Lasten merkkivaatteet - Onko merkillä väliä?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko lasten vaatteiden merkillä väliä? Oletteko hurahtaneet lasten merkkivaatteisiin vai löytyykö teiltä lähinnä sitä, mitä marketista saa? Ovatko merkkivaatteet sinusta hienoja vai yliarvostettua? Mitkä lastenvaatemerkit ovat mieleesi ja mitkä eivät niinkään? Millä perusteella ostatte lastenvaatteita?
 
Merkillä on ainakin jonkin verran itselle väliä. Pidän tutan, paapiin ja jutan vauvanvatteista, mutta käytän melkein mitä vaan jos on kiva kuosi. :)

H&M ei kuulu suosikkeihini.
 
On yliarvostettuja. meillä on aina käytetty halpiksia, markettivaatteita ja h&m -kamaa. toki on jotain satunnaista poppia ja muutakin kalliimpaa ollut, mutta yleensä sit käytettynä. suurin osa vaatteista onkin perittyjä tai kirppikseltä hankittuja. ainoastaan ulkovaatteissa panostan uusiin ja merkkituotteisiin, lähinnä reiman haalareihin siis. tää pätee nyt ainakin vauva-aikaan jolloin vaatteiden käyttöikä on lyhyt, sekä leikki-ikäiseen jolloin vaatteet kuluu nopeasti.
 
Meiltä löytyy kivannäköisiä vaatteita. Jos samannäköinen vaate löytyy markettivaatteena ja merkkivaatteena, valitsen aina markettivaatteen. Lisäksi iso osa merkkivaatteista on niin rumia, etten maksaisi niistä senttiäkään.
 
Ompelen paljon itse vaatteita lapsille ja itselleni myös. Silloin valitsen laadukkaat ja mieluiten kotimaiset tai ainakin eu:ssa tuotetut kankaat. Markettivaatteita tulee ostettua uutena, merkkivaatteita löytää käytettynä edullisesti. Papun housut ovat kestäneet samalla lapsella pari vuotta, mitoituskin on sellainen, että on mahtunut päälle koko tuon ajan. En tiedä, miksi näin, mutta kannatti mielestäni ostaa puoleen hintaan uudet merkkihousut.
 
Suurin osa lasten vaatteista on käytettynä hankittu eikä niissä ole merkillä väliä. Uudet on suurin osa markettivaatteita. Move88:n tapaan ulkovaatteissa on enemmän merkillä väliä.
 
En ole välittänyt merkkivaatteista. Jokapäiväiseen käyttöön ostan marketista. Tosin ostin kyllä joululahjaksi muumi college setin sen takia että olisi edes yksi siisti asukokonaisuus, jota säästellen käytetään esim. kyläily, lääkärikäynnit jne.
 
Merkillä on väliä. Esimerkiksi oma lapseni oli niin laiha, että suurin osa vaatteista ei pysynyt päällä millään. Löysin tietyt merkit, joiden mallistot ovat kapeampia ja suosin niitä. Arvostan vaatteissa myös kestävyyttä ja käytännöllisyyttä, joita ei markettivaatteissa ole. Tästä esimerkkinä resorit, jotka tuovat todella paljon käytännöllisyyttä sekä käyttömukavuutta ja joita ei h&m ja Citymarketin vaatteissa ole juurikaan. Ulkovaatteista olen löytänyt malliltaan sopivan merkin lapsen mittoihin, ja ostan yleensä saman merkin ulkovaatteita koska tiedän niiden sopivan ja kestävän. En osta mitään vaatetta värin tai kuvion vuoksi, en myöskään pelkän merkin vuoksi. Merkkivaatteissa on kyllä suuriakin eroja markettivaatteisiin verrattuna, eli riippuu mitä vaatteessa arvostaa.
 
Merkillä on väliä. Esimerkiksi oma lapseni oli niin laiha, että suurin osa vaatteista ei pysynyt päällä millään. Löysin tietyt merkit, joiden mallistot ovat kapeampia ja suosin niitä. Arvostan vaatteissa myös kestävyyttä ja käytännöllisyyttä, joita ei markettivaatteissa ole. Tästä esimerkkinä resorit, jotka tuovat todella paljon käytännöllisyyttä sekä käyttömukavuutta ja joita ei h&m ja Citymarketin vaatteissa ole juurikaan. Ulkovaatteista olen löytänyt malliltaan sopivan merkin lapsen mittoihin, ja ostan yleensä saman merkin ulkovaatteita koska tiedän niiden sopivan ja kestävän. En osta mitään vaatetta värin tai kuvion vuoksi, en myöskään pelkän merkin vuoksi. Merkkivaatteissa on kyllä suuriakin eroja markettivaatteisiin verrattuna, eli riippuu mitä vaatteessa arvostaa.
Meillä taas lapsi on vanttera, merkkivaatteissa on useita valmistajia, joiden tuotteita ei saa päälle puettua ensinkään.

Kierrätysvaatteissa on tullut meille paljon esim h&m:n vaatteita ja jotkut niistä ovat todella kestäviä ja pitävät hyvin muotonsa ja värinsä eivätkä reikiinny. Jopa ehjiä housuja on tullut käytettynä. Positiivinen yllätys on ollut myös Lidlin vaatteet, todella kestäviä, pehmeitä ja käytännöllisiä ja saa pestä kuumassa.
 
Meillä on enimmäkseen H&M, Lindex, Ciraf jne perusmerkkejä. Halpoja, mutta pääosin ajavat asiansa. Tykkäisin kyllä ostaa enemmän merkkivaatteita, mutta jotenkin vaan kirpaisee liikaa se yli 30e bodysta, jota lapsi käyttää sen kuukauden. Isommalla lapsella kyllä jo on joitakin merkkivaatteita, me&i ja blaa lähinnä ollut. Vauvalla on muutama metsolan body. Tykkään isoista printeistä ja värikkäistä kuoseista. Ulkovaatteissa ollaan suosittu Jonathania ja Reimaa. Pikkuveljen syntymän jälkeen olen koittanut vanhemmalle lapselle vaatteita ostaessa katsoa, että olisi sellaista jota voisi sitten vielä vauvakin joskus käyttää. Tuntuu vaan olevan nyt haaste, kun vaikuttaa että pojat on ihan erilaisia rakenteeltaan, sopii ihan erilaiset vaatteet. :rolleyes:
 
Merkillä ei ole väliä mutta laadulla on. Jokaisesta merkistä löytyy parempia ja huonompia vaatteita, yritän siis aina katsoa mistä materiaalista vaate on tehty ja tarkkailla muita ominaisuuksia. Itse en ainakaan ole valmis maksamaan maltaita esim. bodysta kun se kuitenkin pian käy pieneksi.

Taaperon ulkovaatteisiin panostan paljon enemmän koska niiden on myös kestettävä paljon enemmän kulutusta ja suojattava paremmin.

Itse pidän esim. Lindexin vaatteista kun löytyy paljon kivoja kuoseja ja värejä (inhoan harmaa-beige-sininen-valkoinen väriskaalaa).
Suurimpia pettymyksiä ovat olleet Martinexin bodyt joiden kuviot ovat pesussa haalistuneet ihan olemattomiksi.
 
Täällä on mielipide muuttunut, kun rahatilanne rajoitetumpi. Haluaisin tukea suomalaista niinkuin varmaan moni, mutta rahat ei riitä nyt opiskelijaelämän ja hoitovapaan aikana.

Nykyään kuosi on se mikä vaikuttaa ja ostan kyllä kirpparilta merkkivaatteita, mutta vain käytettynä.

Sinänsä tää on paljon järkevämpää elämää, kun tulee käytyä kirpparilta ja ostettua kierrätettyä. 🙂

Ulkovaatteet on edelleen ostettava uutena ja hyviä merkkejä, koska kylmä ei voi olla ja täytyy säätä kestää, eli siihen ne rahat meneekin.
 
Minä panostan välillä kestäviin ulkovaatteisiin, kuten Reimaan ja jos ostan uutena niin valitsen kuosia minkä arvelen sopivan pikkusisaruksellekin.

Meillä on myös halpismerkkejä kuten h&m, ja jopa ne ovat kestäneet yllättävän hyvin käytössä lapselta toiselle. Toki nuorimmainen sitten käyttää mitä on sattunut jäämään ja vaatteet laitetaan pois vasta kun ovat reikäisiksi kuluneet. On myös jotain parempia merkkejä välillä ollut, tullut kirppikseltä jo kertaalleen käytettynä. Reikiintyvät ihan samalla tavalla kun muutkin. Kenties eivät nyppäänny ihan niin nopsaan kuivurissa kuin halvemmat vaatteet. Paremman merkkisissä vaatteissa on mielestäni kivemmat värit ja kuosit, enemmän väriä ja vinkeämmät hahmot.
 
Mä oon kirppistellyt lähes kaikki vaatteet lapselle. Lahjaksi ollaan sitten saatu merkkiä ja markettia uutena. Kirppisvaatteista olen huomannut, että popin vaatteet on olleet hyväkuntoisia, eikä ne ole meidän käytössä enempää kulahtaneet. Niistä on tullut sen myötä jonkinlainen suosikki. Löytämissäni on olleet myös omaa silmää miellyttävät värit ja kuosit. Koitankin niitä katsella tarkemmin ja ostaa vaikka oliskin vasta parin koon päästä sopivaa. Blaa on toinen kiva merkki, mitä oon ostanut itselleni uutena ja kirpparilta lapselle jos tullut vastaan. Mutta oon omissa paidoissa niiltä huomannut, että hihojen saumat on sen verran löyhää tikkiä, että mulla on ainakin muutamia katkeilleita lankoja ja ne ompeleet näkyy siinä saumassa ulospäin jo melkein koko kyynärän matkalta. Ne kaksi paitaa on olleet kyllä ahkerassa käytössä viime kesästä alkaen, kun ovat mun ainoat imetysluukulliset pitkähihaiset, mutta toivoisin merkkivaatteelta vähän parempaa kestävyyttä 🙈 Ja muistaakseni mun eka paitakin niiltä pärkysi hihoista, mutta siitä en enää ihan tarkkaan muista oliko kakkoslaatuinen vai tavallinen, kun jostain alerekistä sen ekan paidan aikanaan ostin 🤔
 
Minusta on tullut suht merkkiuskollinen viime vuosien aikana, mutta vaatteita ostetaan tarpeen mukaan. Ulkovaatteissa luotetaan niin Reimaan kun Jonathaniin, asusteet useimmiten Gugguuta.
Vain sukat ovat asia jossa ei jousteta lainkaan ja meillä käytössä Popin sukat. Ne kestävät lapselta toiselle ja vielä jopa myyntiin asti.
 
Ulkovaatteet, rukkaset ja kengät on sellaisia mihin panostetaan. Sisävaatetta on laidasta laitaan, itsetehtyjä, kirpparilta ostettuja, H&M:ää ja sitten on parempia merkkejä. Yleensä pyrin ostamaan merkkivaattet alennuksesta tai kirpparilta. Ulkohaalarin voi löytää esim -40% alella kun ostaa sopivaan aikaan.
 
Sisävaatteissa ei ole juurikaan merkillä väliä, käytetään sitä mitä saadaan tai kirpparilta löytyy, hyvin harvoin ostan uutena. Ulkovaatteissa ja kengissä olen tarkempi, tietyt merkit sopii paremmin malliltaan meidän lapsille, joten niitä tietenkin suositaan ja usein merkkivaatteissa on paremmat ominaisuudet. Ulkovaatteetkin yritän katsella ensisijaisesti hyväkuntoisina käytettyinä.
 
Minä myös pyrin hyödyntämään alennusmyyntejä mahdollisimman paljon. Kirppikseltä löytyy joskus hyviä löytöjä..tosin viime aikoina ei ole matkaan tarttunut mitään isompaa.
 
Merkillä on väliä lähinnä silloin jos olen kokenut jonkun merkin huonoksi. Silloin tuskin ostan käytettynäkään kyseistä enää. Meillä myös sama kuin useimmilla yässä ketjussa, ulkovaatteissa sitten kalliinpaa, Reimaa suosin itse, mutta lahjaksi saatu lähinnä Jonathania.
 
Takaisin
Top