Harvinaiset nimihelmet

Aika moni noista nimistä näyttää kirjoitusvirheiltä: Anteri <-Antero, Saulo <-Sauli kirjaimet vielä näppikselläkin vierekkäin.

Ei ollut listalla kuin pari sellaista jota voisi edes pikkuisen harkita...
 
Oli monta kivaa nimeä ja toki monta, jotka ei miellyttänyt.

Ilo oli artikkelissa kirjattu naisen nimeksi, vaikka sekä kirjoitusasunsa että historiansa puolesta on enemmän miehen nimi. Ilo olisi helmi nimien joukossa.
 
Löytyi ihan kivoja ja kamalia, kieltämättä enemmän jälkimmäisiä. Olen aika perinteisten nimien ystävä. Tuli ehkä pikkaisen sellainen olo, että luen koirien nimilistaa :shy:
 
On kiva kun ihmiset suosivat vähän erikoisempia nimiä MUTTA on sitten muutama aivan kamalakin tuonne mukaan mahtunut. Aika monesta tuli mieleen lemmikin tai eläimen nimi, varsinkin noista luontoinspiroituneista tuli mieleen navetan väki...
Kaksoisnimistä en ole koskaan pitänyt kun ovat aika pitkiä. Siihen päälle vielä kaksoissukunimi ja nimi on kuin Peppi Pitkätossulla konsanaan. :rolleyes:

Yllättävän paljon olen lähipiirissäkin huomannut ulkomaisten nimien suosion. Se on kyllä kiva juttu!
 
Joskus olen ihmetellyt sitä, että annetaan lapselle nimeksi joku hienolta kuulostava ulkomainen etunimi/etunimet ja sitten sukunimi on joku Möttönen.

Meidän tytön kumpikaan nimi ei ole kovin muodikas, mutta valitsimme etunimen siten, ettei siinä ole S tai R kirjainta, joten vaikka olisi tullut puhevika, niin ainakin nimensä olisi pystynyt sanomaan.
 
On kiva kun ihmiset suosivat vähän erikoisempia nimiä MUTTA on sitten muutama aivan kamalakin tuonne mukaan mahtunut. Aika monesta tuli mieleen lemmikin tai eläimen nimi, varsinkin noista luontoinspiroituneista tuli mieleen navetan väki...
Kaksoisnimistä en ole koskaan pitänyt kun ovat aika pitkiä. Siihen päälle vielä kaksoissukunimi ja nimi on kuin Peppi Pitkätossulla konsanaan. :rolleyes:

Yllättävän paljon olen lähipiirissäkin huomannut ulkomaisten nimien suosion. Se on kyllä kiva juttu!
Minä ilahdun aina, kun vanhemmat antavat omiin äidinkieliinsä sopivat nimet. Siis jos molemmat vanhemmat ovat suomenkielisiä, minusta osoittaa arvostusta juuriaan kohtaan antamalla suomalaiset nimet.

Toki moni suomalainen nimi toimii myös maailmalla.
 
Minä ilahdun aina, kun vanhemmat antavat omiin äidinkieliinsä sopivat nimet. Siis jos molemmat vanhemmat ovat suomenkielisiä, minusta osoittaa arvostusta juuriaan kohtaan antamalla suomalaiset nimet.

Toki moni suomalainen nimi toimii myös maailmalla.

Ilman muuta! Mielestäni tosin on kiva kun maamme nimivalikoima laajenee ja varsinkin jos vanhemmilla on jotain kytköksiä valitsemaansa nimeen jollain lailla (esim. toinen vanhempi on ulkomailta, miksei ottaisi myös vaikutteita sieltä?). Omaan itse yhden maamme tavallisimmista etunimistä ja tunnen tällä hetkellä n. 20 henkeä samalla nimellä. Ei sekään ole kovin kivaa...:rolleyes: Vaihtelu virkistää!
 
Ilman muuta! Mielestäni tosin on kiva kun maamme nimivalikoima laajenee ja varsinkin jos vanhemmilla on jotain kytköksiä valitsemaansa nimeen jollain lailla (esim. toinen vanhempi on ulkomailta, miksei ottaisi myös vaikutteita sieltä?). Omaan itse yhden maamme tavallisimmista etunimistä ja tunnen tällä hetkellä n. 20 henkeä samalla nimellä. Ei sekään ole kovin kivaa...:rolleyes: Vaihtelu virkistää!
Minulla ja lapsillani taas on suomalaiset tavalliselta kuulostavat, mutta silti suhteellisen harvinaiset nimet. Yhden lapsen nimi on kyllä yleistynyt viime vuosina, mutta ehkä se kertoo siitä, että se on toimiva nimi. Kahdella ensimmäisellä lapsella on sellaiset nimet, että jos olisi sattunut olemaan samalla luokalla samannimisiä lapsia, tyttärieni nimiä voisi käyttää yhdysnimenä.
 
Meillä kaikilla on täysin suomalaiset nimet, jotka kuitenkin ulkomaillakin osataan lausua ainakin lähes oikein. Miehen nimi taitaa olla helpoin, kun sitä käytetään myös yleisesti Euroopassa.

Sukunimeä taas ei osata ulkomailla lausua eikä kirjoittaa. :wink

Minulla on Suomessa käsittääkseni yksi nimikaima ( eli etu- ja sukunimi on sama)
 
Siis moni noista nimistä on sellainen, jonka luulin olevan yleisempi, en tiedä miksi. Esimerkiksi Kaste, Neilikka, Jesmiina, Hekla ja Ilo o_O

Suurin osa kyllä kieltämättä kuulosti väännetyiltä lempinimiltä.
 
En tiedä miten tämä juttu on tehty, mutta esim. nuo Kaitsu, Pera ja Timppa esiintyvät viime vuosisadalla syntyneiden nimissä. 2010-luvulla on syntynyt yksi Pera ja sekin teoriassa voisi olla eri kulttuurin edustajan nimi, on niitä annettu naisillekin (se sama alle 5).

Todennäköisempää on, että ihminen on vaihtanut oman nimensä lempinimekseen virallisesti. Ei edelleenkään kukaan ole antanut vauvalleen nimeksi Kaitsu.

Mitä tulee noihin "uudenlaisiin yhdysnimiin", niin ikätovereistani (80-luku) tunnen useita joiden nimessä on ns. kaksi nimeä kirjoitettuna yhteen. Että kuinka uusi ilmiö tässä nyt on kyseessä.

Listatuista luontonimistä monet ovat sukupuolineutraaleja, tiedän niitä annetun pojille ja tytöille, esim Silmu ja Liekki.
 
Takaisin
Top