Kuinka kauan olit synnytyksen jälkeen sairaalassa?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Kauanko olit synnärillä? Oliko se sinusta hyvä aika, vai olisitko halunnut aiemmin kotiin?
 
Noin 30h esikoisen synnyttyä, reilu vrk. Oli lysytoive ja aiemminkin olisin lähtenyt, mutta tuolloin saatiin lääkäri katsomaan vauva ja päästämään kotiin. En viihtynyt osastolla ollenkaan ja napisinkin koko ajan siitä, milloin päästään. Olivat ensisynnyttäjää haluttomia päästämään vielä tuolloin, mutta ehkä ärsyyntyivät muhun :grin Tällä toisella kerralla toivon polikliinistä synnytystä.
 
Perjantai-iltana syntyi lapsi ja maanantaina päästiin kotiin. Oltais päästy jo sunnuntaina, mutta tahdoin itse pysyä maanantaihin asti, koska imetys ja syöminen ei onnistunut ollenkaan. Halusin, että poika oppii syömään kunnolla, ennen kuin lähdetään kotiin. Oltaisiin myös päästy potilashotelliin, mutta halusin mielummin osastolle, koska mulla oli paljon kysymyksiä ja tiesin tarvitsevani isosti imetysohjausta.
 
La iltana syntyi ja ma iltana kotiin vielä. Sokeriseuranta oli kyllä, sen takia 2vrk
 
Ensimmäisestä 2 päivää( alatie )
Toisesta 5 päivää( hätäsektio)
Kolmannesta 4 päivää( alatie)
Neljännestä 8 päivää( hätäsektio )
Viidennestä 2 päivää ( suunniteltu sektio)
 
Vauva syntyi kiireellisellä sektiolla tiistai aamuyöstä ja päästiin kotiin lauantaina, jos en pahasti väärin muista. Olisihan noin periaatteessa ollut kiva päästä kotiin nopeammin, mutta lapsen bilirubiiniarvoja piti seurata enkä itse ollut sektion jäljiltä kovin hyvässä kunnossa niin ei olisi ollut mitään järkeä kotiutua aiemmin.
 
Mentiin sovitusti suunniteltuun sektioon klo9 aamulla, mutta oli pyhä ja vain 2 lääkäriä. Sektio tehtiin klo 17 jälkeen. Se oli perjantai. Maanantaina klo 10 jälkeen saatiin kotiutumislupa :)
 
Olin sairaalassa synnytyksen alusta kotiutumiseen 36 tuntia. Olisin halunnut olla pidempään, mutten pyynnöistä huolimatta saanut jäädä toiseksi yöksi. Lapsi jäi teholle ja oli todella rankkaa puolikuntoisena raahautua kodin ja tehon väliä. Lisäksi maito ei lähtenyt nousemaan ja olisin toivonut jonkinlaista apua siihen ennen kotiutumista. Jäi todella kurja tunne ensimmäisistä päivistä kotona ja jopa vähän pelkään että jos joskus saisin toisen lapsen niin alku olisi yhtä kamala.
 
Molemmista oon päässy neljäntenä päivänä kotiutumaan. Olisin halunnu aikasemmin päästä, mutta molempien kohdalla oli vauvan voinnin takia pakko jäädä. Esikoisen kohdalla myös mun oma vointi oli huono ja heikko, ja kätilöt yrittivät saada mua jäämään vielä vähän pidemmäksi aikaa mut jääräpäänä halusin jo lähteä kotiin.
 
Kaksosten syntymän jälkeen oltiin 7vrk. Olisi päästy aiemmin, mutta joutuivat molemmat vielä sinivaloihin.

Kolmannen jälkeen kotiuduin 2,5vrk synnytyksestä. Oltaisiin päästy aiemminkin, mutta ehdottivat, josko nukuttaisiin yksi ylimääräinen yö, että seulontaverikokeet voidaan ottaa sairaalassa, eikä tarvitse mennä terveyskeskukseen niitä otattamaan infektiokautena. Oli minulle ihan ok, kotona odotti kaksi 2-vuotiasta,joten ihan mielelläni lepäilin rauhassa sairaalassa vielä yhden yön.
 
19.9 illalla mentiin sairaalaan ja vasta 22.9 päästiin kotiin, kun vauva syntyi 19.9 yöllä ja 2 vuorokautta piti olla sairaalalla, eivätkä kotiuttaneet 21.9 yöllä :hilarious: joten vasta 22.9 päästiin ja se oli minusta liian kauan, koska meni 4 päivän sairaalamaksu :inpain:
 
Menin tiistaina klo. 3.00 ja pääsin pois torstaina klo. 13. Pari yötä siellä vierähti, mutta ei haitannut, kun kuljin osaston ja tehon väliä.
 
Esikoinen syntyi alateitse ja siitä sairaalassa oltiin 2,5 vrk. Oli hyvä aika ekan vauvan kanssa.

Toinen synnytys oli sektio ja silloin syntyi kaksoset. Minä ja tyttö oltiin sairaalassa 6vrk ja poika 15vrk.
Mä olisin itse voinut lähteä kotiin jo pari päivää aiemmin, mutta oli helpompaa olla vierihoitovauvan kanssa sama aika sairaalassa. Poika oli lastenosastolla koko kaksi viikkoisensa.
 
Mut "kotiutettiin" 3vrk kuluttua, mutta koska vauva joutui olemaan viikon vastasyntyneiden teholla, niin sen viikon mäkin sitten olin sairaalassa. Enhän mä sitä pientä raaskinnut yksin jättää. Suurin ero tais olla, että loppupäivät päivisin omissa vaatteissa, mutta yökkärinä edelleen sairaalakaapu kun vauva nukkui kainalossa. :grin Oli varmaan ihan hyvä olla hieman pidempään kuin 3vrk, koska olin alkuun sen verran heikossa kunnossa ja vahvasti lääkittynä, että ekan päivän mies hoiti vauvaa enkä edes jälkeenpäin muistanut kaikkia vierestä seurattuja hoito-ohjeita. :sorry: Mutta viikko oli jo liikaa.
 
Vauvan sokereiden seuraamisen takia piti olla synnytyspäivän lisäksi 3 päivää. Tympihän se, varsinkin kun sokereissa ei ollut mitään ongelmaa ja itsestäkin tuntui siltä, että päivän jälkeen oltais oltu jo ihan valmiita lähtemään kotiin. Vikana päivänä jouduttiin vielä koko päivä odottamaan, että lonkkakirurgi ehtii tsekkaamaan lonkat, muuten oltiin jo kotiutumislupa saatu heti aamusta mutta neljään asti piti lopulta kitkutella.
 
Molemmista päästiin heti potilashotelliin toipumaan. Ekalla kerralla oltiin 2 yötä (tai puolitoista kun saavuttiin hotelliin aamuneljältä) ja tokalla kerralla 3, kaksi niistä miehen kanssa ja kolmannen minä vauvan kanssa kahdestaan. Otin ihan loman kannalta kun kotona odotti innokas esikoinen enkä jaksanut alkaa kärttämään kotiutumislupaa. Syynä oli ns korkeat bilirubiiniarvot: vauva ei ollut keltainen eikä väsynyt (kuten esikoinen oli, mutta silloin ei seurattu verikokein), mutta silti jouduttiin ravaamaan piikitettävänä 5 päivää. Syynä uusi virkaintoinen lastenlääkäri, joka halusi pelata varman päälle :)
 
Molemmista päästiin heti potilashotelliin toipumaan. Ekalla kerralla oltiin 2 yötä (tai puolitoista kun saavuttiin hotelliin aamuneljältä) ja tokalla kerralla 3, kaksi niistä miehen kanssa ja kolmannen minä vauvan kanssa kahdestaan. Otin ihan loman kannalta kun kotona odotti innokas esikoinen enkä jaksanut alkaa kärttämään kotiutumislupaa. Syynä oli ns korkeat bilirubiiniarvot: vauva ei ollut keltainen eikä väsynyt (kuten esikoinen oli, mutta silloin ei seurattu verikokein), mutta silti jouduttiin ravaamaan piikitettävänä 5 päivää. Syynä uusi virkaintoinen lastenlääkäri, joka halusi pelata varman päälle :)

Ihan mielenkiinnosta, muistatko millaisia lukemia teillä oli arvoissa kun piti noinkin monta päivää käydä seurannassa? :) Meillä myös seurailtiin sairaalassa (joskin oltiin 4 vrk mun tulehdusarvojen takia), mutta ei tarvinnut enää käydä seurannassa sen jälkeen kun arvot olivat laskusuunnassa. Ymmärtääkseni ovat tarkempia myös silloin, jos edeltävällä vauvalla on ollut keltaisuutta ja korkeita arvoja. Meillä oli esikoisella hitusen, samoin tällä kakkosella, mutta eivät tarvinneet esimerkiksi lisämaitoja ja arvot lähtivät nopeasti laskuun.
 
Takaisin
Top