Tammikuisten höpinäketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jadine
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä oon jotenkin niin iloinen, kun pysty pitkästä aikaa käymään kunnolla saunassa ja sen jälkeen tein kasvohoidon ja rasvailin kaikessa rauhassa. Oon taas pystyny käyttämään hammaslankaa, joka on ollu kolme kuukautta hirveintä ikinä, kun etonut. Huomaan nyt kuinka paljon sellaset pienet arjen rutiinit on tuonu turvallisuutta ja elinvoimaa ja nyt niitä osaa eri tavalla arvostaakin ku ne ei ole ollu itsestäänselvyyksiä. Pussailukin tuntuu taas mukavalta! 😄
Ihana tuo, että osaa arvostaa nuita arkipäiväisiä asioita taas eri tavalla! 😍 Kuulostaa tutulta tuo etominen, hampaita harjatessa aina yökkäyttää. 🤣

Voi että, joskohan ne sitte ois vauvan liikkeitä?! Voi miten ihanaa, nyt sitten tarkkana tunnustelemassa kaikki liikkeet. 😍 Näillä omilla viikoilla voi vielä syyttää ihan vaan sitä pierua. 🤣

Kivaa maanantaita kaikille. Itselläni huoli siirtyi sivuun kun saimme nipt testistä hyviä uutisia,tulos normaali. Ja bonuksena sukupuolikin selvisi💖 Mulla nyt 14+1 ja uskon että ekat kuplinnat paikannettu asukilta🥰🤩 Huono olo ja väsy meinaa vaivata aikalailla edelleen,mutta syöminen helpottaa kunhan löytää mieleistä syötävää. 😂

Ihania uutisia täällä kun kuplia alkaa jo tuntumaan 😍

Hei, oletteko käyneet omakustanteisesti nipt-tutkimuksessa vai oletteko saaneet lähetteen nt-ultran jälkeen? Tuleekohan julkiselta edes kaikilla paikkakunnilla lähetettä siihen vielä 🤔

Ihania uutisia täällä kun kuplia alkaa jo tuntumaan 😍

Hei, oletteko käyneet omakustanteisesti nipt-tutkimuksessa vai oletteko saaneet lähetteen nt-ultran jälkeen? Tuleekohan julkiselta edes kaikilla paikkakunnilla lähetettä siihen vielä 🤔
Yhdistelmä seulassa trisomia 18 hälytti ja siksi päästiin testiin.

Millon olette alkanu tuntemaan vauvojen liikkeitä? Mun mies soitti kannelta ja yhtäkkiä alko tuntua älytön kupliminen mahasta. Eikä tuntunu siis pierulta 😅 Huomena alkaa 15. viikko niin kyllähän niitä liikkeitäkin voi jo ehkä tavottaa 🤔
Mä oon (nyt 15+0) välillä tuntenu mahasta jotain pientä kuplintaa ja miettiny, et olisko se nyt se. Mut mä oon kyl ensikertalainen, et yleensä ensikertalaiset ei vielä tässä vaiheessa tunne liikkeitä. Eli ehkä se onkin ollut vaan se pieru 🤣, mutta ainahan mä voin silti ajatella tuntevani potkuja.

Mulla oli muuten se neuvola ja pidin jo heti alussa kunnon puheen siitä, et mun paino on varmaan nyt noussu hurjasti, koska viime viikko. Sit kun menin vaa'alle, niin olikin sen mukaan vaan kilon tullu lisää painoa! 😯 Nyt ihmetyttää, et huijaako mun äidin digivaaka kolme kiloa lisäpainoa vai oliko se oikeesti sit ollu jotain matkaturvotusta ja huonon ruuan turvotusta, joka nyt olikin sit normaaleilla elintavoilla lähteny muutamassa päivässä pois. Hämmentävää.

Miten vaan, mut nyt hiukan helpotti kun säikähdin jo et oon oikeesti siitä 11-16 suositellusta lisäkilosta jo ensimmäiset 5 kiloa saanut. 😅

Toinen asia, mikä mun piti heti ekana neuvolakorttia esiin ottaessa selittää, oli se JD:n nimmari siinä kortissa. 🤣 Mut se vaan ilahdutti suuresti neuvolahoitajaa, joka hetken aikaa haluskin ihastella sitä nimmaria.

Hyvä juttu @tammikuinen , että sokerirasitustulos oli hyvä ja @Minttumaaria 84 , että nipt-testissä tuli hyviä uutisia!

Jännittäviä hetkiä teillä, joilla tuntuu jo kuplimista 😍
En malta odottaa, kun tuntee liikkeitä! Mä oon vasta siinä vaiheessa, että alan tuntea kohdun etenkin selällään maatessa (12+1 viikko).

Onneksi oon voiton puolella jo flunssasta, mutta soittaessani ultrayksikköön olivat sitä mieltä, että parempi siirtää aikaa parilla päivällä torstaille. Ymmärrän hyvin, en haluaisikaan tartuttaa ketään.
Lisärauta kuulemma joillain lisää pahoinvoinnin tunnetta, mutta kohta toisella kolmanneksella voisi vähän alkaa ottamaan. Sain vinkin lääkäriltä, että rauta imeytyy parhaiten joka toinen päivä otettuna. Ilmeisesti joka päivä isolla annoksella (100mg) otettuna raudan kuljetusmekanismi suolesta vereen jotenkin laiskistuu.

En malta odottaa, kun tuntee liikkeitä! Mä oon vasta siinä vaiheessa, että alan tuntea kohdun etenkin selällään maatessa (12+1 viikko).

Onneksi oon voiton puolella jo flunssasta, mutta soittaessani ultrayksikköön olivat sitä mieltä, että parempi siirtää aikaa parilla päivällä torstaille. Ymmärrän hyvin, en haluaisikaan tartuttaa ketään.
Lisärauta kuulemma joillain lisää pahoinvoinnin tunnetta, mutta kohta toisella kolmanneksella voisi vähän alkaa ottamaan. Sain vinkin lääkäriltä, että rauta imeytyy parhaiten joka toinen päivä otettuna. Ilmeisesti joka päivä isolla annoksella (100mg) otettuna raudan kuljetusmekanismi suolesta vereen jotenkin laiskistuu.

Voi miten hyvä, että flunssa alkaa olla selätetty! Ja ihan kohtahan ultrakin jo sinulla on, ei enää paljoa tarvitse sitä odottaa! 🥰

Tuo on hyvä vinkki, että ottaa raudan vain joka toinen päivä! Itsellä ainakin tuntuu imeytyvän rauta elimistöön sillä lailla paremmin. Nyt huomaa myös ettei niin paljon ärsytä yöllä herätä vessaan, kun voi maksimoida hyödyn ja ottaa rautatabletin yöllä, kun muuten en kyllä pysty sitä vaadittavaa paria tuntia oottamaan syömättä tabletin jälkeen. 😅 Ite oon kyllä ihmeissäni kuinka paljon rauta voi oikeasti vaikuttaa. Ennen raskautta koin työuupumuksen ja sattumalta ystävä vinkkas ferritiineistä ja kyllä sitä alko pikkuhiljaa värit taas kirkastuun ku alko kiinnittää huomiota rautaan. Nyt varsinki raskaana oon kyllä tosi tarkka, että ei tyhjene raudat kokonaan, kun se väsymys ja aivosumu on ihan jäätävä sillon.

Miltä kohdun pitäs tuntua selällä maatessa?😅 esikoinen tulossa ni en tiiä yhtään ja tuntuu vatsa kai ihan samalta ku ennenki😁 ja nyt on 13+3

Mulla oli aluksi himo vesimeloniin ja ananakseen! 😍 Kauraleipä kuvottaa, kun tuli kertaalleen aamulla ulos. Tällä hetkellä edes iso lasi vettä maistuis ihan parhaalle, istun nimittäin oottelemassa josko mulla sokerirasitus alkais pian. Muuten on kyllä pärjätty ilman erikoisempia ruokahimoja. 😁

Mitenhän tässä saa sen pari tuntia kulumaan.. 😴
Mulla on kans ollut ananas jo tosi pitkään himon kohde! Toki vesimeloni maistuu myös kun on niin raikasta😋

Oon joutunut siirtämään toista neuvolaa nyt flunssan takia niin en tiedä onko edessä itsellä myös sokerirasitus ja milloin. Jotenkin haluisin kyllä että se tehdään ihan varmuuden vuoksi, vaikka viime raskaudessa olikin normaali eikä se kovin kiva kokemus olekaan...

Kävikö joku muuten kotiuttamassa niitä Lidlin äitiysvaatteita? Onko ollut hyviä?

Voi miten hyvä, että flunssa alkaa olla selätetty! Ja ihan kohtahan ultrakin jo sinulla on, ei enää paljoa tarvitse sitä odottaa! 🥰

Tuo on hyvä vinkki, että ottaa raudan vain joka toinen päivä! Itsellä ainakin tuntuu imeytyvän rauta elimistöön sillä lailla paremmin. Nyt huomaa myös ettei niin paljon ärsytä yöllä herätä vessaan, kun voi maksimoida hyödyn ja ottaa rautatabletin yöllä, kun muuten en kyllä pysty sitä vaadittavaa paria tuntia oottamaan syömättä tabletin jälkeen. 😅 Ite oon kyllä ihmeissäni kuinka paljon rauta voi oikeasti vaikuttaa. Ennen raskautta koin työuupumuksen ja sattumalta ystävä vinkkas ferritiineistä ja kyllä sitä alko pikkuhiljaa värit taas kirkastuun ku alko kiinnittää huomiota rautaan. Nyt varsinki raskaana oon kyllä tosi tarkka, että ei tyhjene raudat kokonaan, kun se väsymys ja aivosumu on ihan jäätävä sillon.
Hyvä vinkki, kiitos! En olekaan koskaan hoksannut, että yöllistä heräämistä voisi hyödyntää rautatabletin ottamiseen! 😮👍 Mulla on muuten melkein joka aterialla maitotuotteita niin ne aika tehokkaasti estäisi raudan imeytymisen päiväsaikaan.

Miltä kohdun pitäs tuntua selällä maatessa?😅 esikoinen tulossa ni en tiiä yhtään ja tuntuu vatsa kai ihan samalta ku ennenki😁 ja nyt on 13+3
Toi kohdun tunteminen on varmaan yksilöllistä. Esikoinen myös kyseessä niin en osaa sanoa, miltä pitäisi tuntua. Olen huomannut, että uidessa tuntuu alavatsassa "ylimääräinen" pallukka sellaisena paineena.
Samaten jos makaan selällään oikein venytettynä ja vaikka jalat sängyn reunan yli roikkuen, alavatsassa tuntuu painavan joku. Sit joskus jos yrittää mennä ihan sikiöasentoon, tuntuu epämukavalta, kuin kohtu jäisi jotenkin puristukseen.
Mielenkiintoista olisi tietää, miltä kohtu tuntuu, kun se tästä kasvaa?

Mää en ainakaan oo ikinä ite tuntenut missä esim on kohdun yläreuna vaikka jotkut sen tuntee ja kyllähän sitä neuvolassakin mitataan. Tunnen kohdun alkuraskauden aikana ainoastaan semmoisena kosketusherkkänä alueena joka ei siedä yhtään painetta ja nyt jo tuntuu vähän alavatsa kovempana ja pulleampana kuin normaalisti. En silti tosiaan osaa sanoa missä kohdun rajat menee ym.

Mä luulen, että vähän tunnen kohdun nyt - juuri tuolleen ku Hrr tossa kuvaili! Mahallaan jos koittaa olla, niin tuntuu sellaisena pallona, jonka päällä ei tee mieli maata. Nyt myös tuntuu, että ihan parissa päivässä on alavatsa pullahtanut ulos ja se ei enää laske kokonaan yön aikana 🙊 tuntuukin ihan erilaiselta ku turvotus, niin kai tää sit nyt on se? ihanaa et tääl on muitakin ekakertalaisia, jotka ihmettelee ihan samoja ku ite 😂

Mä luulen, että vähän tunnen kohdun nyt - juuri tuolleen ku Hrr tossa kuvaili! Mahallaan jos koittaa olla, niin tuntuu sellaisena pallona, jonka päällä ei tee mieli maata. Nyt myös tuntuu, että ihan parissa päivässä on alavatsa pullahtanut ulos ja se ei enää laske kokonaan yön aikana 🙊 tuntuukin ihan erilaiselta ku turvotus, niin kai tää sit nyt on se? ihanaa et tääl on muitakin ekakertalaisia, jotka ihmettelee ihan samoja ku ite 😂

Aika samat tuntemukset täälläkin! Kohtu on edelleen tosi tosi alhaalla, viimesin ultraki otettiin taas alakautta että saatiin mini kunnolla näkyviin. 😅 Mutta esim selällään maatessa, jos venyttää jalkoja pidemmäksi, tuntuu tuo pieni paine. Sama mahallaan, kyllä tuntee makaavansa pallon päällä. 😁 Siitä se lähtee, luulisin kans ensikertalaisena. Monesti sit aamulla ja illalla tuntuu pieni turvotus, mutta taitaa mennä vielä aika kauan ennen kun tuo alkaa näkymään. 🥰

Nyt on pitkät ajat odotella seuraavaa neuvolaa, meni nimittäin vasta elokuun loppuun. Jönnä sit nähdä kuin paljon siinä ajassa on ehditty kasvaa, eilisessä ultrassa näkyi taas reippaasti heiluvat kädet ja jalat. 😍

Aika samat tuntemukset täälläkin! Kohtu on edelleen tosi tosi alhaalla, viimesin ultraki otettiin taas alakautta että saatiin mini kunnolla näkyviin. 😅 Mutta esim selällään maatessa, jos venyttää jalkoja pidemmäksi, tuntuu tuo pieni paine. Sama mahallaan, kyllä tuntee makaavansa pallon päällä. 😁 Siitä se lähtee, luulisin kans ensikertalaisena. Monesti sit aamulla ja illalla tuntuu pieni turvotus, mutta taitaa mennä vielä aika kauan ennen kun tuo alkaa näkymään. 🥰

Nyt on pitkät ajat odotella seuraavaa neuvolaa, meni nimittäin vasta elokuun loppuun. Jönnä sit nähdä kuin paljon siinä ajassa on ehditty kasvaa, eilisessä ultrassa näkyi taas reippaasti heiluvat kädet ja jalat. 😍
Ihanaa varmasti nähdä ultrassa siellä pieni liikkumassa. 😍 Meillä myös innostui liikkumaan, kun eilen käytiin ultrassa. Vaikea ymmärtää, miten noin minityyppi pystyy jo liikkumaan ja kaikki elimet löytyivät! Kaikki oli muutenkin onneksi hyvin.

Mulla meinaa ryhti lyssähtää ja silloin näkyy maha tosi hyvin jo 😅 Ainoastaan jos pysyy hyvässä ryhdissä, on mahdollista löysän paidan alle piilottaa maha. Miten teillä onnistuu piilottelu, vai piilotteletteko vielä?

Ihanaa varmasti nähdä ultrassa siellä pieni liikkumassa. 😍 Meillä myös innostui liikkumaan, kun eilen käytiin ultrassa. Vaikea ymmärtää, miten noin minityyppi pystyy jo liikkumaan ja kaikki elimet löytyivät! Kaikki oli muutenkin onneksi hyvin.

Mulla meinaa ryhti lyssähtää ja silloin näkyy maha tosi hyvin jo 😅 Ainoastaan jos pysyy hyvässä ryhdissä, on mahdollista löysän paidan alle piilottaa maha. Miten teillä onnistuu piilottelu, vai piilotteletteko vielä?
En jaksa enää piilotella juurikaan, mun maha pompsahti esiin jo tosi aikaisin turvotuksena eikä se oo siitä mihinkään laskenut vaikka kohtu selkeästi alkaa jo tuntua, eli mulla tais käydä niin että turvotus muuttui suoraan raskausmahaksi eikä laskenut ollenkaan, vaikkei paino oo noussut kuin 2kiloa raskauden alusta. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mulla on myös entuudestaan vähän tuota omaa varastoa tässä niin tuo kasvava kohtu vaan nosti sitä omaa rasvaa pystyyn niin mulla on sellanen tasaisen pyöreä maha josta ei enää jää juuri arvailun varaa. :tears:

En jaksa enää piilotella juurikaan, mun maha pompsahti esiin jo tosi aikaisin turvotuksena eikä se oo siitä mihinkään laskenut vaikka kohtu selkeästi alkaa jo tuntua, eli mulla tais käydä niin että turvotus muuttui suoraan raskausmahaksi eikä laskenut ollenkaan, vaikkei paino oo noussut kuin 2kiloa raskauden alusta. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mulla on myös entuudestaan vähän tuota omaa varastoa tässä niin tuo kasvava kohtu vaan nosti sitä omaa rasvaa pystyyn niin mulla on sellanen tasaisen pyöreä maha josta ei enää jää juuri arvailun varaa. :tears:
Niinpä, mitä sitä turhaan piilottelemaan! Kohta ei kuitenkaan pysty kukaan meistä, vaikka haluaisi 😂

Mulla käynyt hyvin sama juttu 😂 olen todennut että hitto olkoot. Vähän sitä välillä säikähtää peilin edessä, mutta on tuo maha aika kivakin 🥰

Mulla alko näkyyn maha tosi aikasin. Nyt viikolla 14+3 jo ihan täysi kumpu. Tänään näin pitkästä aikaa mun ystävää, ja hän sano että näytän todella, todella raskaanaolevalta. 😄 Jostaki luin että kaksosmaha on viikolla 28 saman kokonen ku yksösmaha viikolla 40 ja en epäile kyllä yhtään, kun tämä kasvaa ihan silmissä.

Mua mahankasvu jotenki rauhottaa. Tämä viikko on ollu pahoinvoinnin suhteen ja muutenki tosi hyvä, ja niin hirveää ja turhauttavaa ku pahoinvointi olikin, oli se tosi konkreettinen muistutus siitä että on raskaana. Pyöristyvä maha ja liitoskivut tuo nyt muistutuksen raskaudesta (ihan niinku se muuten unohtuiskaan 😅)

Hei muuten, muakin kiinnostaisi Lidlin äitiysvaatteet, onko kukaan hommannu jo? Oon ollu kyllä muuten Lidlin vaatteisiin tyytyväinen ja mun mieski ostaa urheiluvaatteet Lidlistä ja laatu on niissä ainaki hyvä!

Takaisin