Viimeisin neuvolakäyntisi

Tänää oli se puhelin Neuvola.. Paikan päälle pääsee sitte 22.5 menee kun ei muuta sopivaa aikaa ollu. Mieski saa tulla ja täällä on myös isäneuvola käynti jos isä haluaa. Jospa sais ne sydänäänet kuuluviin sillon jo kun on 9+4 :love7
 
Kuunnellaanko niitä sydänääniä sitten aina jatkossa neuvolakäynneillä? En hoksannut kysyä sitä neuvolassa.
 
Kuunnellaan, mut tääl kuunnellaan vast rv 12 - >
 
Tin_ti, Onpas kiva keksintö tuollainen isäneuvola! :)

Meilläkin kuunnellaan sydänääniä vasta rv 12 eteenpäin.
Täällä olisi tasan kaksi viikkoa ensimmäiseen neuvolaan ja tuollainen etäkäynti puhelimitse myös edessä. :grin
 
Me käytiin miehen kanssa ihan paikan päällä neuvolassa viime viikon tiistaina, silloin rv 8+2. Mitattiin verenpaine, hemoglobiini ja paino. Täytettiin lappuset alkoholin käytöstä. Käytiin läpi ruoka- ja liikuntasuosituksia. Niin ja käytiin läpi suvun sairaushistoriaa. Jäi hyvä mieli käynnistä, seuraava onkin vasta juhannuksen jälkeen. Perjantaina mennään neuvolan lääkärille ultraan, silloin 9+5.
 
Esikoisestakin on kuunneltu vasta sillo tokakäynnillä, mutta toisen ekalla käynnillä tais neuvolatäti kysyy et haluanko et kokeillaan, varotti kyllä että ei välttämättä sitä löydä vielä et ei tarvii siitä huolestuu, mutta oli sillonki saatu kuuluviin (9+1) jos ei ehdota nii en kyl ehkä erikseen pyydä, kun ei oo nyt ees sama neuvolatäti kun edellisissä. Meillä on joka kerta kuunneltu kyllä sit jatkossa myös. Mie kattelin neuvolakortti et viimeksi on jo joskus 13 + merkattu et liikkeet tunnen... Vitsi et ei malttaisi odottaa sitäkään, molemmista on aika aikasin tuntunut. :smiley-bounce016
 
Mulla oli tänään eka neuvola. Ihan paikan päällä kävin. Nyt sit pitäisi varailla labraan aikaa sekä NT-ultraan. :nailbiting:
 
Tänään oli puhelinaika neuvolaan, seuraavan menenkin kesäkuussa paikan päälle. Nyt-Ultran varasin ja se on 26.5:nailbiting: huomenna varailen labrat, seulontoihin ja sokerirasitukseen. Seuraava neuvola 11.6 ja lääkäri neuvola 22.6.
 
Aika menny hurjan nopeesti! Tuntu et se oli viikko sit ku soitin neuvolaan aikaa ja huomenna ois eka neuvola. :angelic: Mulla on samalla myös lääkärikin siinä. Onko muilla ollu kans niin, että lääkärin aika on samalla kertaa? :)
 
Meillä neuvolalääkäri on rv 16 ja kuulemma ensimmäinen fyysinen neuvolakäynti sitten. :)
 
Mulla oli nlalääkäri tiistaina, vajaa viikko ekan nlakäynnin jälkeen.
 
Mulla NT ultra nyt 2.6. Labrat pitäs vielä varata.

Miten tuo sokerirasitus menee? Jos esikoisesta olin siinä ja kaikki oli ok niin joudunko tässäkin raskaudessa menemään siihen?

Neuvolassa vaan ei puhuttu siitä mitään.
 
Mä jouduin nyt tällä kertaa siks kun ite huvikseen mittailin ja arvot oli koholla.

Vois kyllä kuvitella että olisin joutunut seurantaan muutenkin kun ikää kohta 41 ja sukurasite.

Toisaalta, voit ottaa varman päälle ja mennä kokeeseen, parempi se että sokerit hallinnassa raskaana kun että ne olis koholla.
Ite en viimeks ees tajunnut mitä haittaa sikiölle on niistä kohonneista sokereista..
 
Täällä pk-seudulta ei kuulema ole tuota alkuvaiheen neuvola lääkäriä ollenkaan nyt, vaan hoitaja konsultoi lääkäriä??? Olin kyllä hämmentynyt. Ymmärsin niin että korona rajoituksien takia... Onko muilla samaa tilannetta? Kun ihmettelin sitä, niin hoitaja sanoi että saahan toki lääkäriin aina mennä. Mutta melko omituista silti kun mun mielestä se olisi kaikille tärkeä käynti.
 
Lääkäri otti ultran neuvolassa :love7 täällä ilmeisesti kuuluu tähän ekalle käynnille. Toinen ultra varattiin kesäkuun alkuun! Menkkojen mukaan (lyhyemmällä kierrolla mitä mulla on) se laski että laskettuaika ois 15.12, ultrassa sikiö oli kuitenkin vähän pienempi, eli menis siihen suurinpiirtein 18-19.12 ajalle mitä ite laskin la:ksi. Kesäkuussa sit tarkennetaan :love7 Sydänäänetki kuulu hienosti :)
 
Mulla oli tänään eka neuvola"käynti" puhelimitse. Olin itse etukäteen mitannut verenpaineen ja punninnut itseni, kun näistä oli silloin aikaa varatessa puhetta. Käytiin myös läpi mitä seuraavaksi tapahtuu eli nyt pitäisi varata itse ultra-aika (meillä se on viikoilla 11-13) ja ensi viikolla pitäisi mennä verikokeisiin. Seuraava neuvolakäynti on paikan päällä vko 14 eli 11.6. ja lääkäri on viikoilla 17-18. Sokerirasitus tulee mullekin ihan jo iän takia (meillä kaikille yli 35-vuotiaille), se on joskus vko 22-24.

Kävin kyllä sitten puhelun jälkeen myös paikan päällä sen verran, että hain pissakoepurkit, niin ei tarvitse pidätellä labraan asti vaan voi ottaa heti kun herää :)
 
Mulla NT ultra nyt 2.6. Labrat pitäs vielä varata.

Miten tuo sokerirasitus menee? Jos esikoisesta olin siinä ja kaikki oli ok niin joudunko tässäkin raskaudessa menemään siihen?

Neuvolassa vaan ei puhuttu siitä mitään.
Jos ei oo sukurasitetta, eli lähipiirissä 2 tyypin diabetesta mutta oot yli 25v niin sitten on yksi rasitus joskus raskauden puolen välin jälkeen. Toki ainahan siitä voi varmaan kieltäytyä. Itsellä on edessä taas rasitus kaksi kertaa sukurasitteen takia, eka kerta on kesäkuun puolessa välissä rv15 tienoilla.
 
Mulle ei tullut sokerirasitusta, perusteina se että ei ole suvussa, bmi on alle 25 ja edelliset lapset olleet normaalikokoisia syntyessä. Oon 28v., ikärajasta se ei puhunut.
 
Meillä lukee näin
"Sokerirasitus tehdään lähes kaikille raskaana oleville raskaudenaikaisen diabeteksen löytämiseksi. Testi tehdään laboratoriossa raskausviikoilla 24–28 tai mahdollisesti aiemmin viikoilla 12–16."

ja jouduin jo esikoisesta rasitukseen kun silloin ikää oli +25v. Mitään sukurasitteita ei oo.
Vähän turhana pitivät kakkosen kohdalla mutta hänestäkin kuitenkin kävin. Eli kai se on suositus.
 
Mäkin oon ymmärtänyt että se on nykyään suositus.
Onkohan se niin että kun tuo on kansantauti niin pyritään ennaltaehkäisemään kun testataan niin äiti voi sitten yrittää pitää sokerit kunnossa ettei sikiö rasitu ja saa mahdollisesti sitten isona sokeritautia? Ei voi tietää.
 
Takaisin
Top