Vakuutukset

Dafni

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Heinä-äidit 2020
Onko joku ottanut selvää vakuutuksista, niiden kattavuudesta ja hinnoista? Ja onko kokemuksia ylipäätään? Kannattaako ja miksi/miksei?

Itse en oikein tiedä vielä mitä tekisin ja yhtiöillä on tietysti ihan hirveästi eroja.
 
Me otettiin tytölle yli 4v sitten raskausaikana LähiTapiolasta ja se on ainakin toiminut mahdottoman hyvin, kaikki korvausasiat ja yhteydenpito on ollut mutkatonta. Tähän asti meillä korvannut kaikki sairaudet, mutta en nyt yhtäkkiä muista oliko jotain rajoituksia, tai varmasti on mutta meitä vastaan ei ole tullut.
Onhan se mukava viikonloppuna mennä yksityiselle lastenlääkärille jonottamatta kun taas ison sairaalan päivystykseen istumaan tai yrittää saada terveyskeskukseen aikaa. Meillä on muutenkin tosi ruuhkainen terveyskeskus ja huonosti aikoja, joten mielelläni vältän sitä.
Me otetaan ilman muuta tälle toisellekim vakuutus. On tytön kohdalla ainakin maksanut itsensä takaisin kun ollaan erikoislääkärillä juostu.
 
Ite hain ekassa raskaudessa ifiltä. Eivät myöntäneet. Syynä ylipaino. Lisäksi oli tietty radi mutta ylipainoa pitivät pahempana ja sillä periaatteella hylättiin hakemus. Tälle toiselle en varmaan jaksa yrittää hakea. Ekalle ei mun mielestä ollut järkeä ottaa enää syntymän jälkeen koska sga varmasti rajaa paljon vakuutuksesta pois..
 
Ekasta en ottanut ja tähän olen ollut tyytyväinen. Luotin silloin et jos jotain vakavampaa tulee niin se hoidetaan kuitenkin kunnallisella puolella. Nyt 4 vuotiaan kanssa on tullut rampattua lääkärillä paljon. Baby astman hoito on toiminut hyvin sairaalassa ja jos infektioiden takia on tarvinnut terveyskeskukseen päivystykseen päästä on siellä selvinnyt lapsen kanssa suhteellisen nopeasti. Vaikka laskuja sairaalan puolelta onkin tullut paljon(terveyskeskus lapsella ilmainen), silti olemme voitolla vakuutusmaksuihin verrattaessa. Joten nyt tulevallekaan en vakuutusta ota, vaan luotan Suomen laadukkaaseen hoitoon.
 
Yksi mikä huolettaa kyllä on kielijänne. Suomessa julkisella puolella harva tunnistaa ja vielä harvempi osaa asialle mitään tehdä. Että jos se kielijänne on kireä (esikoisella oli lievästi) niin kalliiksi tulee :sad001
 
Yksi mikä huolettaa kyllä on kielijänne. Suomessa julkisella puolella harva tunnistaa ja vielä harvempi osaa asialle mitään tehdä. Että jos se kielijänne on kireä (esikoisella oli lievästi) niin kalliiksi tulee :sad001

Vakuutuksista: meidän molemmilla tytöillä op-pohjolasta vakuutukset, otettiin kummallekin raskausaikana. Esikoisen kohdalla siitä on ollut hyötyä, mm. yksi käynti yksityisellä (lääkärikäynti ja verikokeita) maksoi 600€. Tästä omavastuu 100€ ja loput vakuutuksesta. Ja muitakin käyntejä ollut, toki on käynyt myös niin, että ollaan käyty perus tk:ssa ja päivystyksessä, kun ei ole muistanut, että on se vakuutus..

Nuoremman kanssa sille ei vielä ole ollut tarvetta. Uskon kuitenkin, että otetaan myös heinäkuiselle vakuutus tuolta op-pohjolasta.

Omavastuu tosiaan 100€, ja toistaiseksi ainakin meillä kaikki toiminut tosi hyvin. Helppo ilmoittaa vahingosta, korvaukset tulee nopeasti tilille.


Sitten tuohon kielijänteeseen. Meidän nuoremmalla oli tosi kireä kielijänne jo syntyessään, sellainen ns. käärmeenkieli. Lastenlääkäri katsoi sitä jo synnärillä, sanoi sen olevan ok/aavistuksen kireä ja että seurataan. Neuvolassa sanoin siitä ja jatkettiin vielä seuraamista. Sitten rupesi olemaan vähän ongelmia imetyksen kanssa (ei muuten, paitsi minulla kipuja). Otin yhteyttä meidän sairaalaan imetyspoliklinikalle, saatiin aika sinne, siellä tutkittiin tilanne ensin kätilön toimesta, sitten kutsuttiin lastenlääkäri, joka tsekkas tilanteen. Kertoi oman näkemyksensä asiasta ja suositteli kielijänteen nipsaisua. Koska olin asiaan suostuvainen, hoiti asian siinä samantien. Sen jälkeen imetyskivutkin hävisivät!

Että meillä oli ainakin hyvä tuuri, kun sattui asiasta tietävä ja ymmärtävä lastenlääkäri.
 
Meillä siirtyi kans asia siis julkisella puolella kurkku/nenä polille. Onneks turussa ilmeisesti vain yksi tekee noita ja sattuu tekemään myös siis yksityisellä niitä leikkauksia niin saatiin apua. Meillä siis syynä oli myöskin huono imuote ja imetyskipu.
 
Op-Pohjolasta on esikoiselle vakuutus ja varmaan tälle seuraavalle otetaan sieltä kans, sujunut hyvin Terveysmestarin käyttö ja korvaukset ja kiva kun on vaan se 100e omavastuu eikä mitään prosentteja enää sne lisäks mitä pitäis maksaa. Jonkin verran karsin siitä "turhia" pois, niin sai vähän halvemmaksi.

On ollu niin terve poika et tähän mennessä ollaan oltu miinuksilla, mut toisaalta olen tästä tilanteesta enemmän kuin onnellinen.

Mulle on vaa hirveen helpottava se tieto et voin viedä yksityiselle siten et kulut ei pomppaa ihan sietämättömiksi yhtäkkiä. :nailbiting: Kyllä mä julkiseenki sinänsä luotan, mutta ollaan pähkäilty tää vaihtoehto meille paremmaksi.
 
Muokattu viimeksi:
Minullakaan kyse ei ole siitä ettenkö luottaisi julkiseen terveydenhuoltoon. Asun itse erittäin hyvän ison sairaalan lähellä ja tiedän, että sieltä saa erinomaista hoitoa.
Mietin juurikin sellaisia ns pienempiä juttuja joiden takia tulisi käytyä perusterveydenhuollossa, että joutuuko siellä kovin pitkään jonottamaan ym. Toki pienet lapset/vauvat ovat varmasti etusijalla.
 
Minä aion ehdottomasti ottaa vauvalle vakuutuksen jo raskausaikana. Lähi-Tapiolaan sovittiin neuvotteluaika ens viikolle ja kilpailuttavat samalla meidän muutkin vakuutukset.

Te, joilla on OP-Pohjolasta vauvavakuutus jo entuudestaan, niin onko hinta pysynyt samana vai onko siihen tullut korotuksia vakuutuskauden vaihtuessa?
 
Te, joilla on OP-Pohjolasta vauvavakuutus jo entuudestaan, niin onko hinta pysynyt samana vai onko siihen tullut korotuksia vakuutuskauden vaihtuessa?

Mun mielestä ei oo noussut, meille eka vuosi oli ilmainen kun oli joku kampanja sillon heillä. Mut mulla nyt ei oo kauheen pitkältä ajalta kokemusta ja en tiedä miten nousee jos vakuutusta käyttää paljon.. Otin myös raskausaikana jo tuon vakuutuksen, muistaakseni rakenneultran jälkeen oli mahdollista.
 
Meillä oli esikoisella Op:n vakuutus, kun silloin oli se kampanja jossa sai ekan vuoden ilmaiseksi. Sen jälkeen hinta pomppasi niin paljon ettei enää haluttu maksaa. Nyttemmin esikoisella on If:n terveyskuluvakuutus tms, joka korvaa uusien sairauksien tutkimuksia ilman omavastuuta muttei kata mitään hoitoja. Kuopuksella ei ole vakuutusta, mutta varmaan otetaan jossain vaiheessa se sama. Se oli vaan vauvalle liian kallis, ja sitäpaitsi ajattelin että mulla on vauvavuonna aikaa jonottaa siellä terkkarissakin. :)

Meillä ehkä yksi juttu vakuutuksessa oli se, että meidän lähialueella (Länsi-Vantaa) on jotenkin ollut tosi huonosti ilta-aikoja samalle päivälle. Se vakuutuksen idea vähän kärsii siinä, että pitää ajella toiselle puolelle pk-seutua, ainakin jos ideana on maksaa siitä että pääsee kätevästi lääkäriin. :wideyed: Ja meillä oli niin vähän niin pieniä juttuja, ettei se perinteisen vakuutuksen omavastuu meinannut edes täyttyä. Ei huvittanut maksaa 500 vuodessa vakuutuksesta, ajella silti ympäri Kehä III:sta lääkäriajan perässä ja kaiken kukkuraksi maksaa vielä se lääkärikin itse kun omavastuu oli isompi kuin lasku. Mutta riskipeliähän tämä on. Kuopuksella on atooppinen ekseema, joka olisi taatusti paremmassa hoidossa jos olisi ollut vakuutus. Vähän sellainen rajatapaus, että neuvolalääkärin keinot ei riitä mutta lähetettä ei silti irtoa. Nythän se on sen kannalta enää myöhäistä ottaa.
 
Minä aion ehdottomasti ottaa vauvalle vakuutuksen jo raskausaikana. Lähi-Tapiolaan sovittiin neuvotteluaika ens viikolle ja kilpailuttavat samalla meidän muutkin vakuutukset.

Te, joilla on OP-Pohjolasta vauvavakuutus jo entuudestaan, niin onko hinta pysynyt samana vai onko siihen tullut korotuksia vakuutuskauden vaihtuessa?

Jossain vakuutusyhtiössä mulle sanottiin, että lasten vakuutukset yleensä halpenee ekoina vuosina. :wideyed: En tiedä koskeeko kaikkia yhtiöitä, mutta mä jotenkin ymmärsin että pikkulapsista menee yleensä enemmän kun niillä on enemmän niitä korvakierteitä yms paljon käyntejä vaativia vaivoja. Vrt. ei kai joku perusterve kouluikäinen kovin usein lääkärissä käy.
 
Jossain vakuutusyhtiössä mulle sanottiin, että lasten vakuutukset yleensä halpenee ekoina vuosina. :wideyed: En tiedä koskeeko kaikkia yhtiöitä, mutta mä jotenkin ymmärsin että pikkulapsista menee yleensä enemmän kun niillä on enemmän niitä korvakierteitä yms paljon käyntejä vaativia vaivoja. Vrt. ei kai joku perusterve kouluikäinen kovin usein lääkärissä käy.
Joo, kun lapsi täyttää n. 6v, niin ymmärtääkseni hinta laskee. Olen kuullut joidenkin vakuutusyhtiöiden korottavan vauvan vakuutuksen hintaa vakuutuskauden päätyttyä, mikäli vakuutusta on käytetty paljon. Niin mietiskelin, että tekeekö OP hinnantarkastusta vai pysyykö hinta samana läpi vauva-ajan.
 
Meinasin ensin itse vertailla eri vakuutuksia, mutta sitten iski laiskuus ja otin tällä viikolla ifistä vakuutuksen, kun sieltä saa jo ennen rakenneultraa ja mulla on kaikki muutkin vakuutukset sieltä, että jotain alennuksia tuli myös.
 
Me otettiin vauvalle vakuutus Tapiolasta. Se on voimassa jo raskausaikana eikä näin ollen tule mitään rajoituksia, mikäli synnytyksessä ilmenee jotain.

Tapiolan vakuutuksessa on omavastuu 100€, minkä jälkeen yli menevistä kuluista menee omavastuuta aina 10%. Aluksi tämä tuntui oudolta, mutta kuulemma näin taataan se, ettei vuosimaksua tulla nostamaan, vaikka vakuutuksella olisikin käyttöä. Päädyttiin sitten tuohon. Vuosimaksu oli kuitenkin edullisempi kuin parissa muussa paikassa.
 
Meillä oli isommille lapsille vakuutukset Lähitapiolasta, mutta perusterveiden lasten kanssa näitä ei onneksi ikinä tarvittu, en tiedä vielä, miten tehdään nyt, että otetaanko ollenkaan lapsi vakuutusta.
 
Minkä hintaisia teillä olleet about? Itse kilpailutin netissä vauvalle (if ja op sai netissä laskettua) ja hinta oli op:ssa jotain noin 500e/vuosi, kun taas ifissä jonkin verran kalliimpi 550-600 muistaakseni (aikalailla koko helahoito hammaslääkäreineen yms). Toki meillä on muita vakuutuksia op:n kautta, joten se tietty vaikuttaa hintaan.

Miten esim. tuo lähitapiola suhteutuu näihin? Entä onko jollain Turvan kautta?
 
En muista ihan tarkkaan nut oisko meidän OP:n vakuutus 450e vuodessa, eli ei oo mikää halpa.. Jos olis keskitettynä muutaki sinne nii ois halvempaa, mut tällä hetkellä ei viel mahdollista.
 
Meillä ei ole kuopuksella vakuutusta ja esikoisella vaan sellainen terveyskuluvakuutus, joka kattaa uudet vaivat diagnoosiin asti muttei hoitoja eikä vanhojen vaivojen pahenemista. Mulla itsellä sama. Nyt on rahat vähän tiukilla, mutta heräsin pohtimaan vielä kerran vauvavakuutusta. Kävin nimittäin itse alkuviikosta yksityisellä ihotautilääkärillä ja pulitin siitä hyvästä yli satasen, ja hänen suosittelema valohoitosarja olisi 300 euroa.

Ja tästä heräsin miettimään, että nyt, mulle tämä on vapaaehtoista ja lähinnä mukavuusasia, mutta entä kymmenen, 20, 30 vuoden päästä? Välillä hirvittää, että ollaan menossa kohti jenkkityylistä vakuutuspohjaista tai omakustanteista terveydenhuoltoa. Ja tajusin, että paitsi että minulle itselleni on liian myöhäistä ottaa vakuutusta jolla voisi hoitaa atooppisen ihottuman pahenemisia yksityisellä, niin minun yksivuotiaalle tyttärelleni se on myös liian myöhäistä. :banghead::arghh::banghead::banghead: Ja kukaan ei tiedä, onko hänellä 30 vuoden päästä edes sitä vaihtoehtoa, että valohoitoa saisi julkisella puolella. :wideyed: (Tai mikä ikinä se sen ajan tehokas hoito vaikean atopian hoitoon sitten onkaan.)

Siksi olen alkanut miettimään, että pitäisikö kuitenkin ottaa sellainen vakuutus jota voi jatkaa vielä aikuisiällä - ihan vaan sen varalta, että yhteiskunta ja terveydenhuoltojärjestelmä tulee vuosikymmenten aikana muuttumaan. Ja samalla miettiä vakuutusta myös vanhemmille lapsille - esikoinen on vielä perusterve, joten mitään sairauksia ei vielä ole suljettu vakuutuksen ulkopuolelle, ja kuopuskin ihoa lukuun ottamatta muuten täysin terve.
 
Takaisin
Top