polyyppi tiellä, vai onko se juuri se siittiöiden DNA-fragmentaatio jne... Jos vähän haluaa mielenrauhaa eikä haittaa käyttää parisataa euroa skannaukseen, voihan sitä käydä yhden kerran gynellä vähän oviksen jälkeen tsekkaamassa että ei ainakaan heti erotu mitään esteitä 🤔 Mutta muutoin sitä varmaan pitää vaan jatkaa yritystä ja toivoa parasta! 🤞 Täältä joskus luin että jopa 70% ihan aikaisista raskauksista on kemiallisia, ja niitä vaan havaitaan nykyään helpommin kun raskaustestit ovat nykyään niin herkkiä ja ylipäätään on tapana testata aikaisin. Kyseessä ei vaan sitten ollut elinkelpoinen yksilö ja sille ei voi itse tehdä mitään.

Toivon mukaan pian tärppää niin, että pysyy matkassa! :red-heart:
Kiitos🥰
Kohtuakin on vähäsen jo syynätty kun kävin ennen yrityksen aloitusta sellaisessa hedelmällisyystsekkauksessa yksityisellä ja siitä tämä lähtikin tämä yritys aika nopeasti kun toinen munasarja oli pelkkää endometrioomaa (on seurattu ja ultrattu, ei vaikuta kasvavan tai olevan vaaraksi) ja toisessa oli ikätasoa alhaisempi follikkelimäärä. Tuli tehtyä sen jälkeen nopeita päätöksiä😁

Jokatapauksessa, oot oikeassa, seuraava askel lienee joko seurailla vain ja kokeilla tai sitten lyödä satasia pöytään yksityiselle. Aletaan ehkä olla jo siinä pisteessä että raha ei paina vaa-assa yhtä paljon kun aiemmin.

Äh kun vaikuttaa siltä että oon heti sairastumassa taas uuteen kiertoon. Alkoi tulla taas tukkoinen ja janoinen olo niin mittasin lämmön ja sehän koputtelee jo aika lähellä kuumerajaa 😩 kattelin jo eilen että muksulla on räkäisen oloinen meno joten mä sairastun varmaan samaan mikä hällä itämässä.

Toivottavasti olisi säikäys, ei huvita kyllä olla tautinen tähän väliin.

Onnea kaikille plussanneille ❤️ Itse pidellyt taas hetken taukoa täältä ja huomasin että muutama plussa tullut.

Täällä taas päästy takaisin yrityksen pariin. Tuntuu, että nyt säännöllisesti joka toinen kierto menee ohi miehen työmatkojen takia. No, se on mitä se on tällä hetkellä, mutta harmittaahan se.

Eilen aamulla tuli pyyhittäessä kunnolla ovislimoja ja siitä tiesin että ovis tapahtuu pian. Iski kiire että täytyy päästä kotiin tallettelemaan, kun ei ollut aikaisemmin mahdollista, oltiin reissussa ja tiesin että ollaan vasta illalla/yöllä kotona. Myöhään illalla aloin tuntemaan oviskipuja ja siitä noin pari tuntia niin onneksi päästiin puuhiin. Toivottavasti ei mennyt ihan pieleen ajoitus.

Minkähänlaiset mahdollisuudet edes on, jos ainoa tallettelu kerta on samoihin aikoihin, kun munasolu irtoaa 😅

Tervetuloa uusille kuumeilijoille! :smiling-eyes:

Pahoittelut kemiallisesta, @Mamiksx5! :Broken Heart: Toivottavasti tärppää pian uudelleen!

@Syksynlapsi Mä olen käynyt yksityisellä rautainfuusiossa, mutta en ole kyllä raskautunut (ainakaan vielä). Kävin siis infuusiossa jo vuosia sitten eli ei ollut silloin vauvahaaveet ihan näin ajankohtaisia. Mutta silloin en saanut julkiselta mitään apuja ja mun vatsa ei sietänyt rautavalmisteita ja oireet oli sen verran rajut, että maksoin sitten yksityiselle. Ihan heti infuusion jälkeen en huomannut muutosta mutta muutaman kuukauden päästä huomasi, että alkoi elämä hymyilemään. :smiling-eyes: Ja ainakin viimeksi oli kontrolleissa ferritiini pysynyt edelleen korkealla. Toivottavasti saat avun asian tavalla tai toisella!

Täällä on menkkakivut hellittäneet, niin kävin tänään tekemässä kunnon treenin salilla ja se teki kyllä hyvää. :smiling-eyes: Sitten tarttis tilata uusia ovistestejä, niin olisi sitten valmiina, kun sen aika on.

Onpa harmi että teitä ei otettu vakavasti! Vuosi yritystä on aika pitkä aika odottaa jatkotutkimuksia.

Onko mahdollista käydä omakustanteisesti verikokeessa? Kävin Synlabilla kun aloitettiin yritystä, sinne ei tarvitse lääkärin reseptiä. Ferritiini ja kilpirauhasarvo (TSH) ovat olennaisimmat. Matala ferritiini voi aiheuttaa keskenmenoja ja sen kannattaisi olla vähintään 50. TSH saisi mielellään olla alle 2,5 raskautta toivovilla, kilpirauhasen häiriöt voivat myös aiheuttaa keskenmenoja. Mulla se oli yllätyksekseni 3.9 ja sain siihen lääkityksen. Mulla ei ollut keskenmenoja mutta ovulaatiohäiriöitä oli senkin edestä ja pian sen jälkeen kun tärppäsi puolentoista vuoden yrityksen jälkeen oli viimein TSH kohdillaan (toki varmasti myös letrozol auttoi koska PCOS, mikä mulla pääsyy ovulaatio-ongelmiin).

Myös siittiöiden laatu voi vaikuttaa keskenmenoon. Omalla paikkakunnalla vaikka päästiin julkiselle, piti siemennesteanalyysi käydä tekemässä yksityisellä omalla rahalla. Maksoi 90€ mutta nykyään siihen saa ilmeisesti Kela-korvauksen. Suosittelen käymään vaikka heti! Jos kaikki on ok, se oli sitten miehen osuus tutkimuksista, ja jos ei ja pitää tehdä toimenpiteitä, niissä kestää yli 3kk ennen kuin alkavat vaikuttaa kun siittiöt uusiutuvat 3kk syklillä.

Tässä nämä mitä mulle tuli ekana mieleen, oon vähän liikaakin lukenut asiasta ja pyörinyt verikokeissa ja katsonut lääkäriluentoja koska mulle tieto ei lisää tuskaa vaan janoan sitä. 😅 Paljon tsemppiä matkaan ♥️
Heippa! Jonkun aikaa seurannut keskustelua sivusta, mutta tän viestin myötä oli pakko liittyä mukaan. Meillä haaveena esikoinen. Ehkäisypillerit jäänyt pois toukokuussa -25 ja varsinainen yritys aloitettu 08-09/25, nyt siis menossa eka kunnon yrityskierto kp 24. Kävin heinäkuussa omakustanteisesti labroissa, jossa mulla TSH oli 3,7 (viitearvot 0,5-3,6). Oon hirveästi pohtinut, just ton alle 2,5 suositusarvon takia, pitäiskö mun olla yhteydessä vielä asiasta johonkin/käydä uusissa kokeissa, koska tuntuu tyhmältä, jos vaikka tän takia yrittäisi vuoden ”turhaan” ja vuoden päästä tätä lähdetään korjaamaan ja asia ratkeaiskin sillä. Saitko lääkityksen ihan vaan tolla raskautta suunnittelevien suositusarvoilla vai huomioitiinko siinä myös noi ovulaatiohäiriöt? Soitin alueen neuvolaan asiasta, josta tosiaan sanottiin, että vuosi pitää olla yritystä takana ennen kuin autetaan. Mulla muutama kierto oli tasaiset 25pv mut tässä kierrossa ovulaatio siirtyikin yhtäkkiä viikolla, tosin voi olla vielä ihan elimistön palautumista ehkäisystä. Pitäisköhän mun vielä soitella esim. Terkkariin?🤔

Heippa! Jonkun aikaa seurannut keskustelua sivusta, mutta tän viestin myötä oli pakko liittyä mukaan. Meillä haaveena esikoinen. Ehkäisypillerit jäänyt pois toukokuussa -25 ja varsinainen yritys aloitettu 08-09/25, nyt siis menossa eka kunnon yrityskierto kp 24. Kävin heinäkuussa omakustanteisesti labroissa, jossa mulla TSH oli 3,7 (viitearvot 0,5-3,6). Oon hirveästi pohtinut, just ton alle 2,5 suositusarvon takia, pitäiskö mun olla yhteydessä vielä asiasta johonkin/käydä uusissa kokeissa, koska tuntuu tyhmältä, jos vaikka tän takia yrittäisi vuoden ”turhaan” ja vuoden päästä tätä lähdetään korjaamaan ja asia ratkeaiskin sillä. Saitko lääkityksen ihan vaan tolla raskautta suunnittelevien suositusarvoilla vai huomioitiinko siinä myös noi ovulaatiohäiriöt? Soitin alueen neuvolaan asiasta, josta tosiaan sanottiin, että vuosi pitää olla yritystä takana ennen kuin autetaan. Mulla muutama kierto oli tasaiset 25pv mut tässä kierrossa ovulaatio siirtyikin yhtäkkiä viikolla, tosin voi olla vielä ihan elimistön palautumista ehkäisystä. Pitäisköhän mun vielä soitella esim. Terkkariin?🤔
Joo sain lääkityksen ihan pelkästään sen perusteella että yritän raskautta ja arvo ei ollut alle 2,5! Se oli ihan julkisella terveyskeskuslääkärin lausunto, meillä toki oli se vuosi yritystä takana ja se oli nimenomaan lapsettomuuteen liittyvä käynti. Hyvin on toiminut minimiannos 25mg aamuisin, pikkuhiljaa 3kk jälkeen putosi sinne 2,1 asti (kävin omakustanteisesti kesällä verikokeessa kun halusin tietää että mikä tilanne oli) ja nyt olis kontrolli taas tulossa lähiaikoina julkisen kautta kun raskauden aikana se arvo voi lähteä nousemaan niin katsotaan pitääkö annosta nostaa vai onko edelleen pysynyt alle viitearvon.

Jos siellä ei suostuta julkiselta auttamaan edes kilpirauhaslääkityksen reseptin verran (luulisi että reagoisivat jos kerrot että yrität raskautta ja mikä arvo nyt on mutta täälläkin lukenut että kaikilla ei lääkärit suostu reagoimaan ellei arvo ole yli 4), niin voithan yrittää yksityisen kautta saada reseptin. Lapsettomuuslääkärin ainakin luulisi tietävän kilpirauhasen toiminnan tärkeyden tässä hommassa! Onnea matkaan, toivon mukaan joku taho suostuu siinä auttamaan! 🤞♥️

Aloin tässä vielä pohtimaan tätä ja edellistä kiertoa. Viime kierto oli 24 päivää joka on mulle todella lyhyt kierto. Viimeisen vuoden ollut 29-36 päivän välillä. Lisäksi vuoto alkoi ihan puskista hyvin runsaana, en ollut edes ehtinyt piinailla vielä mitään.
Nyt tässä kierrossa menossa kp 26 ja ollut tosi vahvoja oireita tällä viikolla mutta testit negatiivisia. Mitähän tästä nyt päättelisin 😂

Muoks. Näissä molemmissa kierrossa tunsin ovulaation aikaisin eli siis edellisessä kierrossa ymmärsin lyhyen kierron, mut tässä kierrossa myös ovis oli mielestäni aikaisin mutta tätiä ei näy.

Heippa @Possukka97 ja tervetuloa! Miulla oli tsh viitearvoissa, mutta t4v alarajoilla niin sain ihan tt-lääkäriltä reseptin thyroxiniin, kun kerroin lapsihaaveesta. Lääkäreissä on tosi paljon eroja, kun yksi lapsettomuuslääkäri totesi ettei miun arvoilla olisi aloittanut lääkitystä ja työterveyslääkäri sanoi, että pitää olla alle sen 2.5 tsh ennenkuin aletaan mihinkään hoitoihin. 🙈 toki työterveyslääkäri ei ole sen alan asiantuntija, mutta olen kuullut tätä muualtakin. Toinen lapsettomuuslääkäri oli puolestaan positiivisella suhtautumisella lääkitykseen.

Tervetuloa @Fewlily ja @Possukka97 !😊

Täällä on testailut alkaneet flunssakierrosta. Nyt on dpo10 ja sain taas kauniin viivan mutta 5-10 min testiajan jälkeen! Siis nega. Oon ehkä 5 kertaa tämmösen saanut, mut en mitenkään aina. Toivon tietysti, että viiva tulisi siksi, että siellä jotain yrittäisi kiinnittyä mut voi olla ihan vaan testien ominaisuus että toi tulee. Seuraavia testejä odotellessa! 🌈
20250915_082248.jpg

Mulla on taustalla kilpirauhasen vajaatoimintaa yli 10vuoden ajalta. Jostain syystä tilanne rauhoittui noin 5 vuotta sitten ja arvot näyttivät pysyvän viiterajojen sisällä myös ilman lääkkeitä. Nyt parin vuoden aikana TSH on kuitenkin ollut yli viitearvojen vaikka t4 on ollut viitearvojen sisällä (vaikka alarajalla) ja olen lääkäreiltä kysynyt että voisiko tämä olla ”selittämättömän” väsymyksen taustalla. Olen saanut vaihtelevia vastauksia, yksi lääkäri jopa totesi että taidan vaan luonteeltani olla väsynyt 🤣, mutta lähinnä on syytetty ferritiini arvoja ja thyroxiinia ei olla haluttu määrätä.

Nyt kemiallisen jälkeen soitin lääkäriin ja kerroin että yritys on päällä ja yksi kemiallinen taustalla, mainitsin myös että tsh ollut jo pidempään koholla. Sain samantien lähetteen labraan jossa todettiin kohonnut tsh ja parin päivän sisään thyroxin reseptin. Kun sullakin arvot on yli viiterajojen niin uskoisin kyllä että aika herkästi antavat määräävät lääkkeet.

Täällä kai sit kp7 jos laskee siitä milloin vuoto alkoi. Vuoto alkoi hyvin runsaana vuorokausi Mifegynen jälkeen. Nyt ei oo kahteen päivään edes tuhrutellut ja raskaustesti on jo aika haalea, ei kuitenkaan nega vielä. Toivottavasti vuoto ei ala uudestaan, oli oudon lyhyt jälkivuoto, noin 5 päivää käytännössä.

Mitään veikkauksia tuleeko ovulaatio ja jos tulee niin milloin?

Uusi yk1 alkaa sit kun tulee, heti vaan peitto heilumaan 😄 Alkio sit kiinnittyy jos pystyy, yrittämättä ei voi tietää. Jos se pahuksen ovis nyt edes tulee.

Onnea plussanneille ja tervetuloa uusille! ❤️

Noi ferritiini- ja kilppariasiat kannattaa tosiaan mahdollisuuksien mukaan hoitaa kuntoon, niillä voi olla suuri vaikutus raskauden onnistumiseen ja jatkumiseen.

Itselläkin pitäisi ottaa loppuvuodesta taas kilpparikontrollit, ferritiini otettiin just. Sain siihen onneks sen herkän crp:n kun perustelin asian miksi se on tärkeä, et ei sillä tuloksella oikeastaan tee mitään ilman herkkää crp:tä. Hoitaja oli kuunteleva ja lupas hoitaa asian kun ei löytänyt koneelta koodia siihen. Kysyin sit näytteenottajalta, et oliko se pyyntö siellä ja siellähän se oli. Tästä pisteet kerrankin julkiselle!

Piinapäivät menossa, nyt dpo8. Normaalia tissikipua, ei muuta. Tekisi niin mieli uittaa jo testiä, mut jos keskiviikkona sit ku ois 10 päivää täynnä niin vois ehkä näkyäkin jotain jollei sit jo menkat ala. Voi olla, et ratkeen jo testaan huomenna aamulla kuitenkin. Mies on työmatkalla. Ois hieno yllättää positiivisesti 😊

Meillähän meni miehen sairastamisen takia tää kierto niin, et tehtiin vain kerran kuppitalletus samana iltana kun ovistestiin tuli plussa. Ajoitus pitäis olla aika hyvä, mut useampi kerta ois tietty ollut toivottavaa.

Kiitos teille, uskaltauduin nyt teiän viestien perusteella soittamaan terveyskeskukseen. Oli edelleen sitä mieltä, että lääkärille ei aikaa saa, koska ei ole vuotta yritystä takana, mutta laittoi kontrollilabrat noista kilpirauhasarvoista. Ferritiini mulla oli 36 heinäkuussa ja bongasi nää yksityisellä otetut labrat sieltä tiedoista, kun oli ensin kontrolloimassa nekin, mutta ei nyt sit suostunut kun ”hyväthän nää on”.. no rautakuuri mulla jokatapauksessa ollut menossa heinäkuun jälkeen, mutta hyvä, että saa edes noi kilpparilabrat kontrolloitua.

Takaisin