Raskaudiabetes

Mulla oli rasituksessa paasto-arvo se raja-arvo, joten nyt sitten mittaillaan koko loppuraskaus kotona.. Arvot on nyt olleet hyvät, mutta on niissä huolestuttavasti pientä nousua näkyvissä jo parinkin viikon sisällä, joten jos käyrä jatkaa siihen suuntaan, on ylitykset jossain vaiheessa mahdollisia. Toistaiseksi en ole isoja muutoksia ruokavalioon tehnyt.
 
Jännä tuo käytäntö sokerirasituksissa, kun olen myös ymmärtänyt, että jos ei sukurasitetta niin kuitenkin tehdään, jos ikäraja. Osa taas kertonut, että tosiaan ei ole rasituksia tehty, vaikka ikä olisi jo täynnä. Jo katsotaan seuraavan neuvolakäynnin yhteydessä onko rasituskoe edessä. Itse jäin sellaiseen mielikuvaan ensimmäisellä kerralla että ei olisi.
 
Mä en ole ollut vielä sokerirasituksessa? Tuuleekohan sitä?:wideyed:
Nyt siis rv 17 menossa. Muistaakseni esikoisesta olin jo ennemmin. Onko sitte niin kun ollut kaikki arvot ok esikoisen aikaan eikä sukurasitetta niin sitä ei tehdä...o_O Vai tulisko nyt vaan myöhemmillä viikoilla:confused004
 
Tiitu90, mulla on eka raskaus ja ilmeisesti sokerirasitus edessä viikolla 25 tms. Terkka vaan nopeasti sanoi ekalla neuvolakäynnillä, että on edessä. Ja siis ei ole sukurasitetta tai ylipainoa. Googlailin silloin asiaa vähän enemmän ja ilmeisesti jos ekassa raskaudesta on saanut puhtaat paperit ja on alle 40v niin ei tarvitse tehdä. Toki varmasti vaihtelee paikkakunnittain.
 
Tampereella pistetään vissiin kaikki 25v ja ylöspäin aina tuohon loppuraskauden rasitukseen. Itsellä tosiaan ikä+sukurasite+bmi niin laittoivat heti tuohon alkuunkin.
 
Neuvolatäti soitti vihdoin mittauksista ja laittoi lähetteen äitiyspolille. Soittavat sieltä sitten, jos kun tarvii mennä käväseen ja juttelemaan noista paastosokereista. Siihen asti ”saan” mittailla nyt aamulla paastoja ja pitää kirjaa :shifty:
 
Kuinka nopeasti syömiset näkyy sokeriarvoissa? Rasitukseen olen menossa vko 24-28 luultavasti ensi viikolla jo menen. Perus hyvin syön ja älyttömästi ei tulee makeaa syötyä, mutta nostaako edellispäivän pullat/karkit olennaisesti arvoa?
 
Vältyin nyt tässä raskaudessa sokerirasitukseen menolta, vaikka olen jo 31v mutta olen normaalipainoinen, ei ole sukurasitetta, eikä edellisessä raskaudessa arvot ylittyneet. Kuulemma kuitenkin täällä jotkut (saman paikkakunnan eri neuvolan asiakkaat) ovat vastaavasta tilanteesta huolimatta joutuneet sokerirasitukseen. Toisaalta onhan siellä sokerirasituksessa hyvä käydä radin poissulkemiseksi mutta ainakin omassa raskaudessani jo pahoinvoinnin vuoksi se olisi voinut olla haastavaa ja olisi jouduttu todennäköisesti keskeyttämään.
 
Takaisin
Top