Töissä kertominen / työnantajalle kertominen

Kultakataja_

Vauhtiin päässyt keskustelija
Helmikuiset 2026
Milloin ajattelitte kertoa raskaudesta töissä? Mitä asioita pohditte, kun mietitte tätä päätöstä?

Mulla on tulossa syyskuussa rv16 työreissu ulkomaille, ja mietin että kertoisinko jo silloin muutamalle luotetulle kollegalle. En oo ikinä juonut alkoholia työfunktioissa/illallisilla, joten siitä en jää "kiinni", mutta mietin, että onko parempi varalta kertoa, jos tuleekin jotain komplikaatioita reissussa ja tarvitsee apua?

Työnantajasta/esimiehestä en tiedä, että odotanko ihan viimeiseen asti, vai kerronko jo vähän aiemmin, että kerkeävät tehdä järjestelyjä asian suhteen. En kuitenkaan halua kertoa liiankaan aikaisin, jos tuleekin keskenmenoa tai muuta hässäkkää.
Sain vasta ylennyksen, joten sellaista ei ole hetkeen odotettavissa, joten sen suhteen ei tarvitse pelätä, että raskauden takia menisi jotain sivu suun.

Kerroin esimiehelle heti varhaisultran jälkeen, tai sijaistavalle kun oma on kesälomalla. Tarvitsin muutoksia työvuoroihin, joten pakko oli kertoa. Ja muutenkin, jos olisi ollut rajumpaa pahoinvointia tms niin ei tarvitse keksiä selityksiä poissaoloille. Työkavereista en ole vielä kenellekään kertonut, mietin kerronko nt-ulran ja kesälomani jälkeen tai katsonko kuinka kauan menee että joku huomaa 😂

Kerroin esikoisesta rakenneultran jälkeen. Kyllähän asia nähtävissä oli jo monta viikkoa ennen sitä, enkä vatsaa mitenkään piilotellut, mutta en halunnut sitä ennen kertoa kuitenkaan. Toiminen samalla tavalla tälläkin kertaa. Parille työkaveri-ystävälle kerron toki tälläkin kertaa jo aiemmin.

Mun esimies on tiennyt hoidoista koko ajan ja positiivisesta raskaustestistä kerroin viikolla 5. 😅 Sanoin et jos raskaus jatkuu vielä kesäloman jälkeen, niin kerron sit asian uudelleen. 🙈 Mun kevään poissaolo vaikuttaa melko paljon kaikkeen ja aina helpompi mikäli kertoo ajoissa.
Samasta syystä varmaan kerron työkavereille, kun työt alkaa sitten elokuussa. En nyt sit ota ensi lukuvuodelle ihan kamalasti eri vastuujuttuja. 😅

Mä aloitin nyt keväällä nykyisellä työnantajallani ja siitä syystä jännittää kertominen jotenkin erityisen paljon. Oon ajatellut, että kertoisin ehkäpä rakenneultran jälkeen niinkuin esikoisestakin kerroin.

Esihenkilö tiennyt kkm:stä, kun oon joutunut olemaan poissa töistä tyhjennysten vuoksi. Meillä myös neuvola ym. ajat kuuluu työaikaan, joten olen suht ajoissa aina kertonut.
Vielä en ole kertonut, kun odotan varhaisultraan asti ja nyt lomalla töistä. Kyllähän tulee esihenkilölle tietoon, jos taas todetaan kkm, kun siinä joutuu olemaan poissa töistä. Tiimille kerroin viimeksi rakenneutran jälkeen. Nyt varmaan jos tulee puheeksi kerron aikaisemmin läheisimmille työkavereille.

Mulla on nt-ultra just ennen loman loppua, joten jos siellä on kaikki hyvin, ehkä kerron esihenkilölle ja omalle tiimille heti töihin palatessa. Tai sitten odotan vielä NIPT:n tuloksen ja kerron sen jälkeen. Esihenkilö tietää mun kevään kkm:stä, joten ei ehkä tule täytenä yllätyksenä.

Tuli nyt sitten kerrottua ekalle työkaverille jolle joudun muutenki kertomaan kaikki poissaolot. Se on ku työäiti mulle melkein niin oli kiva kertoa, se jännittää nyt mun kanssa miten parin viikon päästä käy nt-ultrassa. Ja mullahan tällä hetkellä on siis 10+5 eli en ajattelu kyllä vielä pomolle kertoa hetkeen. Ehkä sitten ku kolmas kolmannes on lähellä ja pitää tarkemmin miettiä lomia ja vapaallejäämistä.

Huomenna on nt ultra ja sen jälkeen ajattelin paljastaa töissä niille jotka ei vielä tiedä. Osa tietää, kun yks arvasi heti kun mulle ei kahvi maistunut :tears: toinen arvasi pahoinvoinnista. Mie en vain osaa valehella, jos on heitetty kommentti että oleksie raskaana, niin naama paljastaa heti että meni arvaus nappiin :Grimacing Face:
Yksi kollega tietää, kun sen verran läheisiä ollaan että oli jo kierukan poistovaiheesta lähtien jutussa mukana :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Viikkoja on neuvolatätin mukaan 11+6, mutta mittojen mukaan 12+3.

Tänään nt-ultrassa oli kaikki hyvin, joten varmaan tulee töissä kerrottua kun tulee ajankohtaiseksi. Nyt olen 3vk ensin kesälomalla, joten saa nähdä milloin lopulta tulee kerrottua. Miehelle äsken tuossa sanoin, että toisaalta voisi vaan odotella ja katsoa milloin ensimmäinen kehtaa alkaa asiasta kyselemään 😄 Omalle esimiehelle on kuitenkin kerrottava heti lomalta paluun jälkeen, koska tosiaan vaikuttaa joidenkin työvuorojen tekoon raskaus kuitenkin.

Mie kerroin eilen pomolle, kun koen helpommaksi että tulevat käynnit on palkallisia ja meillä on ihan maailman ymmärtäväisin esimies!🥰 sain onnittelut koko perheelle ja sanoi vielä, että käyn neuvolat sun muut käynnit ihan silloin kun mulle parhaiten sopii. Torstaina tosiaan NT ultra niin nyt ei tarvi keksiä mitään selityksiä lääkäriin tai ottaa palkattomana/tehä tunteja takaisin, helpotti!😁

Esihenkilö tiesi jo ihan varhaisessa vaiheessa, käydään vielä palaveria ennenkuin olen jäämässä lomalle, että mikä on loman jälkeinen sijoituskohde. En koe tällä hetkellä ainakaan tarvetta kamalasti piilotella raskautta, mutta voihan tässä vielä mieli muuttua ja tulee ostettua isompia paitoja, jotta vatsan saa piiloon :Grinning Face:

Alan kallistua siihen, että parempi kertoa aikaisemmin kuin myöhemmin. Oon vakitöissä ja palkankorotusta ei oo odotettavissa lähiaikoina kun vasta sain, joten ei tule mitään negatiivista sellaisten suhteen kuitenkaan. Alkaa näkymään ulkoisestikin vaikka on ensiraskaus ja sitten kun menen loman jälkeen toimistolla käymään niin näkyy varmaan vielä enemmän! Eipä tarvi yrittää peitellä ollenkaan ja kerkeävätpä sitten järjestellä mulle korvaajan ajoissa.

Mieskin oli jo töissä kertonut, kun heillä on rekryt päällä, niin osaavat varautua tilanteeseen reilusti ajoissa. Työnantaja oli siitä kiitellyt, että voivat varautua.

Mä kerroin varhaisultran jälkeen esihenkilölle. Meillä kuuluu kaikki raskauteen liittyvät seurannat ym. Työaikaan, jos niitä ei pysty työajan ulkopuolella tekemään. Ei pysty, koska teen virka-aikaa. En ala korvaamaan poissaoloa turhaan. Pikkuhiljaa ja viimeistään rakenneultran jälkeen kerron kaikille työkavereille.

Perheelle ollaan kerrottu, kaikille kavereille en oo vielä kertonut. Vähä pitää miettiä kuinka viitsin kertoa. Muutamalla yritys päällä ja ollut harmituksia kun ei ole tärpännyt..

Minä olin jo ihan valmistautunut kertomaan tänään esimiehelle. Jotenkin ei kuitenkaan tullut sellaista tilannetta, että oltais oltu sopivassa paikassa kahdestaan ja kaiken lisäksi hän ilmoitti, että onkin ens viikon alun lomalla. Pakko kyllä saada asia möläytettyä tavalla tai toisella ens viikon loppupuolella ennen kuin maha herättää epäilykset 🤭

Minä olin jo ihan valmistautunut kertomaan tänään esimiehelle. Jotenkin ei kuitenkaan tullut sellaista tilannetta, että oltais oltu sopivassa paikassa kahdestaan ja kaiken lisäksi hän ilmoitti, että onkin ens viikon alun lomalla. Pakko kyllä saada asia möläytettyä tavalla tai toisella ens viikon loppupuolella ennen kuin maha herättää epäilykset 🤭
Munkin piti kertoa tällä viikolla pomolle, mut en saanut aikaiseksi. Ei olla kerrottu vielä kellekään. 😅

Hirvitti aivan kamalasti kertominen töissä pomolle. Tarkoitus oli kertoa rakenneultran jälkeen, mutta tilanne muuttui ja jouduin kertomaan jo hetki sitten saadessani parin viikon sairasloman runsaiden harjoitussupistuksien takia.
Kerroin viestissä raskaudesta ja samalla pahoittelin tilannetta, että sairasloma tuli huonoon saumaan ja toivottavasti pärjäätte..
Vastaanotto oli niin "hyvä" kuin osasin odottaakkin. Vastasi viestiini vain: "Emme pärjää, X työntekijäkin ulkomailla"
Ei yhtään mitään muuta.
Todella ahdistaa mennä töihin takaisin.

Hirvitti aivan kamalasti kertominen töissä pomolle. Tarkoitus oli kertoa rakenneultran jälkeen, mutta tilanne muuttui ja jouduin kertomaan jo hetki sitten saadessani parin viikon sairasloman runsaiden harjoitussupistuksien takia.
Kerroin viestissä raskaudesta ja samalla pahoittelin tilannetta, että sairasloma tuli huonoon saumaan ja toivottavasti pärjäätte..
Vastaanotto oli niin "hyvä" kuin osasin odottaakkin. Vastasi viestiini vain: "Emme pärjää, X työntekijäkin ulkomailla"
Ei yhtään mitään muuta.
Onpa todella kurja ihminen sun pomo! Vaikka eivät pärjäiskään niin se ei oo sun syytä, eikä sen ois tarttenu valuttaa omaa pahaa oloa sun niskaan. Mulla pistää oikein vihaksi sun puolesta.
Onko se toimari vai onko sillä omaa esimiestä?

Ei yhtään mitään muuta.
Olipahan tökeröä pomolta 😵 Itselläkin aikaan oli yksi esihenkilö (onneksi ei oma, mutta ajoittain omaa sijaistava), jolle kun soitit olevasi sairaana, niin hön aloitti huokailun ja voivottelun että "kenetköhän mä nyt tähän sitten saan tilalle". Niin kuin se olisi mitenkään työntekijän ongelma 🙄

Ei yhtään mitään muuta.
Siis mitä ihmettä?! 😵 On kyllä törkeyden huippu!

Itse työskentelen esihenkilönä ja otan kyllä työntekijöiden raskausuutiset vastaan aina ilahtuneena, vaikka uusien rekrytointi voi olla haastavaa ja puutoksiin ei aina saada tekijää. Työ on vain työ.

Takaisin