Raskaaksi 2025

Mä en tiedä, kun en ole tikkuun saanut mitään muuta kun yhtä tai kahta haaleaa viivaa. Womanlogin mukaan tänään, mut ei mitään tuntemuksia.
Eikös oviksestakin voi tulla vähän vuotoa? Ootko aiemmin saanut oviksen kiinni jollain testillä?

@Pilkki24
Hoitojen tarvehan tulee lisääntymään siitäkin syystä että meneillään on maailmanlaajuinen siittiökato, johon ei tarkkaa syytä tiedetä. Ennen normaali sperman tiheys oli 40 milj/ml, nykyään 15 milj/ml vaikka elintavat (tupakointi, ravitsemus yms) on nykyään parempaa. Muistan nähneeni uutisen että siittiöiden kehittämistä laboratorioissa on tutkitaan. 🤔

@Pilkki24
Hoitojen tarvehan tulee lisääntymään siitäkin syystä että meneillään on maailmanlaajuinen siittiökato, johon ei tarkkaa syytä tiedetä. Ennen normaali sperman tiheys oli 40 milj/ml, nykyään 15 milj/ml vaikka elintavat (tupakointi, ravitsemus yms) on nykyään parempaa. Muistan nähneeni uutisen että siittiöiden kehittämistä laboratorioissa on tutkitaan. 🤔
Muovi, ylipaino, ultraprosessoitu ruoka, liikkumattomuus, ilmansaasteet? 🤷‍♀️ kuka tietää. Ainakaan elämä ei ole yhtä terveellistä kuin ennen ja lapsia tehdään myöhemmin. Miehilläkin siittiöiden laatu heikkenee iän myötä.

Minusta on vaan surullista, että sitä lääketieteellistä apua tarvitaan enemmän. Olisi hyvä tietää juurisyitä tuohon laadun heikkenemiseen ja puuttua mieluummin niihin.

Ja itse ainakin olen vähän sellainen luomuhippi joissain asioissa niin se tuntuu kauhean tunkeutuvalta ajatukselta, että kohta pitäisi jotenkin lääketieteellisesti auttaa meitä saamaan lapsia aikaiseksi. Meillä tosin syy taitaa olla minussa, vaikka se syy ei ole vielä selvinnytkään.

Muovi, ylipaino, ultraprosessoitu ruoka, liikkumattomuus, ilmansaasteet? 🤷‍♀️ kuka tietää. Ainakaan elämä ei ole yhtä terveellistä kuin ennen ja lapsia tehdään myöhemmin. Miehilläkin siittiöiden laatu heikkenee iän myötä.

Minusta on vaan surullista, että sitä lääketieteellistä apua tarvitaan enemmän. Olisi hyvä tietää juurisyitä tuohon laadun heikkenemiseen ja puuttua mieluummin niihin.

Ja itse ainakin olen vähän sellainen luomuhippi joissain asioissa niin se tuntuu kauhean tunkeutuvalta ajatukselta, että kohta pitäisi jotenkin lääketieteellisesti auttaa meitä saamaan lapsia aikaiseksi. Meillä tosin syy taitaa olla minussa, vaikka se syy ei ole vielä selvinnytkään.
Ilmansaasteita on ainakin kaupungeissa vähemmän nykyisin ja miesten eliniänodotekin noussut että jotain hyvää on entiseen verrattuna. 😅 Oma epäilys on kemikaalit ja mikromuovit. Osahan voi johtua ihan sikiöaikaisesta altistumisesta.

Ymmärrän tuon ajatuksen. En ole edes hiuksia koskaan värjännyt (turhaa kemikaalikuormaa), mutta hoitoihin sitä mennään.

Kyllä me 50v päästä nauretaan miten vanhanaikaisia käsityksiä ja nimenomaan uskomuksia meillä on vaikka minkä asian terveellisyydestä tai terveettömyydestä. Ärsyttävää vaan on ettei auta sitten 50v päästä tietää miten tänään pitäisi elää. Vaikea olis kuvitella tupakkaa tai muovia terveelliseksi, että aika monta huonoa me osattais varmaan jo karsia. On se jännä jos ihmiset elää pidempään, mutta lapsien saanti-ikä vaan alenee.

Kyllä me 50v päästä nauretaan miten vanhanaikaisia käsityksiä ja nimenomaan uskomuksia meillä on vaikka minkä asian terveellisyydestä tai terveettömyydestä. Ärsyttävää vaan on ettei auta sitten 50v päästä tietää miten tänään pitäisi elää. Vaikea olis kuvitella tupakkaa tai muovia terveelliseksi, että aika monta huonoa me osattais varmaan jo karsia. On se jännä jos ihmiset elää pidempään, mutta lapsien saanti-ikä vaan alenee.
Mie luulen, että suurin syy on elintavat ja sitten se ympäristö. Kyllähän se vähentää niitä hedelmällisiä vuosia. Jos liikutaan vähemmän, syödään epäterveellisemmin, ollaan ylipainoisia ja eletään toksisessa ympäristössä niin silloinhan on vaan tärkeämpää tehdä lapset nuorena. Sitten taas meidän kulttuuri ja työelämän rakenteet ei varsinaisesti tue sitä biologiaa.

Kuten Pilkki24 kirjoitit niin yhteiskunnan rakenteet ja tavat ei tue lasten nuorena tekemistä, paitsi ehkä sitten jos käy ammattikoulun, saa työpaikan ja sit "tekee" lapset...? Jos lähtee lukemaan lukion tai ammatillisen jälkeen eteenpäin, ei kyllä monikaan meidän yhteiskunnan rakenne kannusta hankkimaan lapsia ennen valmistumista ja työpaikkaa... Ja taas sitten politiikassa puhutaan taas samaa mitä 20 vuotta sitten, että nuoret pitää saada opiskelemaan korkeakouluihin ja haetaan duunarit muualta... 🙄 Voisi kait se mennä toisinkin päin? Tai sekaisin? Nyt on osaajapulaa kaikissa "tasoissa"...

Ei ole mustavalkoista eikä helppoa... 🤷🏻‍♀️🤦‍♀️

Itse sain PCOS diagnoosin 23-vuotiaana, opinnot kesken, mies juuri jäänyt työttömäksi.... Ei tuntunut silloin järkevältä lääkärin kehoitus tehdä heti lapset... Eihän sitä silloin ymmärtänyt, ei sopinut meidän elämän tilanteeseen ja suunnitelmiin... Mutta eihän sitä ole milloinkaan oikeaa hetkeä...

Nyt näyttää pahasti siltä, ettei niitä lapsia saada ollenkaan... 😭 Mutta ehkä vielä yritetään jonkun aikaa... 🤔 Jospa tuo mies suostuisi ensi käynnille syksyllä 🙏🏻

Voisko tässä olla nyt jotain toivoa? Dpo7, tänään ollut menkkamaista jomotusta, vaimeaa kylläkin. Kirkasta limaa, en muista semmosta aiemmin muutaku ennen ovista.
Kävin saunassa ja kun vilkaisin peiliin niin rinnanpäät oli suipot ja tuli tipat maitoa 😳 Mutä ihmettä ? Ei oo maitoa näkyny sennjälkeen kun lopetin pumppauksen. Mull oli päivällä semmonen jännä olo kuin olis maito noussut mut ajattelin vaan et mä kuvittelin sen.
Onko kellään ollu ja lopputulos ois ollu se plussa 🥰 Huomenna taas testit ui, tänäänkin jo dippasin 😅 Terveisin testihullu 🤭😂

Mä uin itteni nyt mukaan tänne! Meillä esikoinen nyt 7.5kk ja keskiviikkona otan viimesen minipillerin. Me haaveillaan toisesta lapsesta ja sovittiin, että syön n. 6kk pillereitä ja sit aletaan kattelee toisen yrittämistä. Esikoisesta raskauduin noin 9kk pillereiden lopettamisen jälkeen ja käytännössä heti kun lopetin tupakoimisen. Tämä ikävä tapa alkoi uudestaan nyt kesällä, mutt tarkoitus ajaa sekin alas korvaamalla röökinhimot suklaalla.

Esikoisesta ilmoitettiin heti plussan jälkeen kaikille, mutta nyt koen että en halua seuraavaa toivottavaa plussaa jakaa heti. Tosi paljon jännittää ja pelottaa mm. sekundäärinen lapsettomuus sekä keskenmenot ja kohtukuolemat. Niitä en esikoisen kohdalla osannut pelätä tai jännittää. Tosi paljon jännittää myös mahdollinen synnytys, vaikka paperilla se meni hyvin. Fiilis on pitkään ollut, että en ole varma haluanko alateitse synnyttää.

Jännityksellä odotan ensimmäisiä kuukautisia synnytyksen jälkeen ja sitä että onko menkkakivut pahemmat mitä ennen.

Mulla oli pari viikkoa sit ruskeaa vuotoa, mutta raskaustesti oli nega. Tein sen jälkeenkin vielä varmaan viisi eri testiä, nekin negoja, joten tämä vuoto jäi mysteeriksi.

@Kesäheinä85 itse sain kanssa endometrioosidiagnoosin joskus parikymppisenä ja ennemmin pöyristytti lääkärin kehoitus tehdä lapset nuorena. Oli huono parisuhde ja muutenkin olin aika ulalla itseni kanssa. Mutta oikeassahan se lääkäri sinällään oli, vaikka itse sitä toimintaa silloin paheksuin ja kauhistelin. 🙄

Googlasin asiaa itseasiassa, en ole varma oliko tämä juuri se artikkeli, jota muistelin, mutta samaa asiaa. 😅 Eli siis mahdollisesti nyt nautitaan niistä suurten ikäluokkien kemikaalialtistusten hedelmistä, onneksi nykyään on paljon tiukemmat säädökset myrkkyjen käytöstä! Harmi vaan että yritykset kehittävät samaa tahtia uusia yhdisteitä kun edelliset ehditään tutkia.

@Selah @Pilkki24

Miehen siittiöntuotanto on huipussaan 19 vuoden iässä ja se pysyy ennallaan 29-vuotiaaksi asti. Siittiöiden määrä ja laatu kuitenkin määräytyvät jo sikiövaiheessa ja vauvaiässä.

– Mutta mikä siellä on tärkeintä, se tarkentuu tutkimuksessamme. Meitä kiinnostaa erityisesti altistuminen ympäristön kemikaaleille ja se, mikä merkitys niillä on siittiötuotantoon, Jorma Toppari kertoo.
---
Tutkimustuloksista Toppari odottaa innolla ympäristön kemikaalien vaikutusten lisäksi muun muassa sitä, miten geneettiset muutokset periytyvät isältä pojalle. Eli käytännössä sitä, miten jo isoäidin raskausaika on mahdollisesti vaikuttanut pojanpojan elämään.

Pidempi juttu aiheesta https://yle.fi/a/20-310107
Nimenomaan äitiin kertyneet pysyvät ympäristömyrkyt voivat johtaa poikalapsen siittiötuotannon häiriintymiseen, mahdollisesti jopa lopuksi ikää.

Eli elintavoilla ei ole sittenkään väliä ellei tyyliin tupakoi.

Googlasin asiaa itseasiassa, en ole varma oliko tämä juuri se artikkeli, jota muistelin, mutta samaa asiaa. 😅 Eli siis mahdollisesti nyt nautitaan niistä suurten ikäluokkien kemikaalialtistusten hedelmistä, onneksi nykyään on paljon tiukemmat säädökset myrkkyjen käytöstä! Harmi vaan että yritykset kehittävät samaa tahtia uusia yhdisteitä kun edelliset ehditään tutkia.

@Selah @Pilkki24

Miehen siittiöntuotanto on huipussaan 19 vuoden iässä ja se pysyy ennallaan 29-vuotiaaksi asti. Siittiöiden määrä ja laatu kuitenkin määräytyvät jo sikiövaiheessa ja vauvaiässä.

– Mutta mikä siellä on tärkeintä, se tarkentuu tutkimuksessamme. Meitä kiinnostaa erityisesti altistuminen ympäristön kemikaaleille ja se, mikä merkitys niillä on siittiötuotantoon, Jorma Toppari kertoo.
---
Tutkimustuloksista Toppari odottaa innolla ympäristön kemikaalien vaikutusten lisäksi muun muassa sitä, miten geneettiset muutokset periytyvät isältä pojalle. Eli käytännössä sitä, miten jo isoäidin raskausaika on mahdollisesti vaikuttanut pojanpojan elämään.

Pidempi juttu aiheesta https://yle.fi/a/20-310107
Nimenomaan äitiin kertyneet pysyvät ympäristömyrkyt voivat johtaa poikalapsen siittiötuotannon häiriintymiseen, mahdollisesti jopa lopuksi ikää.

Eli elintavoilla ei ole sittenkään väliä ellei tyyliin tupakoi.
Minä kyllä ymmärsin tuosta ylen jutusta, että tutkijat nimenomaan sanoivat, että elintavoilla ja ympäristöllä lienee iso merkitys ja ettei miesten hedelmättömyyden syistä ole tarpeeksi tietoa.

Tärkeä aihe tutkittavaksi joka tapauksessa ja toivottavasti aiheesta selviää tulevaisuudessa lisää. 👍🏻

Meillä tulee syksyllä vuosi yritystä täyteen, ja vaikka toisaalta varmasti helpottavaa kun saa ehkä sitten lisää apua ja keinoja, niin silti huomaan että se on myös tietyllä tavalla pettymys, jos hoitoihin "joutuu turvautumaan". Vaikka eihän siinä pitäisi mitään olla! Mutta jotenkin sitä suhtautui yrityksen alussa niin optimistisesti, että sitten jos ei luomuna onnistukaan niin harmittaa. Jännää on se, että en ajattele toisten kohdalta laisinkaan näin, vaan itseltäni! Mutta varmaan myös vaikuttaa se, että mun lähipiirissä ymmärtääkseni ihmiset on raskautunut suht helposti, enkä taida tietää juuri ketään joka olisi ollut hoidoissa :Face Without Mouth: Tai ainakaan siitä kertoneet. Nää on niin herkkiä aiheita, enkä laisinkaan halua aiheuttaa kellekään pahaa mieltä näillä pohdinnoilla :red-heart: Mutta jaan vaan rehellisesti, mitä itsellä päässää pyörii nyt..
Samoja ajatuksia ja tunteita on tullut käytyä läpi täälläkin. Ekan kerran kolahti nuo samat kelat jo vuosi sitten omalla kohdallani. Se pettymys siitä, kun pitikin alkaa tarvitsemaan ihan ulkopuolista apua, ihan kauhistutti sanana jo "lapsettomuushoidot". Ja nimenomaan toisten kohdalla en suhtaudu asiaan noin vaan omalla kohdallani, tietenkin -__- ihan hanurista. Auttaa, kun pääsee purkamaan rehellisesti ajatuksiaan vertaisille, hyvä vaan kun jaoit :red-heart:

Paljon onnea @sinitaivas !

Täällä on monta pitkään yrittänyttä. Onko teillä jotain konkreettisia vinkkejä/ajatuksia jotka on auttaneet jaksamaan henkisesti tätä jatkuvaa yritystä? Tai onko siinä ollut jotain helpompia vaiheita tai että siihen tottuu? Kaikki vinkit/kokemukset kiitos! 🙏
Täällä yksi. En oikein ees tiedä onko mulla konkreettisia vinkkejä.. Mutta voisin kuitenkin mainita muutaman asian, joita ilman tuskin olisin jaksanut tätä matkaa kulkea.

Aloitin pitämään omasta mielenterveydestä huolta (terapia) jo ennen lapsettomuuden kokemista ja vaikka siellä keskityttiin käsittelemään pääasiassa aivan muita asioita niin pääsin loppua kohden käsittelemään hiukan myös lapsettomuutta. Oon yrittänyt vaikuttaa omiin elintapoihin jättämällä haitat minimiin. Mulla on ollut opiskelut suureksi onnekseni pitämässä ajatukset muualla. Läheiset joille oon voinut avata asiaa ja jotka ovat auttaneet omalta osaltaan (konkreettinen esimerkki: äitini muun muassa maksoi joululahjaksi mulle gynekäynnin yksityisellä, kun uskalsin kertoa ääneen lapsettomuudesta puoltoista vuotta sitten :loudlycrying::Two-hearts:) tää foorumi ja vertaistuki.
Niin ja se on tietysti auttanut ainakin mielenrauhan kanssa, että on tehty tutkimuksia niin minulle kuin miehellekin. Ilman niitä olisin jo seonnut epätietoudesta.

Vähän samaa vikaa. Kävin tosi paljon päässäni läpi sitä mahdollista hoitoihin menoa, kun ajattelin, että oma vika kun en tehnyt lapsia nuorena niin mitä minä nyt hoitoihin menisin. Enkä siis paheksu muiden hakeutumista hoitoihin, vaikka pidän kyllä yhteiskunnallisena ongelmana niiden tarpeen lisääntymistä (tästä olen aloittanut kokonaisen ketjun 🙊).
Mua jäi kiinnostaaman tää sun ketju, haluaisitko linkata sen tähän tai yv:llä? :Relieved Face:

Mä niin tykkään tästä viestistä. Samoja keloja täälläkin ja ihanaa etten oo yksin niiden kanssa.

Mua jäi kiinnostaaman tää sun ketju, haluaisitko linkata sen tähän tai yv:llä? :Relieved Face:

@gooseberry siellä keskustelu rönsyilee, mutta siis itseä mietityttää edelleen tuo aihe etenkin nyt kun se on itselläkin ajankohtainen uhka.

Ei tosiaan ensin edes ajateltu, että turvauduttaisiin hoitoihin ja edelleen ajatus tuntuu vähän vieraalta. Ja millä tasolla niihin sitten tarvittaessa lähdetään niin se on edelleen kysymysmerkki. Olen jo päässyt yli siitä "en ansaitse hoitoja, kun olen tehnyt tällaiset ratkaisut elämässä" -vaiheesta, mutta edelleen jotenkin pelkään, että onko se mahdollisen tulevan lapsen kannalta paras saada alkunsa hoitojen avulla. Nämä ovat vain vähän hankalia kysymyksiä, kun ei niihin ole kovin yksiselitteisiä vastauksia.

Takaisin