IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@ElinaHelmi minustakin tuossa on selvästi punaista väriä, että jotain siellä on ainakin yrittänyt tapahtua! Testaile vielä lisää, tsemppiä!

@Onnenhippu91 tervetuloa mukaan! Onko teillä raskaudet alkaneet hoidoista "helposti" vai oletteko joutuneet yrittämään useamman kerran?

Mä valvoin yöllä parisen tuntia ja menkkakivut piinaa edelleen... Välillä on ihan perinteistä keskellä tuntuvaa menkkakipua ja välillä ovulaatiokivun tyylistä toispuoleista, nyt taas täysin kivuton hetki. Mitään muita vaivoja ja oireita ei ole. Oon tottunut tosi koviin kipuihin ennen menkkoja ja niiden aikana ja nää kivut tuntuu siltä, että menkat alkais niinku NYT tai huomenna. Vaikka vasta kp 23 tänään.

@ElinaHelmi kyllä mäkin siinä haamun näen. Ehkä on ollut kiinnittymisyritys ja näkyy vielä?

Meillä pärähti tänään jo lähes leffaviiva testiin! 😍 Tänään siis 4+3, eli DPO17.
20250202_075224.jpg

Siis ilman kuukautisia välissä vai punktion jälkeisestä kuukautiskierrosta? Minulla ei ole kummastakaan kokemusta, mutta alustavasti olisi suunnitelmissa tehdä toinen keräys heti seuraavasta kierrosta.
@GinGin
Eli kun tässä kierrossa tehtiin punktio, niin seuraava stimulointi + punktio aloitettaisiin taas kun menkat alkaa.

Lukenut monesta paikkaa et on pidetty vähintään yksi kierto taukoa ennen uuden ivf aloitusta.
Päivitystä tähän - munasarjoissani oli punktion jäljiltä edelleen verta ja mustelmaa, joten en aloittanut uutta stimulaatiota tässä keräystä seuranneessa kierrossa. Lääkäri ehdotti stimulaation aloittamista ovulaatiosta, joten sellainenkin on mahdollista, jos haluaa kahdessa peräkkäisessä kierrossa tehdä keräyksen.

Jos aihe kiinnostaa, kannattaa etsiä tietoa hakusanoilla ’back to back IVF cycle’ tai ’back to back IVF stimulation’. IG:ssä thepasinis-tiliä pitävä pariskunta on juuri aloittamassa stimulaation tarkoituksenaan tehdä kolme keräyskierrosta putkeen alhaisen AMH:n ja endometrioosin vuoksi.

Yhdessä kierrossa on myös mahdollista tehdä kaksi keräystä, ja tätä tehdään jos on esimerkiksi kiire saada munasoluja talteen syöpähoitoja edeltävästi. Tästä aiheesta löytyy lisää tietoa hakusanoilla ’duostim IVF’ ja ’dual stimulation IVF’. Joidenkin mukaan tuossa tokassa keräyksessä saadaan paremmin munasoluja, koska siinä stimuloidaan niitä pikkufolleja, jotka eivät ehtineet mukaan ensimmäiseen keräykseen.

@pikkupandanen: on alkaneet helposti, vaikka en koskaan ilman hoitoja ole raskautunut. Esikoinen sai alkunsa toisesta ICSI:sta, toinen kolmannesta ICSI:sta ja kolmas ainokaisesta pakastealkionsiirrosta. Sen takia uskallettiin lähteä vielä yksityiselle kokeilemaan yhtä kokonaista hoitoa+ mahdollisia pakastealkionsiirtoa. Sen jälkeen hoidot loppuu. 😊

Munasolukeräyksestä kulunut 10 päivää. Kivut ja pahoinvointi onneksi poissa, mutta koko ajan olo, että kuukautiset alkamassa. Pitääkin alkaa, koska siirtoon ei päästy, mutta jännä nähdä montako päivää kuluu. Lienee ihan normaalia, että menkkamaisia kipuja ja oloja, kun munasarjat palautuvat sekä stimulaatiosta että punktiosta.

Meillä suunnitteilla uusi yritys ja olisi icsillä. Kaksijakoiset fiilikset, että haluaisin jo päästä etenemään mahdollisimman pian ja toisaalta ajatuksena, että pitäisi antaa palautumisaikaa keholle ja mielelle. Ikää kertyy koko ajan ja tällä polulla kulunut jo kolme vuotta, niin tuntuisi tärkeältä yrittää eteenpäin. Vaikka yksittäisillä kuukausilla ei väliä, niin yhteensä aikaa kulunut vuosia. Ajattelin kysyä Tilkan lääkäriltä mikä on ensimmäinen mahdollinen ajankohta uudelle hoidolle, kun hän sanoi viimeksi, että jono kolme kuukautta. Täällä osa maininnut, että jono voisi olla lyhyempikin ja että yksityisellä tehdään jopa useita peräkkäin.

@GinGin

Päivitystä tähän - munasarjoissani oli punktion jäljiltä edelleen verta ja mustelmaa, joten en aloittanut uutta stimulaatiota tässä keräystä seuranneessa kierrossa. Lääkäri ehdotti stimulaation aloittamista ovulaatiosta, joten sellainenkin on mahdollista, jos haluaa kahdessa peräkkäisessä kierrossa tehdä keräyksen.

Jos aihe kiinnostaa, kannattaa etsiä tietoa hakusanoilla ’back to back IVF cycle’ tai ’back to back IVF stimulation’. IG:ssä thepasinis-tiliä pitävä pariskunta on juuri aloittamassa stimulaation tarkoituksenaan tehdä kolme keräyskierrosta putkeen alhaisen AMH:n ja endometrioosin vuoksi.

Yhdessä kierrossa on myös mahdollista tehdä kaksi keräystä, ja tätä tehdään jos on esimerkiksi kiire saada munasoluja talteen syöpähoitoja edeltävästi. Tästä aiheesta löytyy lisää tietoa hakusanoilla ’duostim IVF’ ja ’dual stimulation IVF’. Joidenkin mukaan tuossa tokassa keräyksessä saadaan paremmin munasoluja, koska siinä stimuloidaan niitä pikkufolleja, jotka eivät ehtineet mukaan ensimmäiseen keräykseen.
Ootko yksityisellä vai julkisella? Mulla aloitettiin uusi stimulaatio nyt suoraan ilman et ultrattiin. Toivotaan et munasarjat on palautunut edeltävästä punktiosta 😅 Vointi on kyllä ollut ihan normaali ja kuukautiset alko ihan normaalin vaihteluvälin sisällä. Kierron pituus vaihtelee 24-28 pv ja nyt kierron pituus oli 24 pv.

Jännittää nyt jo ihan hirveästi et taas suurin osa rakkuloista on tyhjiä, eikä saada ku muutama 😅

Muokattu viimeksi:
Ootko yksityisellä vai julkisella? Mulla aloitettiin uusi stimulaatio nyt suoraan ilman et ultrattiin. Toivotaan et munasarjat on palautunut edeltävästä punktiosta 😅 Vointi on kyllä ollut ihan normaali ja kuukautiset alko ihan normaalin vaihteluvälin sisällä. Kierron pituus vaihtelee 24-28 pv ja nyt kierron pituus oli 24 pv.

Jännittää nyt jo ihan hirveästi et taas suurin osa rakkuloista on tyhjiä, eikä saada ku muutama 😅
Meidän hoidot on yksityisellä. Oma kiertoni jäi 21 päivän pituiseksi, kun stimulaation pituus oli 8 päivää ja Ovitrellen pistin kp 9. En nyt kuitenkaan halunnut tässä kierrossa lähteä tuohon ovulaatiosta alkavaan stimulaatioon talvilomareissun vuoksi, joten saapahan munasarjat toipua 2-3 kiertoa ennen seuraavaa keräystä.

Tsemppiä stimulaatioon ja toivotaan parempaa saalista tällä kierroksella!

Oliko sulla @Kochanie joitain oireita, joista olisi voinut päätellä, ettet ole vielä toipunut punktiosta? Lääkäriltä ymmärsin, että seuraava hoito voidaan sopia puhelinajalla, mutta halutessaan pääsee myös vastaanotolle, jossa enemmän aikaa hoidon läpikäynnille, keskustelulle ja ultraukselle. Lääkäri itse nosti esiin kustannukset ja sanoi, että hänen puolestaan keskustelu puhelimessa riittää. Mietin olisiko silti turvallisin käydä vastaanotolla, niin tulisi tilanne tsekattua ultralla.

Oliko sulla @Kochanie joitain oireita, joista olisi voinut päätellä, ettet ole vielä toipunut punktiosta? Lääkäriltä ymmärsin, että seuraava hoito voidaan sopia puhelinajalla, mutta halutessaan pääsee myös vastaanotolle, jossa enemmän aikaa hoidon läpikäynnille, keskustelulle ja ultraukselle. Lääkäri itse nosti esiin kustannukset ja sanoi, että hänen puolestaan keskustelu puhelimessa riittää. Mietin olisiko silti turvallisin käydä vastaanotolla, niin tulisi tilanne tsekattua ultralla.
Minulla oli puhelinvastaanotto jatkoista, ja siinä lääkäri sitten ehdotti ultraa munasarjojen tilanteen tarkistamiseksi. Koska kuukautiseni saattoivat alkaa ennen ultraa (ja alkoivatkin päivää ennen), sain kuitenkin ohjeen aloittaa stimulaatiot kp 2, koska 1-2 päivän turhasta lääkityksestä ei olisi ollut haittaa.

En itse huomannut mitään erityisiä tuntemuksia munasarjoissani vaan mielestäni toivuin punktiosta hyvin. Kuukautiset olivatkin sitten tavallista kivuliaammat ja runsaammat (endometrioosi), mutten osaa sanoa oliko munasarjojen tilanteella vaikutusta tähän.

@GinGin

Mulle tehtiin tämmöinen. Tulos oli ekassa 16 solua -> 2 tervettä alkiota. Tokassa 17 solua -> 1 terve ja 1 mosaiikki. Tilastollisesti varmaan tosiaan hyviä tuloksia tullut, vaikka ei meidän kohdalle sattunut parannus.

Pergoveris-pistokset alkoi Synarela-nenäsuihkeen rinnalle pari päivää sitten, ja seurauksena ihan kauhea lantion alueen kipu, hyvin saman tyyppistä kuin raskauden ajan liitoskivut. Käveleminenkin oli tosi hankalaa. Nyt lantiokipu helpottanut, ja tilalle tuli koko yön jatkunut päänsärky. Mielenkiintoista, toivotaan että saldona hyvä määrä folleja :D Minkälaisia oireita teillä muilla on tullut stimulaatiohoidosta?

@Allure888 itse stimulaatiovaiheesta molemmilla kierroksilla tosi vähän oireita, pari päivää ennen keräystä ei enää tee mieli lenkille kun mahaa juilii ja olo on raskas. Eipä juuri muuta. Punktion jälkeinen oireilu onkin sitten toinen tarina :Grinning Face:

Me odotellaan edelleen tietoa miten meidän alkioille kävi. Tänään ne on kuusipäiväisiä, jos niitä edes on. Sekoan kohta kun ei mitään tietoa tuu! Kysyn vielä kun edelliseen ei kukaan kommentoinut, että missä vaiheessa te muut ootte saaneet tiedon pakastetuista alkioista ja tuleehan se sinne OmaPolulle? Onko joku saanut sen tiedon OmaKantaan? Julkisella siis ollaan.

@Allure888 itse stimulaatiovaiheesta molemmilla kierroksilla tosi vähän oireita, pari päivää ennen keräystä ei enää tee mieli lenkille kun mahaa juilii ja olo on raskas. Eipä juuri muuta. Punktion jälkeinen oireilu onkin sitten toinen tarina :Grinning Face:

Me odotellaan edelleen tietoa miten meidän alkioille kävi. Tänään ne on kuusipäiväisiä, jos niitä edes on. Sekoan kohta kun ei mitään tietoa tuu! Kysyn vielä kun edelliseen ei kukaan kommentoinut, että missä vaiheessa te muut ootte saaneet tiedon pakastetuista alkioista ja tuleehan se sinne OmaPolulle? Onko joku saanut sen tiedon OmaKantaan? Julkisella siis ollaan.
Ainakaan täällä Tampereella ei ole OmaPolkua tietääkseni käytössä, vaan saimme OmaKantaan punktion jälkeisinä päivinä tiedot hedelmöittyneistä munasoluista ja siitä, että moniko näistä meni jatkoviljelyyn. Pakastuskelpoisten alkioiden määrä (0) oli kirjattu OmaKantaan vasta reilu viikko siirron jälkeen. Näin ainakin meidän tapauksessa.

Teijukka: En muista missä olet hoidossa. Hus:silla tuoresiirron yhteydessä kerrottiin moniko oli mennyt pakkaseen, kerran osa oli jäänyt vielä seurantaan, niin kukaan ei ilmoittanut asiasta yhtään mitään ennenkuin laitoin 2 kertaa saman viestin oma polulle, niin sit vasta lopulta biologilta tuli vastaus. Ymmärsin hus ollessa hoidossa, että tuloksen olisi pitänyt tulla omapolulle Ammattilaisen kirjaus alle johonkin, mutta tieto tuli aina runsaasti myöhässä sinne.

Meille tuli tieto hedelmöittyneistä omapolulle, mutta pakastimeen menneistä kerrottiin tuoresiirron yhteydessä. Laita viestiä omapolun kautta, niin saat vastauksen!

OYSissa ollaan. Ja tosiaan viimeksi minäkin sain tuoresiirrossa tietää tilanteen, mitään ei koskaan kirjattu mihinkään. Ei OmaKantaan eikä OmaPolulle. Nyt ei menty tuoresiirtoon joten olen ihan pimennossa kun edelleenkään ei mitään kirjauksia missään ja punktiosta kuusi päivää:loudlycrying: . Laitoin viestiä OmaPolulle jo perjantaina mutta ei siihen ole vastattu. Tämä tuntuu jotenkin vielä piinallisemmalta kuin piinapäivät viimeksi! Johtuu tietenkin edellisestä yllättävän huonosta tuloksesta...

Kuunteleekö lääkärit yleensä kuinka hyvin/ollenkaan omia toiveita esim lääkityksestä? Mä kyllä kovasti haluaisin vaihtaa Gonalin Menopuriin jos tässä vielä joudutaan uusintakierrokselle.:Face Without Mouth:

Meille tuli tieto hedelmöittyneistä omapolulle, mutta pakastimeen menneistä kerrottiin tuoresiirron yhteydessä. Laita viestiä omapolun kautta, niin saat vastauksen!

No just tää kun ei ole edes niistä hedelmöittyneistä mitään tietoa! Ääääääh...mutta ei ole kyllä tullut puheluakaan ettei siellä mitään olis.

OYSissa ollaan. Ja tosiaan viimeksi minäkin sain tuoresiirrossa tietää tilanteen, mitään ei koskaan kirjattu mihinkään. Ei OmaKantaan eikä OmaPolulle. Nyt ei menty tuoresiirtoon joten olen ihan pimennossa kun edelleenkään ei mitään kirjauksia missään ja punktiosta kuusi päivää:loudlycrying: . Laitoin viestiä OmaPolulle jo perjantaina mutta ei siihen ole vastattu. Tämä tuntuu jotenkin vielä piinallisemmalta kuin piinapäivät viimeksi! Johtuu tietenkin edellisestä yllättävän huonosta tuloksesta...

Kuunteleekö lääkärit yleensä kuinka hyvin/ollenkaan omia toiveita esim lääkityksestä? Mä kyllä kovasti haluaisin vaihtaa Gonalin Menopuriin jos tässä vielä joudutaan uusintakierrokselle.:Face Without Mouth:
Julkisella on varmasti monenlaisia kokemuksia siitä miten kuunnellaan toiveita lääkityksessä. Mä aikoinaan sain letrot yksityiseltä ja ne määrättiin kp2-6. Kun kävin keskenmenoasioissa julkisella niin se lääkäri totesi mulle että miksi ihmeessä syöt niitä jo kp2 alkaen? Meillä määrätään aina kp3 alkaen. Silloin itselle tuli vaikutelma että julkisella tehdään aina samalla tavalla. Meillä ei onnistut eka IVF (ollaan edelleen yksityisellä) huonon gonalin hoitovasteen takia ja oli itsestään selvyys että lääkkeet meni vaihtoon seuraavalle kierrokselle.

Meillä oli tuore alkion siirto perjantaina. Saimme aikasemmin tiedon, että 2/9 oli hedelmöittynyt, mutta siirtopäivänä meille kerrottiin kahden alkion jatkaneen vielä kehitystä, joten saimme pakkaseen 3kpl 5-6pv alkiota. Tämä luo meille kaikille matalan amh-arvon omaaville toivoa ❤️ mulla mitattu 1-2vuotta sitten AMH-arvo 0,61 & 0,89.

Takaisin