Raskaaksi 2025

Syön välillä ihan hyvällä omallatunnolla. Ajattelen, että kokonaisuus ratkaisee ja tärkeintä on se, mistä ruokavalio pääsääntöisesti koostuu, ei ne satunnaiset poikkeukset 😊 Toisaalta oon huomannut, että en voi olla herkkujen suhteen liian lepsu, koska mitä enemmän niitä syö, niin sitä enemmän tekee mielikin 😬 Usein noudatan sellaista, että en osta kotiin herkkuja, mutta kylässä/jos käydään kahvilassa tms. syön vapautuneesti mitä on tarjolla. Mulla myös säännöllinen liikunta motivoi syömään (enemmän, mutta) terveellisesti, joten yritän panostaa hyvään liikuntarutiiniin 🙌
Toi on kyllä ihan totta, että mitä enempi syö niin tekeekin vaan enempi mieli! 😬 Hetken kun on ilman mitään herkkuja niin ei niin kovasti niitä tee edes mieli.

millon kannattais testata
Joillain harvoilla näkyy jo dpo9, toisilla menee ainakin dpo12 ennenkuin näkyy mitään. Itse meinaan odottaa dpo10. Mulla ainakin niin kovat valeraskausoireet päällä tässä odotellessa niin en voi niistä päätellä yhtään mitään. Jokatapauksessa testi kannattaa tehdä aamupissasta, jolloin pidätys ollut koko yön yli .

Esikoisen raskauden alku oli muistaakseni ihan oireeton aluksi ja testasin vasta viikko sen jälkeen kun kuukautisten olisi pitänyt olla, eli joku dpo20. Miten maltoinkaan odottaa, vaikka ihan tietoinen yritys oli päällä.

Olipa tänään muuten säikähdys. Pikaisen vessakäynnin yhteydessä pönttöä vetäessä katsoin pönttöön; verisiä papereita! No mulla on vuotanut nenä ja olinkin just aikaisemmin heittänyt niitä papereita pönttöön vetämättä. Kyllä siinä sekunnin sadasosassa jo lähes elämä vilisi silmissä.

Mulle soitteli gyne kilpirauhasen vetikoevastauksesta joka viitteessä, mutta ylärajoilla. Olisi siis ehdotellut lääkityksen aloitusta pienellä annoksella, mutta kun kerroin että olenkin raskaana niin varattiin vain aika varhaisultraan 😊 Mutta tosiaan yksityinen aloittaa vissiin joissain tapauksissa lääkityksen, vaikka arvo olisi viitteessä mutta on siellä ylärajoilla. Sanoikin että julkisella ei yleensä aloiteta ennen kuin on viitteen yli..

Mulle soitteli gyne kilpirauhasen vetikoevastauksesta joka viitteessä, mutta ylärajoilla. Olisi siis ehdotellut lääkityksen aloitusta pienellä annoksella, mutta kun kerroin että olenkin raskaana niin varattiin vain aika varhaisultraan 😊 Mutta tosiaan yksityinen aloittaa vissiin joissain tapauksissa lääkityksen, vaikka arvo olisi viitteessä mutta on siellä ylärajoilla. Sanoikin että julkisella ei yleensä aloiteta ennen kuin on viitteen yli..
Mulla aloitettiin keväällä julkisella kilpirauhaslääkitys kun TSH oli 3.9 (edit: laitoin vahingossa 4.9) eli viitearvon rajalla. Veikkaan että vaikutti raskautumiseenkin kun se oli viimein 2.1 nyt juuri ennen tärppiä. Usein annosta pitää vielä nostaa raskaana ollessa, mä sain nyt ohjeen että jatkan toistaiseksi samaa annosta ja uusi verikoe taas 6 viikon päästä. Ymmärtääkseni se arvo siis halutaan raskautta toivovilla ja raskaana olevilla pitää alle 2.5. Toivon mukaan saat sitten yksityiseltä siihen lääkityksen! 😊

Muokattu viimeksi:
Meillä tulee kyllä herkuteltua ja menee kyllä ihan kausissa, kesällä menee ehkä ”mättöä” enemmän.

Mulle kesävauva oli vähän stressaava kokemus, toukokuun puolivälissä syntynyt ja pelkäsin että vauva ylikuumenee. Toki kun oli esikoinen niin ehkä toisen kanssa osaisi olla rennommin. Oon toivonut meille toista syyskuukausille mutta eipä tuota näy itse voivan päättää niin tulee sitten kun tulee.

Täällä on nyt kp4 menossa, viime kierto vihdoin alle 40 päivää, 37 päivää! Sain sitten jonkun kuumeflunssan ja eilinen tuli vaan maattua. Chatgpt:ltä jo kyselin onko tuhoon tuomittu kierto kun kipulääkettä menee yms. Mutta sanoi että ei pitäisi vaikuttaa kun ei oviksen aikaan ole kipeänä.

Mulla aloitettiin keväällä julkisella kilpirauhaslääkitys kun TSH oli 4.9 eli viitearvon rajalla. Veikkaan että vaikutti raskautumiseenkin kun se oli viimein 2.1 nyt juuri ennen tärppiä. Usein annosta pitää vielä nostaa raskaana ollessa, mä sain nyt ohjeen että jatkan toistaiseksi samaa annosta ja uusi verikoe taas 6 viikon päästä. Ymmärtääkseni se arvo siis halutaan raskautta toivovilla ja raskaana olevilla pitää alle 2.5. Toivon mukaan saat sitten yksityiseltä siihen lääkityksen! 😊
Mulla oli tosiaan TSH 3.052. Ultran yhteydessä tosiaan keskustellaan lääkityksen aloituksesta ja varmaankin kontrolloidaan tuo arvo vielä uudestaan jonkin ajan päästä 😊

mua jänittää tehä se testi koska en tiiä mitä tää mahdollisen lapsen isä ajattelee jos testi on posi varmaan painostaa aborttii

mua jänittää tehä se testi koska en tiiä mitä tää mahdollisen lapsen isä ajattelee jos testi on posi varmaan painostaa aborttii
Anteeksi jos utelen liian henkilökohtaista liian suoraan, mutta olette tainneet kuitenkin yrittää pidemmän aikaa, ainakin oot palstaillut useamman kuukauden? Jokaisella toki omat henkilökohtaiset tilanteet, mutta oletteko nyt yrityksen aikana yrittäneet selvittää asiaa tätä molempien kumppaneiden kanssa? Varmasti sun stressitaso laskee jos saatte puhuttua asiat selväksi ennen raskautumista. Ja toki jos nyt olet raskaana, teet juuri niinkuin sinusta itsestä tuntuu parhaalta kokonaistilanteessa. Jos koet painostusta, hae tukea joltain muultakin läheiseltä ihmiseltä. ❤️

Omanapa; dpo8 nega testi. Joo on aikaista mutta on se aina pettymys, olisi niin kiva nähdä joku haamulainen edes. Puhdas nega on aina niin ankeaa. 😂 Koitan järkeillä ettei tässä vielä tarvitse näkyä, ja mulla edellisissä raskauksissa näkynyt vasta myöhään testeissä. Mutta silti, HÖH.

@Hailey Sama höh täälläkin! Dpo10 ja nega.

Rfsun herkkä testi tuotti taas kyllä toisen viivan pikkasen testiajan jälkeen. Mikähän logiikka näissäkin on? Välillä ilmestyy ja välillä ei 🤷‍♀️ onkohan sillä mitään tekemistä hcgn kanssa vai tulisko osaan testeistä joka tapauksessa vaikka vedellä? Joskus ollut just hiukan testiajan jälkeen ihan reilusti punertava viiva. En näitä roskista oo kaivanut mut kun pöydälle jää niin sit tulee huomattua kuitenkin.

edit: testailen toki lähipäivinä uusiksi ja sillä tulee sit selkeys. Ihmetyttää vaan kun näitä testiaika+10 min punaisempiakin viivoja on usein tullut.
20250820_075833.jpg

Muokattu viimeksi:
@Feronia mulla saapui eilen tulokset, TSH 4.71, tuloksissa luki että 4 olis yläraja? Nyt toivon että saan lääkärin soittoajan asap, koska parilta ihmiseltä jo kuullut, että kilpirauhaslääkkeestä saa melkein tapella, vaikka tuo TSH olisi yli viitearvojen. Kuinka nopeasti sulla laski tuo arvo lääkityksen aloittamisen jälkeen? Oliko T4-arvo viitteissä vai alle?

Mä oon just sellainen ihminen joka ei kestä yhtään odottelua, niin turhauttaa maksimit, jos tän takia ei raskaudu eikä saa edes mitään apua siihen.

@Noora992 jep oma esikoiseni syntyi toukokuun loppupuolella ja lapsen ekana päivänä tulivat uskomattomat helteet… olihan se helle stressaavaa, mutta onneksi oli ilmastointilaite jo asunnossa valmiina niin sitä sit huudatettiin. Mulla ei oo juuri lainkaan pienen koon vaatteita kun lapsi oli vaippasiltaan käytännössä kaksi ekaa kuukautta.

Oma kokemus oli että tekisin uudestaan. Jotenkin koin niin helpoksi että ”perunavaiheen” lapsella ei oo vaatteita eikä tarvi pukea. Kostealla vain pyyhkäisi läpi jos oikein kuuma meinasi olla ja koko ajan tissi suussa.

Noista kilpirauhasarvoista niin miulle sanoi työterveyslääkäri, että vain sillä tyroksiinilla on väliä sen lääkityksen säätämisen kannalta. Eli se tsh on pelkkä tiedonvälittäjä kilpparille ja seurataan sitä veren tyroksiiniarvoa. Jos tyroksiini pysyy hyvällä tasolla, vaikka tsh korkea niin ei kannata toimia.

@Feronia mulla saapui eilen tulokset, TSH 4.71, tuloksissa luki että 4 olis yläraja? Nyt toivon että saan lääkärin soittoajan asap, koska parilta ihmiseltä jo kuullut, että kilpirauhaslääkkeestä saa melkein tapella, vaikka tuo TSH olisi yli viitearvojen. Kuinka nopeasti sulla laski tuo arvo lääkityksen aloittamisen jälkeen? Oliko T4-arvo viitteissä vai alle?

Mä oon just sellainen ihminen joka ei kestä yhtään odottelua, niin turhauttaa maksimit, jos tän takia ei raskaudu eikä saa edes mitään apua siihen.
Toivottavasti ottavat sut vakavasti kun yrität raskautua! Tuntuu että julkinen terveydenhuolto toimii tosi hyvin silloin kun nainen yrittää raskautua tai on raskaana 😅 Ja sulla on kuitenkin arvo yli viitearvon!

Nyt kun katsoin niin muistin omani väärin, muistin että viitearvo olisi ollut 5.0 ja mulla juuri sen alle mutta se viitearvo onkin 4.0 eli se mun olikin aluksi 3.9! T4 oli myös viitearvon sisällä, laitoin tulokset alle.

Mulla kokeiltiin ensin minimiannosta 25 mikrog ja jäätiin seuraamaan, ja siinä on sitten pysytty, ettei toisaalta myöskään mene liikatoiminnan puolelle. Voi olla että saat järeämmän annoksen kun on yli viitearvon. Tässä mun mittaustulokset, kävin kaivamassa Omakannasta (Keski-suomen hyvinvointialue):

31.3. TSH-tulos 3.9 (nippanappa viitearvoissa), T4 oli 15.0 (reilusti viitearvoissa)
17.4. tk-lääkärikäynti jossa katsottiin verikokeiden tulokset, todettiin että pyritään alle 2.5 TSH raskautta toivovilla ja alkoi heti lääkitys minimiannoksella 25 mikrog
20.5. kontrollimittaus, TSH-tulos 3.1
4.8. kävin itse mittauttamassa, TSH-tulos 2.1
14.8. äitiysneuvolaa varatessa hoitaja pohti että onkohan sama annos vielä ok raskaana, sanoi että lääkäri tsekkaa
20.8. tk-lääkäri laittoi viestiä, uusi kontrolli 6 viikon päästä ja silloin tarkistetaan taas TSH, t4v ja TPO ab.

Muokattu viimeksi:
Tämän toisen kumppanin kanssa on eka yrityskierto josta sovittiin ja sitten hän vain muutti mielensö parissa päivässä ku peitonheiluttelut ehtineet tapahtua

@Pikkuviikuna joku toinen viiva tuossa testissä näkyy mutta mä en osaa sanoa näistä testeistä mitään kun en oo pitkiin aikoihin käyttäny. Tai en ainakaan muista että oisin käyttäny.

@Syssymyssy viime vuoden loppupuolella tuli vihdoin kilpirauhasen vajaatoiminnan käypä hoito suositus. Sen mukaan lääkitys aloitetaan jos TSH on yli viitteiden ja T4-V alle viitteiden. Jos pelkkä TSH on yli viitteiden niin sen pitäisi olla yli 10 että aloitettais lääkitys. Kuitenkin raskauden aikana TSH pitäis olla alle 4. Mulla on aloitettu aikanaan vuosituhannen alkupuolella lääkitys vaikka mulla oli TSH vähän yli viitteiden ja T4-V viitteissä. Arvot parani heti ensimmäisen kuukauden aikana ja lääkitystä on säädetty aika paljon näiden vuosien aikana.

Täällä odotellaan ovista tapahtuvaksi. Talletteluja on tehty parin päivän välein jos ovis nyt tuliskin yllättäin. Pari viime kiertoa joista sain kemiallisen, on ovis ollut kp 16 ja nyt on menossa kp 14. Jos huomenna tulis testiin plussa niin vois sen jälkeen taas jäädä piinailemaan. Täytyy saada mies vielä mukaan siihen asti että varmasti on ovis ollut. Mulla se kipuilee niin selkeästi ettei voi erehtyä ja lämmöt nousee.

Kerroin miehelle että sain positiivisen näköisen testin toissa päivänä. Toissa päivänä kun tuosta sanoin oli sitä mieltä että teen sen digin. No tein sen digin eilen muutaman tunnin pidätyksen jälkeen ja "ei raskaana" no en sitten ole vaivautunut tekemään enään testjä koska epäilen joko viallista testiä toissa päivänä tai kemiallisista. Kumpi tahansa niin ei tässä kyllä raskaana olla. Joka sinänsä huojentavaa ja ehkä tyhmä noin sanoa, mutta koska jotain olisi varmaan vialla ollut kun vuotoa tuli reilu kolme päivää. Niin seuraavaa yritystä kohti. Jatkoin tänään testaamista ovistesteillä ja ei vielä ole lähellekään. Mutta varmaan loppu viikolla ensi viikon alussa kun kumminkin eilistä selkeämpi viiva niissä.

Ja ihana olo tuli eilen kun miehen kanssa tästä yrityksestä juteltiin... Niin huomasin että hänkin ottaa tämän tosissaan. 🤭 Puhuttiin esim. liukuvoiteista ja oli huolissaan onko meillä mitä käytetään sopiva. Että haittaako se siittiöitä. Tutki ihan asiaa ja löysi jonkun jutun että parasta olisi olla käyttämättä mitään liukuvoiteita jos toivoo raskautta. Löysin itse samaa tietoa että siittiöt pysyisivät hedelmöityskykyisinä parhaiten ilman mitään keinotekoista liukastinta...

Mutta joka tapauksessa kivaa kun mieskin tutkii asioita. 😊 Ja on nyt taas aloittanut gelee royalen syönnin kun uskoo että siitä voisi olla apua kun lukenut siitäkin. Pitänee itsekkin muistaa nyt tunnollisesti syödä lisäravinteet. 🤣 Kun tuo foolihappo vähän jäänyt tois sijaiseksi, muistanut onneksi rautalisän ottaa.

Sori pitkä viesti omista jutuista...

Noista kilpirauhasarvoista niin miulle sanoi työterveyslääkäri, että vain sillä tyroksiinilla on väliä sen lääkityksen säätämisen kannalta. Eli se tsh on pelkkä tiedonvälittäjä kilpparille ja seurataan sitä veren tyroksiiniarvoa. Jos tyroksiini pysyy hyvällä tasolla, vaikka tsh korkea niin ei kannata toimia.
Äh, olin skipannut tän viestin ihan täysin :No Evil Monkey: Mulla siis T4-V viitearvoissa, mutta ihan alarajalla.

Takaisin