11. Luukku

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020

11. Luukku​

gifts-gd4460c5c6_1920.jpg

🌟🌟🌟

Taneli seurasi piilostaan kuinka Kuuselan perheen Iida tutki kaappeja. Ei kai tyttö etsinyt joululahjapiiloja? Ei sentään, nyt hän löysi etsimänsä. Taneli oli hyvillä mielin, kun Iida otti esille lahjapaperin. Tyttö aikoi siis paketoida lahjoja. Olipa mukavaa, kun lapsikin osasi antaa lahjoja. Taneli livahti Iidan mukana tämän huoneeseen, kun tyttö sulkeutui sinne paperin ja teipin kanssa.

Iida oli juuri paketoimassa ilmeisesti itse tekemäänsä avaimenperää, kun Taneli pääsi sopivaan piilopaikkaan mistä näki Iidan työpöydälle. Pakettikorttiin Iida kirjoitti Tanelille tuntemattoman tytön nimen. Ilmeisesti Iidan ystävän, Taneli tuumi. Seuraavaksi pakettiin meni virkatut avaimenperät myös Iidan sisaruksille ja vanhemmille. Iida taisikin olla taitava käsitöissä. Taneli oli erityisen iloinen, kun Iida muisti läheisiään itse tekemillään lahjoilla. Itse tehdyt lahjat oli Tanelista niitä parhaimpia. Nykyisin annettiin kovin paljon kaupasta kannettuja muovileluja ja muuta sellaista.

Saatuaan lahjat paketoitua Iida meni veljensä Niilon huoneeseen. Niilo huomautti Iidalle, ettei tämä ollut koputtanut. Iida ei kuitenkaan paljoa piitannut siitä.
"Tehdäänkö mummullekin joululahjaksi piparkakkutalo?" hän ehdotti.
"Miten vaan", Niilo myöntyi. "Jos joku järjestää taikinan. Sitä en ala tekemään."
"Äiti järjestää varmasti", Iida riemuitsee. "Äitihän aina valittaa kuinka vaikeaa mummulle on keksiä lahja. Nyt me ratkaistaan ongelma hänen puolesta."

🌟🌟🌟

Tehdäänkö teillä itse joululahjoja? Mitä pidätte itse tehdyistä lahjoista?

Olen tehnyt esim päiväkodin aikuisille leivonnaisia/makeisia lahjaksi. Arvostaisin kyllä kovasti jos joku toisi mulle vaikka itsetehdyt villasukat paketissa. Yhtenä vuonna ystäväni teki mulle lahjaksi lapaset joissa on heijastinlankaa ja ne on olleet kovassa käytössä. Ihailen sellaisia ihmisiä ketkä ovat taitavia käsistään..itse kun en siihen joukkoon lukeudu

Mä en ole itse tehnyt lahjoja. Tehtiin pojan kanssa taikataikinasta muutamia koristeita, ehkä me annetaan ne lahjaksi. Pitää vaan maalata ne ensin.
Mä olen saanut varmaan joka vuosi ainakin itse tehdyt villasukat, joskus lapasiakin. Kaulahuivinkin joskus.
Myös poika saanut mun äidin ja mummien tekemiä villavaatteita.
Ne on ihania, tykkään ja arvostan!

En muista itse tehneeni lahjoja. Ehkä olen saattanut nuoruudessaan jollekin villasukat kutoa.

Yläasteiässä neuloin semmosia punaisia joulukelloja, joihin laitoin kilikellon ja pienen lapun hyvän joulun toivotuksineen. Niitä sitte annoin joulukortteina ainakin isovanhemmille ja kummeille.

Mä oon aika surkea käsistäni, joten oon lähinnä ostanu lahjat. Osaan villasukat kutoa mutta en oo lahjaksi tehnyt. Joululimppuja oon antanut lahjaksi ystäville 🎅🏼😋

Minä teen oikeestaan joka joulu jollekin jotain. Usein virkkauksia tai neulontoja, jos jollekin keksii jotakin. Myös oon tehny herkkuja isälleni. Hänelle on mahdottoman vaikeaa keksiä lahjaa ja tykkää syyä makeaa niin näillä mennään 🤭

Virkkaan tämmöstä mun tädille just :

Helppo ja aika nopea tehdä. Kuitenkin on kivan näköinen.

Tykkään itsetehdyistä lahjoista.. jotenkin ne erityisesti lämmittää mieltä, kun antaja on käyttänyt lahjan tekoon omaa aikaansa ja pistänyt peliin myös taitonsa. Mä toivoisin olevani sellainen tyyppi, joka tekee itse lahjat, mutta eipä sitä ruuhkavuosina ole ollut sitä aikaa eikä mulla ole kyllä taitojakaan.

Joskus lasten kanssa ollaan taikataikinasta tehty kuusen koristeet lahjaksi tai lapset ovat maalanneet taulun tai ollaan esimerkiksi painatettu lasten käden/jalanjäljet. Opettajille on mennyt esimerkiksi purkkipipareita (eli kuivat ainekset kauniissa purkissa ja ohjeet mukaan). Joskus oon tehnyt myös jalkakylpysuolaa lahjaksi ja joskus teininä tein itse geelikynttilöitä.

Villasukat ja muut itsetehdyt vaatteet ovat mielestäni arvostettuja lahjoja. En osaa itse ommella nappia ja pieniä reikiä enempää, enkä neuloa/virkata. Äitini ja anoppini antaa useasti jouluna neulottuja lahjoja perheenjäsenille, sukkia, lapasia ja villapaitoja. Kälyni ompelee itse vaatteita ja antaa niitä lapsille.

Olemme leiponeet lahjoja esikoisen kanssa. Isovanhemmat ovat myös saaneet lasten käden- ja jalanjäljet tauluina vauvavuodesta, mutta siihen jäivät meidän itsetehdyt joululahjat tältä erää.

Muokattu viimeksi:
En tänä vuonna tee itse mitään. Joskus olen neulonut lapaset lahjaksi. Käyttöesineitä, sytykeruusuja, ja lapasia on kiva saada. Villasukat muuten, mutta hukun niiden paljouteen jo nyt kun eipä ne niin kauheana kulu tai reikäänny vaikka onkin ympäri vuoden käytössä.

Nykyisin on kaikki ostolahjoja, ompeluharrastuksen aikoihin tein itse lastenvaatteita lahjoiksi. Saajan roolissa tykkään itsetehdyistä, esim villasukista ym 🙂

Erityisesti annetaan itse tehtyjä syötäviä. Fudgeja, tryffeleitä ja vastaavia. Suvussamme annetaan myös joululimppuja ja neulottuja vaatteita (näissä olen itse saaja puolella).

Joku vuosi teimme itse saunatuoksua ja glögiä lahjaksi.

Välillä myös virkkaan jotain lahjaksi (esimerkiksi heijastimia, kirjanmerkkejä jne.). Ja paperista olen askarrellut lahjaksi joulukoristeita.

Eli pidän sekä itsetehtyjen lahjojen saamisesta että antamisesta 🎅🏻😊

Joululimppu tai joku itse tehty joululeivonnainen olisi kyllä kiva saada lahjaksi. Taitaa kaikki mun viime vuosina saadut paketit olleet sellaisia, että lahjan antajat ostaneet kaupoista. Ja jos paketissa on ollu käsityö, esim. villasukat, niin nekään ei ole ollut lahjan antajan itse tekemät vaan käsityömessuilta tai muualta ostettu. No, lahja kuin lahja. Kyllä se mieltä lämmittää aina, jos paketin saa. Kuten yllä kirjoitin niin ei siis itselläkään ole tapana itse tehtyjä lahjoja antaa, vaikka se on minusta kaunis ajatus ja ele.

Mä vahvistin tänään lahjatilaukseni ystäväperheelle:
2 pinokuutiota halkoja, heidän pihalleen tuotuna. Myyjä lupasi laittaa tonttulakin päähän kun vie ne 26.12, jolloin perhe kutsunut meitä vanhaa ystäväporukkaa heille kylään. (Viestittelin ennakkoon asiasta niille muille vieraille pikku talkoiden olevan tiedossa, joka kaikille sopi).

Joskus tein kukka-asetelmia. Nykyään teen kakkuja ja/tai sinappia joita annan kyllä jouluisin sukulaisille.

Itse tehdyt lahjat on kyllä kivoja. Lämmittää ajatus kun toinen on nähnyt vaivaa ja yleensä on tarpeellisiakin. Aika vähän meidän suvussa kuitenkin tehdään. Äitini tekee joka joulu joululimppuja, joten sellaisen aina saan. Joskus olen tehnyt herkkuja ja neulonut tossuja. Se oli silloin kun oli paremmin aikaa. Tosin esikoisen kanssa voisi ruveta tekemään jotain herkkuja lahjaksi.

Kuopuksen kummi osaa ommella ja häneltä on saatu ihani lastenvaatteita. 🥰

Itse tehdyt lahjat on kyllä kivoja. Lämmittää ajatus kun toinen on nähnyt vaivaa ja yleensä on tarpeellisiakin. Aika vähän meidän suvussa kuitenkin tehdään. Äitini tekee joka joulu joululimppuja, joten sellaisen aina saan. Joskus olen tehnyt herkkuja ja neulonut tossuja. Se oli silloin kun oli paremmin aikaa. Tosin esikoisen kanssa voisi ruveta tekemään jotain herkkuja lahjaksi.

Kuopuksen kummi osaa ommella ja häneltä on saatu ihani lastenvaatteita. 🥰
Hyvin olet kummin valinnut! onko hän tehnyt myös pienille ihan pelkkiä jouluvaatteita?

Takaisin