Treeniryhmä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Misa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä yksi HIIT kotitreenailija 🙋🏼‍♀️ treenien tarkoituksena kohottaa kuntoa yleisellä tasolla. Tykkään kun hiitissä tulee hengästyminen ja lihaskunto samassa. Ajansäästöä pikkulapsiarjessa 🤣 aloitin syksyllä jostain postpartum-treeneistä, sitten tein Treenihetki-kanavan jumppia, ja nyt oon löytänyt sopivasti haastetta semmoiselta youtubekanavalta kuin Growingannanas 😄 Teen jumppia kehonpainolla, käsipainoilla tai kahvakuulalla 😊 x-hyppyliikkeissä ja punnerruksissa joudun vielä vähän kevittämään. Hypyissä hanttiin laittaa lantionpohja, joten teen pienemmällä liikelaajuudella. Punnerruksissa ei vaan riitä voima tehdä koko sarjaa polvet irti maasta.

Kuntosalille pääsystä haaveilen. Autotallista meiltä löytyy kyllä tanko, kiekot ja telineet. Tammikuussa kävin niitä kokeilemassa, mutta vielä on core ja lp-osasto liian heikkoa siihen 🥲 fyssarille pitäis taas vaivautua kysymään vinkkejä miten edetä asian suhteen. Ja jos malttais niin voishan sitä punttistella rautojen kanssa, kun malttais vaan tehdä pelkällä tangolla eikä latoa kiekkoja päihin. Muut lihakset kun mahdollistaa mulla latoa sitä rautaa, mutta core ei nyt vielä oo palautunut samaa vauhtia kuin vaikka reidet 😅

Täällä ykai joka yrittää myös treenata. Kotijumppaa teen meidän kotisalilla, mut VIHAAN LIHASKUNTOA! En ymmärrä miten kukaan voi nauttia siitä :No Evil Monkey: Yritän tehdä 3krt/vk, mut joka kerta on sellainen olo, et VMP! Haluiaisin vaan käydä tanssimassa, juoksulenkillä metsässä ja joogassa. Ne on mun suosikkilajit. Aiemmin kävin crossfitissä, joka teki lihaskuntopuolesta edes vähän siedettävämpää, mutta täällä pikkukylässä ei ole mitään sellaista tarjolla.

Miten ihmeessä motivoitte itteänne niiden painojen liikutteluun?

Täällä ykai joka yrittää myös treenata. Kotijumppaa teen meidän kotisalilla, mut VIHAAN LIHASKUNTOA! En ymmärrä miten kukaan voi nauttia siitä :No Evil Monkey: Yritän tehdä 3krt/vk, mut joka kerta on sellainen olo, et VMP! Haluiaisin vaan käydä tanssimassa, juoksulenkillä metsässä ja joogassa. Ne on mun suosikkilajit. Aiemmin kävin crossfitissä, joka teki lihaskuntopuolesta edes vähän siedettävämpää, mutta täällä pikkukylässä ei ole mitään sellaista tarjolla.

Mulla on taas ihan ykkösrakkaus toi kuntosali, joskus kävin vielä voimannostokurssilla niin ai että 😍😄

@litranmitta mulla on se perifit-laite lantionpohjan harjoitteluun, josta oon kyllä tykännyt! Muuten ei kyllä tulis tehtyä niin usein ja keskittyneesti. Ja lantionpohja on kytköksissä syviin vinoihin vatsoihin. Mä oon noita syviä vatsoja treenannu juurikin noiden youtube-kymppiin avulla, mutta kyllä fyssarikäynnin jälkeen oon saanu vielä enemmän teho niihin kun käytiin vielä kädest pitäen tekniikka läpi 👍🏻

Mä jotenkin niin nautin siitä kun saa vetää failureen tai edes lähes failureen asti! Ja parasta on kun huomaa että kehitystä tulee, ja painoja saa aina välillä lisätä 😊

Sen sijaan cardio ei niin innosta ja salitreenin alkulämppäkin tuntuu vähän pakkopullaltakin useimmiten. Salitreenin jälkeen kyllä yleensä menen porraskoneeseen tai soutulaitteeseen 10-15 min ajaksi niin että saa hyvän hien. Mutta paljon enemmän nautin salitreenistä.

Mä heitin villin kortin tälle aamulle, ja kävin juoksemassa! Edellisistä juoksenteluista onkin aikaa yli kolme vuotta 😱 esikoisen alkuraskaudessa taisin viimeisen juoksulenkkeilyn käydä joskus ennen joulua. Tässä välissä on painoa ollut niin paljon ettei puhettakaan juoksusta. Nyt oon kevyempi kuin silloin 2021 kesällä-syksyllä, ja kun noita hiittejä on taustalla niin halusin käydä kokeilemassa. Oltiin lähdössä mummolaan, joten mies keksi että mä lähden edeltä juoksemaan ja poimivat mut matkalta kyytiin. Itse päätin että puoli tuntia haluan etumatkaa. Kerkesin 36 minuuttia ja hiukan vaille 5 kilometriä hölkätä kun nappasivat mut kyytiin! Lähtötilanne (useamman vuoden tauko, kaksi vauvaa, esikoisen vauvavuoden jälkeen ihan nollista rakenneltu kunto) huomioon ottaen siis ihan huikea suoritus 😁 pidin sykkeen siinä n. 70 % sykealueella, jaksoin juosta koko ajan, olo autoon noustessa oli yhä sellainen että vielä olis maistunut juosta, ja mikä tärkeintä, olin yhtä leveätä hymyä juostessani 😍 lantionpohjakaan ei tehnyt mitään tuntemuksia, vaikka sitäkin jännitin etukäteen! Voi olla, että pieni lenkkikärpänen puraisi ja omaa aikaa pientä lenkkiä varten tulee vaadittua jatkossa 😁

Itse ainakin olen jättänyt punttien nostelun vähemmälle/pois silloin kun se ei ole napostellut ja tehnyt niitä lajeja jotka kiinnostaa. Ei kaikkien tarvitse käydä kuntosalilla ollakseen hyvässä kunnossa, liikunnasta pitää nauttia.

Itse ainakin olen jättänyt punttien nostelun vähemmälle/pois silloin kun se ei ole napostellut ja tehnyt niitä lajeja jotka kiinnostaa. Ei kaikkien tarvitse käydä kuntosalilla ollakseen hyvässä kunnossa, liikunnasta pitää nauttia.
Ite oon samaa mieltä, et elämässä on monta epämiellyttävää asiaa mitä pitää hoitaa pakostakin (esim. siivous ym, nurmikonleikkuut, lumityöt, pyykinpesu jne) et miksi käyttäisin vielä vapaa-aikani sellaiseen, mistä en tykkää. Mutta samaan aikaan taas inbody mittauksen mukaan mun lihasmassa on alhaisella tasolla ja olisi hyvä edes päästä sinne normaaliin. Että olisi pakko tehdä lihaskuntokin :Crying Cat Face:

Nyt oon tehnyt 3-4krt/vk aika sillai varovasti vielä,kun neljännestä synnytyksestä kohta vuosi. Nyt hiljattain alkanut laittaa enemmän painoa ja moninivelliikkeitä. Inbodyn mukaan 4kk oli tullut 1,5kg lisää lihasta, muttei se ole tarpeeksi.

Luulisi että lihaskuntoa riittäisi 2krt/vk??🤔 Painoa ei ole tarvetta pudottaa, vaan ehkä jopa lisätä

Ite oon samaa mieltä, et elämässä on monta epämiellyttävää asiaa mitä pitää hoitaa pakostakin (esim. siivous ym, nurmikonleikkuut, lumityöt, pyykinpesu jne) et miksi käyttäisin vielä vapaa-aikani sellaiseen, mistä en tykkää. Mutta samaan aikaan taas inbody mittauksen mukaan mun lihasmassa on alhaisella tasolla ja olisi hyvä edes päästä sinne normaaliin. Että olisi pakko tehdä lihaskuntokin :Crying Cat Face:

Nyt oon tehnyt 3-4krt/vk aika sillai varovasti vielä,kun neljännestä synnytyksestä kohta vuosi. Nyt hiljattain alkanut laittaa enemmän painoa ja moninivelliikkeitä. Inbodyn mukaan 4kk oli tullut 1,5kg lisää lihasta, muttei se ole tarpeeksi.

Luulisi että lihaskuntoa riittäisi 2krt/vk??🤔 Painoa ei ole tarvetta pudottaa, vaan ehkä jopa lisätä
2x viikossa riittää vallan hyvin lihaksen tekoon, mutta se on pitkäjänteistä hommaa etenkin meillä naisilla. Minusta tuo 1,5kg 4kk kuulostaa hyvinkin loistavalta. Ja lihaskuntoakin voi harjoittaa monella tapaa, ei se välttämättä tarkoita kuntosaliharjoittelua painoilla.

Oon samaa mieltä, että kannattaa tehdä sellaista mikä innostaa itseään. Mutta ei sekään huono ole että koittaa innostua kuntosalista, niinkin voi käydä että se alkaa tuntua kivalta vasta myöhemmin. Jos kuitenkin pitkään käy ja aina tuntuu vaan kurjalta, ehkei se silloin ole paras vaihtoehto.

Mä en aiemmin yhtään tykännyt kuntosalista. Vuosi sitten vaan halusin kokeilla uudestaan yli 10v tauon jälkeen, ja yllättäen huomasinkin että se tuntuikin kivalta ja jälkifiiliskin mitä parhain.

Tänään taas aikainen aamutreeni. Ei ollutkaan vielä maven vuoro, muistin väärin. Tässä treenissä oli pakko parissa liikkeessä (pystärit smithissä ja ojentajat taljassa) tehdä vähän matalammilla painoilla kuin ennen taukoa, kun ei vaan kyennyt samaan kuin aiemmin. Tylsää. 😕

Ja totesin taas että polven ojennus on vaan jotain ihan kauheaa 🤣 Se polte on niin hirveän tuntuista! Onneksi on vain kaksi sarjaa niitä ohjelmassa, koska ennen tokan sarjan aloitusta piti kyllä hetki vaan psyykkailla taas, että kyllä selviän siitä hengissä ja onneksi on vain yksi kärsimyskerta jäljellä. 😂 Mikään muu liike ei tunnu yhtä pahalta vaikka tekisi ihan jaksamisen loppuun saakka. En kyllä noita viitsi jättää tekemättäkään, kun ne kyykyt piti poistaa ohjelmasta polvivaivan takia, ja kyllä noi loppujen lopuksi kestää. 😁

Mutta hyvä fiilis jäi tästäkin ja oli taas kiva aloitus päivälle. 🌞

IMG_3677.jpeg

Voihan sitä lihaskuntoa tosiaan harjoittaa muutenkin kuin kuntosalilla. Ja tosiaan kyllä mullakin se saliharrastus aina vaatii muutaman viikon että pääsee siihen imuun jos on tullu taukoa. Kaikki liikunta on kotiin päin mutta itse en kyllä skippaisi lihaskuntoa. Lihasmassa ja -voima kun tahtoo varsinkin naisilla jo vaihdevuosien hormonimuutosten myötä heikentyä reippaasti ja lihakset rasvoittuvat. Jos pitkällä tähtäimellä hakee motivaatiota niin ihan se että pääsisi helposti sängystä ylös sitten mummona eikä tulis niin herkästi kaikkia kolotuksia kun tukilihakset on kunnossa. Mä en tiedä onko täällä muita kolmekymppisiä jotka treenaa jo vaihdevuosia ja eläkettä ajatellen 😆 mutta nyt on tuhannen taalan paikka harjoitella se lihaskuntoharjoittelun tapa ja hankkia muutama kilo lihasreserviä !

Täällä yksi innokas kuntoliikkuja. Lajit vaihtuvat aina asuinpaikan ja elämäntilanteen mukaan. Tällä hetkellä taaperoarjessa mukana kotijumpat, vesijuoksu, kuntosali, kävelylenkit ja tässä kevään koittaessa tulee varmasti taas pyöräiltyä, hakattua nyrkkeilysäkkiä ja tehtyä askeltikastreenejäkin enemmän.

2-vuotias oli muuten aivan innoissaan askeltikkaista. 😄 Meni hänellä ihan leikistä ja itse sain kivan pikku treenin siinä muun ulkoilun lomassa.

Joku kysyi tuosta lihaskunnosta niin mie saan motivaatiota ihan vaan siitä, että saan olla yksin omassa maailmassani, vaikka ei ole mitään miunkaan lempihommaa. Nykyään on arki niin hektistä aikatauluttamista, että on ihan mukavaa tehdä jotain yksinkertaista missä saa heittää aivot narikkaan.

@Nila mä oon motivoitunu siitä että pysyisin hengissä mahdollisimman pitkään ja hyvässä kunnossa 😄 iski tajuntaan lapsen synnyttyä ja raskausdiabeteksen myötä että elintavat ei oo kohdillaan ja nyt kaipaa muutosta. Urheilu on selkeesti sellanen minkä kanssa mulla on aina ollu motivaatio-ongelmia, mut tää ajatus että sillä oikeesti pysyy terveenä pidempään on nyt se mikä ainakin tällä hetkellä saa jatkamaan 😄

Suositus tähän väliin podcastista, Dr. Rhonda Patrickin "Found my Fitness" ja nyt erityisesti viimeisin jakso missä puhutaan liikunnan vaikutuksista syövän ehkäisyyn ja hoitoon! Ihan puhdasta kultaa tuo podcast muutenkin kun haastatellaan eri alojen asiantuntijoita lähinnä terveyteen ja tutkittuun tietoon liittyen. Nyt on esim tutkimuksia käynnissä missä on todettu että tiettyihin varhaisessa vaiheessa löydettyihin syöpiin riittää hoidoksi pelkkä reipas urheilu, koko kasvain oli sillä saatu pois! Ja jos hoitoihin päädytään niin liikunta parantaa merkittävästi ennusteita ja sitä miten hyvin kestää niitä hoitoja.

Tuossa tuotiin esiin sellaista yksinkertasta ajatusta, että kun syöpä yrittää elimistössä levitä lähettämällä niitä syöpäsoluja verenkierron mukana etsimään uusia kohteita, niin se reipas urheilu kun laittaa veren liikkumaan reippaammin suonissa niin se on vähän kuin sellanen tehopesu, syöpäsolut ei ehdi kiinnittyä mihkään kun ne huuhdotaan vaan pois 😄 että jos se ajatus jotakuta vaikka motivoi vetämään vähän sitä inhottavaa rääkki-HIITtiä että nyt huuhdotaan kaikki hypoteettiset pahantahtoset solut sieltä pois 😄

Saatte kyllä mut nyt kiinnostumaan tuosta HIIT-treenistä 😄 Nyt on ihan kuivaa, pitäisköhän tänään mennä kuntoportaisiin illemmalla... Sää-sovellus kyllä näyttää huolestuttavasti lumihiutaleen kuvaa ja pakkasta, mutta jos lumi jäisikin tulematta, niin voisi kyllä mennä. 🤔 En tänään aamulla vielä viitsinyt mennä salille, kun jotenkin lihakset on vielä aivan kipeät ja jumissa. Huomenna varmaan jo parempi, niin voisi mennä silloin. Samana päivänä taas ei kyllä jaksa sekä salia että porrastreeniä. Lenkille en vielä viitsi myöskään, kun just ollut ovis, niin alavatsassa edelleen jonkin verran tärinäkipua. Portaissa se ei niin tunnu, mutta juostessa kyllä.

Oviksen myötä myös paino junnaa edelleen, oli tossa ihan järkyttävät turvotuksetkin. Näytin taas ihan siltä kuin olisin tokalla kolmanneksella raskaana. Kalorit pääasiassa pysyneet miinuksella. Kaipa se paino joskus siitä sitten tipahtaa taas vähän alaspäin. Jos ei, niin sitten ei, mutta kyllä se ehkä vähän ärsyttää että on kovasti pitänyt huolen että pysyy kalorivajeella ja tuloksena -0kg 😅 Mutta tää vaje on sen verran vähäinen (noin -300 kcal/pvä) joten toki perus painonvaihtelukin voi jonkin aikaa ns. peittää sitä oikeaa tulosta.

@Misa hormonit voi myös jumittaa aineenvaihduntaa. Miulla kilppariarvot nyt taas aika huonot (vajaatoimintaa lähennellen) niin saa olla tarkkana taas palautumisen ja syömisen kanssa. Huomaa hyvin, kun nuo on nyt synnytyksestä asti seilanneet, että parempina kausina alkaa paino tippumaan ja sitten taas meinaa nousta, kun arvot huononevat.

Toisaalta kyllä voimatasot kohenevat ja ihan on selkeästi tullut lihasta ettei onneksi kaikki aineenvaihdunta ole retuperällä.

Aiemmin on toki myös muu sairastelu jumittanut kaikkea kehitystä, mutta nyt olen jokusen kuukauden saanut aika rauhassa treenata ja se näkyy kyllä kehittymisenä. 😊 En edes aiemmin tajunnut mikä merkitys sillä miun sairastelulla oli kaikkeen! Nyt vaikka kilpparin takia on omat ongelmansa niin siltikin on parempi ja energisempi olo kuin aiemmin.

@Pilkki24 joo, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Musta tuntuu että mulla suurin vaikutus on juurikin tällä ovulaatiolla. Ennenkin on käynyt niin, että lähestyvä ovulaatio lisää turvotusta ihan älyttömästi, menkat puolestaan ei vaikuta kauheammin. Jo muutama päivä oviksen jälkeen paino tipahtaa alaspäin. Katsotaan käykö nyt niin vai jatkuuko jumitusjakso vaan 😄

Sairastelu kyllä katkaisee ikävästi hyvät treenikaudet. Mullakin päiväkodissa käyvän taaperon takia koko ajan pätkii erilaisten tautien takia. ☹️ Olisi kyllä mahtavaa jos edes 2-3 kk saisi putkeen olla terveenä, ei voi kuin toivoa että nyt ei hetkeen tulisi uutta tautia.

Siis eilen taas spinning tunnilla tajusin, kuinka sitä on tosi lyhyessä ajassa kunto kasvanutkin ! Eilen kaikki raskaat osuudet tosiaan mentiin varmaan aika lähellä maksimeja mitä pyörästä lähtee ja hyvin jaksoi. Eikä aktiivisuus kellossakaan noussut 80% korkeemmalle. Kello ei siis ollut kädessä kuin tuon treenin ajan. Aika mahtava fiilis kyllä jäi vaikka taas oli lähtemisen kanssa vaikeuksia. :rolling:

Eilen tuli tehtyä hiit+core, tänään 5 km vaunukävely. Yöunet on tällä viikolla ollut ihan silppua, kun vauva vetäisi sunnuntaina flunssan käyntiin.

Lisäsin muuten mun hiit-treeneissä käyttämiin käsipainoihin hurjat puoli kiloa lisää 😂 Nyt ne on (just punnitsin keittiövaa'alla) reilut 4800 grammaa per käsipaino. Saisi kyllä ehkä lisätä toisenkin pikkukiekon niihin, kun en juuri havainnut eroa.

Tilasin uudet juoksulenkkarit! 🤭 Valitsin Altrat, koska oon totuttanut mun jalat jo niin paljon pj-kenkiin, että uskon normaalin kengän varvastilan tekevän mulle hiertymiä 😬 noissa on siis se sellainen leveä ja pottuvarpaalle suora varvastila, mutta paksummat pohjat kuin pj-kengässä. Mun lenkkireiteille tulee hiekan lisäksi asfalttia, niin kaipasin vähän enemmän vaimennusta mitä omat nykyiset pj-lenkkarit antaa. Juostessa niillä vanhoilla kengillä oli vähän tuntemuksia polvessa, mutta ne ei onneksi jääneet kytemään vaan seuraavana päivänä jalat toimi taas ☺️ veikkaan kipujen syyksi imetyslöysyyttä, uudenlaista rasitusta ja noita ohuita pohjia kovalla alustalla.

Nyt rupean hiitille, kun esikoinen on kerhossa ja vauva nukahti päikkäreille 😁

Kirjoita tähän...
Takaisin