Kuinka vauva sai alkunsa?

6/24 Keskeytynyt keskenmeno
5/25 kemiallinen
7/25 taas plussa

Ollaan ajateltu että tulee jos on tullakseen 🥰
Onhan tää ihmeellistä ku mun piti olla lapseton hankalan endon takia mutta näköjään oikean miehen kanssa kaikki on mahdollista 🥰❤️

Meillä esikoinen 6/24 ja sen jälkeen sain seuraava tulla, jos tulee. Tammikuussa alkoi kuukautiset ja kierto oli aivan mitä sattuu, koska imetin ja imetän edelleen. Touko-kesäkuussa vuotoa tuli parin viikon välein ja mietinkin, miten tässä edes voisi raskaaksi tulla. Kyselin tk:sta apua outoihin vuotoihin ja sain neuvoksi seurata vielä kuukauden ajan. Varmaan viikko kysymisestä tunsin ensimmäistä kertaa koskaan järkyttävän kovaa ovulaatiokipua ja siltä kerralta sitten tärppäsi🥰

Päätettiin aloittaa yrittäminen, itselläni sairaus joka vaikuttaa hedelmällisyyteen niin senkin takia haluttiin aloittaa ns. "ajoissa". Alunperin ideaali olisi ollut hankkia lapset esim 28 vuotiaana. Nyt tulen olemaan 27 lapsen syntyessä. Kolmannesta kierrosta tärppäsi enkä voinut uskoa kuinka nopeasti raskautuminen loppujenlopuksi tapahtui.

Esikoinen on syntynyt 6/24 ja puhuttiin, että toista vois alkaa yrittämään niin, että ikäeroa tulisi lähemmäs 2 v. En halunnut sitä pienemmällä ikäerolla. Imetän esikoista ja vaikka kierto palasi synnytyksen jälkeen n 4-5 kk kohdalla suhteellisen säännöllisenä, mietitytti että tuleeko ovulaatiota imetyksen vuoksi. Tikutin ja siinä näkyi ovulaatio ja heti samasta kierrosta sitten tärppäsikin 😍 ikää on jo yli 40, joten olen tästä iloisen yllättynyt!

Kesäkuisen -23 jälkeen pohdittiin, että koska voisi olla hyvä aika aloittaa toisen yritystä. Päätettiin marraskuussa -24, että tammikuussa -25 voitaisiin aloittaa yritys. Joulukuussa -24 tein yllätys plussan, joka todettiin nt-ultrassa keskeytyneeksi. Pidettiin taukoa yrityksestä ja pari kiertoa "yritettiin".

Tämä plussa oli myös hämmennys, sillä puoliso oli ollut kovassa kuumeessa muutama viikko ennen ovulaatiota. Joten varauduin jo 3kk odottamaan siittiöiden uusiutumista 😆 Minulla oli kummalliset "kuukautiset" 3 päivän mittainen niukkaa vuotoa. Meni muutama viikko ja olo oli aivan mahdottoman kummallinen ja tein yllätyksekseni positiivisen raskaustestin.

Meillä taustalla yritystä 12 vuotta. Ei hoitoja, pcos kiusana ja mulla on niin paljon ylipainoa ettei hoitoihin olisi mitään asiaa. Pari vuotta sitten tein ekaa kertaa ikinä positiivisen raskaustestin. Silloin testiä tehdessä jo oli semmoinen olo, ettei raskaus ole todellinen eikä siitä kaivattua perheenlisäystä saada. Nyt ei oo samanlaista vahvaa tunnetta epäonnistumisesta, mutta keskenmeno pelottaa ihan hirmuisesti. Vauva olisi enemmän kuin tervetullut näitten kaikkien vuosien jälkeen. Vähän semmonen kohta loppuu aikakin kesken olo (täytän tänä vuonna 36v).

Mulla on taustalla PCOS ja sairaalloinen ylipaino, miehen kanssa tavattiin 8 vuotta sitten ja jätettiin ehkäisy pois 7 vuotta sitten. Välillä mulla ei ollut omaa kiertoa ollenkaan ja gynekologi arvioi, että ovuloin hyvällä tuurilla kerran vuodessa. Kokeiltiin vaikka mitä lääkkeitä ja lisäravinteita PCOS:n ja lihavuuden hoitoon, mutta huonolla menestyksellä. 8/23 kävin lihavuusleikkauksessa, jotta lapsettomuushoidot olisivat tulevaisuudessa mahdollisia, ja sen jälkeen oli vuosi käytettävä ehkäisyä ennen lupaa yrittää raskautta uudelleen.

Uutta yritystä takana 8/24 alkaen. Painoa on pudonnut liki 64 kg ja kierto muuttunut melko säännölliseksi jo 1,5 vuotta sitten. Aloin tuolloin melkein vuosi sitten tikuttaa ovulaatiota ja suureksi ihmeeksi oon nyt ovuloinut melkein joka kierrossa! Keväällä käytin Cyclogestiä loppukiertojen tukena tiputtelun takia, ja Ovumian kanssa oli jo suunnitelma hoidoista. Mä oon ollut psyykkisesti aivan riekaleina jatkuviin negatiivisiin testeihin ja kierrosta toiseen elämiseen enkä uskonut yhtään siihen, että meillä tärppäisi luomusti.

Päätettiin miehen kanssa pitää kesätauko yrityksestä. Ja kuinka kävikään. 🥺 Elämäni ensimmäisen kerran raskaustesti näytti kahta viivaa nyt heinäkuussa. Tää on ollut melko epätodellista aikaa, mutta näin tässä kävi, kaikkien vuosien jälkeen. ❤️ Ikää 32 vuotta.

Muokattu viimeksi:
Aloimme yrittämään elokuussa 2023 ja aavistelin, ettei tästä tule ihan helpoin matka. Hakeuduimme kunnalliselle maaliskuussa 2024 ja sain PCOS-diagnoosin. Asiat eteni järjettömän hitaasti, vasta maaliskuussa 2025 saimme hoitokontaktin eteenpäin (meidän julkisella ei tehdä mitään hoitoja). Tällöin myös sain reseptin metformiiniin, insuliinin hoitamista varten. Inseminaatioita tehtiin huhtikuussa ja toukokuussa tuloksettomasti. Tämän jälkeen meidät lisättiin IVF-jonoon jonne oli tarkoitus mennä lokakuussa. Päätimme ensimmäistä kertaa yrittämisen aikana ottaa rennommin ja mennä fiiliksen mukaan, ei tikutteluja eikä väkinäistä ajoittamista talletteluun. Ensimmäisessä kierrossa hoitojen jälkeen plussasin ensimmäistä kertaa koskaan 😭 💝 Matka on ollut äärettömän raskas ja koetellut perustavanlaatuisesti elämän tarkoitusta, mutta plussan jälkeen tuntui, että kaikella onkin tarkoituksensa. Toivon, että kaikki menee hyvin loppuun asti 💗

Mulla on taustalla PCOS ja sairaalloinen ylipaino, miehen kanssa tavattiin 8 vuotta sitten ja jätettiin ehkäisy pois 7 vuotta sitten. Välillä mulla ei ollut omaa kiertoa ollenkaan ja gynekologi arvioi, että ovuloin hyvällä tuurilla kerran vuodessa. Kokeiltiin vaikka mitä lääkkeitä ja lisäravinteita PCOS:n ja lihavuuden hoitoon, mutta huonolla menestyksellä. 8/23 kävin lihavuusleikkauksessa, jotta lapsettomuushoidot olisivat tulevaisuudessa mahdollisia, ja sen jälkeen oli vuosi käytettävä ehkäisyä ennen lupaa yrittää raskautta uudelleen.

Uutta yritystä takana 8/24 alkaen. Painoa on pudonnut liki 64 kg ja kierto muuttunut melko säännölliseksi jo 1,5 vuotta sitten. Aloin tuolloin melkein vuosi sitten tikuttaa ovulaatiota ja suureksi ihmeeksi oon nyt ovuloinut melkein joka kierrossa! Keväällä käytin Cyclogestiä loppukiertojen tukena tiputtelun takia, ja Ovumian kanssa oli jo suunnitelma hoidoista. Mä oon ollut psyykkisesti aivan riekaleina jatkuviin negatiivisiin testeihin ja kierrosta toiseen elämiseen enkä uskonut yhtään siihen, että meillä tärppäisi luomusti.

Päätettiin miehen kanssa pitää kesätauko yrityksestä. Ja kuinka kävikään. 🥺 Elämäni ensimmäisen kerran raskaustesti näytti kahta viivaa nyt heinäkuussa. Tää on ollut melko epätodellista aikaa, mutta näin tässä kävi, kaikkien vuosien jälkeen. ❤️ Ikää 32 vuotta.

Tämä tarinasi on valtavan inspiroiva, ja toivottavasti luo uskoa muillekin, jotka kamppailee näiden asioiden kanssa 💗 Meilläkin taikasanana oli kesätauko, miten elämä voikin yllättää ✨💝

Esikoisen kanssa yritettiin eka sellaiset reippaat puoli vuotta ennen kuin vakavoiduttiin ja tein ovulaatiotestit. Ekasta tikulla löydetystä ovulaatiosta lähti raskaus käyntiin.

Nyt tokalla kierroksella on kyllä jo kaikki pelissä sylki ovulaatioteisteistä tikku ovulaatiotesteihin ja kehon lämmön mittaukseen. Sormet ristissä että saisin positiivisen raskaustestin seuraavan kolmen kuukauden aikana!

Tämä tarinasi on valtavan inspiroiva, ja toivottavasti luo uskoa muillekin, jotka kamppailee näiden asioiden kanssa 💗 Meilläkin taikasanana oli kesätauko, miten elämä voikin yllättää ✨💝

Kiitos! Ja ihanaa kun teilläkin tauko auttoi! 🩷 Mä olen siis jo miettinyt, että en ikinä voi tunnustaa kenellekään "lakkaatte vaan yrittämästä niin tärppää" -tyypille, että tää on tapahtunut kesätauon aikana - en kestäisi sitä tietäväistä ilmettä. 😂 Koska näinhän se ei välttämättä laisinkaan mene, ja lapsettomuuden takana voi olla mitä tahansa syitä, ja montako kertaa mä olen tuon lauseen saanut näiden vuosien varrella kuulla.

Kiitos! Ja ihanaa kun teilläkin tauko auttoi! 🩷 Mä olen siis jo miettinyt, että en ikinä voi tunnustaa kenellekään "lakkaatte vaan yrittämästä niin tärppää" -tyypille, että tää on tapahtunut kesätauon aikana - en kestäisi sitä tietäväistä ilmettä. 😂 Koska näinhän se ei välttämättä laisinkaan mene, ja lapsettomuuden takana voi olla mitä tahansa syitä, ja montako kertaa mä olen tuon lauseen saanut näiden vuosien varrella kuulla.
Hyvä pointti 😂 sieltä tulee vielä klassinen "mitäs mä sanoin"-kommentti 😁 mutta todellisuudessa on varmasti täysin sattumaa, että onnistutaan vaikkei yritetä.

Myö yritettiin noin puolitoista vuotta ennen kuin tärppäsi. Mulle todettiin lapsettomuustutkimuksissa PCOS tyyppiset munasarjat ja sain kesäksi metformin lääkkeen saatesanoilla palataan syksyllä asiaan. Sitten ei mennyt kuin muutama kierto niin tärppäsi ihan luomuna. ♥️

Esikoinen syntyi 11/24 ja sovittiin, että aloitetaan yritys, kunnkierto alkaa synnytyksen jälkeen. Ekat kuukautiset tuli 30.6. ja sain tikutettua ovulaation ja tallettelut meni kohdalleen ja tärppäsi ekasta kierrosta. Haluttiin pieni ikäero, mutta ei ihan osattu odottaa, että ekasta tärppäisi ja tulikin vähän yllätyksenä. Siksi alotettiin heti yrittämään, jos sattuukin menemään kauemmin🙈

Esikoinen syntyi 11/24 ja sovittiin, että aloitetaan yritys, kunnkierto alkaa synnytyksen jälkeen. Ekat kuukautiset tuli 30.6. ja sain tikutettua ovulaation ja tallettelut meni kohdalleen ja tärppäsi ekasta kierrosta. Haluttiin pieni ikäero, mutta ei ihan osattu odottaa, että ekasta tärppäisi ja tulikin vähän yllätyksenä. Siksi alotettiin heti yrittämään, jos sattuukin menemään kauemmin🙈
Tämä meille vasta esikoinen mutta sama ajatus että ruvetaan toista yrittämään niin pian kuin mahdollista, kun kierto palautuu jne🥰

Ollaan miehen kanssa oltu yhdessä 15 vuotta, ehkäisy tosin jätettiin pois neljä vuotta sitten. Epäsäännöllinen kierto yhdistettynä miehen työhön joka vie häntä maailman ympäri ei ole se helpoin yhdistelmä. Ajatuksena ollut, että tulee jos on tullakseen eikä mihinkään hoitoihin näihin minun ekstra kiloilla edes pääsisi. Kevään aikana sain tiputettua painoa 10kg, miehellä kesällä muutaman kuukauden kesäloma ja kesän helteet sai halut erityisesti hyrräämään ja sitten tadaa, raskaustesti näytti plussaa 😍 Ollaan tästä ihan super innoissamme 🩷

Takaisin