Heinäkuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Seepra
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onhan se normaalia myös että oireet vaihtelevat/tuntuvat vähemmän toisina päivinä. Mutta paniikki siitä myös helposti aina tulee :sad001 mites monella on ens viikolla varhaisultra? Mä meen maanantaina, jänskäättä koko ajan vaan enemmän :woot:

Tuolla imetyksen fb en aikoinaan kauaa jaksanut olla, kun siellä kuitenkin aina joku superimettäjä jakso tulla mollaamaan :hilarious: mutta hyvä jos heidän sivuiltaan löytyy muuten tietoa, mulla kun ei oo enää edes facebookia :hilarious:

Näissä imetysasioissa on tapahtunut ilmeisesti hurjasti kehitystä. Meidänkin sairaalalla on käytössä joku vauvamyönteisyysohjelma.
Imetyksen suojelemiseen,
edistämiseen ja tukemiseen sekä
imetysohjauksen laadun jatkuvaan
kehittämiseen.
Mä olin esikoisen kanssa sen kolme päivää sairaalassa ja pesittiin samassa sängyssä ihokontaktissa koko aika jotta maito nousisi paremmin. Meille ei tuotu vauvalle omaa sänkyä ollenkaan. Olis sen varmasti saanut, jos olisi pyytänyt. Neuvoja sai kokoajan ihan pyytämättäkin. Yksi kätilöistä jopa lypsi käsin mun rinnasta, kun ite en osannut. Sillai sitten opeteltiin :hilarious:
Ei se imetys ihan ongelmitta alkanut. En ollut etukäteen ajatellutkaan millaisia ongelmia siinäkin voi olla. Loppu viimeksi meni kuitenkin hyvin ja melkein 2 vuotta imetin esikoista.

Mä pelkään että meillä alkaa kauhea mustasukkaisuus esikoisen kohdalta kun vauva tulee. Me ollaan oltu niin tiivis paketti koko ajan, mutta voihan olla että asiat sujui hyvinkin ja osaa suhtautua jo pieneen, on silloin kuitenkin jo 5 vuotias. Ainakin hän niin kovasti on toivonut sitä pikkusiskoa tai veljeä, katsotaan miltä todellisuus sitten näyttää hänelle :hilarious:

mä toivoisin niin kovasti että imetys sujuisi nyt, esikoisen aikaan imetyksestä ei kyllä puhuttu meidän neuvolassa yhtään mitään ja synnärilläkin sain tosi huonosti opastusta. Poika tottu saamaan osastolla maitoa kun joutu valvontaan tulehdusarvojen takia. 2 kuukautta hypin jumppapallolla ja hyvä etten päälläni seisonu ja silti ei tissi kelvannut, sitten luovutin ja ajattelin että kyllä kai se kasvaa korvikkeellakin ja sittenhän meidän elämä helpotti. Nyt toivoisin että saisin jo raskausaikana ohjeita siihen imetykseen. Oletteko muut saaneet? Riippuuko tämäkin taas vaan terveydenhoitajasta/neuvolasta?

Mulla esikoinen täytti just 5v kun seuraava synty. Auttoi paljon vauvan kanssa. Kerran tuli sanomaan mulle, et mee vaan suihkuun, mä tuun sanomaan jos sisko itkee. Tollsta oli sit jonkun verran. Mustasukkasuus ja siskon tulon tuoma stressi purkautui sit muuhun. 5vuotias myös on enää sylissä niin vähän, et sylipaikkaa ei kuitenkaan joutunut luovuttamaan samalla tapaa kun pienemmät. Tsemppiä teille ja hyvin kaikki varmasti menee! Asiaa kun vielä käsittelee ajatustasolla ja vauvan tultua tekee myös vanhemman lapsen kanssa kaksin jotain, tilanne varmaan on ihan hyvä :happy: .

Meillä on seuraavilla lapsilla tasan 2v ikäeroa, on meno ollut toinen. 5vuotias ja vauva on niin eri asioiden ympärillä, ne ei leiki samoilla leluilla, sekä 5v ymmärtää että toinen on pienempi. Itse koin helppona ajan kun sai olla rauhassa vauvan parissa ja sit pelata 5vuotiaan kanssa vaikka pari erää korttia, huomiota pystyi antaa lapsille niin eri tavoin :). Ja siis puhun vaan omasta kokemuksesta ja havainnoista. Varmasti sisarussuhteita on myös yhtäpaljon erilaisia kun sisaruksia on maailmassa :cat: .

Onhan se normaalia myös että oireet vaihtelevat/tuntuvat vähemmän toisina päivinä. Mutta paniikki siitä myös helposti aina tulee :sad001 mites monella on ens viikolla varhaisultra? Mä meen maanantaina, jänskäättä koko ajan vaan enemmän :woot:

Äh no se on juuri näin! Itselläkin ollut sellaista tiettyä juilintaa vajaa viikon, ja tänään ei ole enää tuntunut niin paljoa. Jotenkin ne kivut tietyllä tapaa toivat turvaa, että jotain tapahtuu. Nyt kun tänään on ollut niiden kanssa hiljaisempaa, niin alkaa huolestuttaa heti.

Väsyttää sen sijaan ihan älyttömästi tänään. Tää on kuitenkin sellainen oire, mitä on ainakin tällä asteella vielä vaikea miettiä, että onko kyseessä raskausoire vai vaan väsymystä, joinakin päivinä väsyttää muuten vaan enempi. Tietysti siinä vaiheessa, kun väsymys on tosi vahvaa tai pitkäkestoista, sen tunnistaa kyllä raskausoireeksi? Päivä on vielä vaiheessa, niin en tiedä miten pitkään tätä jatkuu. :think005

Mulla nää päivittäiset vatsan jomotukset tuo jonkinlaista turvaa ett kaikki ois kunnossa. Esikoisen kohdalla tosin oli näillä viikoilla jo pahoinvointi oksentamis tasolla, nyt vaan aaltomaista vellomista ja ajoittaista ruokahaluttomuutta. Nyt rv. 6+0.

Täällö kans tänään rv 6+0 ja ajoittain etomista on, ennen syömistä että syömisen jälkeen. Ei mitään lamauttavaa, lähinnä tuo vaan epämukavan olon.

Oli kiinnostavaa kuulla miten puolisonne ovat suhtautuneet raskauteen! Erityisesti kiinnostaa kuulla lisää niiltä, joilla lapsi on ensimmäinen molemmilla.

Muokattu viimeksi:
Ja ruokavaliosta: ystävien raskauksia seuratessa tulleet tutuiksi.

Muokattu viimeksi:
Oli kiinnostavaa kuulla miten puolisonne ovat suhtautuneet raskauteen! Erityisesti kiinnostaa kuulla lisää niiltä, joilla lapsi on ensimmäinen molemmilla.

Meillä mies ei asiasta aloita keskustelua (toki voi miettiä ehtiikökään kun itse puhun aika paljon). Hänellä on kuitenkin paljon minua vahvempi usko että tämä raskaus päättyy lapsen syntymään, ja se tuntuu ihanan rauhoittavalta. Itse en uskalla innostua ennen varhaisultraa, koska liiallisen tiedonjanon takia on vähän turhankin paljon mielessä asiat jotka eivät välttämättä ole kunnossa.

Täällä on mies sellanen hiljainen pohtija, miettinyt paljon käytännön isompia asioita ehkä enemmän kun minä itse. Toivoo toki että kaikki menee hyvin, kysellyt esim koska suurin keskenmenoriski menee ohi ja miten äitiysloma alkaa :happy:

Heippa kaikille!
Täällä kirjoittelee 32-vuotias maaliskuisen odottaja. Odotan toista lastani, rv5+2. Esikko on jo 10v. Meidän tilanne on vähän poikkeuksellinen sillä vauvan isä on kaksoiskansalainen, ja asuu ja on töissä ulkomailla. Matkustellaan paljon, minä sinne ja hän tänne ja yhdessä muualle, mutta hän ei siis ole arjessa jatkuvasti läsnä. Erilainen, mutta iloinen ja meidän näköinen tarina siis.:)
Ihanaa, jos täällä saan jakaa tätä matkaa teidän kanssanne. <3
Uskon, että meillä kun lapsilla on niin paljon ikäeroa, esikosta tulee onnellinen isosisko, ja myös suuri apu arkeen. Hän on aina toivonut pikkusisarusta.
Raskaus on tähän asti ollut helppo, merkittävimpinä oireina tissien kasvu ja väsymys.
Minulla on myös takana vuosia sitten sattunut keskenmeno, mutta en osaa olla nyt yhtään huolissani mistään. Tämä raskaus tuntuu hyvin merkitykselliseltä ja tunnen sielussani, että hänen kuuluu nyt tulla rikastuttamaan elämäämme.:) Tähän vaikuttaa eniten varmasti se, että emme yrittämällä yrittäneet lasta, vaan annoimme luvan tulla jos on tullakseen.
En ole vielä soittanut neuvolaankaan. Lähden ensi viikolla kahdeksi viikoksi miehen luo, joten ensimmäinen käynti menee väkisinkin viikolle 9.

Meillä mies selvästi on varovaisempi kun aikaisemmin, pelkää keskenmenoa tai sitten yrittää suojella mua etten putoais maahan niin kovasti taas jos näin kävisi. Ei olla siis ihan hirveästi asiasta keskusteltu, enkä mä myöskään kaipaa vielä sellaista, itsellä on kans niin hyvin muistissa vielä keskenmenot. Puhutaan sitten ekan ultran jälkeen, nyt ollaan ku mitään ei olis vielä oikein tapahtunutkaan :hilarious:

Mulla tullut eilen ja tänään vähän rusehtavaa vuotoa. Tai ei sitä oikein voi vuodoksi kutsua, pyyhkiessä vessapaperiin välillä jäänyt vähän.
Tänään oli aamulla ja päivällä aika kovat jomottelut, mutta onneksi meni ohi.. ainakin toistaseksi.
Oli kans tosi etova olo koko päivän, monta kertaa sai käydä yökkimässä :/

Mulla tullut eilen ja tänään vähän rusehtavaa vuotoa. Tai ei sitä oikein voi vuodoksi kutsua, pyyhkiessä vessapaperiin välillä jäänyt vähän.
Tänään oli aamulla ja päivällä aika kovat jomottelut, mutta onneksi meni ohi.. ainakin toistaseksi.
Tuollainen vuoto on kai ihan ok kuitenkin. <3 Mitkä viikot sinulla oli menossa? :)

Mähän menin ihan paniikkiin kun tuli yks lurahdus ruskeeta valkovuotoa tiistaina pikkareihin ja muutaman kerran pyyhittäessä. Vaaleni onneks saman päivän aikana eikä oo enää tullut. Oireet samanlaiset eli aika lievät vielä.
Neuvolan hoitaja rauhotteli että monesti ihan normaalia, toki eihän kukaan 100 prosenttisesti voi mitään luvata...

Tuollainen vuoto on kai ihan ok kuitenkin. :Heartred Mitkä viikot sinulla oli menossa? :)

Niin se taitaa olla ihan normaalia :) mutta on sitä silti vähän varpaillaan.
Viikoista ei nyt ole ihan varmuutta, neuvolan täti sanoi kun soittelin, että mentäis toukokuun menkkojen mukaan(koska silloin viimeeksi ollut normaalit menkat ja olot sellaset että olisi raskaana), eli olis 9+1.
Kesäkuussa "menkat" kesti sen vuorokauden niukalla vuodolla, eli jos ne nyt oli sit varsinaiset menkat, olis viikkoja 5+1.
Emmää tiiä :sad001 vähän hölömö olo, mutta olokoot :grin

Ens viikolla on neuvola-aika, josko tähän nyt saisi jotain tolkkua.

Mähän menin ihan paniikkiin kun tuli yks lurahdus ruskeeta valkovuotoa tiistaina pikkareihin ja muutaman kerran pyyhittäessä. Vaaleni onneks saman päivän aikana eikä oo enää tullut. Oireet samanlaiset eli aika lievät vielä.
Neuvolan hoitaja rauhotteli että monesti ihan normaalia, toki eihän kukaan 100 prosenttisesti voi mitään luvata...

Onneksi taitaa olla ihan normaalia. Pitää vaan koittaa ite pysyä rauhallisena :)

En pysty nyt hirveesti aktiivisena olla täällä, palaan jutteluihin kun olo helpottaa. Lähinnä välillä koitan lukea mut huono olo on niiiiin jatkuva ettei vaan jaksa. Viikossa voi tapahtua jänniä olo muutoksia:grin yöäk. Kaikelle. Paitsi tuoremehulle..

En pysty nyt hirveesti aktiivisena olla täällä, palaan jutteluihin kun olo helpottaa. Lähinnä välillä koitan lukea mut huono olo on niiiiin jatkuva ettei vaan jaksa. Viikossa voi tapahtua jänniä olo muutoksia:grin yöäk. Kaikelle. Paitsi tuoremehulle..

Tsemppiä oloihin :) mun tekee mieli appelsiinimehua kokoajan :bag:

Kurppa tsemppiä :Heartred
Hei te joilla ennestään lapsia - oletteko kokeilleet tuota kiinalaista kumpi tulee-kalenteria? Jos, niin onko pitänyt paikkaansa?
Mulla tiesi esikoisen tytöksi ja nyt väittää taas tyttöä vaikka olen "varma" että tulisi poika :laughing002

Takaisin