Raskaaksi 2025

Oon nyt alkanut epäillä että jotain endon aiheuttamaa häikkää mun kierrossa on, alkuun tulee se 4vrk tiputtelua ennenku alkaa edes oikeesti kunnon vuoto ja kivut eli ehkä tuo follikulaarivaihe jääkin sitten vaan liian lyhyeksi joka kerta. 🤔 Onkos täällä parempaa tietoa/kokemusta voiko tuota avittaa miten tropeilla? Ilmeisesti letrotsoli on juuri tätä vaihetta tukemaan kun vähentää estrogeenin määrää joka muutoinkin liiallinen endossa. Ajattelin varata lääkäriaikaa kyllä jo nyt vaikka vasta 4. yk takana.

Muokattu viimeksi:
Mulla ehkä oli ja meni jos tulikaan ovulaatio työmatkalla. :/

Ennen reissua tein testin ja oli hailakka viiva, reissussa oli olo että saattaisi olla ovis mutta epävarma, ei vaan ollu testejä mukana. Nyt sit kotona testailin ja ihan olematon viiva. Sentään vissin jotenkin arvo muuttunut jossain kohtaa sillä otin ns. Perustasotestin aikaisemmin ja silloin oli ihan puhdas nega.

Sopivaa toimintaa ei onnistuttu suorittamaan juuri ennen tai juuri jälkeen reissun joten tää kierto nyt oli ja meni.

En muista kerroinko täällä mutta koetan nyt helpottaa endo-oireita kaikenlaisilla teoreettisesti auttavalla lisäravinteilla niin ei tarttis kipuihin syödä hormoneja... Ostin jättihelokkiöljyä sillä se auttoi nuorempana menkkakipuihin kun söi 1-2kk pohjalle. Sit d-vitamiinia, maitohappobakteereja ja toki rautaa.

Mitä mieltä, onko tää vielä ovisplussa? Precheck -testi. Tänään yöllä vaihtui kp 14. Ja ekat tallettelut! Saatettiin vielä ehtiä toivottavasti 💗 Mulla ollut lyhyt kierto viime aikoina, n.25 päivää.

Mulla oli iso stressi yllättävästä vaikeasta tilanteesta elämässä ja enkä kyennyt aiemmin.. Tänään onneksi helpotti että asiaan alkoi löytyä ratkaisu 💗

Liitteet

• IMG20250119021253.jpg
    IMG20250119021253.jpg
    1.6 MB · Katsottu: 164
Kiva että täällä lisää muita 35v +. Mä täytän ensi kuussa 37. Ja kyllä tää ikä tähän tuo oman paineensa..

Kiitos vinkistä "Kun haikara lentää ohi" -sarjaan. En ollut kuullut ja alan heti katsoa ☺️ kun ei uni jostakin syystä tule.

Mitä mieltä, onko tää vielä ovisplussa? Precheck -testi. Tänään yöllä vaihtui kp 14. Ja ekat tallettelut! Saatettiin vielä ehtiä toivottavasti 💗 Mulla ollut lyhyt kierto viime aikoina, n.25 päivää.

Mulla oli iso stressi yllättävästä vaikeasta tilanteesta elämässä ja enkä kyennyt aiemmin.. Tänään onneksi helpotti että asiaan alkoi löytyä ratkaisu 💗
Ei ole plussa vielä.

Mulla oli iso stressi yllättävästä vaikeasta tilanteesta elämässä ja enkä kyennyt aiemmin.. Tänään onneksi helpotti että asiaan alkoi löytyä
Joo, ei taida vielä olla! Miun on jotenki hankala hahmottaa noita testejä, et kumpi viiva nyt on se testiviiva, kuvassakin "ylösalaisin" testi, niin paha 😅 raskaustestissä helppo, kun nuo viivat ois jo varma homma 😂

Muokattu viimeksi:
Moikka kaikille, uusi kuumeilija ilmoittautuu. Oon 34 vuotta juuri täyttänyt ja pillerit jätin pois toissapäivänä, joten yritystaipale ihan alussa. Niin sitä toisen vauvan jälkeen aateltiin, että tässä ne on, mutta nyt haave kaiken kokemisesta vielä kerran kävi niin suureksi, että päätettiin vielä alkaa yrittämään kolmatta. Lapset meillä nyt 7- ja 3-vuotiaat.

Eka raskaus tärppäsi 3. kierrosta, toisen kohdalla kierrot venähti ja löytyi pientä PCO-tyyppisyyttä munasarjoista ja lopulta letroilla lähti ekasta kunnon oviksesta raskaus alulle. Nyt jännätään, tasoittuuko kierto vai onko taas hormonien apu tarpeen, kauheen montaa kuukautta en kyllä jää kattelemaan 😊

Tälleen aamun ratoksi kysyn, ootteko kuulleet SMEP-menetelmästä tai kokeilleet sitä? (Sperm meets egg plan) Tavoitteena maksimoida mahdollisuus sille että munasolu kohtaa siittiön. Sitähän me toki kaikki yritetään joka kuukausi muutenkin! 😊 Siinä noi tallettelut menee kuitenkin vähän eri tavalla kuin ite oon aiemmin tehnyt (joka siis n. joka toinen päivä alkaen noin paria päivää ennen hedelmällisen ajan alkua). Menetelmässä kierron päivästä 8 alkaen talletellaan joka toinen päivä, päivästä 10 alkaen tikuttaa joka päivä ovista, kunnes tulee positiivinen, tänä päivänä + kahtena seuraavana päivänä joka päivä tallettelut, yksi taukopäivä, jonka jälkeen vielä yhtenä päivänä talletukset. Mä ajattelin kokeilla tässä kierrossa tätä tahtia, koska huomasin että ekassa yrityskierrossa lopetin ehkä vähän liian aikaisin tallettelut (tasan sinä päivänä kun ovistesti oli vahva positiivinen).

Ei oo kuvassa ihan vielä mutta luulen että nyt jo olis, testasitko aamulla uusiks? 😊

@Tula
Tää kuulostaa fiksulta metodilta, ei vaan taitaisi tuon yhden kanssa toimia kun haluaa menkkojen jälkeen lähes joka päivä ja sitten ei jaksa enää joka päivä tärppipäivinä 🤬 Tosin tässä kierrossa onnistui tsempata paremmin, eikä sen nyt oikeasti näin tarkkaa tiedettä pitäisi olla. Toi positiivisen ovulaatiotestin jälkeen tallettelu on tärkeää, kun LH-huipusta menee 24-48h munasolun irtoamiseen eli testin ollessa positiivinen ei ole vielä ovulaatio!

Itse kokeilin piinapäivien (ja lomamatkan) ajan "ajattele positiivisesti"-metodia. Aina kun alkoi ahdistamaan, sanoin itselleni "Minä olen raskaana ja minulle syntyy terve vauva". Auttoi kummasti, varsinkin lentokoneen nousuvaiheessa kun tuppasi ensikertalaisena vähän jännittämään 😂 Teki kyllä hyvää mielenterveydelle. Kyllä vähän ehkä on tärppiolo, kun palelee niin pirusti varsinkin iltaisin.

Tänään aamulla kuitenkin iski pupu pöksyyn katsellessani raskaustestejä (ensimmäinen ajatus oli "apua, miten nää ovat taas loppu!") ja sitten totesin että me ollaan kyllä aika usein RFSUn kanssa eri mieltä siitä, olenko minä raskaana vai en, ja vaikka RFSU on tähän mennessä mennessä ollut joka kerta oikeassa niin silti jatkuva negatiivisuus tympii. Joten päätin kostoksi jättää testit kaappiin ja katsoa alkaako menkat seuraavan parin päivän aikana. Jos eivät ala, niin RFSU saa mahdollisuuden. Sitten onkin parempi tulla hienot leffaviivat tai muuten testitikku saa katua että koskaan tulos foliokääreestään.

Mä sanoisin kanssa, että ei oo plussa vielä, mutta en oo kyllä mikään asiantuntija ovistesteissä..

Te, joilla on ennestään lapsia, niin oletteko miettineet paljon mahdollista ikäeroa vanhempiin sisaruksiin? Me haluttiin silloin aikoinaan suht lyhyt ikäero kahden ensimmäinen välillä (heillä ikäeroa vähän alle 3v.) ja sen jälkeenkin olisi kiva ollut saada kolmas suht samanlaisella ikäerolla mutta silloin oli varsinkin mulla jaksamisessa haastetta, niin ei siihen sitten lähdetty. Itse en näe isompaa ikäeroa ongelmana, mutta miehelle se on ollut suurempi mietinnän aihe. Meillä tulisi siis yli 6 vuotta ikäeroa nyt kuopukseen, mikäli tässä muutaman kuukauden sisällä tärppäisi. Itse jotenkin aattelen, että kaikissa ikäeroissa on omat hyvät ja huonot puolensa ja uskon, että pikkusisaruksen saaminen hieman vanhempana voi myös olla niille isosisaruksille tosi hieno juttu. Ja toki ehkä olen tässä vähän itsekäskin, sillä oishan se vauva-aika mulle myös helpompaa tässä kohtaa kun vanhemmat lapset on jo isompia, eivätkö itse tarvitse enää sellaista jatkuvaa hoivaa. Mutta olisi kiva kuulla teidän ajatuksia aiheesta. :Smiling Face With Smiling Eyes: Ja toki ymmärrän sen, että on hyvin etuoikeutettua voida edes miettiä tällaisia asioita, kun eihän se raskaus useinkaan juuri silloin ala kun sitä toivoo tai yrittää suunnitella. :red-heart:

Kiitos ihanat 💗💗💗 Tämän aamuinen ovistesti. Onko posi? Ainakin haluttaa silleen, että oletan että on ennemmin nyt tulossa kuin että olis jo ehtinyt mennä.

Pitäiskö meidänkin kokeilla tuota metodia ensi kierrossa. Kuulostaa tosi isolta tallettelumäärältä! Kun sit monista paikkaa lukenut, että 2-3krt oviksen ympärillä olis riittävä 🤔 Miten tota ohjelmaa ehtii ja jaksaa työarjessa 🤣 siis ihan työstähän tämä käy 🫣

Liitteet

• IMG20250119112052.jpg
    IMG20250119112052.jpg
    643.7 KB · Katsottu: 216
@Valora alkaa jo pikkuhiljaa ainakin lähestymään. Miulla saattaisi olla jo posi. Tiedän sen melkein paremmin oireista ja sitten siitä, että seuraavana päivänä sitten haalenee jo testit.

@Lissu me toivottiin pientä ikäeroa ihan sen takia, että jäisi optio kolmannelle, mutta näyttää tuo toisenkin saaminen olevan haastavaa. Vaikka olisi teoreettisesti mahdollista niin en halua olla 40v enää raskaana vaan toivottavasti ruikuttamassa kohdunpoistoa lääkärissä. 😅 Kaipa mie joudun nämäkin sanani vielä syömään jossain kohtaa. 😆 Esikoinen tosin vasta kaksi vuotta niin vielähän sitä ehtisi, jos kroppa toimisi.

ON: Täällä kanssa alkanut oviksen metsästys. Talletteluja nyt tehty joka toinen päivä ja toivottavasti jaksetaan ainakin sillä tahdilla. Kp 12 tai jtn sinne päin. Vielä ovistestit negaa, mutta alkanut taas tuo ukko näyttämään kuumalta ja pikkuhiljaa ainakin oikea munis on vähän tuikkinut. 😏

Meillä isot ikäerot lapsilla. Esikoinen ja kuopus 7v välillä. Tähän tulisi se 8v väli kuopukseen, jos onnistuu 💗 7v ei ainakaan ollut juurikaan mustasukkainen ja paljon mukana hoitoapuna. Ja heilläkin jotain yhteistä että välillä edelleen painivat keskenään. Jotain legoa rakentaneet ym. Tää nyt 7v tyttö toivoo pikkusiskoa 🥲 Uskon, että olisi tosi ihanasti apuna myös. Leikkikavereita on paljon ystävien ja koulun kautta niin se ei ongelma..musta toisaalta nyt ihana, että uuden vauvan kanssa saisi jälleen aloittaa ihan alusta ja saisi paljon huomiota.

@Valora alkaa jo pikkuhiljaa ainakin lähestymään. Miulla saattaisi olla jo posi. Tiedän sen melkein paremmin oireista ja sitten siitä, että seuraavana päivänä sitten haalenee jo testit.

@Lissu me toivottiin pientä ikäeroa ihan sen takia, että jäisi optio kolmannelle, mutta näyttää tuo toisenkin saaminen olevan haastavaa. Vaikka olisi teoreettisesti mahdollista niin en halua olla 40v enää raskaana vaan toivottavasti ruikuttamassa kohdunpoistoa lääkärissä. 😅 Kaipa mie joudun nämäkin sanani vielä syömään jossain kohtaa. 😆 Esikoinen tosin vasta kaksi vuotta niin vielähän sitä ehtisi, jos kroppa toimisi.

ON: Täällä kanssa alkanut oviksen metsästys. Talletteluja nyt tehty joka toinen päivä ja toivottavasti jaksetaan ainakin sillä tahdilla. Kp 12 tai jtn sinne päin. Vielä ovistestit negaa, mutta alkanut taas tuo ukko näyttämään kuumalta ja pikkuhiljaa ainakin oikea munis on vähän tuikkinut. 😏
Mäkin muistan sanoneeni kaverille, että kyllä se kolmas täytyy tehdä ennen kun täyttää 35, että sen jälkeen mua ei sitten synnärillä nähdä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ja nyt 37-vuotiaana kovin toive on, että vielä synnyttämään pääsisi. :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

@Lissu Olisin halunnut pienehkön ikäeron. Mulla ja veljelläni 4v ja se on tuntunut kivalta. Mutta esikoisen synnyttyä Mulla alkoi terveys reistaamaan. Todettiin endoa, sappikivet, näihin leikkauksia, crohn-epäily. Lisäksi esikoisen tekoaika oli tosi raskasta hoitoineen ja pettymyksineen ja tuli psyk. Ongelmia. Olin ihan varma, että musta ei enää ole uuteen hoitorumbaan. Painokin laski ensin hurjasti ja sitä tuli sitten suoliston kunnon parannuttua korkojen kera takaisin. Kaikki tää sit mut lannistumaan, että me ei enää pystytä saamaan lapsia. Nyt kun esikoinen täyttää kesällä 7v on alkanut tuntua siltä, että ehkä sittenkin. Jätin pillerit pois ja olen voinut paremmin kuin koskaan tämän 1,5kk. Oon todennut, että tosi moni psyykkinen asia on ollut todennäköisesti pillereiden aiheuttamaa tai ainakin pillerit on niitä pahentaneet. Nyt tuntuu vaan siltä, että ihan sama mikä ikäeron kunhan saataisiin vielä toinen lapsi.

@Lissu
Minusta läheisyyteen vaikuttaa loppupeleissä ihan muut asiat kuin ikäero! Tässä tulee sekava sepustus aiheesta:

Mulla ei ole lapsia, mutta meidän perheessä on suhteellisen isot ikäerot. Minä olin 4v kun Toinen syntyi ja 17v silloin kun Neljäs syntyi. Äiti tosiaan aloitti nuorena. Kahdella nuorimmaisella vain pari vuotta ikäeroa. Ehkä nuo nuorimmaiset ovat läheisempiä kuin minä ja Toinen aikoinaan, mutta myös huutavat ja riitelevät paljon enemmän. Kolmas joutui ehkä nopeammin kasvamaan yli ihan pikkulapsiajasta kun Neljäs tuli heti perässä. Äiti hyötyi kahdesta teini-ikäisestä kotona kun me hoidettiin ruoanlaitto yms vaikka lapsiarki ottikin kunnon päälle kahden pienen kanssa.

Toisen kanssa ei olla nyt aikuisena superläheisiä, mutta voi johtua erinäisistä muista syistä. Meillä on kyllä yhteisiä asioita ja tullaan toimeen. Toinen on ehkä läheisempi Neljännen kanssa, ja minä olen ehkä läheisempi Kolmannen kanssa. Meillä Kolmannen kanssa on samanlaiset pärjäilevä/suoriutuja luonteet, kun kumpikin on joustanut pienemmän vuoksi. Nuo pienemmät ovat semmoisia pehmolelupersoonia, kun me kaksi muuta luetaan Aku Ankkaa. Toinen ja Kolmas eivät tule yhtään juttuun, Kolmas osaa ärsyttää Toista yhtä näppärästi kuin minäkin aikoinaan. Kolmas ja Neljäs ovat kyllä läheisiä ainakin vielä, mutta ovat tosiaan vielä alaikäisiä. En tiedä ottiko tuosta mitään selkoa.

Miehellä on alle kaksi vuotta ikäaeroa kumpaankin sisarukseen (rispektit anopille), mutta hän ei ole ollut läheinen kummankaan kanssa murrosiän jälkeen. Eivät omatoimisesti tapaa toisiaan ellei vanhemmat kokoa pesuettaan samaan tilaan.

Mäkin muistan sanoneeni kaverille, että kyllä se kolmas täytyy tehdä ennen kun täyttää 35, että sen jälkeen mua ei sitten synnärillä nähdä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ja nyt 37-vuotiaana kovin toive on, että vielä synnyttämään pääsisi. :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
Tässä tulee kyllä kiire, jos meinaa ennen 40v tehdä kolmannen, kun tänä vuonna tulee 35 mittariin. 😅 Mutta kuten sanoin niin se on vain optio, jos innostuttaisiin. En edes tiedä kuinka monta lasta haluaisin. 🤷‍♀️ Olisi kuitenkin kiva, kun ainakin nyt kahdella olisi sellainen ikäero, että voisivat vähän leikkiäkin yhdessä. Mutta eipä näistä tiedä... voihan se olla ettei ikinä edes saada sitä toista niin turha kai miettiä pidemmälle saati mahdollisia ikäeroja. 😅

Takaisin