Raskaudesta kertominen 💬

Heh, no meillä on oikeasti tosi tosi pieni suku (mulla on esimerkiksi vain yksi ainoa serkku), mutta jostain syystä mulle ja mun veljelle on kertyneet näin isot perheet. Mulla on neljä lasta ja veljellä viisi. Eikä olla minkään herätysliikkeen edustajia. Kompensaatiota aiemmista niukoista sukupolvista?
Ymmärrän hyvin :smiling face with heart-eyes: Mulla on itselläni kaksi serkkua, ovat paljon mua nuorempia ja asuneet aina toisella paikkakunnalla niin ei olla oltu hirveästi tekemisissä.
Meidän esikoinen on ainut lapsenlapsi mun omille vanhemmille (ei olla tekemisissä) ja mun appivanhemmille. Mulla on kaksi veljeä ja en tiedä saavatko lapsia... Pikkuveljellä lievä autisminkirjoon kuuluva syndrooma ja isoveljellä vaihtuneet kumppanit suht useasti. Miehen sisko on jo hieman vanhempi, eikä halua lapsia.
Koen, et pakko sitä on itse synnyttää vähintään yks sisarus esikoiselle, et ei olis ihan yksin, kun ei muita sukulaisia ole tai tule..
 
Käytiin eilen mun vanhemmilla kylässä puolison kanssa. Ei olla siis kerrottu heille raskaudesta, eikä vielä kerrotakaan. Meillä aina on juotu lapsuuden perheessä reippaasti kahvia, ja siitä piti nyt sitten jotenkin kieltäytyä. Mulle kahvi alkoi siis tökkiä tällä viikolla enkä pysty sitä oikein juomaan, hajukin jo on aika paha. Tuntui, että oma äiti jäi epäilemään omaa selitystäni kofeiinin aiheuttamasta tykyttelystä töissä ja että haluan tietoisesti kahvin juontia vähentää siitä syystä myös vapaa-ajalla. Veikkaan että tuossa siis tuli ensimmäinen epäilyksen siemen kylvettyä. 😅
 
Vielä ei tiedä ketään mun ja miehen lisäksi, kun on niin tuore juttu. Parhaille ystäville kerron taas, kun seuraavan kerran tässä nähdään. Ja varmaan omalle äidilleni kerron ekojen joukossa, viimeistään varhaisultran jälkeen. Miehen perheelle ja mun lopulle perheelle sit nt -ultran jälkeen. :smiling-eyes:
 
En itse ole kertonut vielä kenellekään - jotenkin pelkään alitajuisesti, että on ikäni vuoksi (37) niin suuret todennäköisyydet, että jotain vielä käy, niin jää kertominen ainakin varhaisultrakäynnin jälkeiseen aikaan (vaikka eihän sekään mitään vielä tietysti takaa).

MUOKS niin siis, miehelle olen toki kertonut :rolling:
 
Mä kerroin siskolleni toissa viikonloppuna, kun hän suunnitteli meille viini-iltaa 🙈 Sanoin, että jätetääs viinit toiseen kertaan, kun tässä olis tällainen yks juttu. Muutoin ajateltiin, että meidän perheille sit vasta nt ultran jälkeen. Ja kumpikin saa omille kavereilleen kertoa just sit, kun siltä tuntuu.
 
Muutamille ystävillä kerrottu ja itse kerroin jo töissäkin, jotta voidaan raskaus ottaa töitä tehdessä huomioon(lähihoitaja olen). Ajateltiin odottaa meidän vanhemmille ja muille sukulaisille kertomista rv12 jotta km riski olis mahd pieni
 
Me vietetään pääsiäistä miehen perheen kanssa joten siellä varmaan heille kerrotaan. Jäisin muuten ite kiinni jos kieltäytyisin viinistä ruoan kanssa. :rolling: Sitä ennen kyllä käydään varhaisultrassa katsomassa onko siinä vaiheessa vielä jotain kerrottavaa.Joku hauska tapa olis kiva keksiä. Joku tyypillinen Isoveli -paita esikoiselle vois olla ihan kiva!
Omalle äidille mietin tälläistä kun hän tykkää neuloa, että veisin kylään mennessä pari lankakerää ja jonkun ohjeen vauvan esim. nuttuun ja pyytäisin tekemään. :smiling-eyes: Tääkin varmaan suht ajoissa.
Kavereille sitten nt. ultran jälkeen varmaankin.

Miehelle kirjoittelin korttiin jotain vihjailevaa mistä se ei tajunnut mitään, sitten ojensin sen lempioluttölkin jonka taakse olin teipannut raskaustestin. Tykkäsi tästä tavasta ja tuli ihan puskista hänellekkin koko homma. :tears::red-heart:
 
Mekin ollaan pidetty vain meidän kahden välisenä tietona. Haluaisin kertoa vanhemmille äitien päivän tienoilla mutta nähtäväksi jää pysyykö niin pitkään salassa. Parin viikon päästä oon lähdössä äitin kanssa reissuun niin saa nähdä miten salaaminen onnistuu 😅. Ensimmäinen olis tulossa. Parille läheiselle kaverille kerron luultavasti kuukauden päästä kun ollaan lähdössä yhdessä tyttöjen viikonloppureissulle mökille.

Oon kovasti jo haaveillu tästä kertomishetkestä. Tiedän että meidän molemmat vanhemmat sekoaa ihan täysin 💛. Heillä ei ole vielä lapsen lapsia ja varsinkin minun vanhemmat kovasti odottavat niitä ja he ehkä ovat jo ehtineet ajatella ettei niitä lapsen lapsia tuukkaan. Meinaa tulla tippa linssiin kun ajattelen tätä kertomis hetkeä. Kavereille on myös niin ihana päästä kertomaan tästä siellä mökillä.

Toivottavasti kaikki menee hyvin ja tästä pääsee kertomaan läheisille 💛 Emme ole vielä yhteisesti sopineet kertomisesta. Tässä sulatellaan vielä asiaa kun saimme tietää tästä vasta 4 päivää sitten
 
Kyllä tässä on tavoista poiketen tullut useammalle jo kerrottua, sillä totesin että aion keskenmenoa sitten myös surra avoimesti. Lapsille ei kuitenkaan ole tarkoitus kertoa ennen kuin selkeästi pienempi riski km.
Joo tätä olen myös minä miettinyt - ihan hyvin voidaan surra keskenmenoa avoimesti myös, joten miksipä pimittää kertomistakaan. Just lapselle aion kertoa vasta, kun on jopa yli puolivälin. Alle 4-vuotias tuskin osaa käsitellä tilannetta muuten, tai myöskään huomaa mitään ihmeellistä, vaikka maha vähän kasvaisikin (tai mene ja tiedä, ehkä hän alkaa kysellä!) :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Me kerrottiin heti ihan lähipiirille. Sisko tiesi ihan ensimmäisenä, kun soitin sille paniikissa, kun tein ekan haamun ja miestä en saanut kiinni. Sit kävin ostaan digin ja bodyn, joiden kanssa kerroin miehelle, kun se tuli kotiin ❤️ töissä kerroin pomolle, kun syksyn työkuvioita mietitään tällä hetkellä niin ajattelin et sen on reilua tietää + helpompi neuvoloiden yms takia työvuorojen vaihto näin 😊 Jos joku menee pieleen niin lähipiiri on silloin tukena, eikä siinä kohtaa tarvii kertoo ensin et "mä olin raskaana, mutta se meni kesken"
 
Mä oon kertonut parille lähimmälle ystävälle, jotka tiesi että haaveilen perheenlisäyksestä. He oli kaikki ihan innoissaan 🥰 Mutta sitten on myös lähipiirissä sellaisia, joille en tiedä miten sanon asian, että meille tulee jo viides 🙈 Yksikin on sellainen, että viime kesänä sanoi nähneensä _painajaista_ että minä oon raskaana. Miten sellaista edes voi sanoa kellekään!?? Mitä se kenellekään kuuluu kuinka monta lasta kenelläkin on!
 
Mä oon kertonut parille lähimmälle ystävälle, jotka tiesi että haaveilen perheenlisäyksestä. He oli kaikki ihan innoissaan 🥰 Mutta sitten on myös lähipiirissä sellaisia, joille en tiedä miten sanon asian, että meille tulee jo viides 🙈 Yksikin on sellainen, että viime kesänä sanoi nähneensä _painajaista_ että minä oon raskaana. Miten sellaista edes voi sanoa kellekään!?? Mitä se kenellekään kuuluu kuinka monta lasta kenelläkin on!
No onpas kyllä tahditonta. :No Evil Monkey: Aina ihmetellyt miten se muille kuuluu montako lasta tulee (jos lapsilla on kaikki hyvin).

En ole vielä uskaltanut kertoa kenellekään kun pelko on vieläkin suuri että menee kesken. Ehkä sitten varhaisultran jälkeen.
 
No onpas kyllä tahditonta. :No Evil Monkey: Aina ihmetellyt miten se muille kuuluu montako lasta tulee (jos lapsilla on kaikki hyvin).

En ole vielä uskaltanut kertoa kenellekään kun pelko on vieläkin suuri että menee kesken. Ehkä sitten varhaisultran jälkeen.

No niinpä! Näillä omilla ainakin on asiat hyvin eikä kukaan lähipiirissä sitä epäilekään. Ilmeisesti se lapsiluku vaan on toisille aihe jota voi ääneen päivitellä 🙈
 
Mun vanhin lapsi (adoptoitu) on kauhunsekaisin tuntein jo vuoden ajan tivannut aiotaanko vielä tehdä lapsia, mihin olen todennut "haluaisimme vielä yhden mutta ei tiedetä onnistuuko tässä iässä ja näillä kilometreillä".

Nyt sitten muutamalle lähimmälle olemme kertoneet mutta sukulaisille ei olla vielä uskallettu. Ja lapsille ensin mutta sen jälkeen luultavasti kaikki tietää, joten venytämme kertomista niin pitkälle kuin vain mahdollista.
 
Sisko ja yks kaveri kaveri tietää näistä meidän raskauksista ja keskenmenoista, ovat olleet aikamoinen tuki. Muille eli kummankin vanhemmille ja lopuille sisaruksille ja kavereille kerrotaan jos päästään nt-ultran yli hengissä. Mulla tosi fyysinen työ, pitää sitten ajan kanssa katella miten raskaus sen tekemiseen vaikuttaa, että missä vaiheessa joutuu kertomaan asiasta. Toivottavasti pystyis jatkaa loppuun asti, koska sain just palkankorotuksenkin ja rakastan mun työtä liikaa :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
 
Mä oon kertonut parille lähimmälle ystävälle, jotka tiesi että haaveilen perheenlisäyksestä. He oli kaikki ihan innoissaan 🥰 Mutta sitten on myös lähipiirissä sellaisia, joille en tiedä miten sanon asian, että meille tulee jo viides 🙈 Yksikin on sellainen, että viime kesänä sanoi nähneensä _painajaista_ että minä oon raskaana. Miten sellaista edes voi sanoa kellekään!?? Mitä se kenellekään kuuluu kuinka monta lasta kenelläkin on!
Mä kerroin viime viikolla omalle perheelle isommin ni siskot ja isä ei onnitellu 😧 iskä laittoi tämmösen hymiön 🤭 ja yks sisko ei sanonu mitää ja toinen laitto vaa et ooho. En kyllä odottanut moista ja alko oikeen ärsyttää. Heti perään kyllä kaikki onnitteli siskoa siitä että saanut hevostallia etenee…!
 
Mä kerroin viime viikolla omalle perheelle isommin ni siskot ja isä ei onnitellu 😧 iskä laittoi tämmösen hymiön 🤭 ja yks sisko ei sanonu mitää ja toinen laitto vaa et ooho. En kyllä odottanut moista ja alko oikeen ärsyttää. Heti perään kyllä kaikki onnitteli siskoa siitä että saanut hevostallia etenee…!
Sen vielä lisään että onneksi kuitenkin ystävät olleet ihanan innoissaan :)
 
Takaisin
Top