Raskausajan diabetes

Toiveissani

Puuhakas puhuja
Marrasmammat 2018
Syyskuiset 2021
Tälle aiheelle ei vielä löytynyt keskustelua. Tänne siis radi-juttuja :)

Itsellä todettiin se tällä viikolla, rv16. Esikoisen raskaudessa oli myös radi ja sen takia piti nyt jo varhaisessa vaiheessa käydä sokerirasituksessa. Osasin kyllä odottaa, että näin tässä taas käy.
 
Mulla oli sokerirasitus tällä vkolla, mut ei löytyny tällä kertaa. Uus mittaus sit myöhemmin. Edellisessä raskaudessa oli radi.
En kyl yhtään kaipaa sitä pistelyä..
 
Mulla oli muutama viikko sitten rv13 sokerirasitus ja paastoarvo oli ainut joka koholla 5,5. Nyt sitten mittaillut kotona arvoja, kertaakaan ei oo onneks ylittynyt. :happy:

Alkuun kyllä harmitti, tuntu että mitä on tehny väärin, mutta sitten ku perehty aiheeseen vähän enemmän nii ymmärsi ettei ois välttämättä voinut ite vaikuttaa. Toivottavasti jatkuu näin, että ruokavaliolla pysyy arvot hyvinä.
 
Mulla myös edellisessä oli radi ja loppuvaiheessa insuliinihoitokin. Nyt napsahti 2h arvo koholle. Tällä hetkellä pitää vähän säätää aamun paastoarvoja kohdalleen, iltapalaa on mietittävä tarkemmin.
 
Tänään oli ensimmäinen diabetesneuvola. Pari viikkoa olen nyt sokerirasituksen jälkeen omatoimisesti jo säätänyt ruokavaliota, mutta eniten tuottaa vaikeuksia tasaisen ruokailurytmin pitäminen. Lisäksi hoitaja sanoi, että yöpaaston (ilta- ja aamupalan välin) pituus saisi olla vain 8-9h, mikä myös tulee tuottamaan vaikeuksia, kun yöunetkin ovat tällä hetkellä olleet sen 8-9h :D

Mulla oli kaikki sokerirasituksen arvot koholla, ja 2h arvon takia joudun myös äitiyspolin seurantaan.
 
Lisäksi hoitaja sanoi, että yöpaaston (ilta- ja aamupalan välin) pituus saisi olla vain 8-9h, mikä myös tulee tuottamaan vaikeuksia, kun yöunetkin ovat tällä hetkellä olleet sen 8-9h :D

mulla ei ikinä onnistuis tollanen, menen yleensä viim klo 21.30 nukkuun, enkä pysty mennä täydellä vatsalla syömään, eli syön iltapalan yleensä viim klo 20. Sehän tarkottas et tossa tilanteessa mun pitäs herätä yöllä klo 4-5 syömään.. ai kauhee..
Mulla tuppaa oleen 12h tuo yöpaasto. Ehkä liikaa muutenki, mut mä pärjään kyllä..
 
mulla ei ikinä onnistuis tollanen, menen yleensä viim klo 21.30 nukkuun, enkä pysty mennä täydellä vatsalla syömään, eli syön iltapalan yleensä viim klo 20. Sehän tarkottas et tossa tilanteessa mun pitäs herätä yöllä klo 4-5 syömään.. ai kauhee..
Mulla tuppaa oleen 12h tuo yöpaasto. Ehkä liikaa muutenki, mut mä pärjään kyllä..

Yksi kaveri ehdotti, että jos mies toisi mulle aina iltapalan sänkyyn ja sitten herättäisi tuomalla aamupalan.
Mies ei ollut ihan yhtä innoissaan tästä ideasta jostain kumman syystä. :grin
 
Mulle tuli radi diagnoosi kun sokerirasituksessa oli paastoarvo 5,4 (viiteraja 5,3). Nyt oon viikon seuraillut ja kahdesti peräkkäin 5,6 aamuarvo. Tuohan saisi seurannassa olla 5,5.

Nyt ootan jännityksellä pääsiäisen jälkeistä lääkärineuvolaa, on kyllä vähän perseestä että sain diagnoosin 0,1 ylityksellä ja jos joudun äitipolin seurantaan samoilla ylityksillä.. No, näillä mennään.
 
Mulle tuli radi diagnoosi kun sokerirasituksessa oli paastoarvo 5,4 (viiteraja 5,3). Nyt oon viikon seuraillut ja kahdesti peräkkäin 5,6 aamuarvo. Tuohan saisi seurannassa olla 5,5.

Nyt ootan jännityksellä pääsiäisen jälkeistä lääkärineuvolaa, on kyllä vähän perseestä että sain diagnoosin 0,1 ylityksellä ja jos joudun äitipolin seurantaan samoilla ylityksillä.. No, näillä mennään.

Täällä HUS-alueella ainakin ilmeisesti äitipolin seurantaan joutuu vasta jos rasituksen paastoarvo on yli 6 tai jos 2h arvo on yli 11. (Tai ehkä tietenkin myös jos ei saa arvoja muuten kuriin omaseurannalla)

Mulle ainakin tuo äitipolin lähete näytti tarkoittavan ainakin alkuun vain sitä, että ollaan erillistä sähköistä kanavaa pitkin yhteydessä polille ja lähetetään sinne mittausarvoja. Ei välttämättä joudu edes käymään paikan päällä jos eivät koe sitä tarpeelliseksi.
 
Ja ite oon ajatellut, että on parempikin kun näin alkuvaiheessa jo tuli tuo diagnoosi, niin ehtii paremmin tehdä asialle jotain ennen kuin se kunnolla vaikuttaa vauvaan. Olisi kamalaa jos radi olisi tietämättä kytenyt taustalla pitkän aikaa ja olisi itse jatkanut samoilla huonoilla elintavoilla koko ajan. En ainakaan itse olisi ilman diagnoosia saanut riittävästi motivaatiota ruveta miettimään söiskö kanaa ja kasviksia vai tilaisko pizzan...
 
Täällä oli ohjeissa, että riittää kun kaksi paastoarvoa yli, niin seuranta siirtyy äitipolille. Toki en tiedä missä muodossa tuo seuranta tapahtuu, meillä maakunta on perustasolla koronan suhteen ja pääsee hyvin lääkäriin, veikkaan että ihan livenä polille.

Ja hyvähän että tässä vaiheessa tieto, eipä tuo itsellä kuitenkaan muuttanut ruokavaliota kun en syö herkkuja tai roskaruokaa. Ennen raskautta ollut jo tiedossa sukurasite, sokereita on seurattu työterveydessä vuoden välein ja olen tehnyt ison ruokaremontin itselle jo pari vuotta sitten. Mulla siis ennen raskauttakin että haima kyllä reagoi ruokailuun tuottamalla oikean määrän insuliinia, ainoastaan paastoarvoissa sillon tällöin häikkää. Pitkäaikainen sokeri on aina ollut hyvä.
 
Mulla oli paastoarvo 5,5, muut arvot hyviä. Ens viikolla on etätapaaminen radi-hoitajan kanssa ja ilmeisesti se on ryhmätapaaminen, siinä vasta saa mittausohjeet. Mittari on tallessa ekasta raskaudesta, mutta täytyy huomenna käydä näyttämässä sitä neuvolassa et se varmasti toimii. Ja ennen tota ryhmätapaamista täytyy pitää ruokapäiväkirjaa kolmena päivänä. Sit jos arvot ei pysy kurissa niin siirtyy seuranta vasta äitipolille.

Ekassa raskaudessakin paastoarvo oli se mikä heitteli, enkä ikinä päässyt jyvälle mikä siihen vaikutti :D Radi on yks mysteeri oikeesti. Muistan et söin aina ruisleipää päällisillä aamupalaksi ja rahkaa marjoilla iltapalaksi. Iltaisin ei toiminu ollenkaan mikään hiilari-iltapala. Päivisin söin perus kotiruokaa lounaalla ja päivällisellä. Päiväkotityössä on onneks helppo syödä säännöllisesti. Muistan et joskus söin mitä sattuu koko päivän ja arvot oli hyvät. Ja sit oli päiviä et söin tarkasti ja säännöllisesti ja paastoarvo meni kuitenkin yli.
 
Tuo paastoarvo on mullakin nyt heitellyt 5.5-6.2 välillä. Ei voi tietää, mikä vaikuttaa. Nyt testannut lyhyempää yöpaastoa ja erilaisia iltapaloja. Huhheijjaa
 
Olen nyt ehtinyt mittailla muutaman päivän; kolme aamupalaa ja yhden lounaan. Paastoarvo joka kerralla 4,6 - 4,8 eri ruoka- ja paastoaikakomboilla (yksi yöpaasto yli 10h). Hämmentää sen sokerirasituksen jokaisen arvon ylittyminen, kun nyt on ollut näin tasaista.
 
Hyvä tietää toi HUS-alueen äitipoliseurantajuttu - löysin sittenkin sokerirasituksen tulokset omakannasta ja odotetusti oli paastoarvo koholla, menee just yli ton kuuden. Yritin soitella viime viikolla rasituksen jälkeen neuvolan puhelinpalveluun mutta sen aukioloaika onkin supistunut, joten jätin asian sikseen kun on huomenna neuvola. Mutta voin siis varautua äitipoliseurantaan.

Toisaalta kun esikoisen odotuksessa oli radi niin osasin sitä arvella, ja vaikka muut arvot oli hienosti viitteiden sisällä niin on ne sen verran paljon suuremmat kuin esikoisen odotuksessa että hermostuttaa kyllä. Toki oon tiennyt, että mun paino on noussut todella paljon viime vuosina ja vahva sukurasite kakkostyypin diabetekseen on, mutta nyt vasta alkaa pelko jäytää...
 
Mä oon nyt neljänä aamuna mitannu paastoarvot ja tänään mittailen koko päivän arvot. Neljän aamun paastoarvoissa yksi meni yli. Uskoisin sen johtuvan liian lyhyestä yöpaastosta ja illalla juodusta sokerilimpparitölkistä. Muuten oon syönyt aikalailla samat setit iltapalaksi ja arvot ollu hyviä, joitakin pieniä herkkujakin on voinut päivän aikana. Ens viikolla saan sitten ohjeistuksen mittailuun ja sillä mennään loppuraskaus jos vaan pysyy arvot kurissa.
 
Hyvä tietää toi HUS-alueen äitipoliseurantajuttu - löysin sittenkin sokerirasituksen tulokset omakannasta ja odotetusti oli paastoarvo koholla, menee just yli ton kuuden. Yritin soitella viime viikolla rasituksen jälkeen neuvolan puhelinpalveluun mutta sen aukioloaika onkin supistunut, joten jätin asian sikseen kun on huomenna neuvola. Mutta voin siis varautua äitipoliseurantaan.

Toisaalta kun esikoisen odotuksessa oli radi niin osasin sitä arvella, ja vaikka muut arvot oli hienosti viitteiden sisällä niin on ne sen verran paljon suuremmat kuin esikoisen odotuksessa että hermostuttaa kyllä. Toki oon tiennyt, että mun paino on noussut todella paljon viime vuosina ja vahva sukurasite kakkostyypin diabetekseen on, mutta nyt vasta alkaa pelko jäytää...


Siis onko jossain raja 6 paastoarvolle?
 
Mietin ihan samaa :wideyed: oon luullut että paastoarvon raja on kaikille rasituskokeessa 5,3 ja sitte itse tehtävässä radiseurannassa 5,4.
 
Mietin ihan samaa :wideyed: oon luullut että paastoarvon raja on kaikille rasituskokeessa 5,3 ja sitte itse tehtävässä radiseurannassa 5,4.


5.3 paasto rasituksessa

Omaseurannassa alle 5.5.
 
Joo mutta niillä arvoilla päätyy vain neuvolaseurantaan, ei erikoissairaanhoitoon. Mulle ei eilen puhuttu äitipolista mitään, tänään neuvolan ajanvarauspuhelimessa kysyttiin tehtiinkö eilen lähete erikoissairaanhoidon puolelle ja kun vastasin kieltävästi niin sanoi laittavansa neuvolaterkalle asiasta vielä viestiä.
 
Takaisin
Top