Kaksivuotinen esiopetus

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä mieltä olette kaksivuotisesta esiopetuksesta, joka on kokeilussa useissa kunnissa?

Meillä tämä tulee ajankohtaiseksi ensi vuonna ja aiomme hyödyntää, olin töissä tai en. Niin sanotusti esikouluun vuosi aikaisemmin kuulostaa hyvältä.:)
 
Tietääkseni ei ole meille tulossa, mutta jos tulisi niin mielellään hyödynneittäisi. 5v lapsi syksyllä on joka tapauksessa puolipäiväisenä hoidossa.
 
Meidän päiväkodissa tuo oli kokeilussa, mutta en kyllä osaa sanoa, vaikuttiko se meillä mitenkään muuten kuin pienempinä maksuina. Osittain kokeilu ehkä vähän epäonnistui, kun koronarajoitteet iskivät kaikkeen toimintaan.
 
Täällä alkaa kokeilu tänä syksynä, meiän perhettä asia koskee vasta ensi vuonna jos halutaan keskimmäisen osallistuvan kokeiluun, ei olla vielä päätetty mitä tehdään kun tarkoitus oli laittaa lapsi montessoripäiväkotiin missä esikoinen ollut ja tykännyt hurjasti.
 
Meillä -16 syntynyt poika aloittaa kaksivuotisen eskarin syksyllä. Vaikuttaa maksuihin niin että hän käy pelkästään eskarissa joka on ilmainen ja pikkusisko on sitten sen aikaa kun minä olen töissä / koulussa. Hyvin todennäköisesti koulussa ja syksyn olen vain kolmella kurssilla joten hyvin vähillä hoitotunneilla sisko on :) mies hakee pojan eskarista päivittäin (matkaa 600m)ja isä on kotona töissä. Veljet kotiutuu koulusta samoihin aikoihin joten seuraa on :)
 
Täällä oli tuo kokeilu ja nyt ilmeisesti jäämässä pysyväksi. Viisivuotias aloittaa nyt syksyllä, tosi kiva juttu pidentää esiopetusta ja poikakin on innoissaan :happy:
 
Esikoinen menee jo syksyllä kouluun, joten ei häneen vaikuttaisi vaikka se nyt tulisi tänne. Kuopuksen ollessa 5-v voi sitten tilanne olla jo eri. Luulen että esikoiselle olisi kyllä sopinut kaksivuotinen eskari. On nyt eskarissa tykännyt paljon eskaritehtävistä eikä lisävalmistautuminen kouluun varmastikaan kenellekään haitaksi ainakaan ole. Toisaalta toivon ettei 5-vuotiailla ole eskarissa liian koulumaista. Saisi lapset olla lapsia. :)
 
Meidän kunnassa oli kokeilussa 2-vuotinen eskari. Koin hyväksi. Alensi kynnystä viedä 5-vuotias päiväkotiin kun Viskari 20h/vko oli ilmainen. Tuon ikäinen kaipaa jo muutakin kuin äidin seuraa ja jos on ollut tähän asti vain kotihoidossa niin pääsee tutustumaan ryhmätoimintaan. Ainakin meidän pienessä päiväkodissa on hyvä ryhmähenki. Viskarit saavat olla lapsia ja opettelevat päikyssä perusrutiineja joita eskarissa tarvitaan (käsien pesu, oman vuoron odottaminen, kuinka toimitaan ryhmässä jne.). Tutustaan jo vähän numeroihin sekä kirjaimiin. Leikin varjolla "valmistetaan" eskariin ja koulumaailmaan. En usko että on yhdellekään lapselle haitaksi :)
 
Mä en hirveen riemulla laittais lapsia aiemmin pois kotoa, nyt kun on nähnyt useamman lapsen saavan rauhassa kasvaa kotona eskarilaiseksi. Eri homma jos hoidossa valmiiksi, silloin vaan positiivista koska vaikuttaa maksuihin!
Koen vahvasti että juuri nämä kotona rauhassa kasvaneet on omista lapsista parhaiten olleet kouluvalmiita. Kaikkia samoja taitoja kun voi kotonakin harjoitella.
Ainakin suuressa perheessä tulee ryhmätoimintakin tutuksi 24/7..
 
Minusta varhaiskasvatus saisi olla ilmaista vaikkapa 3-vuotiaasta ylöspäin, mutta ei pitäisi olla mitään pakkoa laittaa lasta esiopetukseen. Eli jos tämä perustuisi vapaa-ehtoisuuteen, niin sitten on ok.

Nythän siitä on suunniteltu pakollista, mikä sitten ei minusta ole lainkaan ok. Lapsilla on jo ihan riittävästi pakollisia vuosia koululaitoksessa, liian vähillä resursseilla huonoissa rakennuksissa. Ja ihan kuten koulukin, tämäkin voi olla lapselle haitaksi, jos hänen ryhmäänsä sattuu lapsi, jolla on oikeus harjoitella yhteistyötaitoja kiusaamalla ryhmäläisiä jatkuvasti, kuten kouluissa tapahtuu vuosien ajan.
 
Meillä oli kokeilupilotti viime vuonna (jonka korona sotki) kuin esi- ja alkuopetus. Tässä yhteistyötä teki eskari 1-2 luokkalaiset. Tässä on tarkoituksena kartoittaa voisiko nämä kolme astetta yhdistää tällaiseksi esi- ja alkuopetukseksi jolloin lapsella olisi mahdollista käydä nämä kolme astetta 2-4 vuodessa lapsen oman kehityksen mukaan.

Olen myös ymmärtänyt että kokeilu kaksivuotisesta eskarista liittyy tähän samaan.

Mielestäni kaksivuotinen eskari ei ole välttämättä huono idea. Tällä saadaan ehkä niitä lapsia paremmin hoidon piiriin joiden vanhemmilla esim on päihde- tai mielenterveysongelmia.

Mutta kun asioilla on kääntöpuoli. Entä ne jotka haluaa pitää lapsen kotona 6v asti? Niin, toisaalta jos tällä kokeilulla huomataan, että koulu aloitus on lapsilla helpompaa ja että luodaan niitä kaverisuhteita ja sosiaalisia kontakteja hyvissä ajoin ennen koulua niin mikä jottei. Sittenhän lapsi aloittaisi 5v eskarin.

Kokeilut on hyviä. Niistä saa niin paljon tutkimustulosta. Esim nyt jos huomataan että ne lapset jotka aloittavat eskarin 5v ja käyvät sitä 2v ja heidän koko peruskoulun koulumenestys on parempaa entä niillä jotka käyvät vain vuoden eskaria niin sehän on selvää, että lapsi tarvitsee niitä kontakteja ja varhaiskasvatusta jo ennen 6v ikää.

Hyvä että kokeillaan uusia asioita ja ratkaisuja. Esim oppivelvollisuuden pidentäminen, erinomainen ratkaisu, jolla päästään ehkä eroon niistä tippujista jotka jää peruskoulun jälkeen, mahdollisesti syrjäytyy ja jää työelämän ulkopuolelle.

Aika näyttää oliko tämä toimiva ratkaisu, itse ainakin odotan innolla tätä, samoin syksyllä 5v täyttävä poika.
 
Se huoleton, vapaa lapsuus on todella lyhyt aika enkä ymmärrä miksi siitä pitäisi vielä pakolla vuosi viedä. Mikäli tänne kokeilu tulisi, tuskin aikanaan viisi vuotiasta laitettaisiin vaan annettaisiin vielä vuosi nauttia kiireettömistä aamuista. Eskariin lähdön jälkeenhän niitä aamuja riittää lomia lukuun ottamatta mahdollisesti eläkkeelle asti! Isommatkin koulussa päälle 9:n keskiarvolla, joten tuskin kuopuksen tulevaisuutta kotivuodella pilattaisiin.

Eriasia toki niille lapsille, jotka päiväkodissa käyvät muutenkin tai niille lapsille, joilla ei muita mahdollisuuksia ryhmäytymisen opetteluun ole tai tiedossa muita haasteita .
 
Meidän perheessä on huonoja kokemuksia kouluista, niin opettajista metodeineen kuin oppilaista ja kiusaamisesta. En laittaisi lastani kahden vuoden eskariin, sillä sille "laitostumisen ja tasapäistämisen tielle" ehtii myöhemminkin. Ennemmin harkitsen kotikoulua ja -eskaria. Varsinkin kun seuraava eskari-ikään saapuva on superälykäs ja todella eläväinen lapsi, sellainen, joka ei varmasti viihdy pulpetissa vaan oppii tekemällä, käytännön, sekä ilon ja liikkumisenkin kautta. Toivon, että juuri tuo innostus kaikkea kohtaan säilyy mahdollisimman pitkään ja lapsi pysyy avoimena, sekä omana itsenään. Koulu ei sinällään tue sisästä kasvua, saati vahvista ja rohkaise lasta kasvamaan juuri omaksi itsekseen. Toki perinteisessä koulussa on hyviäkin asioita ja toisille perinteisen koulun metodit ovat toimivia ja riittäviä.
 
Meidän perheessä on huonoja kokemuksia kouluista, niin opettajista metodeineen kuin oppilaista ja kiusaamisesta. En laittaisi lastani kahden vuoden eskariin, sillä sille "laitostumisen ja tasapäistämisen tielle" ehtii myöhemminkin. Ennemmin harkitsen kotikoulua ja -eskaria. Varsinkin kun seuraava eskari-ikään saapuva on superälykäs ja todella eläväinen lapsi, sellainen, joka ei varmasti viihdy pulpetissa vaan oppii tekemällä, käytännön, sekä ilon ja liikkumisenkin kautta. Toivon, että juuri tuo innostus kaikkea kohtaan säilyy mahdollisimman pitkään ja lapsi pysyy avoimena, sekä omana itsenään. Koulu ei sinällään tue sisästä kasvua, saati vahvista ja rohkaise lasta kasvamaan juuri omaksi itsekseen. Toki perinteisessä koulussa on hyviäkin asioita ja toisille perinteisen koulun metodit ovat toimivia ja riittäviä.
Missäpäin Suomea asutte? Olen varhaiskasvatuksessa töissä eikä yhdessäkään eskarissa ole ollut pulpettia, vaan menetelmät ovat juuri noita vilkkaille lapsille sopivia toiminnallisia leikkejä. Meilläpäin on valittavissa myös metsäeskari, jossa toiminta on pääosin ulkona.
 
Missäpäin Suomea asutte? Olen varhaiskasvatuksessa töissä eikä yhdessäkään eskarissa ole ollut pulpettia, vaan menetelmät ovat juuri noita vilkkaille lapsille sopivia toiminnallisia leikkejä. Meilläpäin on valittavissa myös metsäeskari, jossa toiminta on pääosin ulkona.
Juu ja tässä esitteessä mikä tästä kokeilusta tuli että edelleen mennään leikin varjolla kaikkeen ja samalla opitaan asioita. Ei meillä yksikään lapsi ole eskarissa istunut pulpetissa :) Koulussakin on tiloja joissa voi oleskella sohvilla, pienryhmäpaikkoja ja vapaita tiloja missä opiskella.
 
Missäpäin Suomea asutte? Olen varhaiskasvatuksessa töissä eikä yhdessäkään eskarissa ole ollut pulpettia, vaan menetelmät ovat juuri noita vilkkaille lapsille sopivia toiminnallisia leikkejä. Meilläpäin on valittavissa myös metsäeskari, jossa toiminta on pääosin ulkona.

Keski-Suomessa, pienellä paikkakunnalla asutaan. Lapsi menisi kyläkouluun eskariin, sekä kouluun. Yksi lapsista käy nyt tätä koulua ja osaa opettajista pelkää ja jännittää. Koulu tuo aivan älyttömän määrän stressiä lapseni elämään. Ja kyseessä on fiksu, kiitettävästi koulussa menestyvä vitosluokkalainen.
Vanhin lapsi käy ylä-astetta keskustassa. Se on varsinainen villilänsi. Todella paljon kiusaamista ja opettajien välinpitämättömyyttä. Niin paljon epäkohtia etten ala niitä edes luettelemaan. Kaduttaa, että olen laittanut lapseni valtion kouluun.
Metsäeskari olisi varmasti ihan huippu! Steiner myös.

Juu ja tässä esitteessä mikä tästä kokeilusta tuli että edelleen mennään leikin varjolla kaikkeen ja samalla opitaan asioita. Ei meillä yksikään lapsi ole eskarissa istunut pulpetissa :) Koulussakin on tiloja joissa voi oleskella sohvilla, pienryhmäpaikkoja ja vapaita tiloja missä opiskella.


Niin tosiaan, viimeistään koulussa pitäisi pystyä istumaan paikoillaan ja hiljaa aika pitkiäkin aikoja. Koen tämän luonnottomana. Monet lapset ovat energisiä, käyttävät ääntään vapaasti, liikkuvat, elehtivät, kommunikoivat keskustelemalla vastavuoroisesti jne. Koen, että niin sanotulle luontaiselle olemiselle ei ole riittävästi tilaa perinteisessä koulussa. Lisäksi opetusmetodeissa olisi hurjasti kehitettävää.
 
Keski-Suomessa, pienellä paikkakunnalla asutaan. Lapsi menisi kyläkouluun eskariin, sekä kouluun. Yksi lapsista käy nyt tätä koulua ja osaa opettajista pelkää ja jännittää. Koulu tuo aivan älyttömän määrän stressiä lapseni elämään. Ja kyseessä on fiksu, kiitettävästi koulussa menestyvä vitosluokkalainen.
Vanhin lapsi käy ylä-astetta keskustassa. Se on varsinainen villilänsi. Todella paljon kiusaamista ja opettajien välinpitämättömyyttä. Niin paljon epäkohtia etten ala niitä edes luettelemaan. Kaduttaa, että olen laittanut lapseni valtion kouluun.
Metsäeskari olisi varmasti ihan huippu! Steiner myös.




Niin tosiaan, viimeistään koulussa pitäisi pystyä istumaan paikoillaan ja hiljaa aika pitkiäkin aikoja. Koen tämän luonnottomana. Monet lapset ovat energisiä, käyttävät ääntään vapaasti, liikkuvat, elehtivät, kommunikoivat keskustelemalla vastavuoroisesti jne. Koen, että niin sanotulle luontaiselle olemiselle ei ole riittävästi tilaa perinteisessä koulussa. Lisäksi opetusmetodeissa olisi hurjasti kehitettävää.
Kyllä minun mielestä ei ole enää sellaista perinteistä koulua mitä minun aikana oli.

Täällä ainakin touhuillaan ja liikutaan vapaasti. Luonnossa opiskellaan ja pieni kyläkoulu kun on, niin ovat tekemisissä muiden luokkien kanssa. Käyvät lähiympäristössä viikoittain tutkimus- ja oppiretkillä.

Siskoni poika oli isossa koulussa vitosella ja siellä oli luokaton luokka systeemi. Ad/hd poika sekosi aivan täysin vailla rutiineja ja tiettyä järjestelmällisyyttä. Se mikä palvelee yhtä, ei palvele toista. Ei voidaan yksinkertaisesti tehdä jokainen omaa oppimatka täysin individuaalista, ei siihen ole resursseja.

Mutta kyllä lapsi on myös hyvä opettaa istumaan paikallaan ja oppimaan. Ei voi koko 9v humputella miten sattuu opinnot ja ammattikoulussa / lukiossa ja myöhemmin amk tai uni niin kappas ei pysty keskittymään luennolla kun ei ole oppinut siihen.

Meille opetetaan kotonakin välillä alas rauhoittumaan. Meillä on neljä lasta ja jos annan mennä aivan päättömäksi menon niin hermot menee. Istutan jokaisen kauemmas toisistaan (tai vauvaa en mutta isommat pojat kyllä), kaks lukevaa ottaa kirjat ja 4v ottaa palapelin. Rauhoittuvat aikansa ja leikit voi aloittaa uusiks.
 
Hyvä esimerkki uusista opetusmetodeista on DragonBox. Onko muiden lapsilla?

Vitsi miten upea matikkasarja! On keskustelukirja, tehtäväkirja ja paljon "laboratoriotestejä" ja tutkimuksia miten matikka toimii meillä kaikessa! Meän pojat imee kaiken tiedon siitä ja ei hyvää päivää kuinka taitavia niistä on matikassa tullu. En minä tuon ikäisenä osannut samoja asioita miten he. Tutkitaan ja keskustellaan. Meillä ekaluokkalainen on yhdysluokalla jossa on 1-2 luokkalaiset samassa. He myös voivat osallistua toisen puoliskon opetukseen jos tuntuu että on paljon oman ikäisiään edellä.
 
Keski-Suomessa, pienellä paikkakunnalla asutaan. Lapsi menisi kyläkouluun eskariin, sekä kouluun. Yksi lapsista käy nyt tätä koulua ja osaa opettajista pelkää ja jännittää. Koulu tuo aivan älyttömän määrän stressiä lapseni elämään. Ja kyseessä on fiksu, kiitettävästi koulussa menestyvä vitosluokkalainen.
Vanhin lapsi käy ylä-astetta keskustassa. Se on varsinainen villilänsi. Todella paljon kiusaamista ja opettajien välinpitämättömyyttä. Niin paljon epäkohtia etten ala niitä edes luettelemaan. Kaduttaa, että olen laittanut lapseni valtion kouluun.
Metsäeskari olisi varmasti ihan huippu! Steiner myös.




Niin tosiaan, viimeistään koulussa pitäisi pystyä istumaan paikoillaan ja hiljaa aika pitkiäkin aikoja. Koen tämän luonnottomana. Monet lapset ovat energisiä, käyttävät ääntään vapaasti, liikkuvat, elehtivät, kommunikoivat keskustelemalla vastavuoroisesti jne. Koen, että niin sanotulle luontaiselle olemiselle ei ole riittävästi tilaa perinteisessä koulussa. Lisäksi opetusmetodeissa olisi hurjasti kehitettävää.
Ikävää, että teidän kylällä on noin takapajuista. Itse työskentelen pienessä kyläkoulussa ja suhteellisen modernia opetusta on kuitenkin tarjolla, kaikilla luokka-asteilla opiskellaan niin paljon ulkona, että pitää aina olla varasuunnitelma siltä varalta, jos joku toinenkin luokka on samaan aikaan samassa metsässä.

Oman lapseni kanssa olen pitänyt Steiner-koulua vaihtoehtona, jos näyttää, että lähikoulussa ei opettajan kanssa lähde sujumaan. Meillä on myös Steiner-kouluun lyhyt matka, mutta vielä ekaluokkalaista en sitä matkaa laittaisi yksin kulkemaan.
 
Takaisin
Top