Kuinka pian menit sairaalaan synnytyksen käynnistyttyä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Odottelitko kotona pidempään supistusten tihenemistä vai menitkö pian käynnistymisen jälkeen synnytyssairaalaan?

Esikoisen synnytys alkoi vesien menolla. Juuri ennen vesien menoa tuli myös vessassa käydessä hieman verta. Soitin silloin synnytyssairaalaan ja sieltä sanottiin että voin tulla sinne, mutta ei tarvitse kiirehtiä. Supistukset ei olleet silloin vielä kovin voimakkaita. Teimme miehen kanssa rauhassa aamutoimet ja syötiin aamupalaa ja lähdettiin sairaalalle. Parin-kolmen tunnin sisään oltiin varmasti perillä vesien menosta.
 
Molemmista olin sairaalassa noin 4h supistusten alettua. Ekalla kerralla oli siitä urakkaa vielä 14h, tokalla nelisen tuntia.
 
Vedet menivät viideltä illalla, soitin synnärille ja sanoivat ettei kiirettä. Tulen sitten aamusella näytille. Ensisynnyttäjänä otin tietenkin kaikki synnytysvalmennusten ja synnärin ohjeet todella kirjaimellisesti enkä olisi lähtenyt mihinkään ennen aamua. Varsinaiset supistukset alkoivat yhdeksältä illalla, mutta eivät missään kohtaa olleet oikeasti kipeitä. Niitä vain tuli usein ja säännöllisesti. Onneksi anoppi sattui olemaan kylässä ja yhdentoista jälkeen työnsi miehen kanssa minut puolipakolla autoon. Sairaalassa olin puoliltaöin ja noin kolme tuntia myöhemmin poika oli ulkona.

Ilman anoppia esikoinen olisi todennäköisesti syntynyt kotiin, koska olisin helposti pystynyt olemaan supistusteni kanssa kotona loppuun asti :grin
 
Supistukset alko klo 21, sairaalaan mentiin noin klo 00 ja tyttö synty 01.14. Eli synnytyksen loppupuolella kun synnytyksen kokonaiskesto oli 4h30min
Edit. Synnärille saapuessa auki 6cm
 
Muokattu viimeksi:
3 synnytystä, 1-4vrk epäsäännöllisen supistelun ja siitä johtuvan väsymyksen jälkeen joka kerta toteamaan ettei synnytys ole vielä käynnissä mutta sairaalaan sain jäädä. Syntymät 12h, 30min, ja 6h sairaalan tulon jälkeen.
 
Ekasta menin yöllä näytille klo 1 aikaan. Valitettavasti olin auki niin paljon, että jouduin jäämään sisälle. Ja supistukset loppui tietty kokonaan. Aamu 8 kuitenkin alkoi uusiks ja tyty oli ulkona ennen yhtä.

Tokasta menin klo 16 jälkeen, kun lapsivedet meni. Poitsu oli ulkona klo 20. :rolleyes:
 
Ekasta kitkuttelin mahdollisimman kauan kotona, kun synnytyssairaala oli parin kilometrin päässä. Menin siinä vaiheessa, kun alkoi olla sietämätön olo. Siitä meni vielä 6 tuntia syntymään. Toiselta menin ambulanssilla, kun oli säännölliset supistukset. Synnytysmatka oli yli 200 km. Meni vielä useampi päivä, ennen kuin vauva syntyi, jouduin olemaan osastolla. Kolmannelta meni miehen kyydillä, kun oli yliaikaiskontrolli synnytyssairaalaan, jäin sinne ja vauva syntyi seuraavana yönä.
 
Yliaika kontrollin jälkeen alkoi supistukset, iltapäivästä holahti lapsivesiä(ei kokonaan) ja supistukset muuttui kipeimmiksi. Synnäriltä sanoivat että tule kun en enää kestä kipuja. N klo 16 kaveri ajoi sairaalalle (aviomiehellä ei ajokorttia). Esikoinen syntyi sit seuraavana yönä vähän ennen puoli 3.
 
Aamulla herätessä alkoi lapsivedet mennä. Söin kuitenkin vähän aamupalaa ja soittelin synnärille (sai lähteä tulemaan jos siltä tuntui) ja neuvola-ajan peruin siltä päivältä. Lähdettiin aika pian kohti synnäriä. 2 km automatkan jälkeen tuli ekat supistukset ja tunnin kuluttua menin suoraan saliin. Sillä olin nelisen tuntia kunnes lapsi syntyi.
 
3 synnytystä, 1-4vrk epäsäännöllisen supistelun ja siitä johtuvan väsymyksen jälkeen joka kerta toteamaan ettei synnytys ole vielä käynnissä mutta sairaalaan sain jäädä. Syntymät 12h, 30min, ja 6h sairaalan tulon jälkeen.
mulla kans esikoisesta 3vrk epäsäännöllistä supistelua kotona, mutta tihennyttyä lähdettiin sairaalaan ja totesivat onneksi että synnytys on käynnissä. syntymä 14h sairaalaan tulon jälkeen.
 
Yliaikaiskontrollin jälkee alko säännölliset supistukset. Ei ollu kovin kipeät (vaikka hereillä piti kyllä koko yönkin), joten synnäriltä ohjeistettii tulemaan vasta kun en pysty olla enää kotona. Vuorokaus myöhemmin lähettii sairaalaa, ku supistukset oli niin kivuliaita. Tyttö syntyi synnärille saapumisesta 13 tunnin päästä.
 
Vesien menon jälkeen.
Esikoisen aikaan odotin kotona 5 tuntia, autossa 2h ja sairaalassa ehdin olla 2h myöskin ennen syntymää.
Kuopuksesta odottelin kotona vain tunnin, autossa jälleen 2h ja sairaalassa 2h kunnes vauva oli sylissä. :happy:
 
Supistukset alkoi klo 18 mutta alkoi olla todella kipeät n klo 23 paikkeilla. Synnärille mentiin n. Klo 02 mutta olisivat laittaneet meidät vielä kotiin. Kipujen vuoksi minä jäin ja mies kotiin. Mies tuli Klo 07 takas ja tyttö ulkona klo 13 :happy:
 
Esikoinen käynnistettiin, joten sairaalassa oltiin valmiina..

Keskimmäisestä oltiin 4h supistusten kanssa kotona, jonka jälkeen sairaalaan. Sairaalassa ehdittiin olla 2h.

Ja kolmas syntyikin niin vauhdilla että sairaalaan mentiin vasta vauvan kanssa. :D
 
Viisi synnytystä takana, joten monenlaista tarinaakin. Kaksi käynnistettyä, joista olin siis valmiiksi sairaalassa. Muilla kerroilla oon lähtenyt, kun ei oo enää kotona pärjännyt (automatka huomioiden. Matkaa 35km) Kertaalleen on lähetetty kotiin hakemaan vauhtia hiipuville supistuksille, mutta muuten oon lähtenyt aika suorilta saliin. Synnytykset olleet kuitenkin aika maltillisen kestoisia, jotta kyllä siellä salissakin on ehtinyt vielä aikaa viettää..
 
Ensimmäinen syntyi ”syöksymällä”, eli ekasta supistuksesta laskien 1,5h jälkeen lapsi oli ulkona. Onneksi ajomatka synnärille oli vain 20min. :)

Toinen synnytys alkoi superkipeillä supistuksilla n.yhden aikaan iltapäivällä. Ensimmäisen synnytyksen takia lähdettiin sairaalaan suhteellisen pian - ensin piti kuitenkin saada esikoiselle hoitaja. Jälkimmäinen synnytys oli ”hitaampi”, eli vauva syntyi vasta vähän ennen viittä illalla.
 
Ekasta olin anoppilassa kahvilla pari tuntia supistusten kanssa ennenku lähdin sieltä synnyttämään, 4-5cm auki ja siitä vajaa 4h oli vauva sylissä.
Tokasta soitin jo ekasta supistuksesta synnärille, koska halusin ammeen, ja lähdettiin viemään esikoista hoitoon. Ekasta supistuksesta n. 2h päästä oltiin sairaalassa ja siitä reilu pari tuntia ni oli vauva sylissä.
 
Ekassa supistusten alettua heti säännöllisesti soitin synnärille .
"Ota Panadol ja ole kotona niin kauan kun pystyt" oli ohje no toki olin siinä vaiheessa ku ei ollu muutaku supistusta päätin et nyt lähetään näytille ja takkia puettaessa alkoi ponnistuttamaan mutta veden ei olleet menneet .
Ei muutaku kyljelleen eteisen lattialle ja ambulanssin soitto. Ambulanssissa nuori ensihoitajamies sanoi "läähätä puuskuta kyllähän nä tiiät" sanoin etten todella tiedä ku eka kerta...sillon lähti kuski ajamaan vauhdilla pillit päällä kohti sairaalaa jonne oli kotoa matkaa hurjat 1km !

Vedet meni sairaalan käytäville ja saliin saapuessa sain heti ponnistaa muksun ulos.

Ei kuulema ensi synnyttäjän pitäis synnyttää nuin nopeeta ja ihmettelivät et panadolin voimalla pystyin kotona olemaan..
No eipä ensi synnyttäjänä ollut tietoa miten kovaksi kivut mahdollisesti yltyvät :laughing002
Synnytys kesti kokonaisuudessaan 2h30min.
 
Mähän en ees tajunnu että mulla oli jotain supistuksia. Luulin että muuten vaan sattuu, että vatsa on sekasin tai jotain :D en voinu uskoa että poika syntyis just laskettuna päivänä ja mun synttäripäivänä! Sit ku vihdoin 10h "supistelun" jälkeen menin sairaalaan ni olin 8cm auki, ne ihmetteli että miten oon kestäny! Sieltä se poika sitten hyvin nopeesti tulikin ulos ja saatiin tuplaonnitteluja.

Mietin että mitenköhän nyt tän kanssa sitten, varmaan meen ihan liian aikasin, tai sit tää tuleekin vielä nopeemmin!
 
Takaisin
Top