Raskausajan diabetes

Mulla oli kolmesti 5,6 paastoarvo ja nyt odotan aikaa äitipolille. Ilmeisesti tämäkin vaihtelee alueittain.
 
Mulla tuli neuvolaseuranta, kun rasituksessa 1 arvo koholla.

Nyt kotimittauksissa lähes kaikki paastot 5.6-5.8. Laittoi lähetteen äitipolille ja rakenneultran tekee lääkäri. Samalla arvioidaan jo insuliinin tarvetta. Aika herkästi onneksi puuttuvat, kun toinen raskaus ja ekassakin meni insuliinihoitoon lopussa.
 
Mä en saa paastoja millään alas, eli varmaan aika pian mennään metformin-lääkitykselle. Plääh. Olo on tosi pettynyt, vaikka järjellä tiedän et paastoihin voi olla tosi vaikea itse vaikuttaa. Hormonimyrskyssä tunteet kuitenkin ottaa helposti vallan ja huomaankin harmittelevani asiaa paljon. Samaan aikaan ajattelen, että tää nyt vaan on tehtävä ja kaikki on vauvan parhaaksi, näillä mennään mitä on saatu eikä kaikkeen aina voi vaikuttaa.
 
Mulla sanottiin heti, että paastoihin auttaa insuliini... Ei niinkään tablettihoito. Maanantaina selviää lisää, kun on lääkärin tekemä rakenneultra samalla.
 
Kiinnostavaa! Mun kaveri kyllä sai vuosi-kaksi sitten tablettilääkityksen just paastojen vuoksi ja sanoi, että toimi hyvin. Toivon, että sitä voitais kokeilla ekana. Mutta mulla tosiaan seurantajakso vielä kesken, tarvinnee itse ottaa yhteyttä jo ensi viikolla jos haluan että asia etenee.
 
Mulla oli seurantajaksolla yksi paastoarvo ylitse ja siihen oli mielestäni selkeä syy lyhyessä paastoajassa ja illalla nautitussa sokerilimussa. Muuten arvot oli kahden viikon ajan hyviä.
Nyt sitten seurannan jälkeen neljänä aamuna mittaillut paastoa ja kaksi mennyt jo yli ja kyllä ärsyttää :sad001 Olen syönyt ihan samoja ruokia kuin seurantajaksollakin. Nyt olen kylläkin ollut vähän flunssainen, liekö sillä vaikutusta... Mutta kaipa se täytyy huomenna soitella neuvolaan asiasta, seuraavaan neuvolakäyntiin kun on vielä useampi viikko.. Ahdistaa nyt jo mahdollisesti tulevat ylimääräiset käynnit jossain jotka on tietysti työajalla.
 
Mulla on nyt reilu 30pv mittausta takana, aamun paastoarvoista about 10 on viiterajan alapuolella. Aterian jälkeiset arvot ihan ok, ei nouse yli rajojen.
 
Tänään oli rakenneultra + samalla lääkäri. Insuliinit kehiin, alkaa 6KY annoksella tänään heti.
 
Tänään äitipolilla lääkäri verensokereihin liittyen, kotiseurannassa paastot siis kolmesti 5,6 ja kerran 5,8. Näillä arvoilla ei tarvi aloittaa lääkitystä, jatketaan samalla seurannalla.

Toki tulee sitten suoraan insuliini, jos menee useammin ja reilummin yli, kuulemma paastoarvoihin ei oo paras lääkitys tabletit (Metformin). Mut hyvä mieli, ihana lääkäri joka tsemppasi kovasti ja kerto ettei ottaa liikaa stressiä, kuulemma paastosokereihin vaikea omalla toiminnalla vaikuttaa.
 
Tänään oli sit paastoarvo 5.3, vaikka eilen oli täysin överiherkuttelupäivä. Mm. pakastepizza iltapalaksi ja pitkin päivää sokeriherkkuja. Ja sit kun oikeesti yritän syödä terveellisesti ja hyvin ni arvot heittää :D
 
Tänään oli sit paastoarvo 5.3, vaikka eilen oli täysin överiherkuttelupäivä. Mm. pakastepizza iltapalaksi ja pitkin päivää sokeriherkkuja. Ja sit kun oikeesti yritän syödä terveellisesti ja hyvin ni arvot heittää :D

Kannattaa kokeilla laittaa enemmän hiilihydraatteja perusruokavalioon. Jos on 2 tyypin diabetes, niin silloinkin tarvitsee olla tarpeeksi hiilihydraatteja jotta sokerit pysyy kohillaan
 
Proteiinia joka aterialle myös, niin pitää sokeriarvot kurissa.

Mulla nyt auttanut jo se 6KY insuliinia ja paastot olleet 5.0-5.4.
 
Normaalisti pyrinkin syömään varsinkin iltapaloilla paljon hyviä hiilareita ja myös proteiinia. Tuhti iltapala oltava. Näin pysynyt paastot hyvänä, lukuunottamatta yhtä viikkoa kun jostain syystä neljästä paastoarvosta kolme meni yli, vaikka söin ihan samoin kun siihenkin asti. Nyt ollu paastot taas hyviä normaalilla syömisellä ja tosiaan vaikka olis syönyt huonomminkin.
 
Minulla oli tänään tuo sokerirasitustesti. En tiedä vielä tuloksia mutta suosittelisin tukihenkilöä mukaan jos vain voi saada. Minulle tuli vähän huono olo noin vartti liemen juomisesta mutta ei siinä vielä kaikki vaan pyörryin siellä sitten labran odotushuoneessa. En onneksi korkealta kun ehdin kurottaa lattiaa kohti etten tippuisi tuolilta. Jouduttiin sitten lähtemään vielä tsekkaamaan vauvan sykkeet sairaalalle ja sain anti d piikin varmuudeksi. Kaikki hyvin vauvalla mutta enpä olisi arvannut paastoa ja sokerilientä noin kovaksi koettelemukseksi. Että joku oma apuhenkilö olisi ollut kiva olla mukana :depressed:
 
Radi se tännekin tuli. Paasto ja 1h arvot ok mut 2h yli rajan :/ Se siitä jäätelökesästä. Toivottavasti pysyy arvot kurissa hiilareita ja kaloreja vähentämällä.
 
Radi se tännekin tuli. Paasto ja 1h arvot ok mut 2h yli rajan :/ Se siitä jäätelökesästä. Toivottavasti pysyy arvot kurissa hiilareita ja kaloreja vähentämällä.

Mä oon aatellut, että aivan täysin ei tarvitse kieltäytyä herkuista ja varsinkaan kesällä jäätelöstä. Mulla insuliinia pieni määrä iltaisin ja aterian jälkeiset arvot ok hiilareista huolimatta
 
Mä oon aatellut, että aivan täysin ei tarvitse kieltäytyä herkuista ja varsinkaan kesällä jäätelöstä. Mulla insuliinia pieni määrä iltaisin ja aterian jälkeiset arvot ok hiilareista huolimatta

Joo ei ihan täysin tarvitse kieltäytyä. Siis omassa tapauksessani ainakaan - toisten saamia terveydenhuollon neuvoja kommentoimatta. Toivottavasti saisin pitää suht normaalin ruokavalion. Finelin sivuilta kävin jo muutaman ruokapäiväkirjan täyttämässä et näkee mikä on energian ja hiilarien ym energiaravintoaineiden saanti. Aika kivasti ilman herkkuja saa kalorit pysymään suositelluissa. Ja näkee vähän muidenkin ravintoaineiden saantia. Ensi viikolla saan kotiseurantaan sokeritestit niin tietää sitten et miten arvot reagoi aterioihin. Ne finelin ruokapäiväkirjat on muuten tosi hyvät jos kiinnostaa itse tarkastella ruokavalion ravintosisältöä
 
Takaisin
Top