Raskaudiabetes

nmg

Näppärä viestien naputtelija
Kesä-äidit 2020
Kuinkas moni täällä joutuukaan sokerirasitukseen?

Itse kärsittävä tuo kahdesti, eka on ensi viikolla keskiviikkona. Bmi ja mummon diabetes koituivat kohtalokseni :dead:

Pyysin piruuttani työterveydestä muiden verikokeiden oheen viime viikolla myös sokerin, oli 5.8 ja yllätyksekseni lääkäri oli laittanut myös toisen kokeen, joka kertoi sokereista edellisen useamman viikon aikana, sekin oli hyvin alle rajan, mitä jo googlettelin. Toivottavasti sokerirasitus ei toisi huonompia uutisia. Olen siinä pari vuotta sitten käynyt, kun stressin takia sokerit pompsahti vähän päälle kuuden, mutta tuossa pitkässä rasituksessa ei sitten onneksi mitään ollut ja stressin hälvettyä (työpaikan vaihdon myötä) arvo laski lähemmäs viittä. Toivottavasti ei olisi nytkään mitään :nailbiting:
 
Itsellä edessä viikon 25 paikkeilla. BMI 19 eikä sukurasitetta, ilmeisesti ikä (28) koitui kohtaloksi, koska googlettamalla löysin jonkun käytännön että kaikille yli 25-vuotiaille esikoista odottaville tuo tehdään lähes poikkeuksetta.
 
Itsellä edessä viikon 25 paikkeilla. BMI 19 eikä sukurasitetta, ilmeisesti ikä (28) koitui kohtaloksi, koska googlettamalla löysin jonkun käytännön että kaikille yli 25-vuotiaille esikoista odottaville tuo tehdään lähes poikkeuksetta.
Ei o pakko jos ei sukurasitetta eikä ylipainoa. En mennyt esikoisen kans vaikka ikää oli 37.
 
Täytyy sit ottaa neuvolassa puheeksi. Ei yhtään innostaisi :inpain:
Sanot vaa et sori, en mee, litku oksettaa. Seuraat sitä glukoosia ym. niistä pissoista kun käyt neuvolassa, jos niissä häikkää ni sit meet. Etkä mätä makeaa kaksin käsin. Hyvin selvii. Mä en ois pystyny sitä tököttiä juomaan, ajatuskin oksettaa, että oisivat saaneet sitten survoa sen mulle kurkkuun kuin hanhille ruuat pakkosyöttönä (älkää ostako hanhenmaksaa), niin meni sitten niin että neuvolantäti sanoi että no eihän sitä lähetettä ole pakko käyttää.
 
Pissassa sokeri näkyy vasta kun sitä on tosi paljon. Ihan lapsen ja äidin parasta sillä ajatellaan, vaikka kamalaa oli seurata synnärillä vauvan kantapäiden piikitystä :sorry:
 
Eilen ultrassa mainitsin että torstaina olen käynyt sokerirasituksessa ja Kätilö tarkisti miun lab vastauksista arvot. Ja läpi meni viiterajoissa! Huh huojentunu tunne vaikka siitä huolimatta toinen sokerirasitus tulossa vielä myöhemmällä.. :nailbiting:
 
Mulla on ensimmäinen sokerirasitus takana ja arvot olivat juuri ja juuri siinä, että ei ongelmaa. Vielä on toinen myöhemmin edessä. Toivottavasti on seuraavankin kohdalla pysynyt kurissa. Mulla ilmeisesti ylipaino vaikutti siihen, että tuota ehdotettiin. Pakko ei olisi ollut mennä, mutta haluan itse olla varma ettei tule mitään.
 
Mulla ois torstaina ensimmäinen sokerirasitus. Toivon et se menis hyvin. Edellisessä raskaudessa kävin sokerinrasituksessa kun viikkoja oli 28 ja silloin tuli radi. Kolmessa aiemmassa ei ollut mitään.
 
Mie kävin tänään sokerinrasituksessa ja nyt sit jännätään et onko täl kertaa. :nailbiting:
 
Mulla on vielä toinen 26-28 viikolla edessä. :) Ei kyllä haittaa, toivon että nekin arvot on kunnossa :)
 
Katoin kannasta tulokset. Ja ne oli hyvät. Vielä ei siis oo radia. Torstaina on neuvola nii sit selviää et joudunko viel myöhemmin uudestaan.
 
Ensimmäisestä sokerirasituksesta selvisin vielä puhtain paperein, mutta saa nähdä miten sitten toisessa käy. Sukurasite on vahva kun mm. äidilläni on 2 tyypin diabetes ja muutenkin sitä suvusta löytyy paljon. Esikoisen raskaudessa ei ollut radia, mutta nyt tällä kertaa paastoarvo oli jo paljon lähempänä rajaa.
 
Jep, vahva sukurasitus molempien puolelta, useammalla ihan lähisukulaisella diabetes. Sokerirasituksessa kävin ekaa odottaessa kahdesti, silloin puhtaat paperit, nytkin joudun 2x käymään, eka ois edessä parin viikon päästä.
 
Olin sukurasitteen takia sokerirasituksessa ja 1h glukoosin nauttimisen jälkeen arvo oli 10.7, vaikka olisi pitänyt olla alta 10. Edellisessä raskaudessa sokerirasituksesta tuli normaalit arvot.

Mittari siis kotiin ja arvoja mittailemaan joka toinen viikko. Arvot tähän mennessä olleet normaalit, yksikään arvo ei ole ollut korkea vaikka olen jatkanut samalla ruokavaliolla kuin ennen rasitusta. Ja olen mittaillut ihan mielenkiinnosta joka toinen päivä.

Näin jatketaan. Ilman stressiä ja niin kuin ennenkin. Katsotaan miten raskauden edetessä arvot muuttuvat, vai muuttuvatko ollenkaan. :thumright
 
Itse mittailin tuossa pariin otteeseen viikon verran sokereita. Mulla se paastoarvo oli sokerirasituksessa 5.6 eli vähän yli, muut arvot oli jopa alle tuon paaston.

Mittauksissa about puolet paastoista ollu alle sen 5.5 ja puolet tuon tai inasen yli (kaikki alle 6 kuitenkin). Odottelin viime viikon, että neuvolasta olisivat soittaneet miten edetään, mutta ei kuulunu mitään. :shifty: Täytyy varmaan maanantaina itse soittaa, että laittavatko äitiyspolille vai riittääkö ruokavalio ja oma tarkkailu.

Yritän kyllä olla stressaamatta, koska pitkät sokerit on ollu oikein hyvät (jotain 4.7 jos oikein muistan) ja paastot ei oo tuon enempää yli sillon kun ne menee yli. Ja tuostakin toinen viikon mittailu sisälsi joulun ajan, jolloin ruokarytmi oli todella huono ja tuli ähkyä vedettyä 1h ruokailun jälkeen mulla ei oo noissa tosiaan ollut mitään, varmaan kerran käynyt sokerit yli kuuden ja pääasiassa olleet viiden paikkeilla.
 
Onpa jännä, että kukaan ei ole ottanut yhteyttä. Miun piti ilmoittaa aina neuvolaan, jos tuli enemmän kuin 2 ylitystä ja ei mennyt montaa tuntia kun oli gdm-hoitaja luurin päässä.

Kun se tuomio tuli sokerirasituksessa, niin ei siitä mennyt kuin pari päivää kun gdm-hoitaja soitti ja neuvoi aloittamaan ruokapäiväkirjan ja viikkoa myöhemmin sitten keskusteltiin sen pohjalta. Toivotaan, että sulla nmg arvot normalisoituisi nyt kun jouluherkuttelut on ohi tai saataisiin selville, että mikä siellä niitä nostaa. Mulla ne ongelmaruoka-aineet tunnistettiin ja menin loppuun asti ruokavaliohoidolla. Sit jos ei, niin ei sitä tablettihoitoakaan tarvitse pelätä. Se on kaikki kuitenkin vauvan parhaaksi :happy:
 
Onpa jännä, että kukaan ei ole ottanut yhteyttä. Miun piti ilmoittaa aina neuvolaan, jos tuli enemmän kuin 2 ylitystä ja ei mennyt montaa tuntia kun oli gdm-hoitaja luurin päässä.

Kun se tuomio tuli sokerirasituksessa, niin ei siitä mennyt kuin pari päivää kun gdm-hoitaja soitti ja neuvoi aloittamaan ruokapäiväkirjan ja viikkoa myöhemmin sitten keskusteltiin sen pohjalta. Toivotaan, että sulla nmg arvot normalisoituisi nyt kun jouluherkuttelut on ohi tai saataisiin selville, että mikä siellä niitä nostaa. Mulla ne ongelmaruoka-aineet tunnistettiin ja menin loppuun asti ruokavaliohoidolla. Sit jos ei, niin ei sitä tablettihoitoakaan tarvitse pelätä. Se on kaikki kuitenkin vauvan parhaaksi :happy:

Oon siis jo kerran keskustellut ekan mittausviikon jälkeen neuvolatätin kanssa, mutta tästä toisesta mittauksesta ei oo kuulunu mitään, vaikka laitoin ne sähköiseen äitiyskorttiin 1,5 viikkoa sitte ja viimeksikin soittivat heti seuraavana päivänä niistä... :shifty:

Mua ei siis huoleta noi paastoarvot millään lailla, koska ne pysyy kuitenkin selkeesti alle kuus, pääsiassa ylitys on 0.1-0.2 ja välillä jopa alle viiden. Enemmän koen stressiä, että niistä nyt kauheesti huolehditaan ja saa ”tuomion” (vaikka ne on periaatteessa oikeesti vielä ok arvot ja toisena päivänä en välttämättä olisi edes jäänyt radista kiinni, kun paastot menee alle viiden). Mulla on sokerit joskus noussut pelkästään orastavan burn outin takia, joten en aio stressata. Ja jos tablettihoito tulee niin sitten tulee. Se on vaan sit vauvan parhaaksi. :)
 
Takaisin
Top