IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Luin Maisasta lääkärikäyntien kirjauksia. Kahdesti kirjattu, että 40-vuotta on raja, eikä hoitoja tarjota enää, kun se tulee täyteen. Yhdessä oli myös kirjaus, että 39-vuotialle tarjotaan lähtökohtaisesti vain yksi hoito.

Ovat linjanneet, että 40-vuotiaalla mahdollisuus alle 10 % ja siksi se kategorisesti yläraja. Erikoista, jos tuo linjaus ei sitten kuitenkaan koske kaikkia potilaita ja kaikkia hoitopaikkoja.

Luin Maisasta lääkärikäyntien kirjauksia. Kahdesti kirjattu, että 40-vuotta on raja, eikä hoitoja tarjota enää, kun se tulee täyteen. Yhdessä oli myös kirjaus, että 39-vuotialle tarjotaan lähtökohtaisesti vain yksi hoito.

Ovat linjanneet, että 40-vuotiaalla mahdollisuus alle 10 % ja siksi se kategorisesti yläraja. Erikoista, jos tuo linjaus ei sitten kuitenkaan koske kaikkia potilaita ja kaikkia hoitopaikkoja.
Valitettavasti tuntuu olevan niin, että julkisella joudutaan sorsimisen kohteeksi tässäkin asiassa. 😔 Yhteinen linjaus on olemassa, mutta sitten on niitä poikkeuksen poikkeuksia. Me päästiin aloittamaan hoidot juuri ennen kuin täytin 39 v. ja lääkäri sanoi, että jos eka kiekka ei tuota tulosta, toinen kierros kyllä varmasti keretään julkisella tekemään eikä täysin torpannut kolmattakaan. Itse kyllä luulen, että oma matka julkisella päättyy toiseen kierrokseen, jos siihen joutuu etenemään, kun tämä on niin hitokseen hidasta hommaa.

Jos on saatu alkioita pakkaseen, niin julkisella tehdään siirtoja 45-vuotiaaksi asti mun mielestä.

Mulle ainakin lupailtiin, kun jäi blastoja pakkaseen, et heti vuosi synnytyksestä kannattaa ilmoittautua siirtoon, jos haluaa vielä yrittää ja että tekevät siirtoja 45-vuotiaaksi asti (Itse täytän kanssa 40 ensi vuonna). Tämä TYKS:ssä, mut uskoisin et sama linja joka paikassa!

Mulle ainakin lupailtiin, kun jäi blastoja pakkaseen, et heti vuosi synnytyksestä kannattaa ilmoittautua siirtoon, jos haluaa vielä yrittää ja että tekevät siirtoja 45-vuotiaaksi asti (Itse täytän kanssa 40 ensi vuonna). Tämä TYKS:ssä, mut uskoisin et sama linja joka paikassa!
Kiitos tiedosta! 😊 Mekin saatiin lappu poikineen, kun pakkaseen meni alkioita ja niissä varmasti tästä asiasta on kerrottu, mutta en niitä siinä hetkessä muistanut tarkemmin lukea. 😅 Sen muistan, että eka vuosi alkioiden pakastamista menee HVA:n piikkiin ja jatkossa tulee n. 200 e lasku kerran vuodessa, jos haluaa pitää alkiota/alkioita pakkasessa yli tuon vuoden tai jos sinne nyt jotakin jäisi.

Heippa,

tulin parin vuoden tauon jälkeen lukemaan tätä vastaavaa ketjua, jollaista tuli luettua paljon parisen vuotta sitten. Haluan jakaa oman kohtaloni, jos se toisi toivoa jollekin iän kanssa tuskailevalle.

Itse onnistuin 11. alkionsiirtokerralla ja elelen nyt onnellisesti 1,5 vuotiaan lapseni kanssa. Sain hänet 43 vuotiaana ja ihmeen kaupalla omalla munasolulla. Eli toivoa on, vaikka olin sen itse tuolloin jo menettänyt.

Vaihdoin klinikkaa epäonnistumisten jälkeen ja koen että Dextra oli pelastukseni; kevyemmillä hoidoilla kun aiemmalla klinikalla ja tuloksena oli vihdoin onnistuminen.

Tsemppiä kaikille ja ei kannata luovuttaa ennen kun kaikki kivet on käännetty.

Myös täällä yksi geriatrian kerholainen 😅 kalenteri on koko ajan mielessä, kun vielä olisi yksi alkio pakkasessa, mutta jos sen siirrolla ei ole onnellista loppua, alkaisi olemaan kiire päästä jonottelemaan. Just viime käynnillä lääkäri totesi, että meillä olisi vielä mahdollisuus saada toinen kierros julkisella koska eka ehdittiin aloittaa just ennen kuin täytin 39v. Mutta, se toinen pitäisi aloittaa ennen kevään synttäreitä 🫣

Jotenkin hullua ajatella, että jos ei oltais mahduttu alkuvuodesta mukaan, olisi toinen kierros voinut jäädä kokonaan väliin -pienestä on nämä välillä kiinni..

@StellaMom me varauduttiin kunnon hormonihirviöön, mies totesi punktion aikoihin naureskellen, että minähän olen ollut jopa normaalia mukavampi 😂 Kaikenlaisia sivuoireita oli, mutta lähinnä fyysisiä. Mulla kasvoi vain 5follikkelia, joten olo ei ollut kovin turpea missään kohtaa. Mutta näistäkin saatiin 3alkiota, joten kannattaa aika avoimin mielin suhtautua kaikkiin lukuihin ja tietoihin matkan varrella 💕 Tsemppiä!

Sattuuko täällä olemaan ketään, joka olisi kysynyt julkiselta puolelta amh-kokeen uusimista hoitojen jatkuttua pidempään? Monella näyttää allekirjoituksessa olevan useampi arvo, mutta oletteko kontrolloineet arvoa omakustanteisesti?

Arvelen etten saisi lähetettä mutta varuiksi kyselen.

Sattuuko täällä olemaan ketään, joka olisi kysynyt julkiselta puolelta amh-kokeen uusimista hoitojen jatkuttua pidempään? Monella näyttää allekirjoituksessa olevan useampi arvo, mutta oletteko kontrolloineet arvoa omakustanteisesti?

Arvelen etten saisi lähetettä mutta varuiksi kyselen.
Amh otettu kahdesti. Nyt otettiin vain kilpparit ja perusverenkuva, enkä tajunnut edes kysyä amh-mittausta. Kai oletin, ettei sitä saa, enkä tavallaan haluaisi tietää sen heikentyneen. Kahden mittauksen välillä meni puolitoista vuotta ja arvo oli suunnilleen sama, niin olen halunnut pitää kiinni ajatuksesta, ettei se laskisi vauhdilla.

Lääkärit ovat sanoneet, ettei arvo itsessään kerro tilanteesta, vaan se katsotaan aina yhdessä ultran kanssa.

Säikähdin isosti ensimmäisellä mittauskerralla ennen kuin tajusin, että siinä tosi iso vaihteluväli ja toisaalta isokin tulos voisi olla huono ja merkki sairaudesta.

Amh otettu kahdesti. Nyt otettiin vain kilpparit ja perusverenkuva, enkä tajunnut edes kysyä amh-mittausta. Kai oletin, ettei sitä saa, enkä tavallaan haluaisi tietää sen heikentyneen. Kahden mittauksen välillä meni puolitoista vuotta ja arvo oli suunnilleen sama, niin olen halunnut pitää kiinni ajatuksesta, ettei se laskisi vauhdilla.

Lääkärit ovat sanoneet, ettei arvo itsessään kerro tilanteesta, vaan se katsotaan aina yhdessä ultran kanssa.

Säikähdin isosti ensimmäisellä mittauskerralla ennen kuin tajusin, että siinä tosi iso vaihteluväli ja toisaalta isokin tulos voisi olla huono ja merkki sairaudesta.

Kiitos vastauksesta! Ehkä kysyn siitä mutta muotoilen kysymyksen jotenkin niin, että kuuluukohan uuteen ivf-kierrokseen labrojen uusimista. Infektioverikokeet tulee ainakin takuuvarmasti, ollaankin käyty niissä jo monen monta kertaa, me lapsettomuuskriisissä painiva yksiavioinen pari täysin olemattomine sukupuolitautiriskeinemme. 🤭 (Ymmärrän kyllä, että ne on lakisääteiset ja tärkeät.)

Tuo on kyllä totta amh:n suhteen, että se on vain yksi osa kokonaisuutta ja että mielellään myös vain säilyttäisi ajatuksen "laskee mutta hitaasti" - mulla on aiempien mittausten (joista vain yksi julkisella) perusteella sama tilanne. Nyt vain tuntuu, että jos miettii käyttääkö seuraavan ehkä 4 kk odotellen vai toimien, siitä voisi olla joku pieni apu päätöksen tekemiseen.

@Ehtoo mulla otettu AMH viimeksi 9/24 ja nyt kun mentiin IVF-jonoon, niin suunnittelukäytiä varten pyysivät automaattisesti HUSista, että se mitataan uudelleen pvk:n lisäksi. Tämä kai siitä syystä, että edellisen mittauksen ja hoidon aloituksen välillä on yli vuosi. Mutta mä kyllä rohkeasti kysyisin uutta mittausta jos olet muihinkin verikokeisiin menossa, että voisko sen yhdistää niihin. Mä oon aikaisemmin saanut D-vitamiin ja kilpparikontrollia vinguttua muiden näytteiden yhteyteen 😆

@Ehtoo multa on katottu klamydia jokaisen keskenmenon jälkeen ja jokaisen hoitokomplikaation yhteydessä. Niin ja papassa näytti että kohdunkaulalla olisi jotain tulehduksellista niin ensimmäinen ajatus naistentaudeilla oli että klamydia🤦🏼‍♀️ Siis parhaimmillaan muutaman kuukauden välein 😅 ymmärrän siis myös että miksi, mutta tavallaan niin absurdia kun ollaan naimisissa ja lapsettomuushoidoissa.

Infektioverikokeet tulee ainakin takuuvarmasti, ollaankin käyty niissä jo monen monta kertaa, me lapsettomuuskriisissä painiva yksiavioinen pari täysin olemattomine sukupuolitautiriskeinemme. 🤭 (Ymmärrän kyllä, että ne on lakisääteiset ja tärkeät.)
Joo, muakin vähän huvitti tää, et eipä tätä asiaa oo koskaan näin perusteellisesti tutkittu. Ensin kerran ennen ensikäyntiä, sitten ennen hoitoa (jonka tulokset ei ehtiny edes tulla ennen punktiota mutta ketään ei tuntunut kiinnostavan) ja sit vielä neuvolassa 2kk päästä uudelleen. Myöskin mietitytti, kun mun veriryhmäkin on 2 kertaa tsekattu jo (plus vuosien varrella verta luovuttaessa), et onko tämä ihan välttämätöntä vai olisiko mahdollisuus säästää tässä. En tosin tiedä, maksaako noiden tekeminen julkisella tekijälle sitten kovinkaan paljoa.

Joo, muakin vähän huvitti tää, et eipä tätä asiaa oo koskaan näin perusteellisesti tutkittu. Ensin kerran ennen ensikäyntiä, sitten ennen hoitoa (jonka tulokset ei ehtiny edes tulla ennen punktiota mutta ketään ei tuntunut kiinnostavan) ja sit vielä neuvolassa 2kk päästä uudelleen. Myöskin mietitytti, kun mun veriryhmäkin on 2 kertaa tsekattu jo (plus vuosien varrella verta luovuttaessa), et onko tämä ihan välttämätöntä vai olisiko mahdollisuus säästää tässä. En tosin tiedä, maksaako noiden tekeminen julkisella tekijälle sitten kovinkaan paljoa.
siis mitä ihmettä 😳 infektiokokeethan on voimassa 12kk, joten eikös noita oo otettu aivan turhaa 😅 hassua.

siis mitä ihmettä 😳 infektiokokeethan on voimassa 12kk, joten eikös noita oo otettu aivan turhaa 😅 hassua.

Meillä ne ovat voimassa vain 3 kk. 🙈 Puoliso on käynyt niissä nyt ainakin kolmesti tai oikeastaan neljästi, sillä ekalla kerralla yksi koe jäi ottamatta, kun labrassa ymmärrettiin lähete väärin, joten joutui menemään uudelleen. Ehti myös käydä niissä jo kahdesti ilman että mitään hoitoja vielä tehtiin, ja kolmas kerta tarvittiin siinä vaiheessa, kun hoidot sitten saatiin käyntiin. Tuollaisesta tulee kyllä ikävää ylimääräistä säätöä ja tunne, että kellään muulla ei ole samoja ongelmia, kun labrassakin ollaan näiden kanssa ihmeissään.

@Ehtoo No johan on täytynyt ravata labroissa 😳 Me ollaan taysissä ja siellä pitää olla nuo infektiolabrat tehty 3kk sisään kun on eka punktio/näyte ja sit ne on vuoden voimassa aina kerrallaan.

Toki en osaa nyt kyllä sanoa varmaksi, että voisiko hoitojen aloittamisen jälkeen meilläkin tulos olla voimassa pidempään. 🤔 Tuota alun säätöä selittää osin se, että aloitettiin yksityisellä ja siirryttiin julkiselle - molemmissa tehtiin nuo kokeet vaikkei hoitoihin vielä useampaan kuukauteen ehditty edetä, joten voimassaolo ehti raueta.

Takaisin