Lapsettomuutta takana 10 v

Roskajoukon Jalokivi

Näppärä viestien naputtelija
Tammikuiset 2023
Täällä melkein 10 vuotta lapsettomuutta takana, missään tutkimuksissa en ole uskaltanut aiemmin käydä koska olen suoraansanottuna pelännyt. Minulla todella epäsäännölliset menkat ja koskus saattaa olla melkein puoli vuotta että niitä ei tule ollenkaan. Mitään kipuja tai muita outoja oireita ei ole koskaan ollut ja periaatteessa tähän menkattomaan elämään on jo jollaintapaa tottunutkin. Ollaan miehen kanssa menty nämä vuodet ilman ehkäisyä. Pienintäkään pilkahdusta raskaudesta ei ole näinä vuosina näkynyt ja niinpä oltiin jo totuttu ajatukseen että tulemme aina olemaan kahdestaan.

Syy siihen että en ole uskaltanut hakea apua on ollut pelko siitä että ei kukaan minua auta. Tiedän, naurettava ajatus mutta ihmismieli on välillä omituinen. Ylipainoa minulla on ollut koko aikuisikäni, nyt - 30 kg pudotusta takana ja vielä 20 kg normaalipainoon matkaa. Lisäksi tupakan polton lopetin melkein 5 kk sitten.

Nyt tuon painonpudotuksen myötä sain kumminkin rohkeutta varata ajan oman terveyskeskuksen lääkärille. Siellä minulle tehtiin sisätutkimus ja kaikki oli ok, otettiin pituus ja paino sekä kartoitettiin kuukautishistoriaani. Lisäksi tehtiin lähete verikokeisiin ja sukupuolitauti testeihin. Mieheni sai myös lähetteen siemennesteanalyysiin. Kävin laajoissa verikokeissa ja nyt odottelen vastausta siitä että mitä sieltä löytyy..

Halusin vaan avautua tästä tilanteestani ja siitä että jos joku painii samojen ajatusten ja pelkojen kanssa niin älkää miettikö niin kauaa kuin minä. Nyt tämä vuosien odottelu tuntuu niin hullulta ja naurettavalta. Miksi en tehnyt sitä aiemmin?
Toki yritän aina löytää asioiden positiiviset puolet ja tässä on se että olen kumminkin 30 kg kevyempi ja jaksaminen parempaa ja tuo tupakan polton lopettaminen myös. Lääkäri sanoi että olen tämän lapsihaaveen eteen tehnyt jo ihan valtavan mahtavan työn ja minun pitäis olla ylpeä itsestäni. Ehkä tavallaan olenkin, varsinkin siitä että uskallan taas haaveilla vauvasta.. ❤️

Kiitos jos jaksoit lukea tarinani ja innoissani kuulisin myös muiden vastaavanlaisessa tilanteessa olevien tarinoita.
 
Muokattu viimeksi:
Tsenppiä! Menneisyyttä ei saa tekemättömäksi, joten yritä olla murehtimatta menneitä ja keskity tulevaisuuteen. Se kuitenkin on jo valoisampi.

Minä menin lähes nelikymppisenä tutkimuksiin, ja heti ensikäynnillä ultrassa löytyi monirakkulaiset munasarjat. Tuo löytö yhdessä epäsäännöllisten kuukautisten kanssa tarkoitti PCOS-diagnoosia, minulla se on oireista päätellen ollut aina. Seuraavalla käynnillä selvisi jälleen ultrassa, etten edes ovuloi luomuna. Onneksi hormonipiikeillä saatiin kierto toimimaan kunnolla ja puoli vuotta myöhemmin odotin jo esikoista.

Silloin minäkin totesin, että olisi kannattanut käydä valittamassa epäsäännöllisistä kuukautisista vuosia aikaisemmin, mutta en tajunnut, että se on hyvä syy lääkärikäynnille. Sitäkin ihmettelen, ettei yksikään gyne ole ultrannut minua ennen tuota, olisivat ne monirakkulaiset munasarjat näkyneet välittömästi.
 
Kiitos tsempeistä Suski75! ❤️ Oon kans epäillyt itselläni tuota pcos diagnoosia ja verikokeista varmasti jo jotain vastauksia tuleekin. Vielä ei lääkäri laittanut mua ultraan vaan odotellaan että kaikki verikokeet valmistuu ja mies on käynyt siemennesteanalyysissä niin lähetään siitä sitten suunnittelemaan tilannetta eteenpäin. Toki mun menkkoja yritetään varmasti käynnistellä ja säännöllistää nyt aluksi.
 
Tulin vähä päivittelemään tilannettani tänne. Mun verikokeista ei löytynyt mitään vikaa, miehen siemennesteanalyysin vastaukset eivät ole vielä tulleet, mutta kun ne tulevat niin lääkäri tekee sairaalaan lähetteen jatkotutkimuksiin. Ilmiselväähän se on että mussa jotain vikaa on kun ei ole viimeiseen puoleen vuoteen näkynyt menkkoja ja sitä ennen ne oli epäsäännölliset ja harvat. Eniten ehkä raastaa tämä odottelu kun ei tiedä yhtään mitä tuleman pitää. Niin ja tietenkin pelottaa edelleen se että saanko apua tähän lapsettomuuteen ylipainon takia, joskin koko ajan pudotan painoa mutta rauhalliseen tahtiin. Tunteet täällä heittelee siis laidasta laitaan: toivosta epätoivoon ja siltä väliltä..
 
Tulin vähä päivittelemään tilannettani tänne. Mun verikokeista ei löytynyt mitään vikaa, miehen siemennesteanalyysin vastaukset eivät ole vielä tulleet, mutta kun ne tulevat niin lääkäri tekee sairaalaan lähetteen jatkotutkimuksiin. Ilmiselväähän se on että mussa jotain vikaa on kun ei ole viimeiseen puoleen vuoteen näkynyt menkkoja ja sitä ennen ne oli epäsäännölliset ja harvat. Eniten ehkä raastaa tämä odottelu kun ei tiedä yhtään mitä tuleman pitää. Niin ja tietenkin pelottaa edelleen se että saanko apua tähän lapsettomuuteen ylipainon takia, joskin koko ajan pudotan painoa mutta rauhalliseen tahtiin. Tunteet täällä heittelee siis laidasta laitaan: toivosta epätoivoon ja siltä väliltä..

Tsemppiä tosi paljon ja kyllä asiat selviää!
Nykypäivänä on niin hyvät hoidot, että moni meistä, jotka ei luomuna lasta voisi saada, on onnistunut sen lahjan saamaan!
 
Tsenppiä! Menneisyyttä ei saa tekemättömäksi, joten yritä olla murehtimatta menneitä ja keskity tulevaisuuteen. Se kuitenkin on jo valoisampi.

Minä menin lähes nelikymppisenä tutkimuksiin, ja heti ensikäynnillä ultrassa löytyi monirakkulaiset munasarjat. Tuo löytö yhdessä epäsäännöllisten kuukautisten kanssa tarkoitti PCOS-diagnoosia, minulla se on oireista päätellen ollut aina. Seuraavalla käynnillä selvisi jälleen ultrassa, etten edes ovuloi luomuna. Onneksi hormonipiikeillä saatiin kierto toimimaan kunnolla ja puoli vuotta myöhemmin odotin jo esikoista.

Silloin minäkin totesin, että olisi kannattanut käydä valittamassa epäsäännöllisistä kuukautisista vuosia aikaisemmin, mutta en tajunnut, että se on hyvä syy lääkärikäynnille. Sitäkin ihmettelen, ettei yksikään gyne ole ultrannut minua ennen tuota, olisivat ne monirakkulaiset munasarjat näkyneet välittömästi.

Samaa ihmettelin itsekin - minulla todettiin pcos heti kun aloitettiin hoidot (olin 35 silloin). Kuukautisten alkamisesta asti oli todella epäsäännölliset ja todella kivuliaat (siis yrjöilin menkkojen aikana ja pyörryin jopa!). Se on erikoista, miten näitä ei katsota ihan perusgynen käynnillä kun siellä jo melko nuoresta säännöllisesti käydään.
Mulla on tuon pcosin vuoksi tehty kaikki hoidot lääkkeelliseen kiertoon, oma ovulaatio on niin epävarma.
 
Nyt vihdoin asiat edennyt niin että kävin pari viikkoa sitten sokerirasituskokeessa sekä samalla multa otettiin LH ja FSH kokeet. Nyt viikon päästä aika naikkarille ensi käynnille, jossa varmasti saan lisää tietoa että miten edetään. :happy:
 
Tsemppiä sinulle! Minussa heräsi tarinan luettuasi vain ajatus, että olet todellakin tehny aivan valtavan työn vauvahaaveen toteuttamiseksi. Minäkin olisin ylpeä itsestäni. Sekin on hatun noston arvoinen asia, että tekee jotain, mikä pelottaa. Toivon kovasti, että tämä kaikki tuottaa tulosta ja saatte oman pienen. Kiitos, että jaoit tämän.
 
Nyt vihdoin asiat edennyt niin että kävin pari viikkoa sitten sokerirasituskokeessa sekä samalla multa otettiin LH ja FSH kokeet. Nyt viikon päästä aika naikkarille ensi käynnille, jossa varmasti saan lisää tietoa että miten edetään. :happy:

Tosi paljon olet tehnyt jo itse lapsen saamiseen eteen :Heartred Taemppiä kovasti jatkoon ja kerrohan mitä naikkarilla selvisi :) Paljonko sulla muuten on ikää?
 
Nyt on naikkarin käynti takana. Kartotettiin aluks vähä meidän historiaa ja kauanko ollaan vauvaa toivottu. Gynekologi oli tyytyväinen mun painonpudotukseen, mutta hetken päästä tajus laskee BMI:n ja se näytti sitä että 4kg pitäs saada vielä pois ennenku voidaan hoidot alottaa. :smiley-angry007 Munasarjat ultrattiin ja ne on rakkulaiset, mutta 2 verikoetta ovat kuulema hieman ristiriidassa keskenään joten uudet verikokeet otetaan myöhemmin. Mulle tehtiin myös aukiolotutkimus ja molemmat munasarjat on auki.

Suunnitelmaksi tuli nyt tällänen:
Alotan tänään Terolutit, pudotan painoa 4kg ja sen jälkeen oon naikkarille yhteydessä ja alotetaan ovulaatioinduktio hoito. Sain jo valmiiksi Letro reseptin. :happy: Ovulaatioinduktio hoitoa tehdään 3-4 kiertoa ja jos se ei tuota tulosta niin puhuttiin jo rankemmistakin hoidoista. :smiley-ashamed004
 
Ihan uteliaisuutta, mikä BMI-raja Naikkarilla tällä hetkellä on?
 
Takaisin
Top