Onpa harmi että teitä ei otettu vakavasti! Vuosi yritystä on aika pitkä aika odottaa jatkotutkimuksia.
Onko mahdollista käydä omakustanteisesti verikokeessa? Kävin Synlabilla kun aloitettiin yritystä, sinne ei tarvitse lääkärin reseptiä. Ferritiini ja kilpirauhasarvo (TSH) ovat olennaisimmat.
Matala ferritiini voi aiheuttaa keskenmenoja ja sen kannattaisi olla vähintään 50. TSH saisi mielellään olla alle 2,5 raskautta toivovilla, kilpirauhasen häiriöt voivat myös aiheuttaa keskenmenoja. Mulla se oli yllätyksekseni 3.9 ja sain siihen lääkityksen. Mulla ei ollut keskenmenoja mutta ovulaatiohäiriöitä oli senkin edestä ja pian sen jälkeen kun tärppäsi puolentoista vuoden yrityksen jälkeen oli viimein TSH kohdillaan (toki varmasti myös letrozol auttoi koska PCOS, mikä mulla pääsyy ovulaatio-ongelmiin).
Myös siittiöiden laatu voi vaikuttaa keskenmenoon. Omalla paikkakunnalla vaikka päästiin julkiselle, piti siemennesteanalyysi käydä tekemässä yksityisellä omalla rahalla. Maksoi 90€ mutta nykyään siihen saa ilmeisesti Kela-korvauksen. Suosittelen käymään vaikka heti! Jos kaikki on ok, se oli sitten miehen osuus tutkimuksista, ja jos ei ja pitää tehdä toimenpiteitä, niissä kestää yli 3kk ennen kuin alkavat vaikuttaa kun siittiöt uusiutuvat 3kk syklillä.
Tässä nämä mitä mulle tuli ekana mieleen, oon vähän liikaakin lukenut asiasta ja pyörinyt verikokeissa ja katsonut lääkäriluentoja koska mulle tieto ei lisää tuskaa vaan janoan sitä.

Paljon tsemppiä matkaan