Raskaana matkustaminen

Von maikki

Vauhtiin päässyt keskustelija
Heinä-äidit 2020
Onkos kukaan muu lähdössä ulkomaille reissuun raskausajalla?:anyone
Meillä on uutenavuotena lähtö thaimaaseen ja sillon on rv 14.. oon tietty itse ihan solmussa koko matkan takia :nailbiting:mutta onneks lääkärit on ollu ihan positiivisia matkan suhteen:angelic: puhetta on ollu vaan lentotuki sukista, hyvästä käsihygieniasta, kielletyistä ruuista ja maitohappobakteereista :bag: mut silti on vähän semmonen kauhistunu olo:shifty:
 
Me ollaan mietitty matkaa Thaimaahan tai jonnekkin ja kyselinkin tuolta yleisryhmästä asiasta. Mietityttää siis se Zika-virus. Luin, että täytyisi välttää/siirtää raskaana ollessa niitä maita jossa sitä esiintyy. Ollaan sit esiintymisalueen mukaan karsittu matkakohteita pois, ei vielä mitään lyöty lukkoon. Ilmeisesti teille kuitenkin lääkäri on sanonut, että on turvallista matkustaa raskaana zikamaihin? Antoivatko jotain ohjeita/suosituksia asian suhteen?
 
Me ollaan mietitty matkaa Thaimaahan tai jonnekkin ja kyselinkin tuolta yleisryhmästä asiasta. Mietityttää siis se Zika-virus. Luin, että täytyisi välttää/siirtää raskaana ollessa niitä maita jossa sitä esiintyy. Ollaan sit esiintymisalueen mukaan karsittu matkakohteita pois, ei vielä mitään lyöty lukkoon. Ilmeisesti teille kuitenkin lääkäri on sanonut, että on turvallista matkustaa raskaana zikamaihin? Antoivatko jotain ohjeita/suosituksia asian suhteen?

Joo lääkäri sanoi että se on enempi sielä maaseudulla ja hyvä olis jos ei jossain viidakossa kauheesti pyörimässä olisi.. toki jos tästä Ivf tuoresiirrosta ei olisi tärpänny niin sitten olisi hedelmöityshoitoihin tullut karenssi... Ja piti tuota viikkoa /viikkoja hyvänä kun ei oo niin herkkää aikaa kun ihan alku raskaus. Eikä sitä zika virus tartuntaa kuulemma mitenkään seulota matkan jälkeenkään..
 
Olen lähdössä, mutta vain Keski-Eurooppaan. Tropiikkiin en uskaltaisi itse raskaana lähteä, vaan kuuliaisesti miehen kanssa viivästytettiin yrityksen aloitustakin, kun zika-alueella kävimme reilu vuosi sitten. Riski kai on oikeasti tosi pieni.
 
Joo lääkäri sanoi että se on enempi sielä maaseudulla ja hyvä olis jos ei jossain viidakossa kauheesti pyörimässä olisi.. toki jos tästä Ivf tuoresiirrosta ei olisi tärpänny niin sitten olisi hedelmöityshoitoihin tullut karenssi... Ja piti tuota viikkoa /viikkoja hyvänä kun ei oo niin herkkää aikaa kun ihan alku raskaus. Eikä sitä zika virus tartuntaa kuulemma mitenkään seulota matkan jälkeenkään..


Sitten voin itsekkin ottaa Thaimaan takaisin listoille :happy: Mulla ois viikot 12-14 matkustus aikana, uskaltaakohan tuolloun lähteä?
 
Mulla on ens viikolla työmatka Unkariin. Vähän mietityttää ruokailu siellä, mutta kai listoilta aina löytyy jotain syötävää. Toinen työmatka olisi ens kesäkuussa, mutta täytyy vissiin ilmoittaa, että sinne en lähde. Saisin kyllä lentää vielä kesäkuun alussa, mutta koska mulla on kauhea lentopelko, niin se aiheuttaisi liikaa stressiä :bag:
 
Minä oon menossa viikolla 27 Espanjaan. Aiemmassa raskaudessa kävin Sri Lankassa. Hyvin meni. Just kun muistaa hyvän käsihygienian ja kattoo mitä syö. :happy:
 
Me ollaan lähdössä Kanarialle tammikuun alussa. Silloin menossa 15. raskausviikko. Toivon, että siihen mennessä tämä pahoinvointi helpottaa.
 
Meidän oli tarkoitus säästää kevät ja matkustaa sit kesällä jonnekin.. etenkin kun meidän 10v hääpäivä suunnitelmat meni vähän mönkään.. jotenkin hassua että teinkin sit hääpäivää seuraavana päivänä testin.. no ehkä sit sitä seuraavana kesänä vaan..
 
Mä haluaisin myös lähteä johonkin, mutta menee varmasti kevääseen. Viime raskaudessa käytiin viikolla 32 Kreikassa, nestettä kerty huolella ja lentokoneessa oli sillon aika tuskaa istua, mutta itse reissu meni kyllä hyvin :)

Onko moni reissannu aikasemmilla raskauksilla ja missäpäin?
 
Onko moni reissannu aikasemmilla raskauksilla ja missäpäin?

Olin viime raskaudessa Lissabonissa, taisin olla rv 11 silloin. Toksoplasmoosiriskin takia syömisiä vahtasin, muuten meni reissu oikein kivasti. Nyt en kyllä menisi, kun sen verran kuitenkin vedin stressiä noista syömisistä siellä, joku muu osaisi varmaan ottaa rennommin. Sillon vaan olin varannut matkan ennen raskautumista.
 
Meillä olisi yksi viikonloppumatka tiedossa ihan Euroopassa noin rv 33, mutta saa nähdä tuleeko lähdettyä. Pitää katsoa vähän lähempänä. Mielestäni ainakin joillain lentoyhtiöillä tarvitsee rv 28 jälkeen lääkärintodistuksen, jotta pääsee lennolle.
 
Meillä olisi yksi viikonloppumatka tiedossa ihan Euroopassa noin rv 33, mutta saa nähdä tuleeko lähdettyä. Pitää katsoa vähän lähempänä. Mielestäni ainakin joillain lentoyhtiöillä tarvitsee rv 28 jälkeen lääkärintodistuksen, jotta pääsee lennolle.

Joo, Finnair ainakin vaati todistuksen :)
 
Me ollaan menossa Berliiniin pitkäksi viikonlopuksi itsenäisyyspäiväviikonloppuna, uskon et Euroopan maissa on ihan ok matkustaa, kunhan vähän kattoo mitä suuhunsa pistää.
 
Mullekkin neuvolan täti siunas vielä matkan...keskusteltiin että ehdottomasti ne tukisukat lennolle, pullovesi, hedelmät (mieluusti vain kuorelliset) kaikki ruoka hyvin kypsennettyä, käsidesi/hyvä käsi hygienia, maitohappobakteereita alotin syömään jo ja viimeisestä zikavirus tartunnasta on kuulemma jo vuosia vuosia ettei sitä kannata märehtiä ja sit tulosti miulle vielä raskaudesta yhteenveto lapun mukaan.. mitä voi sitten kuljettaa mukanaa ja tarvittaessa näyttää jos tulee jotain. :bookworm: :woot: että ei kuulemma muuta kun soronoo :dance011
 
Kyllä tää matkustaminen on raskasta. Eilen matkustin kohteeseen lähtö klo 7.15 aamulla ja perillä hiukan ennen puoltayötä. Järkyttävä väsymys ja tissit ihan älyttömän kipeät :hungover:Ruokailu on sujunut melko ongelmitta, vaikka hotellin aamupalalla olikin hieman hintsusti vaihtoehtoja. Seuraavasta työmatkasta on kyllä pakko kieltäytyä (jos sinne asti pääsen), kun ei jaksa tätä tahtia.
 
Työmatkalla olen minäkin parhaillaan. Lento 4 h meni hyvin. Mutta syömiseen kanssa on haastavaa ja viiniä on paljon tarjolla. En haluaisi täällä kertoa raskaudesta.

Lomamatka meillä on varattuna helmikuulle Singaporeen ja Balille. Silloin rv 18-19.
 
Vinkkinä vaan, kannattaa hankkia se raskaustodistis vaikka ne viikot ei vielä ihan oliskaan niin pitkällä että tarviis raskaustodistuksen. Itsehän jouduin edellisessä raskaudessa Sri Lankan lentokentällä lääkärin tapaamiseen kun ei ollut raskaustodistusta , viikot oli vasta 22 muistaakseni :D noh siinä sit rallienglannillla kyllä saatiin lääkäri uskoteltua että saan kyllä vielä lentää ja sain sit häneltä todistuksen :D
 
Me tultiin eilen Portugalista. Ennen lähtöä piti käydä ottamassa toksoplasma-verikoe ja kontrollikoe on vielä ennen joulua. Olo oli kyllä ajoittain ihan kamala reissussa, yksi aamupäivä meni oksennellessa ja muutamana iltana ei oikeen ruoka maistunut. Vähän sai ruokien kanssa muistella et mitä saikaan syödä ja mitä ei mut meillä oli asunto vuokrattuna viikoksi, joten tehtiin myös itse ruokaa muutamana iltana.

Edellisen raskauden aikaan käytiin New Yorkissa noin viikolla 17 ja Kroatiassa rv 26.
 
Kanariansaarilla oltiin pari viikkoa sitten. Teki kyllä niin pahaa se lämpö :pale ja kaikki viemärin hajut ja muut laughing6 mutta olihan se kiva vähän päästä Suomesta pois.
 
Takaisin
Top