Raskaaksi 2025

Moikka! Oon lueskellut täältä sivusta teidän juttuja päivittäin ja ihana kun plussiakin jo tullut 💞
Testasin ensimmäistä kertaa ikinä ovulaation tästä kierrosta, lähinnä mielenkiinnosta että tapahtuuko sitä edes pitkän imetyksen jälkiltä vielä. Oli maanantaina positiivinen ja tietysti sillon mies ei ollut kotona 😅 eilen ja tänään vielä testailin mutta selkeä negatiivinen jo. Onkohan tässä nyt mitään mahiksia tärppiin tästä kierrosta jos seksiä oli ovulaatiota edellisenä päivänä jolloin tikusta sain vielä negatiivisen 🤔
Kyllähän tuo negatiivinen tulos itsellä ainakin toi heti lannistumisen, että nostan hattua teille kaikille jotka olette jo pitkään yrittäneet ja tikutelleet ovulaatiota.

Niin tuli mieleen noista kilpirauhasarvoista. Mullahan oli kesäkuussa se TSH yli 5 ja lääkäri nosti thyroxin annostusta niin kaksi kuukautta myöhemmin se olikin jo 0,66..... Niin sanoi että se varmaan mulla syynä aikaisiin keskenmenoihin/kemiallisiin. Mulla siis toi arvo vaihtelee tosi paljon, koska esimerkiksi syksyllä se oli ihan normaali en muista tarkalleen että mitä mutta alle 4. Lääkettä nostettiin suoraan 25 mikrogrammaa. Mulla annostus nyt siit 150 mikrogrammaa. Korkea annostus mutta mulla sitä säädelty teini-ikäisestä asti, ja matala annostus ei riitä.

Ja toivon että nyt kun arvot kunnossa niin onnistuisi raskaus menemättä kesken. Epäilen että arvot olleet helmikuusta lähtien korkealla koska muutenkin silloin ollut todella väsynyt olo. Ja nyt paino lähtenyt laskuun pari kiloa kun sain annostuksen kuntoon heinäkuussa. Mullehan lääkäri suoraan sanoi että siitä ne kemialliset ja yksi keskenmeno luultavemmin johtui. Kun ultrasivat kohdun ja munasarjat niin siellä kaikki kunnossa.

Moikka! Oon lueskellut täältä sivusta teidän juttuja päivittäin ja ihana kun plussiakin jo tullut 💞
Testasin ensimmäistä kertaa ikinä ovulaation tästä kierrosta, lähinnä mielenkiinnosta että tapahtuuko sitä edes pitkän imetyksen jälkiltä vielä. Oli maanantaina positiivinen ja tietysti sillon mies ei ollut kotona 😅 eilen ja tänään vielä testailin mutta selkeä negatiivinen jo. Onkohan tässä nyt mitään mahiksia tärppiin tästä kierrosta jos seksiä oli ovulaatiota edellisenä päivänä jolloin tikusta sain vielä negatiivisen 🤔
Kyllähän tuo negatiivinen tulos itsellä ainakin toi heti lannistumisen, että nostan hattua teille kaikille jotka olette jo pitkään yrittäneet ja tikutelleet ovulaatiota.
Kyllä 3-4 päivää ennen ovulaatiota ovat hedelmällisimmät päivät! 😊 Ovulaatiopäivä itsessään voi olla vähän myöhään, etenkin jos illalla tallettelee, kun voi olla ettei folli enää ole paikoilla.
Yleensä ovis tapahtuu noin 12-36 tunnin päästä positiivisesta testistä eli voi olla että ovis tapahtui jo tuossa positiivisen tikutuspäivän aikana kun kerran seuraavana päivänä näytti jo negaa, eli silloin osuitte juuri optimaalisimpaan päivään eli O-1! Ja jos ovulaatio olikin päivää myöhemmin, silloin se edellinen tallettelu osui O-2 mikä on sekin tosi hyvä. Meillä tallettelua oli aina joka toinen päivä oviksen aikaan, osui O-3 ja O-1 tärppikierrossa. En tiedä kummasta joukosta se voittaja löytyi 🤭

Oliko muilla kokemuksia siitä että antaako ovistesti viivaa silloin kun on vielä hcg koholla? Testasin kkm tyhjennyksen jäljiltä sunnuntaina ja vielä ihan selkeä mutta jo haaleneva plussa raskaustestiin. tänään testasin olisko ovis tulossa (kohtu todettu tyhjäksi). Tuli selkeä viiva ei ihan vielä plussa kuitenkaan, ja sit muistin et sehän kai voi antaa viivan jos hcg koholla 🤔🧐

Oliko muilla kokemuksia siitä että antaako ovistesti viivaa silloin kun on vielä hcg koholla? Testasin kkm tyhjennyksen jäljiltä sunnuntaina ja vielä ihan selkeä mutta jo haaleneva plussa raskaustestiin. tänään testasin olisko ovis tulossa (kohtu todettu tyhjäksi). Tuli selkeä viiva ei ihan vielä plussa kuitenkaan, ja sit muistin et sehän kai voi antaa viivan jos hcg koholla 🤔🧐
Joo, ovistesti voi reagoida hcg:hen, koska kemiallisesti alkuosuus samanlainen. Se ovulaatiotesti ei välttämättä reagoi hcg:hen, mutta voi reagoida.

Tervetuloa mukaan keskusteluun, @Qwerty! 😊 Ovulaatio tapahtuu tosiaan 12–36 h "ovisplussan" jälkeen, mutta tarkkaa hetkeä on vaikea tietää ilman lämpöjen seurantaa tai tosi selkeitä tuntemuksia. Siittiöt voivat elää 3–5 päivää. Eli hyvinkin voi olla, että ajoitus osui vielä tuohon. Siittiöt on hedelmällisimmillään 2-3pv. Toistinkohan vaan samat asiat kun @Feronia 😅

@Nektariini86 Testasin raskaana ollessa vahingossa ovulaatiotestillä ensimmäisenä, ja vahva viiva tuli viikko kuukautisten poisjäännin jälkeen.

Kiitos, @Suskikitten ja @Selah
Täytyy sitten haeskella sitä ovista oireiden perusteella. Toki voi olla että tässä on sen verran viel sekaisin kaikki sisäisesti että menee vielä ohi 🥸

Muokattu viimeksi:
Mulla viime kierron kemiallisesta testasin haalenevaa raskaustestiä ja dippasin samalla ovistestin niin sain tosi vahvan plussan sillä. Ovistesti siis ainakin mulla reagoi HCG:hen mutta ei toisinpäin.

@Milsku22 testatahan voi ihan vaikka heti mutta toinen juttu on se, onko se miten järkevää. Ootko ihan varma siitä mikä dpo on nyt menossa? Ja vaikka peitot ois heilunut oviksen aikaan ahkeraankin niin ei se niin automaattista ole että raskautuis. En halua masentaa mutta mulla on jäänyt sun viesteistä vähän sellainen fiilis että tauko palstalta tekis hyvää.

Voi toki olla liian aikaista testailulle
Mä sain plussan dpo 10. Toki voi näkyä jollain myöhemminkin, mutta vois näkyä huomenna jos plussa ois tulossa 🤗 Ja jos ei huomenna näy, nii parin päivän välein hcg tuplaantuu ja dpo 12 vois näkyä, jos raskaus alkanut. 😌
Mutta tosiaan kannattaa muistaa juuri tuo mitä täällä sanottu usein, että vaikka kuinka ovulaation aikaan peitto heiluisi, niin se ei automaattisesti tarkoita raskautumista, vaan voi mennä monta kiertoa, kuukausia, vuosia vaikka. 🫣

Tsemppiä testailuihin!

Tänään huomasin juuri että yks suosikki vaatteistani mahtui jälleen päälle… vähän haikeutti tätä raskaaksi yrittämistä kun se tarkoittaisi todennäköisesti toista 2 vuotta kun en pysty pukemaan syvästi rakastamiani vaatteita.

Näistä ei saa yleensä isompia kokoja kun ovat sen verta erikoisia/harvinaisia Suomessa. Noh onneksi mulla onnistui esikoisen kanssa hyvin aikaisempaan kokoon palaaminen järkevässä aikataulussa niin eiköhän se onnistuisi uudestaan. Ainakin toivottavasti. Vähän hirvittää kun mun suvussa naiset tupanneet jäädä ylipainon puolelle lapsen jälkeen 😅

Suurennutan näitä vasta viimeisenä keinona kun pelkään että kärsisivät muutoksista.

Tänään huomasin juuri että yks suosikki vaatteistani mahtui jälleen päälle… vähän haikeutti tätä raskaaksi yrittämistä kun se tarkoittaisi todennäköisesti toista 2 vuotta kun en pysty pukemaan syvästi rakastamiani vaatteita.

Näistä ei saa yleensä isompia kokoja kun ovat sen verta erikoisia/harvinaisia Suomessa. Noh onneksi mulla onnistui esikoisen kanssa hyvin aikaisempaan kokoon palaaminen järkevässä aikataulussa niin eiköhän se onnistuisi uudestaan. Ainakin toivottavasti. Vähän hirvittää kun mun suvussa naiset tupanneet jäädä ylipainon puolelle lapsen jälkeen 😅

Suurennutan näitä vasta viimeisenä keinona kun pelkään että kärsisivät muutoksista.
En pysty ihan täysin samaistumaan, koska en käytä mitenkään erikoisia tai harvinaisia vaatteita, mutta muilta osin kyllä. 😊 Lähes koko vaatekaappi meni uusiksi taannoin, kun kyllästyin hypistelemään vanhoja S tai M koon vaatteita, joita käytin ennen esikoisen raskautta. Nyt tilalle ostettu iso kasa kokoa L ja vihdoin on helpompi olla, kun ei tarvi ahtautua ahdistaviin makkarankuoriin. Toki joitakin vanhojakin vaatteita jäi, jotka malliltaan sopivat vielä - se on ollut ihanaa! Mutta erityisesti maha ollut sellainen häpeän aihe, niin suosin nykyään sitten aika paljon tunikoita. 🥹 Kuulin liikaa aiemmin kommenttia että "laihduta niin mahdut taas" ja joku kiukku iski sitten päälle, että hitto jos nää kilot ei nyt niin lähdekkään, niin sitten pölläytän vaatekaapin uusiksi enkä stressaa painoani joka päivä.

Muokattu viimeksi:
@Viherkasvi että ihmiset osaa olla ajattelemattomia noilla laihduta kommenteilla 😩 oon pahoillani että oot joutunut kuulemaan sellaista.

Oon ankarasti sen kannalla että kaikilla olisi vapaus ja rauha pukea sellaista kuin haluavat ja olla sen näköisiä kuin tykkäävät. Oon iloinen että sait itsellesi uuden vaatekaapin ja koet olosi mukavaksi uusissa vaatteissasi.

Mulla jäi selkeästi löysempää nahkaa ja raitoja alavatsalle, mutta koska en tykännyt kehostani ennen raskautta niin nykyään pidän kehostani enemmän verrattuna aiempaan. Pidän siitä miten tunnen olevani nykyään pehmoisempi, varmasti mua on paljon miellyttävämpi halia ja nojata vasten.

Miksi pitäisi mahtua vanhoihin... Kyse ei ole pelkästään lihomisesta ja laihtumisesta.. kehossa on ollut sisällä pieni ihmisen alku... Kyllähän se osalla muokkaa kroppaa ja paljon.. osalla taas vähemmän.. 🤷🏻‍♀️
Onhan se hienoa jos mahtuu vanhoihin vaatteisiin... Hyvä niille joille se onnistuu.. mutta ei sen pitäisi olla paha niille jotka ei siinä onnistu 🤔

Ihan esimerkkinä..
Yks tuttu jäi eläkkeelle ja mahtuu edelleen vihkipukuunsa, ja naimisiin hän on mennyt 19 vuotiaana... Ja onkohan 4 vai 5 lastakin..
Lähipiirin naisista ei löytynyt ketään toista, jotka mahtuisivat hääpukuunsa vielä... Joten aika harvinaista on... 🤔😅

Minun häistä on vasta kohta 13 vuotta... Ja meni vain 2 vuotta häistä etten mahtunut enää pukuun... Toivon kyllä että joskus vielä mahtuisin...
Olin kuitenkin silloin jo 27 vuotias ja toki ylipainoinen, mutta en niin paljon mitä nyt... 🙈

Hyvähän niitä tavoitteita on olla, mutta muistakaa kohtuus ja rakkaus myös omaa itseä kohtaan 🧡 yritän itsekin opetella sitä 🧡

Muokattu viimeksi:
En todella ole mikään ulkonäkökeskeinen, mutta nää kokomuutokset raskauden ympärillä oli kyllä järkyttäviä. Mulla nousi kiloja heti ensimmäisellä kolmanneksella kauheasti, vaikka siinä ei vielä pitäisi tulla juuri mitään! Yhteensä nousi ihan oman painoindeksin maksimi, 16kg, ja lähtöpaino oli jo valmiiksi oma ennätyspaino siihen mennessä. Kyllä se oli stressaavaa, ja vielä enemmän kun tuntuu että painonnoususta puhumista vältellään.

Se painojärkytys oli itselle niin suuri, että päätin olla vaan itselle armollinen, enkä alkaa yrittämään mitään itselle uutta ja outoa painon tiputtamista varten. Enkä halunnut vaarantaa vauvan saamaa ravintoa minkään tason dieetillä, vaan herkuttelin ihan normaalisti. Imetys alkoi onneksi sujua tosi hyvin ja päätin nauttia ulkoilmasta vaunulenkkien muodossa niin paljon kun vain tuntui hyvältä. Pelkästään sillä tiputin 22kg tuosta huippupainostani, eli 6kg alle lähtöpainon, ja pääsin normaalipainoisten kirjoihin. Ja siinä on nyt pysynyt ehkä vuoden. Käyn puntarilla max kerran puolessa vuodessa, että en ole ihan joka grammasta tietoinen 😂

Tällä järkyttävän pitkällä avautumisella vaan haluan sanoa ensikertalaisille ettei ihan oikeasti kannata stressata sitä raskauspainoa, koska sen kanssa voi käydä kuinka vaan.

Mulla on myös tullut itselle parempi fiilis kehosta, vaikka uikkarit on vaihtunutkin kokopukuiseksi 🫣 Jotenkin olen ylpeä siitä mitä mun kroppa on käynyt läpi, vaikka olenkin ehkä uudelleenmuotoutunut raskauden seurauksena.

Takaisin