Korona ja raskaus

Mä olen myös aika varma, että otan kolmannen piikin raskausaikana. Tässä kuitenkaan ei voi täysin linnoittautua kotiinkaan, kun täytyy juosta neuvolassa, labroissa, äippäpolilla, yms. Joten vaikka muut kontaktit onkin aika minimissä, niin riskejä on aina.
 
Millaisia ajatuksia tämänhetkisestä koronatilanteesta, joka näyttää vain huononevan? En ole itse aiemmin ihan kauheasti pelännyt tai ollut huolissani koronasta, olen ottanut rokotteet, välttänyt isoja massatapahtumia ja reissaamista, pitänyt maskia ja pessyt käsiä jne.

Nyt tässä raskauden aikana on tullut oikeasti huoli ja murhetta siitä, pystynkö välttämään koronan raskauden aikana, sillä olen töissä päiväkodissa ja siellä koronalta suojautuminen on tosi hankalaa. Sairastin tässä juuri flunssan ja sekin tuntui tosi kamalalta, kun esimerkiksi edes lääkkeitä ym ei voinut syödä samaan tapaan kuin ennen raskautta. Huolettaa kevään koronatilanne ja kun/jos raskaus tästä etenee, kuitenkin se taitaa olla selvää, että korona voi aiheuttaa esimerkiksi ennenaikaisen synnytyksen tai vaikean taudinmuodon.
 
Mä oon periaatteessa opiskelija tällä hetkellä, mutta teen samalla opettajan sijaisuuksia. Mietin myös että lähtökohtaisesti yrittäisin tehdä sijaisuuksia yläkouluikäisten luokissa, jotka on pääasiassa rokotettu. Pienempiä koululaisia välttelen mahdollisuuksien mukaan juurikin koronan vuoksi. Luokassa vielä on varmasti helpompaa pitää etäisyyttä lapsiin, mutta päiväkodissa se lienee on melko mahdotonta. Toivottavasti tilanne paranisi mahdollisimman pian, ja ei tarvitsisi koko kevättä olla huolissaan omasta ja vauvan terveydestä.
 
Varasin tänään ajan kolmanteen rokotukseen. Kuulun riskiryhmään ilman raskauttakin, niin tuntuu omalla kohdallani ehdottomasti järkevimmältä ratkaisulta ottaa tämäkin rokote.
 
Meillä päin mennään tässäkin ikäluokkajärjestyksessä, nyt on viiskymppiset vuorossa. Mulla kyllä vasta 4kk toisesta eli voi tässä vielä odotellakin.
 
Oon varannut tammikuun loppuun, mutta silloin ei oo vielä 5 kk täynnä niin mietin että pitäiskö siirtää vähän myöhemmäksi, jos kerran kolmannen annoksen teho omikronia vastaan hiipuu suht nopeasti joka tapauksessa ja yleisesti parempi suoja tulee pidemmällä rokotusvälillä. Oikeastaan ainoa todennäköinen tarttumisreitti meillä on päiväkodissa oleva esikoinen.
 
Mua kans huolettaa tää korona-aika. Oon itse sellaisella työssä, että tarvittaessa joudun korona pos. Potilaita hoitamaan ja ottamaan näytteitä. Mulla ei oo vielä 3 rokotetta, sen kyllä aion ottaa. Nyt en vaan tähän hätään sitä saa ja mua nolottaa ihan hirveästi pyytää, että jos työkaverilla olisi mahdollisuus hoitaa tai ottaa näyte, niin voisiko hän sen ottaa. Kysyin asiaa esimieheltä jo ja tää oli ok, mutta en tiedä miten työkaverit ottaa tämän mun valikoivan työnteon. :sad001
 
Mulle neuvolatäti suositteli rokotetta mielummin toisella kolmanneksella. Eli kohta voisin sen hakea työterveydestä. Epäilyttää vain millainen olo siitä tulee kun vielä tätä pahoinvointia muutenkin :disappointed-face:. Jos edellisen rokotuksen kaltaiset niin oon kanttuvei töistäki pari päivää. Aiemmat modernaa siis, kuuleman mukaan Pfizer ei ois nii paha :Grimacing Face:
 
Mä varasin kolmannen rokotteen ja se olis viikoilla 12+5.
 
Perusteliko terkka jotenkin tätä?
Ei, kysyin siis viestillä sähköisessä oma hoito palvelussa rokotteesta. Vastasi että "suositellaan toisella kolmanneksella..". Samaten vastasi että ei väliä kumpaa rokotetta saa, mutta 2 kertaa modernaa ottaneena vois kokeilla sitä pfizeria..

Taidan vielä jututtaa sitä lääkäriä seuraavalla tapaamisella kumpaa ja koska olisi viisainta ottaa.

Edit: Tarkistin viestin 21.12. vielä ja hänen vastaus oli " kysyin tuosta 3. koronarokotuksesta pari viikkoa sitten THL:n rokotusneuvonnasta raskaana oleville, josta vastattiin, että mieluummin suosia sitä 2. raskauskolmanneksen aikana kuin ensimmäisen. Tietääkseni merkillä ei ole väliä."
 
Muokattu viimeksi:
Voisko tuo suositus 2. kolmanneksesta johtua siitä, että rokote antaa silloin suojaa vielä viimeisellä kolmanneksella, jolloin on suurempi riski sairastua koronan vakavaan muotoon?! En siis tiiä, kunhan spekuloin! Täällä ei kyllä edes vielä rokoteta alle 50-vuotiaita, joten itsellä rokotus sattuu senkin takia 2. kolmannekselle.
 
Heippa, vaikuttaako muilla pahentunut (taas) koronatilanne isän pääsyyn mukaan esimerkiksi ultraan? Meillä päin tuli nyt ohjeistus ettei ylimääräisiä ihmisiä saisi tulla sairaalaan muuten kuin synnyttäjille tai lapsipotilaille... Tuntuu todella kurjalta, jos mies ei pääse mukaan ekaan ultraan, koska hän on todella kovasti sitä odottanut ja minusta tuntuu, että olisi tärkeä saada tukihenkilö mukaan. Esikoisemme kuitenkin kyseessä ja moni asia olisi mahtavaa kokea yhdessä ja toki enemmän vielä se, että jännittää ja jos tulee huonoja uutisia olisi tärkeä saada tukihenkilö mukaan.
 
Heippa, vaikuttaako muilla pahentunut (taas) koronatilanne isän pääsyyn mukaan esimerkiksi ultraan? Meillä päin tuli nyt ohjeistus ettei ylimääräisiä ihmisiä saisi tulla sairaalaan muuten kuin synnyttäjille tai lapsipotilaille... Tuntuu todella kurjalta, jos mies ei pääse mukaan ekaan ultraan, koska hän on todella kovasti sitä odottanut ja minusta tuntuu, että olisi tärkeä saada tukihenkilö mukaan. Esikoisemme kuitenkin kyseessä ja moni asia olisi mahtavaa kokea yhdessä ja toki enemmän vielä se, että jännittää ja jos tulee huonoja uutisia olisi tärkeä saada tukihenkilö mukaan.
Ei ainakaan vielä oo kuulunu ettei sais mut toki rakenneultra meillä helmikuun lopussa ni toki voi siiheks tulla rajotuksia. Toivottavasti kuitenkaan ei, on tärkee myös isälle :)
 
Ei ainakaan vielä oo kuulunu ettei sais mut toki rakenneultra meillä helmikuun lopussa ni toki voi siiheks tulla rajotuksia. Toivottavasti kuitenkaan ei, on tärkee myös isälle :)

Joo näinpä , toivottavasti sitten rakenneultraan edes pääsisi mukaan.
 
Husin alueella ei vielä ole tullut rajoituksia puolison läsnäoloon. Tai ainakaan minulle ei ole tullut viestiä, ja seuraava äpolikäynti on kuun lopussa. Toki ohjeistus voi vielä tulla lähempänä…
 
Sain eilen positiivisen tuloksen rokotuksista huolimatta. Viikkoja nyt 13+3. Kolmas rokoteaika ois ollut helmikuussa, mutta sen nyt tietysti peruin. Saas nähdä joutuuko aloittamaan tukoslääkityksen. Yritin tänään ohjeen mukaan soittaa kunnan koronaneuvontapuhelimeen (koska kaikki raskaana olevat tukosten riskiryhmää), mutta eivät vastanneet eikä soittaneet takaisin. Jos huomenna yrittäisi soittaa neuvolaan ja kysyä sieltä. :smiling-eyes:
 
Takaisin
Top