Letrozolin käyttäjiä?

Nyt täytyy kysyä, kun tästä metformiinista niin kovin täällä puhutaan, että mikä sen tarkoitus on? Millä tavalla se tukee insuliinin tuotantoa ja mistä voi tietää, että sille olisi tarvetta?

Täällä nautitaan vielä rajoittamattomasti aamukahvista kp3 ollessa eli letro yk2 starttaa. Maanantaina täytyisi letrot aloitella.

@Allinen Kiitos artikkelin vinkkauksesta, tämä oli tosi hyvä. Heti piti käydä kattomassa omia vanhoja verikokeita ja -21 vuodelta löytyi tulos jossa insuliini oli ok. Täytyypä pohtia pitäisikö varoilta pyytää työterveyden kautta verikoetta, kun ko. mittauksen jälkeen painoa on kertynyt lisää ja bmi mukaan olen ylipainoinen, mutta kuitenkin ns. Normimitoissa aktiivisen liikkumisen kautta. Pcos kuitenkin taustalla, niin mielenkiinto heräsi.

Eipä onnistunut taaskaan mikään tässä kierrossa. Tiputtelu alkoi tänään ja katotaan saadaanko huomisesta kp1. Alkaa oma fiilis oleen aika valmis tän kanssa ja haluaisin siirtyy jo seuraavaan vaiheeseen. Tietääkö joku pitääkö puolisollakin olla kromosomit tutkittu ennenkuin siirrytään seuraavaan hoitokeinoon?

Eipä onnistunut taaskaan mikään tässä kierrossa. Tiputtelu alkoi tänään ja katotaan saadaanko huomisesta kp1. Alkaa oma fiilis oleen aika valmis tän kanssa ja haluaisin siirtyy jo seuraavaan vaiheeseen. Tietääkö joku pitääkö puolisollakin olla kromosomit tutkittu ennenkuin siirrytään seuraavaan hoitokeinoon?
Pahoittelut uudesta kierrosta Mimosa. 😔💔
Mikä teillä olisi seuraava hoitokeino?

Meillä esikoisen yrityksen kohdalla suunniteltiin julkisella että 6. letrozol-OI kierron jälkeen siirrytään kokeilemaan piikitettävillä lääkkeillä OI + inseminaatio. Mitään tutkimuksia ei tuossa välissä olisi tullut. Meidät oli toki alle vuosi sitten tutkittu jo, esim. minulta AMH ja muut "perusasiat" mitä varmaan ekana katsotaan.

IVF-jonoon päästiin myös tuolloin samassa yhteydessä, ja muistelen että IVF-jonoon pääsyn yhteydessä piti olla riittävän tuoreet pvk + HIV testit + siemennestenäyte, mutta ei muuta. Luulen että IVF-suunnittelukäynnillä olisi katsottu sitten tarkemmin tarpeet tutkia spesifejä asioita?

Meiltä ei siis tietääkseni ole koskaan edes tutkittu kromosomeja kummaltakaan.

Kannattaa olla hoitavan tahon kanssa rehellinen että haluatte kokeilla jo muuta. Meillä ainakin julkisella esikoisen yrityksen aikaan toiveet otettiin yllättävän hyvin huomioon. Esimerkiksi lääkärin toimesta sanottiin suoraan ettei inseminaatiosta nähdä meille merkittävää hyötyä vrt. pelkkä OI, mutta jos halutaan kokeilla niin sopii kyllä. Samoin IVF-jonoon päästiin kai normaalia aiemmin, koska itse sitä tosi kovasti toivottiin.

Muokattu viimeksi:
Täälä vissiin aika sama meno. Tänään alkoi tipuuttelemaan tääläki, vähän, mutta kuitenkin. Saas nähdä. Yhtään ei oo mitään menkkakipujakaa ollu havaittavis. La tein rtestin ja se nega. 🤨
Ei auttanu Terotkaa sitte. 🫠 Lugesteroniski saatavuus huanoa 😳
Pettynyt olo taas ittensä.

@Viikuna91 IVF olisi sitten seuraava askel. Tässä alkaa itseltä usko loppua. Lisäks tuntuu että aika hengittää niskaan ja enkä itekkään tästä enää nuorru ja koko ajan vaan menee vaikeammaksi.
Laitoin aamulla viestiä suoraan lääkärille, että haluan edetä hoidoissa. Varmistin myös ettei sitä kromosomitutkimusta vaadita, että se on enemmänkin poissulkeva asia. Ehkä otetaan se puolisolta jos vaikka IVF:kään toimi. Tässä on vaan muutakin rahareikää kun ollaan taloa ostamassa tässä samalla.

@Tellura Onpa ikävä kuulla. Mullakaan ei ole ollu mitään menkkaoireita ja periaatteessa menkkojen pitäisi alkaa vasta loppuviikosta. Mä en oo vielä tehnyt ainuttakaaan r-testiä kun jännittää. Ja ajattelin että teen jos menkat ei oikeasti viikonloppuna ala. Viime kerta jäi niin kummittelemaan.

Mulla kp 28 tänään. Ja oviksesta laskettuna olis menkkojen aikaa. Mutta kalenteri kertoo sitte jotta vasta ke pitääs alaata. Mutta ku tuo kierto niin sekasin ollu ettei oikee enää tiedä mitä se ittellä on. 😵‍💫 Varmasti kummittelee. 😔

Mulla on kp26. Aamulla tiputteli mut ei oo sen jälkeen tullu mitään.

Mä en kans yhtään tiedä mikä mun kiertoni on kun menee vähän miten tykkää.

Tsemppiä uuteen kiertoon siirtyville. ❤️

Täällä on kp11 ja oli nyt ekan letrokierron vasteultra, ja siellä näytti onneksi hyvältä. Limakalvo oli sopivan paksuinen, ovulaatioon menee todennäköisesti vielä jokunen päivä. Saa nähdä aikaistuuko yhtään siitä normaalista kp 15-16. Rakkuloita vaikutti olevan ok määrä. Yksi johtofolli oli, ja toinen vähän epämääräinen, joka saattaa olla myös puhjennut kysta. Pieni kaksosraskausriski siis, mutta meille olisi kaksosetkin tervetulleita. Oli helpottavaa kuulla, että kaikki on kunnossa. 🙏🏼 Letrot ja terot jatkuu samalla tavalla.

Tsemppiä kaikille uutta kiertoa kohti lähteville! ❤️ On kyllä aika henkisesti kuormittava matka tämä perheenlisäyksen yrittäminen…

Täällä on nyt dpo4 takana ja vaikka on aika luovuttanut olo ja olen jo suunnitellut vaikka ja mitä ivf-jonotuksen ajalle, aina välillä tulee sellainen pieni toiveikkuuden pilkahdus et mitä jos tästä kuitenkin olisi tärpännyt… ens perjantaina testipäivä että vielä on aikaa odottaa. Sopivasti samana päivänä ku meillä oli epäonninen inssi, alainen kertoi omasta raskaudestaan ja nyt jotenkin tullut sellainenkin ajatus että on hyvä ja oikein että mä en raskaudu nyt heti, koska työnantaja jäisi pulaan jos kahden henkilön tiimi olisi pitkään poissa 🙄 no joo toivotaan että ei nyt tarvitsisi jäädä kaikista projekteista vastaamaan kuitenkaan…

Moi!

Olen lukenut täällä hyviä keskusteluja ja itselläkin on letrotaustaa lapsettomuushoidoista.

Joulukuussa oli kohdunulkoinen, ja eka kierto käynnissä sen jälkeen, ei vielä letroja tai muuta apua käytössä, luomuna mennään.

En tajua yhtään. Kp 10-12 tienoilla oli kipuja sun muita oireita, mutta ovisplussaa ei tullut digitestiin, yleensä siihen tulee plussa kun ovis on.

Kävin juuri gynellä tänään kp 15. Siellä Ultrassa näkyi aktiiviset munasarjat, 11,6 mm follikkeli, kohdun limakalvo 4,6 mm. Keltarauhasta tai puhjennutta rakkulaa ei näkynyt.
Ovulaatio ei siis ole parhaillaan tapahtuva asia, eikä ole varmuutta myöskään siitä että se olisi tapahtunut pari päivää sitten.

Omalla logiikalla ovulaatio on myöhässä ja tapahtuisi 5-7 päivän päästä jos follikkeli kasvaa sen 1,5-2 mm/pvä. Ehkä aiemmat oireet oli vaan sitä että follikkelit rysähti kasvamaan?

Kierto voi olla vähän mitä sattuu KU:n jälkeen, eli myöhäinen ovis on siinä mielessä mahdollinen.

Lääkäri ei ottanut kantaa, vaan sanoi ettei ole varmuutta tapahtuneesta oviksesta, eikä nyt ole ovulaatiohetki koska follikkeli on tuon kokoinen. Kirjoitti Luget luetaalitueksi kp 16 eteenpäin.

Osaako kukaan kommentoida tähän mitään? Pitäiskö oottaa muutama päivä ja tikutella menemään jos oviksen bongais? Entä aloitanko luget jos se ovis on tulossa?
Keltarauhashormonihan estää oviksen, eli jos aloitan nyt niin ovista ei tuu ennenko seuraavassa kierrossa.

Äääh miten turhauttavaa 😑

@Huurrekoivu tervetuloa! Mä tikuttaisin ovista mutta follikkeli aika pieni ja limakalvo ohut joten saattaa se viikkokin ennen plussaa. Aloittaisin luget vasta ovisplussan jälkeen ja jos ei plussaa tule, viimeistään kp 20.

Mulla on lugesteronin sijaan terolut, ja annettu ohjeeksi että jos ovisplussaa ei tule kp 20 mennessä, kannattaa keltarauhashormoni aloittaa koska kohdun limakalvo ei noin pitkällä ole enää kovinkaan hyvä kiinnittymistä ajatellen tms.. Vähän ristiriitaista kuitenkin kun esikoinen sai alkunsa kun ovulaatio oli noin kp 21-23😅

@Huurrekoivu tervetuloa mukaan! Pahoittelut myös kohdunulkoisesta. 💔

Omalla kohdalla todennäköisesti odottelisin vielä ovista ainakin viikon, enkä aloittaisi lugeja. Jos sulla siis tyypillisesti oma kierto jotenkin kuitenkin toimii. Oman kokemuksen mukaan ovuloimattomassa kierrossa lugejen jälkeen ei uusi kierto käynnisty heti vaan voi mennä se ~ viikko. Joten uskoisin että antamalla ovulaatiolle tilaisuuden tulla myöhemmin, pääsee lopulta nopeammin uuteen kiertoon. Ja on kuitenkin mahdollisuus hyödyntää se ovis, vaikka ei optimaalisin kierto olisikaan.

Kiitos vastauksista @Allinen ja @Viikuna91!

Mulla oma kierto yleensä toimii ja oviskin tulee. Jos on ovuloimaton kierto, menkat alkaa viikon myöhässä.

Mietin että jos nyt venailisin ja tikuttaisin ovista ja antaisin sille mahdollisuuden. Toi on kyllä hyvä pointti että kohdun limakalvo on liian pitkällä aikavälillä vähän kehno ottamaan alkiota vastaan. Mutta toi keltarauhashormoni olis sitten tukena jo valmiiksi ovulaatiota ajatellen, se tuossa ohjeessa on varmaan idea?

Tuolla menetyksen kokeneissa jollakulla oli tullut ovis viikon myöhässä keskenmenon jölkeen, ja siitä oli pieni jäänyt kyytiin. Ihan siksi olin itekin innoissaan, ja toisekseen lääkäri sanoi että munasarjat on tosi aktiiviset, vasemmalla iso folli ja 5-6 pienempää oikealla.

Ihanihan pakko vielä mainita, että laskennallisena ovulaatiopäivänä olin kamalassa flunssassa, huonosti nukkunut ja erittäin stressaantunut. Olo oli sellainen paha pms-ahdistus potenssiin 100. Voisin varovasti kuvitella että se vaikuttaa varmasti ovulaatioon.

Nyt ei varmaan voi muuta kuin toivoa ja odottaa plussaa ja sen jälkeen aloittaa luget.

TÄällä kp 14. Kp 12 käyty ultrassa ja siellä limakalvo 8mm, johtofolli 13mm. Ensin 5 päivää letroja, sitten pistin bemfolaa viikon ja nyt huomenna kp15 pistän irroituspiikin eli ovitrellen. Viides oi-kierto menossa ja nyt mulle määrättiin kolmen päivän päästä irroituspiikistä cyglogest emätinpuikot aamuin illoin laitettavaksi raskaustestiin saakka. Lääkäri olisi jo laittanut mut jonoon ivf-suunnitteluun ja lopettanut oi-hoidot, mutta luuultavasti nyt vielä yks hoito tehdään kuitenkin tän kierron jälkeen vielä toiveestani. Harkitsen vielä siirtoa ivf-hoitojonoon....

Takaisin