Ruokarajoitukset

Tynkky

Sanavalmis juttuseppä
Kesä-äidit 2020
Joulukuiset 2021
Puhutaanko hetki ruokarajoituksista? Kun tuntuu, että infoa on paljon ja kaikki erilaista, maalaisjärki tuntui hukkuvan sekaan.

Ensinnäkin tee. Juon paljon teetä erityisesti rooboisteetä, mutta se on ilmeisesti kiellettyjen listalla, joten se on jäänyt pois ruokavaliosta viikolla 5+jotain, kun kysyin neuvolasta. Piparminttutee ja vihreä teeilmeisesti olivat OK.

Ja sitten öljykasvien siemenet! Tämä aiheuttaa tuskaa. Neuvolan ohjeessa oli ettei pellavansiemeniä saa käyttää sellaisenaan, mutta leivässä pieninä määrinä OK, muita siemeniä 2rkl/päivä OK. Tuskailen tässä leipävalintojeni kanssa. Yhdessä ostamassani leivässä oli pellavansiemeniä, mutta tätäkin leipää söin varmaan 5 palaa viikon aikana. Toisessa leivässä mitä käytän välillä on auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä. Siinäkään ei tuo 2rkl/päivä suositus ylity, mutta ota tästä ruokaviidakosta selvää:banghead:
 
Byhyy mulla teejoulukalenteri, jossa pelkkiä rooibos-teepusseja :sad001 En ees tiennyt, että ne on kiellettyjen listalla!

Mulla ei oikeestaan tee tiukkaa mikään muu kun raaka kala. Sushi olisi niiin hyvää, ja menisi varmasti alas kun mikään muu ei oikein mee. Myös valkkaria tekis kyllä mieli :D
 
Huutelen tammikuisista sen verran, että isojen tuottajien rooibokset on ihan turvallisia - esim briteissä paikallinen THL suosittelee sitä raskaana oleville kahvin ja kofeiinipitoisen teen sijasta.

Kysyin itse yritysaikana logiikkaa Suomen kiellolle lääkäriltä, joka sanoi että taustalla on lähinnä pelko epämääräisistä yrttiteistä ja niiden mahdollisesti sisältämistä torjunta-ainemääristä. Nimekkäiden tuottajien rooibokset on kuitenkin ihan yhtä testattuja kuin niiden muutkin teet, ja niiden välttelylle lääkäri ei nähnyt mitään oikeaa perustetta.

Oon itse vedellyt rooibosta ja minttuteetä huoleti läpi raskauden. :)
 
Huutelen tammikuisista sen verran, että isojen tuottajien rooibokset on ihan turvallisia - esim briteissä paikallinen THL suosittelee sitä raskaana oleville kahvin ja kofeiinipitoisen teen sijasta.

Kysyin itse yritysaikana logiikkaa Suomen kiellolle lääkäriltä, joka sanoi että taustalla on lähinnä pelko epämääräisistä yrttiteistä ja niiden mahdollisesti sisältämistä torjunta-ainemääristä. Nimekkäiden tuottajien rooibokset on kuitenkin ihan yhtä testattuja kuin niiden muutkin teet, ja niiden välttelylle lääkäri ei nähnyt mitään oikeaa perustetta.

Oon itse vedellyt rooibosta ja minttuteetä huoleti läpi raskauden. :)


Jes! Mun joulukuu ei ookkaan pilalla :angelic:
 
Huutelen tammikuisista sen verran, että isojen tuottajien rooibokset on ihan turvallisia - esim briteissä paikallinen THL suosittelee sitä raskaana oleville kahvin ja kofeiinipitoisen teen sijasta.

Kiitos! Tosiaankin Norqvistin luulisi olevan luotettavaa. Tuntuu että kaikki on kielletty sillä perusteella, ettei ole tutkittu kaikkea. Nytkin arvoin uskallanko ottaa pitsaan katkarapua, vaikka järki sanoo että kyllä se pitsa uunissa kuumenee yli 70 asteiseki:facepalm:
 
Puhutaanko hetki ruokarajoituksista? Kun tuntuu, että infoa on paljon ja kaikki erilaista, maalaisjärki tuntui hukkuvan sekaan.

Ensinnäkin tee. Juon paljon teetä erityisesti rooboisteetä, mutta se on ilmeisesti kiellettyjen listalla, joten se on jäänyt pois ruokavaliosta viikolla 5+jotain, kun kysyin neuvolasta. Piparminttutee ja vihreä teeilmeisesti olivat OK.

Ja sitten öljykasvien siemenet! Tämä aiheuttaa tuskaa. Neuvolan ohjeessa oli ettei pellavansiemeniä saa käyttää sellaisenaan, mutta leivässä pieninä määrinä OK, muita siemeniä 2rkl/päivä OK. Tuskailen tässä leipävalintojeni kanssa. Yhdessä ostamassani leivässä oli pellavansiemeniä, mutta tätäkin leipää söin varmaan 5 palaa viikon aikana. Toisessa leivässä mitä käytän välillä on auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä. Siinäkään ei tuo 2rkl/päivä suositus ylity, mutta ota tästä ruokaviidakosta selvää:banghead:
Piparminttu ei ole suositeltavien yrttien listalla. Jos yrttejä haluaa käyttää niin niistä kyllä löytyy tietoa, joutuu ehkä vähän kaivelemaan. Joitain on saatettu aiemmin suositella käytettävän raskausaikana, mutta kun on tutkittu enemmän on huomattu haittavaikutuksia. Eli kannattaa tarkistaa miltä vuodelta tieto on peräisin. :) rooibostee luetaan yrttiteeksi ja on sen takia kielletty vaikkei yrtti ole. Sen pitäisi olla turvallinen raskausaikana.

Leivissä siemeniä ei tarvitse vältellä, mutta siemeniä ei erikseen kannata syödä. Ihan sen takia kun öljykasvien siemenet keräävät itseensä ympäristöstä myrkkyjä, eikä tiedetä minkä verran niistä kulkeutuu istukan kautta sikiöön.

Tässä aika hyvä linkki mihin on listattu raskausaikana vältettäviä yrttejä: https://www.aidinpolku.com/blogi/2019/8/14/raskausaikana-vltettvi-ja-sopimattomia-yrttej
 
Ja ihmekkö tässä kun menee pää sekaisin tässä, kun erilaista tietoa tulee joka tuutista. :banghead:
Ei tää syöminen vaan juotavat.

Ja tosiaan piparminttutee sanottiin neuvolassa ok, juomaksi.
 
Muokattu viimeksi:
Nää meinaa kyllä olla välillä hämmentäviä. Mulla on takana keskenmenoja ja vaikka niille ei voinutkaan mitään enkä tehnyt mitään väärin, niin silti on jäänyt kova kammo että nyttenkin käy jotain.

Tästä johtuen oon ollut tosi varovainen sen suhteen mitä syön. En mitenkään varsinaisesti stressaa syömisestä, mutta oon käynyt paljon läpi suosituksia ja jätän syömättä sellaiset mitkä epäillyttää.
 
En mitenkään varsinaisesti stressaa syömisestä, mutta oon käynyt paljon läpi suosituksia ja jätän syömättä sellaiset mitkä epäillyttää.
Siis täällä yrirtetty maalaisjärjellä mennä, tiedon ristiriitaisuus vain hämmentää kovin.

Joulussakaan ei huoleta muuta kuin se, että miten ripeästi se ruoka löytää takaisin kylmään kyläily paikassa, että uskaltaa samaa ruokaa syödä sit vielä Joulupäivänä.
 
Nää meinaa kyllä olla välillä hämmentäviä. Mulla on takana keskenmenoja ja vaikka niille ei voinutkaan mitään enkä tehnyt mitään väärin, niin silti on jäänyt kova kammo että nyttenkin käy jotain.

Tästä johtuen oon ollut tosi varovainen sen suhteen mitä syön. En mitenkään varsinaisesti stressaa syömisestä, mutta oon käynyt paljon läpi suosituksia ja jätän syömättä sellaiset mitkä epäillyttää.
Mul on kans sama ei ole kuin yksi keskeytynyt keskenmeno vko9+2. Mutta se on jättänyt pelon ja oon kans tosi tarkka mitä syön. Vaikka tuskin se syöminen on mul sitä keskenmenoa aiheuttanut. Mut siltikin haluan olla varovainen ruuan suhteen.
 
Saako itsetehtyä piparitaikinaa syödä? Raaka kananmuna ei ole Eviran rajoituslistalla.
 
Saako itsetehtyä piparitaikinaa syödä? Raaka kananmuna ei ole Eviran rajoituslistalla.

Ymmärtäisin, että raa'assa kananmunassa riskinä on salmonella, mutta onnekkaita me suomalaiset, koska kotimaisissa kananmunissa salmonellaa ei ole (ks. vaikka hyvaasuomesta.fi). :) Itse tuskailen aina majoneesia sisältävien ruokien kanssa, koska niissähän on raaka-aineena kananmuna, josta ei ilmoiteta, minkä maalaista. Joissakin lukee, että kananmunajauhe tai pastöroitu keltuainen tms., minkä olen tulkinnut kuumennetuksi. o_O

Ymmärrän hyvin teitä keskenmenon kokeneita, koska itse kokenut saman ja siksi ehkä liikaakin stressaan ruoka-asioilla. :sad001
 
Rakastan graavilohta ja kaikenlaisia juustoja, joten ne tuottavat itselle eniten tuskaa joulupöydässä. Täytyy noihin juustoihin perehtyä vähän tarkemmin että mitä nyt sitten saakaan syödä ja mitä ei.. Mutta ajattelen niin, että tämä on todennäköisesti ainut joulu kun tällaisia rajoituksia on niin kyllä tästä selviää :)
 
Vitsi tää on ollu haastava rasti reissussa kun ihmiset ei puhu hyvää englantia eikä tajua mitä ei s syödä niin meni kaiheeksi säätämäsiksi aina ruoan tilaus..
 
Täällä oli kanssa aikamoinen ulkomaan reissu ruokailujen osalta. Tyydyin sitten valitsemaan kaikista tylsimmät ja turvallisimmat vaihtoehdot.
 
Takaisin
Top