Ruokarajoitukset

Kiva, mä kävin muutamia kertoja tässä alkuraskaudessa hakemassa työmatkalla smoothien sellasesta smoothie-baarista (en saanut mitään muuta alas), ja nyt luin että ne käyttää ulkomaalaisia pakastemansikoita joita ei edes kuumenneta.. :shifty: Joo, omaa tyhmyyttä kun en tarkistanut asiaa mutta olin vaan ilonen että siinä pahassa olossa teki edes jotain mieli ja sain ne vielä juotua kokonaan. Onneksi en ole vähään aikaan käynyt eikä kyllä tarvii mennäkään enää.
 
Kiva, mä kävin muutamia kertoja tässä alkuraskaudessa hakemassa työmatkalla smoothien sellasesta smoothie-baarista (en saanut mitään muuta alas), ja nyt luin että ne käyttää ulkomaalaisia pakastemansikoita joita ei edes kuumenneta.. :shifty: Joo, omaa tyhmyyttä kun en tarkistanut asiaa mutta olin vaan ilonen että siinä pahassa olossa teki edes jotain mieli ja sain ne vielä juotua kokonaan. Onneksi en ole vähään aikaan käynyt eikä kyllä tarvii mennäkään enää.
Onpas ylipäätään aika edesvastuutonta toimintaa heiltä...
 
Joo luin kans tästä.. oon meinannut aina ohi mennessä ottaa mut jotenkin on vaan jääny ottamatta. Jäänee jatkossakin tosin jos ulkomaisia pakastemarjoja käytetään..
 
Joo luin kans tästä.. oon meinannut aina ohi mennessä ottaa mut jotenkin on vaan jääny ottamatta. Jäänee jatkossakin tosin jos ulkomaisia pakastemarjoja käytetään..
Luin jutun aiheesta ja Junglejuicebar oli kommentoinut, että käyttävät vain ja ainoastaan puolalaisia pakastemansikoita sertifioiduilta tiloilta ja että laaduntarkkailu on todella tiukkaa näissä ja listeriaa ei ole koskaan ollut. Kaikki muut marjat paitsi mansikat on kotimaisia. Myös elimtarvikevirasto on tietoinen tästä ja on ainoastaan antanut ohjeen, että marjojen alkuperämaa pitää olla selvästi näkyvillä. Eli en nyt ihan hirveästi panikoisi tuostakaan asiasta. Tosin jokainen tehköön oman ratkaisunsa käykö kyseisissä smoothiebaareissa vai ei.
Otsikko jutussa oli kyllä taas raflaava, mutta juttu sinänsä oli asiallinen.
 
Luin jutun aiheesta ja Junglejuicebar oli kommentoinut, että käyttävät vain ja ainoastaan puolalaisia pakastemansikoita sertifioiduilta tiloilta ja että laaduntarkkailu on todella tiukkaa näissä ja listeriaa ei ole koskaan ollut. Kaikki muut marjat paitsi mansikat on kotimaisia. Myös elimtarvikevirasto on tietoinen tästä ja on ainoastaan antanut ohjeen, että marjojen alkuperämaa pitää olla selvästi näkyvillä. Eli en nyt ihan hirveästi panikoisi tuostakaan asiasta. Tosin jokainen tehköön oman ratkaisunsa käykö kyseisissä smoothiebaareissa vai ei.
Otsikko jutussa oli kyllä taas raflaava, mutta juttu sinänsä oli asiallinen.

Joo, eipä mullekaan niistä tainnut onneksi mitään tulla mutta oon vaan muutenkin vähän varovainen noiden ulkomaisten pakastemarjojen kanssa. Ja toi on vaan hyvä jos laittaisivat sen alkuperämaan selvästi näkyviin, niin jokainen voi sitten päättää ottaako sellasta vai ei :)
 
Keitättekö/kuumennatteko muuten myös kotimaiset kaupasta ostetut pakastemarjat? Mä en ollut aiemmin keittänyt kuin ulkomaiset, mut sitten taas kerran lueskelin ruokasuosituksia läpi, niin siellä tais lukea se et kuumentaa 90asteessa 5min tai keittää 2min, mutta alkuperästä ei ollut musta mitään mainintaa. Keitin sit tänä aamuna puuron kylkeen kotimaiset ja meinas taas olla päivä pilalla, kun musta ne ei sitten enää vaan maistu niin hyviltä. :grin Rakastan marjoja puuron kanssa sellasina ihan hiukan sulaneina hileisinä :Heartred
 
Keitättekö/kuumennatteko muuten myös kotimaiset kaupasta ostetut pakastemarjat? Mä en ollut aiemmin keittänyt kuin ulkomaiset, mut sitten taas kerran lueskelin ruokasuosituksia läpi, niin siellä tais lukea se et kuumentaa 90asteessa 5min tai keittää 2min, mutta alkuperästä ei ollut musta mitään mainintaa. Keitin sit tänä aamuna puuron kylkeen kotimaiset ja meinas taas olla päivä pilalla, kun musta ne ei sitten enää vaan maistu niin hyviltä. :grin Rakastan marjoja puuron kanssa sellasina ihan hiukan sulaneina hileisinä :Heartred

Tuo kuumennus ohje koskee ulkomaisia pakastettuja marjoja. Eli suomalaisia saa syödä vaikka jäisinä :)
 
Mä kävin monta kertaa viime raskaudessa Jungle Juice Barissa, mutta mun suosikki ei kyllä sisällä mansikkaa. Ja mä olen syönyt kotimaisia pakastemarjoja kyllä huoletta jäisinä. Mun mielestä ne on keitettynä käytännössä pilalla, jättäisin kokonaan väliin jos ohjeet käskisivät keittää nekin. :wideyed: Muoks: ja jälkimmäisen näkemyksen valossa ymmärrän hyvin, miksei smoothiebaarit halua pilata niitä marjoja keittämällä. Mutta se on totta, että alkuperämaa pitäisi sitten lukea jossain selvästi.
 
Täällä oli puhetta kasvissusheista ja siitä, kun merilevää ei saisi syödä suuren jodipitoisuuden takia. Rakastan kasvismakeja, mutta en oo vielä alkuraskaudesta uskaltanut syödä niitä yhtään. Ehkäpä vähän myöhemmässä vaiheessa sitten jokunen, kun ei niitä usein tule nautittua.

Luin jostain, että raskaana oleville suositellaan kuitenkin jodioitua suolaa, koska riittävä jodin saanti on tärkeää myös sikiön kehityksen ja sikiön kilpirauhasen toiminnan kannalta. Jodin riittämätön saanti voi vaikuttaa haitallisesti älylliseen kehitykseen. Ja jodioitua suolaa oon kyllä huoletta käyttänyt. Miten te muut? Vähän ristiriitaista, että merilevää ei saisi syödä jodin takia, mutta kuitenkin sitten suositellaan jodioitua suolaa. Vai onkohan siinä se kerta-annoksen määrä sitten pointti?

Salmiakki on mulle tällä hetkellä se kaikista suurin himotuksen kohde. Haaveilen turkinpippureista ja muista kovista karkeista, joissa on sisällä salmiakkijauhetta.:love7 Oonki sanonut miehelle, että mulle pitää tuoda sitten salmiakkia osastolle, kunhan synnytys on ohi.:grin
 
Mua ei pelota kasvissushien merilevä, sitä on niissä niin vähän. Mutta en uskalla syödä niitä riisin takia. Riisissähän on tosi iso ruokamyrkytysriski, ja mulla on tuoreessa muistissa viime syksynä riisistä saatu ruokamyrkytys, onneksi en ollut silloin vielä raskaana... Toki se sushiriisissä käytetty riisiviinietikka hidastaa bakteerien kasvua, mutta en riskeeraa. Suostun syömään vain sellaista riisiä, josta olen 100% varma, että se on keitetty ihan just sekunti sitten.:nailbiting:
 
Saa syödä merilevää vaikka sisältää jodia. Se on vaan siitä määrästä kiinni. Eli ei saa syödä jatkuvasti tuotteita missä on merilevää mutta ajoittain on ok syödä. Ite en oo käyttänyt jodioitua suolaa kuin ihan pari kertaa.. en oo koskaan kuullut että suositellaan sitä.. edellisessäkin raskaudessa suositeltiin vaan merisuolaa jos muistan oikein
 
Saa syödä merilevää vaikka sisältää jodia. Se on vaan siitä määrästä kiinni. Eli ei saa syödä jatkuvasti tuotteita missä on merilevää mutta ajoittain on ok syödä. Ite en oo käyttänyt jodioitua suolaa kuin ihan pari kertaa.. en oo koskaan kuullut että suositellaan sitä.. edellisessäkin raskaudessa suositeltiin vaan merisuolaa jos muistan oikein
https://www.hus.fi/sairaanhoito/sai...ojavitamiinit/raskaus_jodi/Sivut/default.aspx
Tuolla esimerkiksi sanotaan, että nimenomaan jodioidun suolan käyttäminen raskausaikana on tärkeää.
 
Saa syödä merilevää vaikka sisältää jodia. Se on vaan siitä määrästä kiinni. Eli ei saa syödä jatkuvasti tuotteita missä on merilevää mutta ajoittain on ok syödä. Ite en oo käyttänyt jodioitua suolaa kuin ihan pari kertaa.. en oo koskaan kuullut että suositellaan sitä.. edellisessäkin raskaudessa suositeltiin vaan merisuolaa jos muistan oikein

Ihanaa, että täällä pääsee kuulemaan maalaisjärjen ääntä. Itse ensimmäistä odottavana olen nyt kitunut koko raskausajan, kun en ole sushia uskaltanut maistaa ollenkaan, vaikka muuten olen syönyt melkein viikottain. Ehkä tämän keskustelun myötä uskallan joku päivä tehdä itselleni annoksen kasvissusheja. Pitää ensin kuitenkin luetuttaa teidän viestinne myös omalla miehellä, sillä hän on ruoka-ainerajoitusten suhteen vielä hysteerisempi kuin minä :biggrin
 
Syön mammavitskua, jossa on saantisuosituksen mukainen määrä jodia. Jos vielä käyttää jodioitua suolaa, niin saako sitä sitten liikaa? :wideyed:
Hyvä pointti ja googlettelun jälkeen löysin aika hyvän Valion tekemän sivun jodiin liittyen: https://www.valio.fi/hyvinvointi/mista-jodia-ruokavalioon/
Siellä sanotaan, että raskaana olevien turvallinen jodin enimmäissaanti on 600µg päivässä. Mun monivitamiinissa on jodia 175µg, joten uskon, että jodioidun suolan käyttäminen tämän lisäksi ei ole yhtään vaarallista :)
 
Kaupan porkkanat alkaa itämään tosi äkkiä - en ehdi ees syödä niitä pois ennen sitä. :bored: Voikohan itäneitä porkkanoita syödä, jos ne pesee hyvin ja kuorii? Tietääkö joku? :anyone
 
Takaisin
Top