Kyllä minun mielestä ei ole enää sellaista perinteistä koulua mitä minun aikana oli.
Täällä ainakin touhuillaan ja liikutaan vapaasti. Luonnossa opiskellaan ja pieni kyläkoulu kun on, niin ovat tekemisissä muiden luokkien kanssa. Käyvät lähiympäristössä viikoittain tutkimus- ja oppiretkillä.
Siskoni poika oli isossa koulussa vitosella ja siellä oli luokaton luokka systeemi. Ad/hd poika sekosi aivan täysin vailla rutiineja ja tiettyä järjestelmällisyyttä. Se mikä palvelee yhtä, ei palvele toista. Ei voidaan yksinkertaisesti tehdä jokainen omaa oppimatka täysin individuaalista, ei siihen ole resursseja.
Mutta kyllä lapsi on myös hyvä opettaa istumaan paikallaan ja oppimaan. Ei voi koko 9v humputella miten sattuu opinnot ja ammattikoulussa / lukiossa ja myöhemmin amk tai uni niin kappas ei pysty keskittymään luennolla kun ei ole oppinut siihen.
Meille opetetaan kotonakin välillä alas rauhoittumaan.
Meillä on neljä lasta ja jos annan mennä aivan päättömäksi menon niin hermot menee. Istutan jokaisen kauemmas toisistaan (tai vauvaa en mutta isommat pojat kyllä), kaks lukevaa ottaa kirjat ja 4v ottaa palapelin. Rauhoittuvat aikansa ja leikit voi aloittaa uusiks.
Meillä on neljä lasta ja viides tulollaan. :) Yksi on asperger ja ADD, yksi neurotyypillinen lapsi, kolmas mahdollinen ADHD (epäily). Koulujärjestelmä ei ole toiminut lasteni kohdalla. Siitä on ollut selkeästi enemmän haittaa kuin hyötyä. Siksi nuorimmat jäävät isolla todennäköisyydellä kotikouluun. Suomessa on todella hyvät verkostot ja tuki kotikoululaisille.
Meillä opetellaan myös rauhoittumista, mutta ei lukemisen kautta, sillä kirjat ei jaksa kauaa kiinnostaa, jos ollenkaan. Meillä rauhoitutaan paremmin musiikin kuuntelun ja esimerkiksi taulujen maalaamisen parissa (nuorimmilla vesivärit). Toimii myös siis nuorilla/teineillä. Itsenäistä työskentelyä ja omatoimisuutta, sekä monenlaisia taitoja opetellaan ihan tässä arjessa. Kuten opettelemme tunnistamaan kasveja ja hyönteisiä, opettelemme perustamaan kasvimaan ja kasvattamaan ruokaa + keruu ja säilöntä, tunnistamaan ja käsittelemään sieniä, hoitamaan luontoa ja ympäristöä, kalastusta, erätaitoja jne. Tässä kaiken ohella harjoittelemme esimerkiksi matematiikkaa ja äidinkieltä. Viisi vuotta täyttävä laskee sujuvasti (plus ja miinus) laskut joissa käsitellään lukuja, jotka ovat alle 20. Hän laskee niin mielellään kaikkea pitkin päivää; montako roskaa hän keräsi, montako roskaa minä keräsin, montako roskaa meillä on yhteensä. Tai montako porrasta kävellään, hän laskee eri kippoihin jakamassa rypäleet jne. Lapsi kirjoittaa myös yksinkertaisia sanoja. Ja tunnistaa enemmän kasveja kuin keskiverto aikuinen. Kaikki tämä on hänen innostuksestaan ja mielenkiinnoistaan kumpuavaa. Lapsi on todella omaehtoinen, mutta superälykäs ikäisekseen. Omiin ja muidenkin kokemuksiin pohjautuen pelkään koulun tappavan tämän mahtavan innostuksen ja inspiraation ihan sillä, että lastani ei ymmärretä järjestelmässä. Hän ei tule sopimaan muottiin. Hän oppii eri tavalla kuin vain paikoillaan kuuntelemalla ja kirjoja tekemällä.
En tosiaan tarkoittanut, että lapset humputtelisivat yhdeksän vuotta. Tarkoitin, että erilaiset oppijat tulisi huomioida paremmin ja opetuksen metodeja muuttaa. Muutosta varmasti myös tapahtuu, mutta se on hidasta. Samoin koulujen käytännöt arvostella oppilaita on lähtökohtaisesti epäreiluja ja palvelee vain osaa porukasta. Ja mitä (pakotettuun) keskittymiseen tulee, se ei kaikilta onnistu edes aikuisena, vaikka koko ikänsä harjoittelisi. Näin erilaisia olemme. Paikallaan istuminen ja oppiminen yhdistettynä ei kaikilla toimi ja tämä tulisi syvällisellä tasolla ymmärtää, varsinkin jokaisen opettajan.