Sokerirasituskoe

Susuka

Puuhakas puhuja
Eloäidit 2020
Lokakuiset 2023
Onko kukaan muu vielä käynyt sokerirasitustestissä?

Mulla oli tänään viikoilla 12-16 tehtävä testi, johon pääsee, kun kuuluu riskiryhmään. Itse olen vähän erimieltä tosta riksiryhmään kuulumisesta ja hieman harkitsin, josko ois jättänyt tän testin välistä. No, hyvähän se on testata ja vähän kieltämättä myös pelottaa, että raskausdiabetesdiagnoosi sieltä tipahtaisi. Huomenna pitäisi kuulla tulokset ja jos hyvin käy ja radia ei ole, niin parin kuukauden päästä pääsee testiin sitten uudestaan. Onneksi ei ollut ollenkaan niin kamalaa kuin olin kuvitellut.
 
Olen käynyt ja negaa tuli. Toinen testi on vielä varaamatta. Pitäis saada aikaiseksi...
 
Tarviiko toi sokerirasitus testi tehdä jossain kohtaa raskautta? Siis onko pakollinen?
Käsitin äitiysneuvolassa ettei olisi, kun th sanoi, että mulla ei olisi tarvetta mennä mutta edellisellä kerralla kun oli lääkärin tarkistus niin sanoi, että se pitäisi jossain vaiheessa tehdä kuitenkin..? :eek::bored::wtf::wideyed:
 
Siihen on tietyt kriteerit ainakin meidän neuvolassa, koska täytyy käydä. Mun ei tässä raskaudessa tarvi mennä ollenkaan, koska edellisessä raskaudessa sokerirasituksen tulokset oli normaalit, oon normaalipainoinen, ei ole sukurasitetta ja oon alle 40v. Sitä en osaa sanoa, että onko sillä merkitystä kuinka kauan edellisestä raskaudesta on. Ensimmäisessä raskaudessa kävin kerran, koska täällä päin kaikki yli 25v laitetaan rasitukseen. Mutta itse koen, että vauvan hyväks tuo rasitus tehdään ja toki jos tässä raskaudessa tulis jotain oireita niin sitten toki rasitukseen mennään.
 
Ahaa, eikö teidän muiden tarvitse pissata tikkuun ennen jokaista neuvolaa? Mulla katsotaan automaattisesti sokerit, proteiinit ja mitäköhän muuta siinä tsekataan.. ?
 
Ahaa, eikö teidän muiden tarvitse pissata tikkuun ennen jokaista neuvolaa? Mulla katsotaan automaattisesti sokerit, proteiinit ja mitäköhän muuta siinä tsekataan.. ?

Kyllä tarvitsee. Tai neuvolassa pissataan purkkiin ja hoitaja katsoo näytteen, tyksissä tehdään itse.
 
Siihen on tietyt kriteerit ainakin meidän neuvolassa, koska täytyy käydä. Mun ei tässä raskaudessa tarvi mennä ollenkaan, koska edellisessä raskaudessa sokerirasituksen tulokset oli normaalit, oon normaalipainoinen, ei ole sukurasitetta ja oon alle 40v. Sitä en osaa sanoa, että onko sillä merkitystä kuinka kauan edellisestä raskaudesta on. Ensimmäisessä raskaudessa kävin kerran, koska täällä päin kaikki yli 25v laitetaan rasitukseen. Mutta itse koen, että vauvan hyväks tuo rasitus tehdään ja toki jos tässä raskaudessa tulis jotain oireita niin sitten toki rasitukseen mennään.

Joo siis mullekin th sanoi näin, koska kaksi edellistä raskautta mennyt ilman sokeriongelmia jne loput mitkä mainitsitkin.
Lääkäri tuntui kyllä olevan hyvinkin tuore tapaus ja hieman ”pihalla” vielä näistä asioista, joten eiköhän se sitten seuraavalla neuvolakäynnillä selviä :cat:

Ja tottakai siis testeihin jos oireita tulee!
Täälläpäin tikku tarkistetaan itse ja jos hälyttävää niin th vielä tarkistaa.
 
Kuulun riskiryhmään joten joudun sokerirasitukseen 12-16vk välillä. Toivottavasti ei ole raskausajan diabetesta
Näyte pitää antaa täälläkin joka kerta neuvolassa käydessä.
 
Mä joudun bmi:n takia siihen puolivälin jälkeen tehtävään rasitukseen. Viime raskaudessa sama homma mutta negaa tuli, nyt vähän jännittää kun on siihen viittaavia oireita ollut :nailbiting:
 
Kävin ekan kerran nyt, oli nega mut paastoarvo ihan hilkulla.
Myöhemmin sit uudelleen.
 
Kuulun riskiryhmään niin mulla on aina tehty kahdesti. Nyt sanoin thlle et jos en menisikään tähän ensimmäiseen kun ei kerta koskaan ole ollut mitään. Meen siihen toiseen sitten joka tehdään rv 24 jälkeen muistaakseni.
 
Mullakaan ei tehdä ollenkaan tässä toisessa raskaudessa, kun ekassa ei ollut sokereissa tai vauvan koossa mitään ihmeellistä. Tuli kyllä yllätyksenä ettei tartte mennä, olin siihen ihan valmistautunut että automaattisesti mentävä kun ikääkin jo yli 35. Ehkä oisin jopa halunnut varmuuden vuoksi.
 
Tänään oli neuvola ja sain vihdoin tulokset, negaa tuli tästä ekasta rasituksesta :happy: oisinhan mä voinut jo viikko sitten kysellä miten kävi, mutta veikkasin, että soittelisivat jos ois syytä. Hyvä homma, parin-kolmen kuukauden päästä uutta testiä sitten.
 
Mulle kans nvolalääkäri sanoi, ettei tartte sokerirasitusta, ku edellisessä raskaudessa oli arvot hyvät. Tiedä sitte, onko hyvä vai huono, ku ei käy, mut en ehtiny asiaa edes kysymään, ku jo sano, ettei testiä tarvita tällä kertaa. Olin kans tosi yllättyny, ku pidin oletuksena sokerirasitusta. No, toivotaan, että pysyis tälläkin kertaa arvot kunnossa.
 
Sokerirasitus tulee. Ei kerrottu miksi, enkä kysynyt kun muistelen että se taitaa tulla automaattisesti tietynikäisille ensisynnyttäjille
 
Mä kävin tänään ja oli paljon helpompi homma kuin etukäteen ajattelin. Ei sitä litkuakaan ollut kun joku pari-kolme desiä, joten sen juominen ei ollut ollenkaan hankalaa. Ei tullut myöskään huono olo tai muutakaan sivuoireita. Huomenissa pitäis näkyä omakannassa tulokset. Mulla on pari radille altistavaa riskitekijää (ikä ja lähisuvussa 2 tyypin diabetesta).
 
Mua jopa vähän ihmetyttää, että en joudu kuin yhteen, mulla jonkin verran ylipainoa, ikää päälle 30, sukurasitteena tosi vahva dibetes-taipumus (1 ja 2 tyyppi)...
 
Mulla oli sokerirasitustesti tänään ja jännitin sitä tosi paljon kun kuullut ja lukenut muiden kokemuksia että tulee huono olo, oksettaa yms.
Se juoma mulla oli vadelmanmakuinen ja eikä yhtään paha niinkuin olin ajatellut, joten ei ollut ongelmia juoda sitä. Kysyin myös onko mahdollista päästä jonnekkin makoilemaan tarvittaessa ja oli mahdollista mutta loppujen lopuksi istuin sen 2 tuntia siinä käytävällä eikä tullut yhtään mitään oireita joten siitä olin yllättynyt ja tyytyväinen:)
 
Takaisin
Top