IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulle kävi aivan ensimmäisessä ivf-hoidossa niin, että menkkoja ei kuulunut. Jatkoin synarelaa vielä oliko yhteensä 2 tai peräti kolme viikkoa, kunnes se lopetettiin kun vuotoa ei ollut. Sitten jälkikäteen joku lääkäri HUSissa tajusi, että minun ennen hoitoja käyttämäni ehkäisy olisi pitänyt lopettaa aiemmin.

Minulla oli siis minipillerit käytössä aivan hoitojen alkuun saakka eikä menkkoja niiden aikana. Lääkäri selitti, että vaikka vuotoa ei ollut, on siellä taustalla koko ajan kuitenkin hormonaalinen kierto meneillään. Eli siihen nähden olin aloittanut synarelan väärässä kohtaa kiertoa.

Minähän kyllä kysyin ainakin kolme kertaa ennen hoitojen alkua, että eikö tosiaan tarvii lopettaa ehkäisyä aiemmin. Jätin tapauksesta virallisen valituksen ja lupasivat jatkossa ohjeistaa paremmin henkilökuntaa em tapauksissa. Seuraavilla ivf-kierroksilla menkat tulivat oikeaoppisesti kyllä.
Hei mulla oli syksyllä sikäli sama että olin vetänyt melkein vuoden minipillereitä ja Synarela aloitettiin Tilkassa heti samaan putkeen, taisin vielä muutaman (ehkä 5?) päivää Synarelan kanssa syödä minipillereitä. Ja vuotoa ei tosiaan tullut ollenkaan vaan vasta punktion jälkeen, mutta sitä ei odotettu tulevankaan. Kysta tuli ja outo limakalvo ja nestettä kohtuun, joten tuoresiirtoa ei voitu tehdä. Mikä virhe tossa sun hoidossa siis oli? Kun kuulostaa aika samalta kuin mun setti, jossa ei tietääkseni mitään virhettä käynyt🤔

Mitenkähän ne kolme aiempaa on sitten muodostuneet blastokysteiksi perjantaihin mennessä, kuitenkin klo 13 mennessä on siirrot tehty, samoin pakastus? Mutta hyvä tietää, jos ovat ihan normi aikataulussa sitten 🙂
Tähän en kyllä osaa vastata.
Ehkä ne on kehittyneet jo morulasta varhaisblastovaiheeseen ja tulkittu blastoiksi? Tai sitten ne on kuuluneet siihen alle 1% blastoista jotka saavuttavat blastovaiheen jo päivänä 4. Eihän se mahdotonta ole, vaikka harvinaista onkin.
Lähtökohtaisesti alkiot ovat kuitenkin moruloita päivänä 4.

Esim. Dextrassa tehdään alkioiden pgt-a testausta arkipäivisin, ja koska näyte voidaan ottaa vain blastokysteistä, ajoitetaan testaukseen tähtäävät punktiot ke-pe välille, jotta alkiot saavuttavat päivän 5-7 ma-pe välillä. Siellä ei siis pidetä todennäköisenä että alkiosta tulisi blastokysti päivänä 4.

Juu oon 38v, mutta AMH alle 0,5. Mitä muuten alkiodiagnostiikka maksaa? Voiko luottaa yksityisten hinnastoihin vai tuleeko jotain yllätyskuluja siihenkin?

Täällä myös mietinnässä diagnostiikka jos ei näillä alkioilla tärppää (yhden testipäivä ihan nurkan takana ja yksi vielä pakkasessa). Nyt alkaa olla sellainen olo että menkat on alkamassa, joten katsotaan pääsenkö edes testipäivän saakka ennen kuin vuoto alkaa.

Ainoa mikä hirvittää on se ettei musta tunnu järkevältä hintojen takia testata yhtä tai kahta alkiota, vaan alle pitäisi tehdä useampi keräys ja hintalappu olisi varmasti hirvittävä. Toisaalta kyllähän näihin epäonnistuneisiin siirtoihinkin kuluu koko ajan rahaa, mutta tuntuisi jotenkin aivan kamalalta jos testatuista ei löydy yhtään tervettä alkiota ja luotto siihen että esim kahdesta alkioita löytyisi euploidi on kyllä olematon kun ei tähän mennessäkään ole saatu onnistumista. Ikääkin mulla lähes saman verran kuin siellä.

Lisäksi en haluaisi että alkiota joudutaan montaa kertaa sulatella, joten pitäisi selvittää voiko näytteet ottaa siinä pakastuksen yhteydessä ja pakastaa ne sitten odottamaan lisää näytteitä

Jospa itekkin uskallan osallistua mukaan.
Pakkaseen saatiin 7silmäterää odottamaan. 2pv tuoresiirto oli 15.2.
Punktio oli yhtä helvettiä hyvistä lääkkeistä huolimatta. Mahaa juilinu siitä asti ja turvottanut. Kaiken päälle iski vielä noro😅 Tänään tein huvikseen ekan testin ja irrotuspiikkiä ei enään näy. Nyt saa alkaa tikuttamaan että onko edes hipaisu yritystä ekasta kerrasta. Siirrosta seuraavana päivänä oli tunnin verran kovaa mahakipua ja vähän vaaleanpunaista vuotoa.

Kymmenes epäonnistunut alkionsiirto. Jotenkin tällä kertaa toivo onnistumisesta oli ultimaattisen pientä, ja tässä talossa on asunut suru jo etukäteen. On sydäntä raastavaa saada laskettu aika jota ei tule, kymmenettä kertaa. Kuten aiemmin mainittu, liian vähäinen toivo on myös hyvä syy itsensä syyllistämiseen.

Testasin negatiivisen jo päivää etukäteen, joten pahimmat fiilikset on tosiaan käsitelty nyt sitten jo hyvissä ajoin.

Poimin viesteistänne ideoita, joita pyysin, että lääkäri voisi arvioida minun kohdallani ennen seuraavia siirtoja. Toivottavasti seuraavaan siirtoon mietitään edes jotakin uutta.

Kiitos kaikille vinkkejä ja toivoa jakaneille ❤️

moii, halusin kuulla kokemuksia Synarelan käytöstä ketkä oottee sitä käyttäny 🙂
millaisia oireita teille on suihkeesta tullu, onko ns. tyhjennysvuoto tullut ihan "normaalisti" ja minä kierron päivänä Synarelan alotitte vs. kuinka pitkä kierto?
Meillä siis ivf pitkällä kaavalla meneillään ekaa kertaa, joten tää Synarela uus tuttavuus. tänään 12 pvä Synarelaa ja kierronpäivä 28 (normisti n. 24), mut tyhjennysvuodosta ei tietookaan, enemmänkin munasarjatuntemuksia.. mietin et mahtaakohan se tyhjennysvuoto sieltä vielä tulla, vai voiko tässä mennä joku pieleen...? 🤔
Täällä kans eka IVF menossa, pitkällä kaavalla. Kierto piteni pari päivää normaalista. Pientä pääsärkyä oli, ja pitkästä aikaa vuodon alkaessa tuli järkkymigreeni, ja siitä kunnon päänsäryt jatkui useamman päivän. Vuodon loputtua alkoi kuumat aallot, jotka jatkuu edelleen (pari päivää piikittänyt). Muita oireita ollut pienet mielialaheilahtelut ja aamuyöstä heräilyt. Toisaalta, yösykkeet ei oo varmaan koskaan olleet yhtä tasaisia ja matalalla 😁

Mutta täältäkin luetun perusteella on todella yksilöllistä miten kenelläkin kroppa reagoi, omasta mielestä olen silti päässyt vähällä.

Hei mulla oli syksyllä sikäli sama että olin vetänyt melkein vuoden minipillereitä ja Synarela aloitettiin Tilkassa heti samaan putkeen, taisin vielä muutaman (ehkä 5?) päivää Synarelan kanssa syödä minipillereitä. Ja vuotoa ei tosiaan tullut ollenkaan vaan vasta punktion jälkeen, mutta sitä ei odotettu tulevankaan. Kysta tuli ja outo limakalvo ja nestettä kohtuun, joten tuoresiirtoa ei voitu tehdä. Mikä virhe tossa sun hoidossa siis oli? Kun kuulostaa aika samalta kuin mun setti, jossa ei tietääkseni mitään virhettä käynyt🤔
No minulla ainakin vaan vaadittiin että vuoto pitää pakosti tulla, tai hoitokierto ei jatku. Lopuksi ultrattiin muistaakseni ja todettiin, että limakalvo tai vastaava näyttää väärältä ja hoidot kesken. Eli minipillereiden takia mulla meni se ivf-hoito kesken, ja seuraava oli vasta parin kk päästä.

No minulla ainakin vaan vaadittiin että vuoto pitää pakosti tulla, tai hoitokierto ei jatku. Lopuksi ultrattiin muistaakseni ja todettiin, että limakalvo tai vastaava näyttää väärältä ja hoidot kesken. Eli minipillereiden takia mulla meni se ivf-hoito kesken, ja seuraava oli vasta parin kk päästä.
Oho jännä että noin erilailla! Mulla ne eivät tosiaan ongelmoineet yhtään niistä minipillereistä, vaikka edellisistä menkoista oli melkein kaksi vuotta. Ja tosiaan limakalvo ei mullakaan ollut hyvä tuoresiirtoa ajatellen, mutta eivät sanoneet että vaikuttaisi punktioon. Tylsää että sitten sulla vielä uusi odottelu. Eipä tosin meidänkään kyseinen ivf tuonut tuloksia ja taas jonotellaan.

Hyppäsittekö @Enkelinsiipi ja @Kaihonkukka kumpikin minipillereistä suoraan synarelaan ilman, että tuli tyhjennysvuotoa? Meidän hoitopaikassa vaadittiin pillerien lopetus, tyhjennysvuoto ja sen jälkeen sitten vasta synarela kp21, jonka jälkeen täytyy tulla tyhjennysvuoto (samoin kuin @Enkelinsiipi :llä) ja sitten stimulaatio 😅 hyvin on vaihtelevat käytännöt!

Muokattu viimeksi:
Hyppäsittekö @Enkelinsiipi ja @Kaihonkukka kumpikin minipillereistä suoraan synarelaan ilman, että tuli tyhjennysvuotoa? Meidän hoitopaikassa vaadittiin pillerien lopetus, tyhjennysvuoto ja sen jälkeen sitten vasta synarela kp21, jonka jälkeen täytyy tulla tyhjennysvuoto (samoin kuin @Enkelinsiipi :llä) ja sitten stimulaatio 😅 hyvin on vaihtelevat käytännöt!
Joo hyppäsin ja eivät sitä yhtään epäröineet. Kiinnostavaa toki, voisiko seuraavan ivfn saalis olla jotenkin parempi, kun välissä kierto palautunut🤔

Onko muuten kellään kokemusta kohdun limakalvotesteistä? 😇 Dextran lääkäri suositteli repro4 mutta Tilkan mielestä ihan turhia..

Kyllä, suoraan minipillereistä hoitoihin. Tästä on tosin kohta jo 7vuotta aikaa, eli ehkä ovat päivittäneet ohjeitaan siellä HUSissa. (ja itsekin olen tässä 7 vuoden lapsettomuuselämän aikana oppinut hormoneistani sen verran, että nykyään pitäisin ilman muuta pari kiertoa välissä ennen hoitoja).

Taisin stimulointivaiheessa käydä viikottain, pidin taukoa ajoittain, ja ennen PASia (n. tuntia ennen) kävin akupunktiossa, koska sen kerrottiin lisäävän kohdun verenkirtoa. En ole vannoutunut akupunktiofani, mutta halusin kokeilla kaikki keinot - ja ainakin se rentoutti mukavasti :smiling-eyes:
Meillä oli hoidot Euroopan ulkopuolella (Johannesburgissa), ja kustannukset olivat kurssista johtuen kaiketi alemmat kuin Suomessa (ERA n.800 euroa, FET 2,000, ja 5 alkion PGS 1,600 euroa).

Olikos sinullakin euploideja pakkasessa - oletko ne jo siirtänyt vai vielä suunnitelmissa?

@Pian 41 v. joko soitto tuli, tuliko hyviä uutisia testien suhteen?
Ei tullut soittoa. Tulosten piti tulla viikolla 7. Viimeksi tänään päivällä sanottiin, että tänään iltapäivällä ne tulee. Mutta ei tullu.

Olen niin pahoillani @Cha-cha 😭

@Kaihonkukka vaikka sulla tulee vähemmän soluja kuin mulla, niin terveiden määrä on monta kertaa suurempi! Tuossa iässä vähempi riittää.

Kolmen testaus maksoi 2500. Viimeksi noin 3000. En tiedä miksi nyt oli halvempaa.

En ole varma, onko jotain piilokuluja. Minä vain makselen niin kauan kuin penniäkään tilillä on.

Outo PAS-kierto. 13. Päivä estrogeenia takana. Koko ajan tuntuu, kuin kuukautiset ois alkamassa. Lääkäri sanoi, että johtuisi punktion jälkitilasta vasemmalla. Oikealla oli ihan hiljaista. Vasemmalla näkyi niitä vanhoja folleja tosiaan. Mutta tämä kuukautiskipu ei tunnu vasemmalla, vaan kohdussa. Ja suolistossa polttaa. (Mulla kuukautiset alkaa aina ripulilla, ja sen tuntee etukäteen)

Muokattu viimeksi:
Onko teillä ollut aina ultraus ennen uuden stimulaation aloitusta? Tilkan lääkäri ei pitänyt sitä tarpeellisena, mutta hiukan mietityttää oma toipuminen. Ensimmäinen pitkän kaavan hoito oli joulu-tammikuussa ja munasolukeräys noin kuukausi sitten. Olo tuntuu normaalilta, mutta ei kai siitä voi täysin päätellä mikä tilanne munasarjoissa on.

Onko muuten kellään kokemusta kohdun limakalvotesteistä? 😇 Dextran lääkäri suositteli repro4 mutta Tilkan mielestä ihan turhia..
Ei ole kokemusta, mutta jos hoidot jatkuvat Tilkassa, he eivät ota testitulosta edes huomioon. Tai joku lääkäri saattaa ehkä ottaa, mutta sisäisten ohjeiden perusteella he eivät saa huomioida sitä. Näin lääkäri selitti minulle.

@Kirppuliini tarkotatko oliko ennen Synarelaa vai pistoksia? Mulla tuli vaan kalenterimerkintä että ”aloittaminen kotona” ja siitä alko Synarela sumutukset. Ennen pistoksia oli sit eka ultra. ☺️
Taisin vähän ihmetellä miksi ennen uutta hoitoa et haluttu katsoa onko kaikki ok, mutta en sen enempää sit miettinyt.

Mulla on tehty ja meidän keskenmenojen syy löytyi siitä testistä. Eli jos on yhtään ongelmia kiinnittymisessä tai keskenmenoja niin suosittelen sitä ehdottomasti.

@Kirppuliini tarkotatko oliko ennen Synarelaa vai pistoksia? Mulla tuli vaan kalenterimerkintä että ”aloittaminen kotona” ja siitä alko Synarela sumutukset. Ennen pistoksia oli sit eka ultra. ☺️
Taisin vähän ihmetellä miksi ennen uutta hoitoa et haluttu katsoa onko kaikki ok, mutta en sen enempää sit miettinyt.
Meillä kokeillaan seuraavaksi lyhyttä kaavaa. Ei ole tsekkausta ennen aloitusta, vaan eka ultra sitten useamman pistelypäivän jälkeen. Jännää, kun ei tiedä lähtötilannetta.

Ilmeisesti oletus, että edellisestä hoidosta toivuttu ok, eikä välissä tarvitse tarkistaa tilannetta.

Myös mulla on kokemusta, ja myös meillä näistä selvisi syy sekä keskenmenoon että kiinnittymisongelmiin.

Jos voisin mennä ajassa taaksepäin, tekisin testit jo ennen ensimmäistäkään siirtoa, koska vaikka testi on kallis, on se paljon halvempi kuin epäonnistunut IVF-kierros tai PAS.

Monen testillä löytyvän ongelman voi hoitaa jo ennen siirtoa, joten vaikka Tilkka ei näkisi tähän tarvetta, voi asioita hoitaa kuntoon yksityisellä välikiertojen aikana. Esim. endometriittia hoidetaan antibiooteilla, bakteeriepätasapainoa erilaisilla maitohappobakteereilla ja muilla valmisteilla ja piilevä endometrioosi voi vaatia tilanteen rauhoittamista ennen PAS-kiertoa.

Tietenkään kaikille näissä testeissä ei löydy mitään selittävää tekijää, mutta sekin on varmasti hyvä tieto.

Takaisin