Viimeisin neuvolakäyntisi

täällä 4.12 eka aika varattuna. sovelluksen mukaan ois 8+3 sillon menossa. kun neuvolassa on ultralaite, katotaanko sillä yleensä ekalla kerralla? menettekö yksin vai tuleeko kumppani mukaan?

Meillä päin ei ainakaan katsota, neuvolahoitajat on täällä koulutettu tarjonnan tarkistamiseen ultralla muttei alkuraskauden ultraääniin.
 
Ensimmäisen neuvolakäynnin varaaminen hoituu täälläkin päin niin, että sinne palveluun soitetaan ja ne soittaa takaisin kun ehtivät. Toivoin siinä sitten, ettei pomo keksisi pitää palaveria enää iltapäivästä, että pystyisin vastaamaan.

Oli tosi hankala arvioida et millä viikoilla raskaus on kun tämä kaveri päätti tulla pillereiden läpi ja edelliset menkat olivat (pillereistä huolimatta) tulleet muistaakseni syyskuun toisella viikolla. Neuvolan ajanvarauksen mukaan viime tiistaina olis ollut 7+2 mut mä veikkaisin itse ennemminkin 5+ jotain kun muistelen edellisen raskauden oireita, sillä silloin mulla alkoi just näillä viikoilla pahoinvointi. Ensimmäinen käynti on nyt joka tapauksessa 18.11., joka olis 9+1 ajanvarauksen arvion mukaan. Ainakin pääsee ultraan ajoissa kun edellisessä raskaudessa oltiin siellä vasta rv14, eikä niskaturvotusta enää saatu mitattua luotettavasti, joten päästiin NIPT-verikokeeseen.
 
täällä 4.12 eka aika varattuna. sovelluksen mukaan ois 8+3 sillon menossa. kun neuvolassa on ultralaite, katotaanko sillä yleensä ekalla kerralla? menettekö yksin vai tuleeko kumppani mukaan?
Ainakaan meillä päin ei katsota mut toisaalta meidän neuvolassa ei edes ole ultralaitetta, vaan sitä varten täytyy mennä pääterveysasemalle. Ekassa raskaudessa mies oli mukana lähes kaikilla neuvolakäynnillä kun oli lomautettuna mut nyt varmaan käyn pääsääntöisesti yksin.
 
Mies sanoi meillä että haluaa ainakin ultraan mukaan ja oli muutamilla käynneillä muistaakseni neuvolassa mukana esikoisesta. Tän toisen kanssa ei tuu ainakaan ekalle käynnillä koska siellä vaan käydään läpi noi perus jutut..
 
Minäkin varasin juuri ekan neuvola-ajan. 12.12. on aika ja silloin viikkoja 8+. Asun pienessä kylässä (2000 asukasta) pienehkössä kaupungissa ja voitteko kuvitella, että meillä oikeasti on oma neuvola täällä! Yksi Suomen isoimmista kaupungeista on tuossa ~40km päässä etten edes kovin periferiassa asu. Hieno juttu!

Sain ohjeet sähköisen neuvolakortin käyttöön ja terveydenhoitaja varmisti, että minulla on vitamiinit käytössä. Tuntuu, että tärisin tämän asian kanssa nyt liian aikaisin, mutta tykkään hoitaa ja sopia asiat ajoissa. Toivottavasti tuota käyntiä ei tarvitse peruuttaa. Jännittäväähän tämä on.
 
Meillä eka neuvola 2.12, tuolloin 9+1 :Heartred ultra-ajan sain sopivasti ennen joulua 20.12, kiva sitten jos saa jouluna paljastaa yllärin kaikille.
Mies pitää mua hössöttäjänä kun mietin jo nyt tapaa millä ilmoittaa :D Viime yönä herätin sen kun sain mahtavan idean. Otetaan ultrakuvasta kuva ja piirretään puhelimella tonttulakki ja tekstiin ”Hyvää joulun odotusta, meillä odotetaan heinäkuuta” :) eks olis aika naseva?
 
Eka neuvola hoidettu. Sain neuvolasta lasketuksi ajaksi nyt kuitenkin 20.6!! Eli viikkoja neuvolan mukaan olisi jo 8+3 :nailbiting::nailbiting: Lähetteen sain myös ultraan ja sieltä sit ehkä tulee aika keston määritykseen erikseen. Että juu.. tiedä tässä sitten yhtään..
 
Eka neuvola hoidettu. Sain neuvolasta lasketuksi ajaksi nyt kuitenkin 20.6!! Eli viikkoja neuvolan mukaan olisi jo 8+3 :nailbiting::nailbiting: Lähetteen sain myös ultraan ja sieltä sit ehkä tulee aika keston määritykseen erikseen. Että juu.. tiedä tässä sitten yhtään..

Ohhoh! Minkä viikon luulit olevan menossa? Aika jännää, ultrassa varmasti sitten selviää että millä viikoilla mennään.
 
No luulin että ois viikot 6+5 nyt tänään.. Toivottavasti sinne määritykseen tulis kuitenkin aika ettei sit yritetä liian aikaisin sitä nt-ultraa tai pahimmassa tapauksessa liian myöhään. Ja siihen seulontaan liittyy myös ne verikokeet 9-11 viikoilla..
 
Mulla on La neuvolan mukaan 24.6, menkoista laskettuna, mut uskon kyl et heinäkuun alussa oikea LA, ultrassa selviää. Ja varaan nyt-ultran ja verikokeet ite nii siinä pystyn kattoo etten mee liian aikaisin, onneks varmaa vaa viikon heitto.. Ja vaik se LA menis ihan kesäkuun vikoille päiville nii eiköhä tästä heinis tuu, esikko syntyi 41+3. :grin

Neuvolakäynneille menen ilman miestä (paitsi isyydentunnustusta tekemään sit aikanaan), ultriin tulee kyl mukaan.
 
Eka neuvola hoidettu. Sain neuvolasta lasketuksi ajaksi nyt kuitenkin 20.6!! Eli viikkoja neuvolan mukaan olisi jo 8+3 :nailbiting::nailbiting: Lähetteen sain myös ultraan ja sieltä sit ehkä tulee aika keston määritykseen erikseen. Että juu.. tiedä tässä sitten yhtään..

Oho, miten se noin voi heittää? Onko se jotenkin epäsäännöllisestä kierrosta johtuen? Sori jos utelen liikaa! Jäin vaan miettimään:grin
 
No luulin että ois viikot 6+5 nyt tänään.. Toivottavasti sinne määritykseen tulis kuitenkin aika ettei sit yritetä liian aikaisin sitä nt-ultraa tai pahimmassa tapauksessa liian myöhään. Ja siihen seulontaan liittyy myös ne verikokeet 9-11 viikoilla..

Tiedätkö jo miten pian pääset siihen ultraan? Ettei tule kiirus noiden seulajuttujen kanssa, jos neuvola onkin oikeassa? :wideyed:

Ai niin ja miten teillä pääsi noin nopeasti neuvolaan? Jos siis ilmoitit kestoksi 6+5, niin ottivat hirmu aikaisin ensikäynnille? Meillä ei pääse ennen 8+0. :wideyed: Mulla olisi kaiken maailman asiaa jo nyt, olisi hirmu kiva jos meilläkin pääsisi aiemmin.
 
Sillon kun soitin ajanvarausta nii sanoin ne tiedot eli edelliset menkat 14.9. ovulaation ajankohtaa en muista, kierto todella vaihteleva mutta keskimäärin 46 vrk. Ne katsoi koneelta jo sillon että ois viikolla 7 eikä viikolla 5.. olen tosiaan aika hämmentynyt tästä kaikesta kun pitäis tosiaan tietää millon sinne nt-ultraan pitäisi mennä ja kuitenkaan en saanu suoraan aikaa ultraan että varmistetaan raskauden kesto. Ilmeisesti kuitenkin mun pitäis nyt tämän viikon aikana saada viimeistään jotain tietoa siitä että miten tässä nyt edetään.

(Ilmeisesti neuvola laskee että ovulaatio tapahtuu keskimäärin kp14, koska sillä sain saman lasketun ajan minkä antoivat neuvolasta)
 
Hmm luulis että ne nyt antaisi varhaisultra-ajan asian selvittämiseksi.

Joo luulis kyllä. Mutta neuvolassa eivät uskaltaneet sanoa juuta eikä jaata. Sanoi kyllä että koska kierto on noin epäsäännöllinen niin pitäis päästä mutta koska he eivät siitä päätä niin eivät voi luvata. Lähetteeseen kuitenkin laittoi lisänä mun puhelinnumeron, tiedon kierron epäsäännöllisyydestä jne joten tosiaan näillä tiedoilla luulis pääsevän..
 
(Ilmeisesti neuvola laskee että ovulaatio tapahtuu keskimäärin kp14, koska sillä sain saman lasketun ajan minkä antoivat neuvolasta)

Joo niinhän ne tekee et heillä laskelmissa aina se "perus" 28 pvän kierto, jossa ovis tapahtunut 14 pvää ennen kuukautisia. Voi heittää viikoillakin jos pitkä kierto, silloinhan oviskin tapahtuu myöhemmin.
 
Joo niin se taitaa olla että 28 päivän mukaan laskevat, eivätkä ole erityisen kiinnostuneita oviksen ajankohdasta tai toteamismetodista. Kaverin kohdalla yrittivät kuulemma jopa sivuuttaa IVF:n ajankohdan ja laskea sitkeästi menkkojen ja 28 päivän kierron mukaan. :grin
 
Joo paitsi tässä on vielä se hassu tekijä että mulla suurin osa kierroista on anovulatorisia kiertoja. Eli sekin osaltaan selittää pitkän kierron. Mut jospa nyt tulis joku selvyys tämän viikon aikana että mitä tän kanssa tehdään niin oisin tyytyväinen. :)
 
Nyt on varattu aika ekaan neuvolakäyntiin itsenäisyyspäivän jälkeiselle viikolle :) Menee ihan sopivasti kun juuri eilen varasin yksityiselle varhaisultran 5.12. Toivottavasti on vielä silloin kaikki hyvin :Heartred Vielä on ainakin luottavainen fiilis, vaikka aina välillä yrittää hetkeksi tulla mieleen, että mitä jos siellä ei olekaan elämää. Kyllä siellä on, pakko luottaa siihen, etten tule hulluksi :happy:
 
Takaisin
Top