Raskausajan ruokavalio

Täällä menee nyt parhaiten alas, sillä pahoinvoinnit voimakkaina:

- maustamattomat viilit hillolla
- paahtoleipää margariinilla ja juustolla
- luonnonjugu marjoilla/hillolla
- banaani
- omena
- luumu
- tuc-keksit tuorejuustolla
- kiivi

Söin vähän mausteisempaa tonnikalapastavuokaa eilen ja olo oli järkyttävä sen jälkeen.🤢 Pakko varmaankin syödä näitä turvallisempia ruokia. Innostuin kyllä ajatuksesta tuohon kylmään kaakaoon ja samoin pottumuusiin.😍

Täällä himona tomaatit :tears: Miestä naurattaa, kun saa kantaa kaupasta kilo kaupalla tomaatteja :tears: Normaalistikin siis syön kyllä tomaattia, mutta nyt on kulutus paljon suurempaa mitä normaalisti..

Kävin tänään pitkästä aikaa lounaalla. Ruoka ei ole maistunut moneen viikkoon nyt kunnolla ja söin tämän vuoksi maltillisesti, poislukien jälkiruuan ja nyt kaksi kermavaahtopannaria on ollut tulossa ylös jo kohta kolmatta tuntia. 🙈
Paino on laskusuunnassa ja itsellä ei ole kovin korkea BMI niin alkaa jo vähän huolestuttamaan, kun ei saa syötyä kunnolla..

Joo hedelmähimo iski kyllä täälläkin. Sanoin eilen ääneen istuessani sohvalla että "olispa omenaa". Miestä rupes jo naurattamaan että taasko tuli käsky mahasta :tears: Toi sitten kaupasta tänään omenoita, tuhosin just yhden ja hitto kun oli jotenkin hirveän hyvää!
Oi omenat🥰Mä syön monta omenaa päivässä kun ne on niiiiin hyviä😁Jotenkin se rapsakkuus ja raikkaus varmaan! Huomasin vaan et vatsa alkaa entisestään pömpöttää jos liian monta omppua syö päivässä😅Sain eilen vihdoin sitä kaakaota ja namm! Sitä juon nyt lasin päivässä.

Oikeastaan kaikki menee tällä hetkellä, mutta ihan erityinen himo on muodotunut etikkasäilykkeisiin (erityisesti kurkkuihin). Pikapikkelöintiä harrastan myös usein, jos kaapissa ei satu olemaan mitään valmiina, ja salaateihin lorottelen erilaisia etikoita. Hampaat eivät taida kauheasti arvostaa tätä tapaa, mutta minkäs tekee. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Tuolla aiemmin oli keskustelua koliinista. Soijalesitiinirakeet ovat oivallinen koliinin lähde. Ruokalusikallisessa lesitiiniä on vähintään puolet päivän saantisuosituksesta, hieman valmistajasta riippuen. Lesitiinirakeet voi sekoittaa esim. jugurttiin tai puuroon. Edamameissa (tuore soijapapu, löytyy ainakin isommista kaupoista pakasteena) ja herneissä on myös runsaasti koliinia.

Tuolla aiemmin oli keskustelua koliinista. Soijalesitiinirakeet ovat oivallinen koliinin lähde. Ruokalusikallisessa lesitiiniä on vähintään puolet päivän saantisuosituksesta, hieman valmistajasta riippuen. Lesitiinirakeet voi sekoittaa esim. jugurttiin tai puuroon. Edamameissa (tuore soijapapu, löytyy ainakin isommista kaupoista pakasteena) ja herneissä on myös runsaasti koliinia.
Hei kiitos tästä! Oon syöny nyt 300mg purkista ja toivonut että loput tulee ruokavaliosta, mutta kun piti vähentää kananmunia kolesterolin takia (kiitos geenit) enkä syö lihaa ja näköjään ei raejuustokaan enää maistu oli parhaat koliininlähteet vähän kortilla 😅 Tsekkaanpas olisiko noita lesitiinirakeita kaupassa!

Hei kiitos tästä! Oon syöny nyt 300mg purkista ja toivonut että loput tulee ruokavaliosta, mutta kun piti vähentää kananmunia kolesterolin takia (kiitos geenit) enkä syö lihaa ja näköjään ei raejuustokaan enää maistu oli parhaat koliininlähteet vähän kortilla 😅 Tsekkaanpas olisiko noita lesitiinirakeita kaupassa!

Primasta olen ainakin läytänyt luontaistuote-/lisäravinnehyllystä. 😊

Ennen raskautta oli suuret suunnitelmat siitä, miten terveellisesti ja monipuolisesti syön heti raskauden alusta. No ne suunnitelmat lensivät romukoppaan, kun järkky pahoinvointi alkoi jo viikolla 5. 🤣 Olen syönyt lähinnä mitä olen pystynyt. Onneksi kaikkeen makeaan tuli ällötys. Mulla tuntui vaihtelevan ihan päivittäin mitä tekee mieli, välillä onneksi hedelmiä ja vihanneksia, välillä taas en voinut sietääkään niitä ja vedin vain leipää, juustoa ja sipsejä. Onneksi nyt taas alkaa olo helpottaa, eli olen pystynyt vaihtamaan aikalailla takaisin normaaliin, suht tasapainoiseen ruokavalioon.

Lisään vielä, että tällä hetkellä joudun edelleen syömään useita pieniä aterioita päivässä, eli ihan normaaliin ei olla päästy. Jos ruokailujen väliin jää liian pitkä väli, pahoinvointi yltyy, mutta toisaalta jos syö liian ison annoksen, sekään ei sovi vatsalle.

Mulla radi määrittää mitä voin syödä ja mitä en. Nyt oon 2 päivää putkeen saanut verensokerin pysymään rajoissa paitsi illalla sr putki katkesi 🫣. Insuliini on mutta silti tosi vaikea saada hallittua.

Mä olen pitkään syönyt hyvin kasvis-ja kalapainotteisesti, mutta kuitenkin välillä punaista lihaa ja kanaakin. Kotona meillä on todella harvoin tehty liharuokia, mutta nyt on niitäkin taas hiukan tullut opeteltua. Tuntuu, että kalan kanssa on niin paljon huomioon otettavaa, määrällisesti rajoitettava ja mietittävää, että se on jäänyt ehkä vähän liiaksikin viime aikoina ruokavaliossa vähemmistöön. Joudun myös työn takia suht usein syömään muualla kuin kotona ja siellä syöminen tuntuu hankalalta juurikin tuon esim. kalan alkuperään liittyvän sääntelyn vuoksi. En silti ole alkanut ollenkaan hysteeriseksi ja jonkun kerran suosituksia tullut rikottuakin kevyesti.

Mä olen pitkään syönyt hyvin kasvis-ja kalapainotteisesti, mutta kuitenkin välillä punaista lihaa ja kanaakin. Kotona meillä on todella harvoin tehty liharuokia, mutta nyt on niitäkin taas hiukan tullut opeteltua. Tuntuu, että kalan kanssa on niin paljon huomioon otettavaa, määrällisesti rajoitettava ja mietittävää, että se on jäänyt ehkä vähän liiaksikin viime aikoina ruokavaliossa vähemmistöön. Joudun myös työn takia suht usein syömään muualla kuin kotona ja siellä syöminen tuntuu hankalalta juurikin tuon esim. kalan alkuperään liittyvän sääntelyn vuoksi. En silti ole alkanut ollenkaan hysteeriseksi ja jonkun kerran suosituksia tullut rikottuakin kevyesti.
Me ollaan nyt paljon syöty viljeltyä kirjolohta ja viljeltyä lohta, kun viljeltyjä kaloja saa syödä rajoituksetta ja oon saanu siitä sitten viikon omega3:t kasaan ilman lisäravinteita :Person Raising Both Hands: Kirjolohi on halvempaa niin yleensä laitetaan sellainen lötkö uuniin sunnuntaisin ja siitä saa 2 ateriaa sunnuntaille ja 2 ateriaa maanantaille. Järki-särki on kans hyvä kun särkeä saa syödä rajoituksetta myös ja on mukavaa kun on kotimainen tuote.

Muuten noi kalarajoitukset on kyllä välillä vaikeita, tuntuu että Itämeren kalaa on vähän joka paikassa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Onneksi ruokalan kala on enimmäkseen Alaskan seitiä ja turskaa niin niitä on sit pystynyt syömään kun yleensä syön ruokalassa 1-2 kertaa viikossa. Kiva kun päivän menu ainesosineen löytyy verkosta niin tarkistan sen aina ennen ruokailua että on päässyt helpommalla.

Mutta oon kyllä syönyt parit Saarioisten "ahvenpyörykät ja pinaattirisottoa"-valmisruoat myös, ahven sinänsä käy kunhan se ei ole "isokokoinen" ja mistä mä tiedän kuinka isoja ahvenia siihen on käytetty :tears: Päätin sit olettaa että satunnainen ahvenpyörykkä tuskin kaataa maailmaa!

Muokattu viimeksi:
Tässä viime päivinä päärynöistä innotusneena pohdin, että kuoritteko hedelmät? Siis nyt lähinnä puhutaan muista kuin banaaneista, appelsiineistä yms, jotka yleensäkin kuoritaan.

Eli siis syöttekö omenat, päärynät, persikat yms. kuorineen vai kuorittuna?

Itse olen laiska kuorimaan, mutta mietin, että pitäisikö kuitenkin vaivutua? Pesen toki kaikki hedelmät todella huolellisesti ennen syömistä, mutta riittääkö se?

Tässä viime päivinä päärynöistä innotusneena pohdin, että kuoritteko hedelmät? Siis nyt lähinnä puhutaan muista kuin banaaneista, appelsiineistä yms, jotka yleensäkin kuoritaan.

Eli siis syöttekö omenat, päärynät, persikat yms. kuorineen vai kuorittuna?

Itse olen laiska kuorimaan, mutta mietin, että pitäisikö kuitenkin vaivutua? Pesen toki kaikki hedelmät todella huolellisesti ennen syömistä, mutta riittääkö se?
Syön aina omenat kuorineen. Suurin osa omenan vitamiineista ja kuidusta on nimenomaan siinä kuoressa.
Pitäisi olla turvallista tämän mukaan:

Ja toki aina pesen kaikki hedelmät ja kasvikset!

Mä kävin just eilen deliberissä syömässä lohirisoton ja siinä mun kala taas hetkeen… mies ei syö kalaa niin ei tuu kotiin hommattua kalaa… syön sit aina ulkona kalaa ku mahdollista. Tykkään tosi paljon kalasta ja harmittaa, että jäänyt vähälle kalan syöminen sen jälkeen kun muutettiin yhteen asumaan🙈ei jaksa tehdä montaa ruokaa jääkaappiin pyörimään ja nyt meille on tullut ruokaboksi niin eihän me sieltä kalaruokaa valita…

Insuliini on mahdollistanut minulle nyt muunkin ruoan kuin salaatin syömisen 🤣 kalaa tulee syötyä raskauden aikana paljon esimerkiksi uunikasvisten kera

Takaisin