Sokerirasituskoe

Mulle tehtiin vaan jälkimmäinen iän ja sukurasitteen vuoksi. Olin etukäteen varma että diagnoosi tulee, mutta arvot olikin tosi hyvät :joyful:
 
Mulla oli myös tällä viikolla. Neuvolassa perusteeksi kerrottiin: kun sinulla on tuota pehmeyttä -joka oli ihan hauska toteamus mutta nyt mietin, että onkohan pääkaupunkiseudulla perusteena muukin kuin BMI.

Litku ei ollut paha rasti, ja 2h odottelunkin sielun hyvissä voimin. Arvot kertoivat sokereiden joko olevan ihanteelliset ellei jopa alhaiset. Ensi viikolla neuvola.

Tää jännitti muakin aikalailla. Hankalaa erottaa oireet (veskitarpeet ja jano) perus raskausoireista.
 
Tänään kävin sokerirasituksessa ja arvot oli normaalit. Etukäteen vähän pelkäsin tuleeko radia, kun maha ja vauva kasvaa yläkäyrällä. Mutta onneksi ei :happy:
Kun oli enään puol tuntii viimeseen näytteenottoon niin mua alko etoa kauheesti. Onneksi se olo lieveni ettei tarvinnut jättää kesken testiä.
Täällä pitää sairaalassa käydessä laittaa maski naamalle ja kyllä se päässä on aika tukala hengittää. :stop:
 
Mulle sanottiin etteivät laita sokerirasitukseen, kun riskit katsotaan niin pieneksi. Taitaa olla kansalliset suositukset, ja uudelleensynnyttäjillä olisiko ollut niin, ettei tarvitse mennä jos kaikki seuraavat kriteerit täyttyy:
- alle 35v ikä
- ei aiempia suurikokoisia lapsia
- aiemman raskauden sokeriarvot suosituksen mukaiset
- ei diabetesta lähisuvussa ja
- BMI raskausviikolla 23-25 normaalipainossa eli alle 25

Mietin itsekin että pitäisikö silti pyytää pääsyä rasitukseen varmuuden vuoksi, mutta mies joka on alalla, sanoi että näiden kriteerien mukaan on katsottu, että vaikka jokin pieni yhden arvon poikkeama sokereissa löytyisikin, niin se olisi riski-mielessä eri asia kuin jos kriteerit täyttyisi. Eli nämä kriteerit on olemassa syystä.

Olen oikein tyytyväinen näin. Mulla on terveellinen ruokavalio raskaana ja ei-raskaana (joskin rv 5-16 raskauspahoinvoinnin aikana söin mitä vaan kykenin), joten en kanna huolta.
 
Selvisin ilman radia tokastakin rasituksesta. Riskitekijöitä on jonkin verran (ikä ja kahden läheisen diabetes), joten oon aika huojentunut. Mun ruokavalio on perusterveellinen, mut täytyy myöntää, et tässä raskauden aikana on mennyt kyllä herkkujakin ihan hyvä määrä. :rolleyes:
 
Minä en ole vielä kertaakaan ollut sokerirasitustestissä, kun en kuulu riskiryhmään. Mutta nyt edellisellä neuvolakerralla löytyi sokeria näytteestä, niin terkka sitten väläytteli sokerirasituskoetta. Päädyttiin kuitenkin siihen että otin kotiin verensokerinmittaussetin. Eilen pidin sitten mittauspäivän ja kaikki arvot olivat normaaleja, onneksi. Pitää vielä pitää toinen mittauspäivä ja konsultoida lääkäriä että mitä tehdään.
 
Minä en ole vielä kertaakaan ollut sokerirasitustestissä, kun en kuulu riskiryhmään. Mutta nyt edellisellä neuvolakerralla löytyi sokeria näytteestä, niin terkka sitten väläytteli sokerirasituskoetta. Päädyttiin kuitenkin siihen että otin kotiin verensokerinmittaussetin. Eilen pidin sitten mittauspäivän ja kaikki arvot olivat normaaleja, onneksi. Pitää vielä pitää toinen mittauspäivä ja konsultoida lääkäriä että mitä tehdään.

Sokeria voi erittyä pissaan esim syömällä sokeripitosen vanukkaan noin 2h ennen näytteenantoa. Nim. On joskus tullu testattua
 
Olen mittaillut aamupissaa, edellisestä ruuasta silloin 8h suunnilleen. Silti tuli sokerit läpi. Mutta selityksiähän on muitakin kuin radi, loppuraskaudessa elimistö ja munuaiset ovat kovilla ja jo pelkästään siksi voi päästä sokeria läpi. Minulle kävi viimeksi näin esikoista odotellessa, poikaraskaus sekin. Ikä vaikuttaa tuohon myös.

Mutta tosiaan tuo sokeri pissassa on syy tutkia asia tarkemmin. En oikein itse usko että saisin radi-diagnoosia kun edellisten lapsieni syntymäpainot ovat olleet 2,4-3,2kg väliltä. Tämä vauveli näyttäisi kasvavan ihan odotusten mukaan, ja ultrassa arvelivat että syntymäpaino olisi 3,3kg. Ens viikolla sitten uusi kokokontrolli, niin tiedän tarkemmin. Vaikka tämä vauveli näyttäisi kasvavan normaalisti, niin olen tarkemmassa seurannassa edellisten pienikokoisten vauvojen vuoksi.
 
Joo, mun empiirisen tutkimuksen mukaan kaikki yli 8mmol/l arvot näkyvät stiksissä. :) ja siis kun terveelläkin sokeri voi kivuta kymppiinkin ruokailun jälkeen, mutta palautuu nopeasti normitasolle.
 
Ruuallakin tuntuu olevan kovasti väliä. Olen joskus yösyöpötellyt jugurttimyslillä... (ja taisin ottaa sitä iltapalaksi just silloin neuvola-aamua edeltävänä iltana) Ihan tavallista arkijugurttia, mutta jotenkin se pitää kauan sokerin ylhäällä. Yönälkä taas iskee todella helposti, jos kroppa vähänkin pääsee heräämään liikaa vaikkapa yöpissareissulla, tai nuorimpia takaisin uneen hyssytellessä. En tiedä onko vika just jugurtissa vai myslissä, mutta sen olen huomannut että niiden kanssa painon pudotus ei myöskään onnistu, vaikka kalorit jäisivät vajaaksi.
 
Takaisin
Top